Vraag
Reacties
Oplossing
Aankondigingen
MauriceW67
Level 3

Positie ondertitels sinds kort te hoog op Humax 5050C

Sinds een aantal weken ervaren mijn ouders op hun Humax 5050C dat ondertitels zo ongeveer in het midden van het beeld staan in plaats van onderaan.

Ook zijn de ondertitels zodanig veranderd dat er teksten bij staan als "TELEFOON GAAT OVER" en worden er verschillende kleuren gebruikt voor verschillende personen die iets zeggen (dat laatste was volgens mij altijd al zo).

Het gebeurt overigens niet alleen bij m'n ouders, maar ook op m'n eigen 5050C.

Het gebeurt voor zover ik kan zien bij alle programma's van in elk geval de NPO-zenders.

De ondertitel-optie op de Humax moet overigens op "888" staan, want bij de keuze "Nederlands" zijn er geen ondertitels zichtbaar.

Zie bijgevoegde foto voor een voorbeeld.

62 Reacties 62
Meldingen
Aan Uit
RoWi.
Level 20

@wgfkas  schreef:
  • @Steefb En mijn digitale TV met CI+ module uit 2017 doet niets met NTSC en PAL, Dat zijn analoge standaarden.

Maar jouw CI module doet verder niets anders dan bepalen welke kanalen je mag zien. De positie van ondertiteling op je TV wordt door de TV software zelf bepaalt. En in geval van teletekst ondertiteling door dat systeem daar staat de Ci-module en smartcard volledig buiten.

Doman
Level 9

@Lycke  schreef:

Allereerst wat technische achtergrond: NPO heeft sinds enige tijd een nieuwe encoder die de ondertiteling in een NTSC formaat (Amerikaanse standaard) doorgeeft terwijl de boxen eerder dit aangeleverd kregen in een PAL formaat (Europese standaard). Dit heeft als gevolg dat de resolutie en positionering niet goed is.

Een mogelijke oplossing is dat we samen het abonnement onder de loep nemen en aanpassen naar een pakket met een ander type Mediabox. Wil je hier naar kijken, plaats dan even een bericht zodat we naar jouw persoonlijke situatie kunnen kijken. 

Wat een bizar fantastisch vreemd verhaal is dit weer. 😱

Wat heeft PAL NTSC gedoe nu te maken met digitale TV anno 2024?

En stel dan dat,  wat dan nog zou de NPO bezielen om NTSC apparatuur aan te gaan schaffen???

Het leest meer als een manier om de mensen zo geforceerd over te laten stappen naar een nieuwe next box natuurlijk.

0 Kudos
Karel.
Level 17

Als in HD resolutie 1920 pixels x 1080 lines is en de start pixel 0x0 linksboven en pixel 1920x1080 rechtsonder in het beeld is. En de NPO een SD resolutie van 720 pixels x 486 lines (“NTSC”) of 720 pixels x 576 lines (“PAL”) aanhoud als grootte van het beeld, dan is het logisch dat de ondertiteling midden in het beeld verschijnt. Maar dan zou de ondertiteling ook meer aan de linkerzijde moeten staan. De breedte is dan immers 720 pixels ipv 1920 pixels.

Het lijkt eerder op dat de NPO gebruik maakt van een enkel 1080i (interlaced) beeldje bij het maken van de ondertiteling. Bij interlaced HD beeld worden namenlijk twee beelden van slechts 540 beeldlijnen hoog gebruikt, die afwisselend achter elkaar een beeld van 1080 beeldlijnen vormt door steeds een beeldlijn te verspringen. Ze zouden dan eigenlijk bij het maken en positioneren van de ondertiteling uit moeten gaan van een volledig 1080p (progressief) beeld die daadwerkelijk ook 1080 beeldlijnen hoog is.

0 Kudos
BackAgain22
Level 10

@Lycke Speelt dit probleem dan niet op de Humax 5200c en 5400c? Want dan zouden gebruikers i.p.v. een ander abonnement, op Marktplaats ook 1 van deze decoders kunnen kopen.

0 Kudos
RoWi.
Level 20

@BackAgain22  schreef:

@Lycke Speelt dit probleem dan niet op de Humax 5200c en 5400c? Want dan zouden gebruikers i.p.v. een ander abonnement, op Marktplaats ook 1 van deze decoders kunnen kopen.

Afgaande op de uitleg betreffende dat ntsc deel lijkt mij dat stug, dat zou een gebruiker van zo'n box kunnen beantwoorden. 

