Onze primaire next mini geeft geeft soms, zonder dat er iets aan de instellingen is veranderd, een 4:3 beeld i.p.v. 16:9. Alleen een reset naar de fabrieksinstelling maakt het beeld weer goed. Dan moet je wel weer bij al je streaming diensten 'inloggen'.
Soms zitten er dagen tussen dat het beeld verandert, maar vandaag maar 1 uur.
Is dit probleem bekend en is er een oplossing voor?
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Je geeft aan primaire next.
Wissel de next om te zien of het niet je tv is.
De Mini heeft vaker problemen met het detecteren van de tv. Ik heb geregeld een wazig beeld. Dan staat de tv instelling netjes op 1080p maar dat is het niet. Selecteer ik de resolutie om deze aan te passen dan staan er geen opties om uit te kiezen. Alleen een poosje van de spanning halen helpt dan.
Dit lijkt ook zoiets. Probeer volgende keer eens 30 sec van de spanning. Dat zou ook moeten helpen.
Misschien dat dit euvel in een volgende software update opgelost is.
Je geeft aan dat er geen opties zijn om uit te kiezen, dit heb ik ook. Vandaag heeft hij het al drie keer gedaan. Ik heb toen de balken verschenen de next aan een andere tv aangesloten en zag geen balken, vervolgens weer op de 'standaard' tv aangesloten en geen balken. Als dit 1 keer per maand gebeurt dan is het niet zo erg, maar nu in een paar uur drie keer is erg vervelend.
Waarschijnlijk heb je de Mini even van de spanning gehad bij het aansluiten op de andere tv. Dat lost het euvel vaak op. Tot het weer optreed.
Dat denk ik ook, maar meerdere keren per dag de stroom eraf halen wordt erg vervelend.
Je kan ook de voeding adapters van beide Next mini’s eens omwisselen, om een voedingsprobleem uit te sluiten.
Nota bene er bestaat niet zoiets als primaire of secundaire Next (mini). Deze werken totaal onafhankelijke van elkaar. Dus waar je die gebruikt in huis maakt niet uit.
Er is een verschil tussen de "next mini mediabox" en "extra next mini mediabox", daarom spreek ik over primair en secundair. Het omwisselen van de adapters is niet echt een oplossing, omdat je dan de stroom eraf moet halen en stroom eraf halen lost het probleem op. Daarnaast soms treedt het probleem meerdere keren per dag op om vervolgens weken niet op te treden.
@Do123 schreef:Er is een verschil tussen de "next mini mediabox" en "extra next mini mediabox",
Dat is alleen administratief, boxen zijn identiek, ook in gebruik.
In de installatiehandleiding wordt gesproken over twee typen Next Mini mediaboxen: een Hoofd Next Mini en een Extra Next mini. Het zou best kunnen dat dit voornamelijk administratief is. Je moet eerst de hoofd next mini installeren voordat je de extra installeert, dus zijn de boxen in het gebruik niet identiek, want dan zou de installatievolgorde niet uitmaken.
Ik heb voor u in het archief gekeken en gezocht naar soortgelijke problemen echter helaas met weinig resultaat. Wel heb twee mogelijke oplossingen voor u tot nu toe gevonden: In een soortgelijk topic werdt er door de probleem ervarende klant zelf geschreven als oplossing dat deze klant eerst zijn tv aandoet en daarna pas zijn Ziggo kastje aandoet en vice versa dat hij eerst de tv uit doet en vervolgens zijn Mediabox uit doet. Waarschijnlijk heeft het te maken dat wanneer juist eerst de Next mini wordt ingeschakeld wordt en daarna de televisie dat dit leidt tot een soort geheugen van tv instellingen wordt gewijzigd. Zou u dit experiment de komende tiijd willen uitproberen en uw bevindingen met ons willen delen in dit topic dan kunnen we kijken of dit een werkzame oplossing is voor u.
Als tweede mogelijke oplossing dat ik gevonden had in het archief van de Ziggo community was dat een klant een soortgelijk probleem ervaarde en dat hij dit probleem had opgelost door de opstart modus te wijzigen van Eco mode naar snelle start, of juist andersom. Hopelijk biedt dit voor u een oplossing voor uw probleem.
@Do123 schreef:In de installatiehandleiding wordt gesproken over twee typen Next Mini mediaboxen: een Hoofd Next Mini en een Extra Next mini. Het zou best kunnen dat dit voornamelijk administratief is. Je moet eerst de hoofd next mini installeren voordat je de extra installeert, dus zijn de boxen in het gebruik niet identiek, want dan zou de installatievolgorde niet uitmaken.
Dat was lang geleden met de Mediabox XL/Horizon het geval dat waren ook echt verschillende boxen. Voor de Next en de Next Mini zou de aansluit volgorde niets mogen uitmaken.
Er is inderdaad wel een hoofdontvanger dat is de box die administratief als eerste staat vermeld in Mijn Ziggo, alle overige boxen worden er extra bij gehuurd. Ik weet niet wat er verder staat in die handleiding het enige is dan dat een box met een specifiek serienummer als eerste moet worden aangesloten. Nu heeft Ziggo wel meer vreemde handleidingen maar dit lijkt mij heel vreemd.
Wat al is aangegeven sluit de 'probleem ' mini aan op de andere TV om samenwerking met die specifieke TV uit te sluiten.
Wat u ook nog zou kunnen kijken is of er een nieuwe firmware update beschikbaar is, zo ja? Dan adviseer ik u om deze te downloaden en te installeren.
Daarnaast zou u kunnen proberen, is om de tv te resetten en terug te zetten naar fabrieksinstellingen en dan opnieuw te configureren.
Zo te zien is het gewoon breedbeeld maar schakelt je TV zelf over naar 4:3 met 16:9 inhoud (aspect ratio).
Mogelijk staat de TV op SLIM (automatisch) voor de aspect ratio. De TV moet op FULL (volbeeld of volledig) staan.
https://www.techwalla.com/articles/how-to-correct-the-aspect-ratio-on-a-jvc
https://manualsdump.com/en/manuals/jvc-hd-52g456/189439/66
Er gaat iets mis met de HDMI handshake, het proces dat o.a. de resolutie van de TV onderzoekt om een passend HDMI signaal te leveren aan de TV.
Dat komt steeds vaker voor. Als dat mis gaat zal de mediabox een signaal met de laagste toegestane resolutie uitsturen naar de TV, zodat het scherm in ieder geval niet donker blijft. Omdat die resolutie een 4 bij 3 aspect ratio heeft, zal de TV naar 4 bij 3 schakelen. Het is dus een logisch gevolg van de lage SD resolutie.
Of het inderdaad gaat om een handshake probleem kun je achterhalen door de volgende keer alleen de HDMI kabel even los te nemen van de mini, om een nieuwe handshake te forceren.
Om de oorzaak te achterhalen en een mogelijke oplossing, is het handig om het type TV toestel hier te vermelden.
Het kan ook zijn dat de mini na het opstarten een 12 bits 4:2:2 60fps signaal uitstuurt. Dat is me ook wel eens opgevallen, het kan zijn dat jouw TV of HDMI kabel daar moeite mee heeft. Ook dan zal de mini een SD resolutie uitgeven.
Dit was nog toen ik de eco stand had ingesteld voor het opstarten. Nadat ik die heb veranderd naar snelle start heb ik het niet meer gezien.
Dat is dus ook iets wat jij zou kunnen proberen.
Hi,
Bedankt voor je reactie. De televisie waar het omgaat is de Philips 46pfl4208H/12.
Dit probleem doet zich pas sinds enkele maanden voor, niet sinds we de mini next hebben. Verder hebben we, in de tussentijd niets, aan de instellingen.
Ik heb nog geen reactie van je gehad op mijn vraag of het tijdelijk losnemen van de HDMI kabel het probleem oplost.
Als dat n.l. niet het geval is, dan heb je een probleem met de internet verbinding.
Als die te traag is, dan zal je een lagere resolutie aangeboden krijgen.
Als het losnemen van de HDMI kabel wel werkt dan kun je proberen de resolutie instelling van de mediabox op 1080p te zetten.
Ik weet nu dat je een al wat oudere full HD TV hebt.
Ook zou ik proberen of het aansluiten op de andere HDMI poort helpt.
Ik heb inderdaad geen reactie gegeven of het tijdelijk losnemen van de HDMI kabel het probleem oplost.
De reden hiervoor is, dat het sindsdien niet meer gebeurd is.
De internet verbinding lijkt mij niet het probleem, omdat de andere box, met een nog veel oudere tv, het probleem niet heeft.
Ik wil wel nogmaals benadrukken dat dit probleem niet vanaf het moment dat wij de next mini gingen gebruiken dateert. Het is pas veel later begonnen.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.