1
Vraag
2
Reacties
Sjraar oet Tege

Level 5
  • 41Posts
  • 2Oplossingen
  • 12Likes

POA-01-UPC vervangen door POA-01-B beter?

Hallo allemaal, 

Waarschijnlijk een domme vraag, maar vraag het tóch maar voor de zekerheid!

Sinds een maand heb ik de Next mediabox. Alles werkt perfekt, alleen vind ik het geluid van de radio af en toe minder.

Al verschillende dingen geprobeerd. 

Kan ik de POA-01-UPC gewoon vervangen met de POA-01-B of zijn er bepaalde zaken waarmee ik rekening moet houden? Is er een (hoorbaar) verschil in het geluid? 

Huidig opstelling:

POA-01-UPC in meterkast. (zie foto) 

Woonkamer: TV-uitgang verbonden met Coax naar Next. (geen splitter)

TV verbonden met HDMI naar Next. Goed beeld en geluid)

Receiver (Onkyo TX-8220) verbonden met optische kabel naar de Next. (goed geluid maar net of er af en toe iets van gekraak tussendoor komt)

Luidsprekers (Monitor Audio Bronze) zijn nieuw. 

Dus kan de POA-01-B evt helpen en kan ik deze gewoon vervangen? 

Alvast bedankt voor de moeite voor deze misschien eenvoudige oplossing! 

Met vriendelijke groet, Gé 

IMG_20220719_153550.jpg

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Sjraar oet Tege
Topicstarter
Level 5
  • 41Posts
  • 2Oplossingen
  • 12Likes

Hallo Vibram,

Bedankt voor de tip. Vanmorgen was het geluid weer minder. Dus uiteindelijk gekeken naar de HDMI ingangen van de (oudere) LG TV.

Een moderator stuurt nu een HDMI - ARC kabel op, wat waarschijnlijk de oorzaak van storingen van het radiosignaal veroorzaakt!

Nogmaals bedankt voor het wijzen op deze mogelijkheid.

Groetjes, Gé 

Bekijk in context

31 Reacties 31
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 24490Posts
  • 1683Oplossingen
  • 12054Likes

Met de POA 01-UPC is niets mis, deze is technisch gelijkwaardig aan de POA-01-B. Alleen bij het kapje op de POA 01-UPC was sprake van een ontwerpfout die contactproblemen tussen AOP en splitter kon veroorzaken. Bij jou is dit kapje echter niet geplaatst, dus prima.

Wel is het AOP (TRAS-1000) verouderd, een monteur vervangt deze kosteloos door een TRISZ-DG300. Daarnaast is de tweede splitter verouderd. Je kunt de tweede splitter vervangen door de POA-01-B.

Overigens verwacht ik niet dat het gekraak in het geluid door een signaalprobleem wordt veroorzaakt. Bij analoge radio had dat wel het probleem kunnen zijn. In dit geval verdenk ik eerder de kabel tussen Mediabox Next en receiver.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 70480Posts
  • 4903Oplossingen
  • 19928Likes

De POA-01 UPC is technisch gelijk aan de POA-01 B.

Maar de splitter eronder mag wel vervangen worden door een hedendaagse, zoals de POA-01 B en de wandcontactdoos is sterk verouderd als er de laatste 6-8 jaar geen nieuwe aansluiting in de wandcontactdoos is geplaatst.

Dat kan gratis vervangen worden door een Ziggo monteur.

franske1958

Level 7
  • 157Posts
  • 5Oplossingen
  • 79Likes

Leuke audio apparatuur. Is dat gekraak op alle radio zenders of alleen op de zender waar U naar luistert?

Ikzelf heb ook een FM-DAB stereo receiver. Niet die Onkyo 8220 die u hebt maar een Cambridge ARX100D.

Humax 5300c verbonden met HDMI naar mijn TV en optische kabel naar die receiver.  Werkt op zich prima

maar ik gaf toch de voorkeur aan DAB+. Heb een oude scannerantenne op zolder geplaatst, Die hangt daar

niet in de weg, en verbonden met mijn receiver. resultaat hier in Midden-Brabant is de ruisvrije ontvangst

van ongeveer 100 stations via DAB+ 

Sjraar oet Tege
Topicstarter
Level 5
  • 41Posts
  • 2Oplossingen
  • 12Likes

Dank je voor de snelle reactie!

Zelf woon ik 3 jaar hier, dus ik weet niet wanneer deze geplaatst is. 

Graag zou ik een monteur hier naar laten kijken. Kan dat, en hoe moet ik te werk gaan? 

Alvast bedankt voor de moeite! 

Gé 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 24490Posts
  • 1683Oplossingen
  • 12054Likes

Een moderator (Ziggo-medewerker) kan een monteursafspraak inplannen en komt binnen 1-2 dagen langs in dit topic.

Sjraar oet Tege
Topicstarter
Level 5
  • 41Posts
  • 2Oplossingen
  • 12Likes

@franske1958

Dank je voor de snelle reactie! 

Voorheen had ik ook gewoon de draadantenne van de DAB+ receiver. Goede ontvangst. Toen het analoge signaal weg ging, digitale signaal via TV coax met splitter geprobeerd, nu deze verwijderd,en alleen signaal via de Next. Lijkt nu net of het signaal minder wordt na verloop van tijd. (kan me vergissen)

Woon in Tegelen bij Venlo Noord-Limburg. 

Sjraar oet Tege
Topicstarter
Level 5
  • 41Posts
  • 2Oplossingen
  • 12Likes

@tobiastheebe dank je! Als dat zou kunnen!

Op dit moment, 16:52, heb ik goed ontvangst op bijv. radio Veronica, Arrow classic en radio 2. Weet alleen niet zeker of het signaal zo blijft. 

Heb ook een nieuwe optische kabel besteld, zou vandaag arriveren. Maar nog niet in de bus. 

Kan ik wel gewoon de POA-01-UPC vervangen voor de POA-01-B? Kijken of dit misschien al helpt? 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 24490Posts
  • 1683Oplossingen
  • 12054Likes

Ik zou de tweede splitter door de POA-01-B vervangen, die splitter is namelijk verouderd. Het is om het even of je de POA-01-B of POA 01-UPC als eerste splitter gebruikt.

Overigens zie ik nu ook dat de aardedraad van het AOP niet aangesloten is.

Sjraar oet Tege
Topicstarter
Level 5
  • 41Posts
  • 2Oplossingen
  • 12Likes

Ok, doe ik dat voor de zekerheid.

Als ik een extra splitter plaats in de woonkamer voor 2 antennes, 1 voor tv (Next) en een naar receiver DAB+/FM antenne ingang, ontvang ik dan FM radiozenders zonder de Next/TV aan te hoeven zetten? 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 24490Posts
  • 1683Oplossingen
  • 12054Likes

Analoge radio is sinds april landelijk afgeschakeld.

Sjraar oet Tege
Topicstarter
Level 5
  • 41Posts
  • 2Oplossingen
  • 12Likes

Ja, dat weet ik. 😉😉‌ Bedoel, kan ik de digitale radiozenders ontvangen via een aparte coax antennekabel via splitter in de huiskamer naar de receiver, zonder tussenkomst van de Next mediabox? 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 24490Posts
  • 1683Oplossingen
  • 12054Likes

Uiteraard kun je een FM/DAB+-antenne aansluiten op de receiver, maar dat heeft verder niets met de Mediabox Next te maken. Van een extra splitter is dus geen sprake. DAB+ is alleen actief in de ether, niet op de kabel. Digitale radio op de kabel verloopt net als TV via DVB-C en hier heb je dus een geschikte ontvanger voor nodig, een decoder als de Mediabox Next of een ontvanger specifiek voor radio, zoals de Quantis QE317.

Sjraar oet Tege
Topicstarter
Level 5
  • 41Posts
  • 2Oplossingen
  • 12Likes

Inmiddels de POA-01-B geplaatst. De aardedraad hangt er gewoon langs idd. Moet die ergens specifiek aan vastzitten? 

Vibram Barefoot

Level 7
  • 161Posts
  • 8Oplossingen
  • 27Likes

Goedemiddag ja hoor je kan de splitter gewoon vervangen. Alleen zou ik de coax die op de tv uitgang ( out2 ) naar de Next gaat vervangen door een kabel van Hirschmann Ziggo gecertificeerd, de connectors zijn namelijk afgeschermd tegen storingen. Heb je de HDMI kabel van je Next naar de tv op de uitgang HDMI-ARC (audio return channel) van je tv aangesloten, probeer dat eens. En idd een optische kabel van je Audio naar je Next. Zet je reciever op tv en dan moet het goed gaan. Zorg er ook voor dat je kabels goed vast in je uitgangen zitten. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 24490Posts
  • 1683Oplossingen
  • 12054Likes

Deze moet verbonden zijn met een potentiaalvereffening ('aardblokje'), indien deze in de meterkast aanwezig is.

De kabel op OUT 2 van de POA 01-UPC is een viervoudig afgeschermde Technetix-kabel.

Sjraar oet Tege
Topicstarter
Level 5
  • 41Posts
  • 2Oplossingen
  • 12Likes

Thanks! Heb de HDMI verplaatst naar de HDMI 3 poort, dacht misschien is het contact van HDMI 1 minder, dit was echter niet het geval.

Intussen is het radiosignaal via de Next, TV uit nu nog steeds goed! Fingers crossed. 

Sjraar oet Tege
Topicstarter
Level 5
  • 41Posts
  • 2Oplossingen
  • 12Likes

Ok, waar vind ik dat aardblokje? Ben écht een newb! Zou dat het probleem hiermee verholpen worden? 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 24490Posts
  • 1683Oplossingen
  • 12054Likes

Hierop zijn verschillende geel/groene kabels aangesloten, indien aanwezig. Ik verwacht alleen niet dat aarden van het AOP het probleem (indien dat nog steeds aanwezig is) zal oplossen, bij een brom in het geluid kan het wel de oplossing zijn.

Visser_

Level 17
  • 3191Posts
  • 103Oplossingen
  • 1446Likes

Hij ziet er zo uit:

Screenshot 2022-07-19 at 17-45-23 aardeblokje - Google Zoeken.png

Er zitten stalen kabels in zonder mantel, als het goed is kan je die volgens vanaf je stoppenkast.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic