1
Vraag
2
Reacties
Azerox

Level 5
  • 73Posts
  • 2Oplossingen
  • 2Likes

POA-13-A tov POA-01-B

Hi,

 

Ik heb geen probleem maar een vraag:

 

Toen giganet nieuw was had ik wat verstoringen waardoor mijn verbinding inzakte. De monteur destijds heeft mij toen een nieuwe modem gegeven maar ook een POA-13-A splitter. Hij zei dat deze in mijn geval beter werkt. Het werkt ook al jaren perfect, scherp beeld en goed/snel internet.

 

Nu onlangs heb ik een nieuwe modem gekregen en daarbij ook een nieuwe splitter, de POA-01-B. Alleen als ik deze 01-B aansluit merk ik dat het beeld via mijn Mediabox Next aanzienlijk slechter is dan als ik de POA-13-A splitter aansluit. Echt een wereld van verschil. Ik heb een 4K OLED TV en met de 01-B zie ik direct dat ik 1080p content aan het kijken ben (iets blurry) maar als ik die 13-A gebruik dan is het net alsof 1080p beelden 4k zijn, echt in het meervoud scherper beeld (ik heb het in dit geval over reguliere zenders zoals RTL etc).

 

Ik vraag me eigenlijk af hoe dat kan en waarom die 13-A niet standaard wordt geleverd.

 

Thanks!

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31058Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

De POA-13-A beschikt over een ingebouwd high-pass-/retourbandfilter (85~862 MHz) op de TV-uitgang. Dit filter zorgt ervoor dat er geen verstoring kan plaatsvinden door de upstream vanuit het modem. Overigens zou de Mediabox Next daar geen last van moeten hebben, het komt wel eens voor wanneer coax direct op de TV aangesloten is en bij de Quantis QE317 digitale radio, vaak i.c.m. een hoog zendvermogen US op het modem.

 

De POA-254 (filter = 254~862 MHz) is de nieuwste versie van dit soort splitters en toekomstbestendig (voor DOCSIS 3.1), maar voorlopig kun je de POA-13-A probleemloos blijven gebruiken.

 

Omdat de TV-uitgang niet retourgeschikt is, is de POA-13-A (en POA-085/254) niet compatibel met de Mediabox XL en niet universeel inzetbaar. Daarom wordt deze niet standaard toegestuurd. De Mediabox XL wordt echter uitgefaseerd, dus Ziggo zou er uiteindelijk voor kunnen kiezen om standaard de POA-254 toe te sturen.

Bekijk in context

8 Reacties 8
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31058Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

De POA-13-A beschikt over een ingebouwd high-pass-/retourbandfilter (85~862 MHz) op de TV-uitgang. Dit filter zorgt ervoor dat er geen verstoring kan plaatsvinden door de upstream vanuit het modem. Overigens zou de Mediabox Next daar geen last van moeten hebben, het komt wel eens voor wanneer coax direct op de TV aangesloten is en bij de Quantis QE317 digitale radio, vaak i.c.m. een hoog zendvermogen US op het modem.

 

De POA-254 (filter = 254~862 MHz) is de nieuwste versie van dit soort splitters en toekomstbestendig (voor DOCSIS 3.1), maar voorlopig kun je de POA-13-A probleemloos blijven gebruiken.

 

Omdat de TV-uitgang niet retourgeschikt is, is de POA-13-A (en POA-085/254) niet compatibel met de Mediabox XL en niet universeel inzetbaar. Daarom wordt deze niet standaard toegestuurd. De Mediabox XL wordt echter uitgefaseerd, dus Ziggo zou er uiteindelijk voor kunnen kiezen om standaard de POA-254 toe te sturen.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

Ik kom de POA-13-A niet tegen als standaard POA, in maar 2 gevallen is die te vinden op het internet en op dit forum uit de tijd dat ook de POA-01 UPC uitgegeven werd en dat is al jaren geleden, ook is deze POA-13-A niet te koop in Nederland.

 

Het zou kunnen dat de POA-01 B defect is, wat zeer zelden gebeurd, als ik de praktijk hoor en dit forum lees.

 

Er is vrijwel geen verschil in specificaties tussen- beide splitters, ze gaan beiden van 5-2000 MHz.

Azerox
Topicstarter
Level 5
  • 73Posts
  • 2Oplossingen
  • 2Likes

Vermoed niet dat hij defect is, heb er namelijk 2 (1 recent ontvangen) en bij beide merk ik een wereld van verschil in beeldkwaliteit tov de 13-A.

wewanl

Level 16
  • 2305Posts
  • 23Oplossingen
  • 855Likes

Is een POA 13A of POA 254 nog nodig als je uitsluitend kijkt met de Next mini?

Ik zelf denk dat er dan geen enkel filter meer nodig is, of zit ik ernaast? 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31058Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Met de Next Mini is een splitter in het geheel niet meer nodig, het modem kan hiermee direct op het AOP aangesloten worden (tenzij er nog andere TV's in huis aangesloten zijn via coax uiteraard).

robinhey

Level 8
  • 242Posts
  • 1Oplossingen
  • 69Likes

Wat bedoelen jullie nou toch met betere beeldkwaliteit? Een digitaal signaal is goed, vervormd (blokjes) of afwezig (zwart). Als het vervangen van een splitter scherper beeld geeft dan is er iets anders aan de hand.

 

Mogelijk dat de signalen van het modem de TV storen, maar dit zou eigenlijk niet mogen. Maar er mag wel meer niet en tegenwoordig stoort de ene helft van de apparaten in huis de andere helft als je niet oplet. Met kabels worden niet zelden aardlussen gecreëerd die voor talloze soorten storing kunnen zorgen. En je kunt het wel allemaal draadloos doen, maar succes met de rest van je WiFi en bluetooth als je ook maar iets van Wireless Display op 2,4 GHz gaat doen.

 

Normaal gesproken krijg je alleen bij analoge signalen vaag beeld als je inferieure stekkers/splitters/kabels gebruikt. Deze willen nog weleens geen 75 Ohm impedantie hebben en reflecties geven. Dan krijg je met het phenomeen ghosting te maken wat voor vaag beeld kan zorgen. Maar ik heb het zelden meegemaakt. Ik maakte in het analoge tijdperk altijd gebruik van goed spul en dan krijg je hoogstens ruis als je kabels te lang zijn en/of je signaal te zwak. Met name in hoge UHF gebied (>600 MHz) was dit effect duidelijk te zien maar dit was met een eenvoudig versterkertje prima op te lossen.

 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@tobiastheebe  schreef:

De POA-13-A beschikt over een ingebouwd high-pass-/retourbandfilter (85~862 MHz) op de TV-uitgang. Dit filter zorgt ervoor dat er geen verstoring kan plaatsvinden door de upstream vanuit het modem. Overigens zou de Mediabox Next daar geen last van moeten hebben, het komt wel eens voor wanneer coax direct op de TV aangesloten is en bij de Quantis QE317 digitale radio, vaak i.c.m. een hoog zendvermogen US op het modem.

 

De POA-254 (filter = 254~862 MHz) is de nieuwste versie van dit soort splitters en toekomstbestendig (voor DOCSIS 3.1), maar voorlopig kun je de POA-13-A probleemloos blijven gebruiken.

 

Omdat de TV-uitgang niet retourgeschikt is, is de POA-13-A (en POA-085/254) niet compatibel met de Mediabox XL en niet universeel inzetbaar. Daarom wordt deze niet standaard toegestuurd. De Mediabox XL wordt echter uitgefaseerd, dus Ziggo zou er uiteindelijk voor kunnen kiezen om standaard de POA-254 toe te sturen.



Al zoekende en lezende kom ik toevallig dit draadje tegen.

@tobiastheebe: deze uitleg zou dus ook kunnen gelden voor een tv die met een CI+ module en een Ubee UBC1318ZG ??!!


Maanden geleden bijna dezelfde problemen als TS en daarom uiteindelijk maar een nieuwe LG OLED 4K gekocht. Deze heeft een CI+ module, maar soms meen ik nog steeds spontaan een slechter beeld te hebben dan b.v. wat later.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31058Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Als de TV verstoring (blokvorming) vertoont die wordt opgelost wanneer het modem wordt afgekoppeld, dan biedt een (splitter met) retourbandfilter inderdaad uitkomst. Dit filter of type splitter kan uiteraard ook preventief worden geplaatst.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic