Vraag
Reacties
Oplossing
Aankondigingen
MauriceW67
Level 3

Positie ondertitels sinds kort te hoog op Humax 5050C

Sinds een aantal weken ervaren mijn ouders op hun Humax 5050C dat ondertitels zo ongeveer in het midden van het beeld staan in plaats van onderaan.

Ook zijn de ondertitels zodanig veranderd dat er teksten bij staan als "TELEFOON GAAT OVER" en worden er verschillende kleuren gebruikt voor verschillende personen die iets zeggen (dat laatste was volgens mij altijd al zo).

Het gebeurt overigens niet alleen bij m'n ouders, maar ook op m'n eigen 5050C.

Het gebeurt voor zover ik kan zien bij alle programma's van in elk geval de NPO-zenders.

De ondertitel-optie op de Humax moet overigens op "888" staan, want bij de keuze "Nederlands" zijn er geen ondertitels zichtbaar.

Zie bijgevoegde foto voor een voorbeeld.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Rikst
Community Moderator
Community Moderator

Hi @MauriceW67 

Zoals we eerder al aangaven, het is niet bekend of en zo ja wanneer dit hersteld gaat worden. Nu er tot nu toe geen ontwikkelingen zijn verwachten we hier geen oplossing voor. Op je huidige mediabox kun je uiteraard gebruik maken van de ondertiteling via Teletekst. Je kunt ook de overstap maken naar de Mediabox Next of de Next Mini waar je wel de ondertiteling via de box kunt gebruiken. 

** Update 25 oktober 2024: Het probleem is opgelost per 22 oktober 2024. ** 

Bekijk in context

0 Kudos
Ga naar reactie
62 Reacties 62
Meldingen
Aan Uit
MauriceW67
Level 3
Topicstarter

Nog even wat verder getest:

• Bij andere zenders (RTL 4 en Veronica) staan de ondertitels wel gewoon onderaan.
  • Als ik op een NPO-zender teletekst activeer en pagina 888 kies, staan de ondertitels ook weer onderaan (alleen hebben ze dan blokkerige letters en een zwarte, ondoorzichtige achtergrond).
MauriceW67
Level 3
Topicstarter

@AlexEnig idee waar deze bug door veroorzaakt wordt? Lijkt toch op een wijziging aan de kant van Ziggo voor de NPO-zenders?

0 Kudos
Karel.
Level 17

De enige die dit kan oplossen is de NPO. Ziggo is slechts een “doorgeef luik” van de aangeboden zenders. De ondertitels zijn gemaakt door de NPO en worden meegezonden in het NPO signaal. Je kan beter je klacht bij de NPO neerleggen.

Op mijn Humax 5050C staan de ondertitels ook in het midden. Op mijn TV staan ze wel onderin het beeld. De TV maakt van exact dezelfde DVB-C stream gebruikt. Het wordt dus veroorzaakt door de manier hoe NPO het signaal aanbied en de 5050C het kan weergeven.

De NPO heeft de laatste tijd wat veranderd in de ondertiteling wat meer problemen veroorzaakt. zie ook onderstaande topic.

https://community.ziggo.nl/t5/TV-Radio/Ondertiteling-NPO-zenders-veranderd-Wazig-onscherp/m-p/132032...

Alex
Community Moderator
Community Moderator

Hi @MauriceW67,

Top dat je een topic bent gestart! En ook dat je direct wat extra details en een afbeelding meestuurt. Ik ben nog benieuwd naar het volgende:

De ondertitel-optie op de Humax moet overigens op "888" staan, want bij de keuze "Nederlands" zijn er geen ondertitels zichtbaar.

Weet je of dit eerder wel het geval was en/of hoe je het eerder deed? Via 888 krijg je namelijk altijd ondertiteling voor doven en slechthorenden en daarmee ook bijv. teksten zoals "<de telefoon gaat over>.

Bij andere zenders (RTL 4 en Veronica) staan de ondertitels wel gewoon onderaan.

Toch voor de zekerheid: Je hebt het bij Nederlandse programma's getest waar je het handmatig moet aanzetten?

Gebeurt het bij alle programma's waar je het tot nu toe mee hebt getest?

Ik ben het met @Karel. eens dat de kans aanwezig is dat het vanuit NPO komt sinds recente wijzigingen, maar uiteindelijk heb je er via een Ziggo-dienst last van en hebben niet álle Mediaboxen dit specifieke probleem, dus wij hebben er op m'n minst een aandeel in. Daarom ga ik het ook intern bij ons doorzetten.

0 Kudos
MauriceW67
Level 3
Topicstarter

@Alex  1. De keuze "Nederlands" heeft op de Humax 5050C hier nog nooit voor ondertitels gezorgd. Alleen de keuze "888" werkte altijd wel.

2. Ik heb RTL 4 en Veronica getest met Nederlandse programma's.

3. Het gebeurt bij alle programma's op de NPO-zenders (m'n ouders hadden het bijv. ook bij Heel Holland Bakt op de zondagavond).

Ik ben het eerlijk gezegd niet met Karel eens. Wel dat het probleem waarschijnlijk bij de NPO ligt, maar niet dat ik het als individueel persoon moet aanmelden. Nu blijkt dat alle 5050C decoders er last van hebben, lijkt het me juist dat Ziggo als groot bedrijf een betere case kan maken richting de NPO dan een individueel persoon.

youriy
Level 17

Staan de ondertitels dan continu zo hoog ? 

Sinds die "nieuwe" ondertitels bij de npo worden ze soms hoger gezet als er onderaan in beeld iets zichtbaars moet blijven en dat is op alle ontvangers zo, ook op next-mini. Ook zijn er nu soms 3 ondertitelregels.

npo ondertitels.jpg

0 Kudos
MauriceW67
Level 3
Topicstarter

@youriyOp de Humax 5050C staan de ondertitels helaas altijd in het midden nu. Ook als het niet nodig is.

@Alex Kun je al bevestigen dat dit een issue is voor alle 5050C gebruikers? En is Ziggo al een onderzoek gestart c.q. is er al contact gezocht met de NPO hierover?

0 Kudos
Pasi
Level 19

@MauriceW67  schreef:

...

@AlexWKun je al bevestigen dat dit een issue is voor alle 5050C gebruikers? En is Ziggo al een onderzoek gestart c.q. is er al contact gezocht met de NPO hierover?

@Alex  schreef:
....

Ik ben het met @Karel. eens dat de kans aanwezig is dat het vanuit NPO komt sinds recente wijzigingen, maar uiteindelijk heb je er via een Ziggo-dienst last van en hebben niet álle Mediaboxen dit specifieke probleem, dus wij hebben er op m'n minst een aandeel in. Daarom ga ik het ook intern bij ons doorzetten.

Je zou mogen verwachten dat e.e.a bij Ziggo in onderzoek is. Echter, zegt dat geheel niets over, hoe en wat Ziggo onderzoekt. Ziggo zou b.v. terstond kunnen beslissen dat dit een NPO probleem is en zo het 'onderzoek' direct daarna staken.

Misschien heeft @Alex al een update ?

0 Kudos
Alex
Community Moderator
Community Moderator

Hi @MauriceW67,

Het lijkt inderdaad in ieder geval alle 5050C's te treffen, mogelijk meer modellen. We zijn op dit moment in contact met verschillende partijen om hier naar te kijken en (hopelijk zo snel mogelijk) te herstellen. Zodra er een nieuwe update is, laten we het uiteraard weten!

youriy
Level 17

IMG_20240218_200137.jpg

Het kan nog hoger...

jenson
Level 12

Op de Next en in de browser staat dit ook bovenin beeld.

NPO 3, 18 februari 2024, 19:50, na 12:45

https://community.ziggo.nl/t5/TV-Radio/Ondertiteling-NPO-zenders-veranderd-Wazig-onscherp/m-p/132032...

https://www.etsi.org/deliver/etsi_en/300700_300799/300743/01.06.01_60/en_300743v010601p.pdf

Pagina 31, Display definition segment

display_window_flag

display_width

display_height

Toen NPO nog in 720 x 576 (SD) uitzond stond hier: 719 x 575, display_window_flag = 0.

Met alleen 1920 x 1080 (HD, 16:9) bleef het 719 x 575, wat moest worden opgeschaald.

Op 23 januari 2024 veranderde dit in 719 x 404 (720 / 405 = 16:9).

De Humax 5050c interpreteert dat mogelijk onjuist.

0 Kudos
youriy
Level 17

IMG_20240220_082304.jpg

Ook dit kan met de nieuwe ondertitels.

0 Kudos
Hari
Level 3

Ik heb exact hetzelfde probleem met mijn 5050C. Heb het gemeld bij NPO en onderstaand is wat ik op 8 feb als reactie van hen kreeg. Heb niet het idee dat ze er echt serieus mee bezig zijn. Ik vind het mega irritant. Zou mooi zijn als we een vuist kunnen maken met heel veel meldingen, plus dat het zou helpen als Ziggo zich er mee zou bemoeien.

Beste ...

Bedankt voor je bericht.

De problemen die je meldt waren het gevolg van de overstap naar het nieuwe platform van NPO Start. We zijn er hard mee bezig om dit op te lossen!

Heb je nog andere vragen of opmerkingen? Ga dan naar onze Service-portal.
Daar vind je veelgestelde vragen.

Excuus voor het ongemak.
Met vriendelijke groet,
Sara Moes

Afdeling Klantenservice
Nederlandse Publieke Omroep
T. 035-6775755
W. service.npo.nl
Alex
Community Moderator
Community Moderator

Hi @Hari, top dat je het hier meldt. Wat betreft je laatste zin: Vanuit Ziggo is er ook reeds contact met NPO om deze situatie te verbeteren, dus er wordt zeker van beide kanten aan gewerkt, maar ik snap dat het mega-irritant is. Zodra we meer informatie hebben, laten we het uiteraard direct weten.

0 Kudos
Tessa28
Level 2

Inmiddels is het probleem niet alleen op de NPO zenders dat de ondertiteling midden in het beeld staat sinds weken maar ook bij RTL en SBS 6 etc. staat het veel te hoog en bijna in het midden. Het probleem wordt alleen maar erger, ipv dat het eens opgelost wordt!

Bij de KPN lijken ze dit ook te hebben gehad->? Bij googlen staat het probleem daar bij vorig jaar.

Misschien kunnen die vertellen hoe het opgelost kan worden?

0 Kudos
Rikst
Community Moderator
Community Moderator

Hoi @Tessa28 

Dank voor je toevoeging. Maak je ook gebruik van de Humax 5050C? En gebeurt dit bij alle programma's op de RTL en SBS zenders? 

0 Kudos
Tessa28
Level 2

Geen idee of ik Humax 5050C heb. Geen idee of het ook bij de andere RTL en SBS zenders gebeurt.

In elk geval bij degene door mij genoemd en waar ik normaal op kijk De rest kan ik nu niet nagaan omdat ze geen programmaas op hebben staan. Ik wil het hier nu ook verder bij laten. Er is genoeg gaande hier zonder ook nog een keer dit extra probleem erbij. Dit probleem is bovendien al weken gaande met dezelfde meldingen vanuit jullie klanten ook op andere plekken (zoals onder de kop wazig zien op tv -> vanuit daar werd ik naar deze plek verwezen). En er komen alleen maar antwoorden we werken eraan, we hebben contact opgenomen, het loopt. Maar niets wordt opgelost. Waardeloos!

0 Kudos
avanbijleveld
Level 2

Voor wat het waard is, ik gebruik zelf een oude mediabox uit het UPC-tijdperk. Hij werkt nog goed, dus nooit reden gehad hem te vervangen. Ik heb precies hetzelfde probleem dat de ondertitels op de NPO-zenders nu te hoog staan. Bij RTL4 en SBS6 staan ze normaal onderin.

Je zou eigenlijk mogen verwachten dat een totaal nieuw platform eerst uitgebreid is getest met verschillende mediaboxen, zowel oud als nieuw.

0 Kudos
Welmoed
Community Moderator
Community Moderator

Hi all, het probleem waarbij de ondertiteling te wazig was op de NPO zenders moet ondertussen zijn opgelost. Graag hoor ik dit ook van jullie zodat ik dit intern kan doorzetten. De letters zijn nu scherper gestoken en beter gepositioneerd. Bedankt alvast voor de terugkoppeling!

0 Kudos