0 Kudos
Doman
Level 9

@BackAgain22  schreef:

Op de Humax  5100C, 5200C, 5300C die hier staan staat de ondertiteling op de goede positie:

Humax 5100C

Humax_5100C_Sub.png

Humax 5200C

Humax_5200C_Sub.png

Humax 5050C

Humax_5050C_Sub.png

Ondertitel optie is ook iets anders bij de Humax 5050C

Humax_5050C_Sub2.png

PeterH2020
Level 10

Heb het eerder gezien dat het niet vanuit de Humax komt maar vanuit de tv zelf.

Heb hier een voorbeeld van een samsung ab waarbij je subtitel aan/uit kan zetten op de tv.

Zie foto. 

0 Kudos
Welmoed
Community Moderator
Community Moderator

Hi @Karel. 

Het gaat inderdaad over beeldlijnen. NTSC heeft minder beeldlijnen en als je de NTSC ondertiteling projecteert op het PAL format en je begint bovenaan te tellen bij 1 dan begint de ondertiteling dus te hoog in beeld, in het PAL formaat (net boven het midden).

Het issue speelt overigens niet bij de Humax5200C en 5400C, deze kunnen wel overweg met dit format.

RoWi.
Level 20

Echter gelden daar dezelfde beeldlijn regels voor. Er kan volgens mij niet van ntsc zomaar pal worden gemaakt. Dus dat het daar niet op speelt omdat deze met ntsc overweg kunnen klinkt heel vreemd.

wgfkas
Level 4

-Fout-

0 Kudos
wgfkas
Level 4

@RoWi.  schreef:

@wgfkas  schreef:
  • @Steefb En mijn digitale TV met CI+ module uit 2017 doet niets met NTSC en PAL, Dat zijn analoge standaarden.

Maar jouw CI module doet verder niets anders dan bepalen welke kanalen je mag zien. De positie van ondertiteling op je TV wordt door de TV software zelf bepaalt. En in geval van teletekst ondertiteling door dat systeem daar staat de Ci-module en smartcard volledig buiten.

Los daarvan, het gaat er bij mij niet in dat mijn Philips TV uit 2017 met Ziggo CI-Module niet overweg kan met de nieuwe ondertiteling standaard van de NPO

0 Kudos
RoWi.
Level 20

@wgfkas  schreef:

@RoWi.  schreef:

@wgfkas  schreef:

Los daarvan, het gaat er bij mij niet in dat mijn Philips TV uit 2017 met Ziggo CI-Module niet overweg kan met de nieuwe ondertiteling standaard van de NPO

Nogmaals daar staat de ci+ module volledig buiten.

Uw TV  zelf kan hier blijkbaar niet mee overweg ook als de module eruit gaat en netwerk id 4444 gebruikt wordt voor de ongecodeerde kanalen zal dit probleem er zijn.

In hoeverre de door Ziggo gegeven uitleg hier een rol in speelt ontgaat mij. Software en hardware technisch is een tv uit 2017 bijna bejaard.

wgfkas
Level 4

@RoWi.  schreef:

@wgfkas  schreef:

@RoWi.  schreef:

@wgfkas  schreef:

Nogmaals daar staat de ci+ module volledig buiten.

Uw TV  zelf kan hier blijkbaar niet mee overweg ook als de module eruit gaat en netwerk id 4444 gebruikt wordt voor de ongecodeerde kanalen zal dit probleem er zijn.

In hoeverre de door Ziggo gegeven uitleg hier een rol in speelt ontgaat mij. Software en hardware technisch is een tv uit 2017 bijna bejaard.

Nogmaals,  los van dat mijn ci+ module daar volledig buiten staat, gaat het er bij mij niet in dat mijn Philips TV uit 2017 gebruik makend van DVB-C niet overweg kan met de nieuwe ondertiteling standaard van de NPO. Bij een externe (Humax) decoder uit 2009 is dat nog wel voor te stellen.

0 Kudos
Garihd
Level 17

@wgfkas 

Lees dan ook de andere reacties zoals deze van @Karel  feitelijk heeft de leeftijd van de televisie er weinig mee te maken zelfs op een TV die nu is gebouwd zal dit probleem kunnen spelen. De Humax 5050C is zelfs nieuwer dan de 5200C.

Zeker als de overlay te hoog begint, dvb-c zal er ook weinig mee te maken hebben hoewel ik over dit issue niets lees bij andere providers. Dat doet mij afvragen of de oorzaak wel echt bij de NPO ligt. Het kan en zal een combinatie zijn.

0 Kudos
jansmarcel
Level 16

@Garihd  Ik kan het nergens exact terugvinden. Maar verwissel je de 2 humaxen niet? Ik had zelf in 2009 een 5050 en later een 5200. Deze bood ziggo ook aan in voormalig @home gebied aan in een actie. Ik heb dit later ook gedaan vanwege de grotere schijf en het interactieve. In dit artikel vinden ze een verbetering bij de 5200.

https://www.digitalekabeltelevisie.nl/decoder/humax_ihdr5200c/instellingen.shtml

Hier zou (voor mij logisch maar mijn gedachte kan fout zijn) van een verbetering sprake zijn als iets na een ander apparaat op de markt komt.

0 Kudos
BackAgain22
Level 10

@jansmarcel Klopt, @Garihd vergist zich. De 5050c was eerder (2009) op de Nederlandse markt dan de 5200c (2010). Na de Cisco 8455 kocht ik eerst de 5050c en 1 of 2 jaar later de 5200c. Daarna kwam dan nog de 5400c.

Garihd
Level 17

@jansmarcel  schreef:

@Garihd  Ik kan het nergens exact terugvinden. Maar verwissel je de 2 humaxen niet? Ik had zelf in 2009 een 5050 en later een 5200. Deze bood ziggo ook aan in voormalig @home gebied aan in een actie. Ik heb dit later ook gedaan vanwege de grotere schijf en het interactieve. In dit artikel vinden ze een verbetering bij de 5200.

https://www.digitalekabeltelevisie.nl/decoder/humax_ihdr5200c/instellingen.shtml

Hier zou (voor mij logisch maar mijn gedachte kan fout zijn) van een verbetering sprake zijn als iets na een ander apparaat op de markt komt.

Ik dacht inderdaad aan een ander model de 5500C die enkel geschikt was voor de ongecodeerde kanalen.

Karel.
Level 17

Heb ontdekt dat op DVB-C kanaal 997 testbeeld dat er getest wordt met twee soorten ondertitels een “1SD” versie die in het midden van het beeld vertoont wordt op de iHDR-5050C. En een “1HD” versie die keurig onderin het beeld staat zoals we normaal gewend zijn, enkele keer rechts of links in beeld.  De 1SD versie is op HD resolutie wat rafeliger en klein lettertype en de 1HD versie heeft een mooi formaat en is veel scherper. Het kan dus opgelost worden door het ook te gaan toepassen op de andere zenders en met name de NPO zenders

jenson
Level 12

Dat heb ik in april al gevraagd:

En waarom zegt Ziggo niets over de test die momenteel gedaan wordt met HD ondertiteling.

Op de Humax 5050c staat die wel op de juiste plaats.

Deze 2 plaatjes zijn gemaakt vanaf kanaal 997, en laten het verschil zien.

https://community.ziggo.nl/t5/TV-Radio/Ondertiteling-mediabox/m-p/1369642/highlight/true#M171008

Maar volgens een moderator:

"ik moet heel eerlijk bekennen dat ik de aangedragen voorbeelden in dit topic prima leesbaar vindt (toch?)

"Of mis ik nog iets cruciaals?

Het speelt alleen bij de 6 NPO zenders.

Er zijn 2 zenders met 2 versies van DVB ondertiteling:

Arte en Shorts TV.

Als je bij de NPO zenders ook 2 versies aanbiedt is het probleem opgelost.

Er zijn namelijk ook toestellen die geen HD ondertiteling kunnen weergeven.

0 Kudos
Doman
Level 9

@Karel.  schreef:

Heb ontdekt dat op DVB-C kanaal 997 testbeeld dat er getest wordt met twee soorten ondertitels een “1SD” versie die in het midden van het beeld vertoont wordt op de iHDR-5050C. En een “1HD” versie die keurig onderin het beeld staat zoals we normaal gewend zijn, enkele keer rechts of links in beeld.  De 1SD versie is op HD resolutie wat rafeliger en klein lettertype en de 1HD versie heeft een mooi formaat en is veel scherper. Het kan dus opgelost worden door het ook te gaan toepassen op de andere zenders en met name de NPO zenders

Interessant inderdaad, het is de actuele TT ondertiteling van NPO1 die er wordt meegestuurd.

Het werkt dus gewoon. 🙂

Maar of het in het belang van Ziggo is om het ook te implementeren voor de andere zenders voor de oudere decoders waar ze eigenlijk graag vanaf willen? 🤔 😏

Hier wat screenshots en clip van mijn Humax 5050c,

Humax 5050c SD ondertiteling:

Humax5050c_ZiggoTestbeeld_20240723_SD_Subs.png

Humax 5050c SD HD keuze ondertiteling:

Humax5050c_ZiggoTestbeeld_20240723_SD_HD_Subs.png

Humax 5050c HD ondertiteling:

Humax5050c_ZiggoTestbeeld_20240723_HD_Subs1.png

Humax 5050c HD ondertiteling:

Humax5050c_ZiggoTestbeeld_20240723_HD_Subs2.png