mmsnip
Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Overstappen naar smartcard

Ik ga zo een nieuwe led tv aanschaffen welke omschreven staat als CL+ geschikt voor Ziggo. k lees nu hier dat je dan wellicht ook zonder mediabox tv kunt kijken echter nemen we vaak programma's op en ik vraag me af of dat dan nog steeds kan?

14 Reacties 14
hanh
Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 660Oplossingen
  • 3448Likes

Nee. De Smartcard in een CI+Module decodeert de versleutelde zenders op de kabel die bij je abonnement horen. Meer doet ie niet.

mmsnip
topicstarter
Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dan dus toch met twee afstandsbedieningen aan de slag?of kun enje de twee ook gelijktijdig laten draaien? dus opnemen met de box en dan aansluiten als je iets wilt terugkijken?

hanh
Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 660Oplossingen
  • 3448Likes

Je kunt de Mediabox aangesloten laten op de TV. Welke Box heb je?

Daarnaast kun je ook op de TV kijken via een CI+Module/Smartcard, als je dat wilt.
Als je Box een Humax 5300C is met een externe disk voor opnemen, dan is dat handig, omdat je tijdens het opnemen maar naar een paar zenders kunt kijken.

https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/ontvangers/humax-irhd-5300c

Willem-A
Expert
Expert
  • 14718Posts
  • 480Oplossingen
  • 2783Likes

Op veel nieuwe Tv's kan een harde schijf worden aangesloten voor het maken van opnames. Is dat handig? Ik vind van niet. Die schijf kan dan alleen maar gebruikt worden op de Tv waarop de opname is gemaakt, niet op een andere, of zelfs identieke Tv. Je kan doorgaans alleen maar opnemen wat je bekijkt, en opnames zijn niet eindeloos terug te kijken. Al na een week kan er een melding worden gegeven dat de opname niet meer is te bekijken. 

bloemen64
Super Expert
Super Expert
  • 3794Posts
  • 102Oplossingen
  • 1913Likes

Je kunt best zonder externe box tv kijken en opnemen zij het met enige beperkingen.

1. Om alle kanalen te krijgen moet je in fZiggo gebied wonen.
  2. Je TV moet kunnen opnemen op een externe USB disk
  3. Wil je TV kijken en een andere zender opnemen op hetzelfde moment, dan moet de TV twee CI+ slots hebben en moet je ook twee CI+ cards hebben á 2,- per maand.

Dan kun je opnemen en kijken wat je wilt, wel beperkt tot 1 opname tegelijk of max 2 als je niet iets kijkt op de TV. Je hebt maar één TV afstands bediening nodig.

Voor die 4,- per maand kun je ook bijna een Next aanschaffen. En krijg je er een hoop gemak bij kwa opnemen en dergelijke.

TV's met twee CI+ slots zijn er niet veel. Je beperkt jezelf behoorlijk in de keuze van de TV.

Beperk je jezelf tot één CI+ dan bespaar je 2,- per maand. Maar geloof me, het zal niet bevallen. Ik weet dat uit ervaring als je iets meer opneemt dan 1 programma per dag.

hanh
Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 660Oplossingen
  • 3448Likes

@mmsnip  Kijk ook goed naar de opties die Willem en Bloemen bespreken. Ik liet dat voor het gemak weg. Misschien niet de beste beslissing, maar dat maakt nu gelukkig niet meer uit. Je weet vlgs mij inmiddels alles wat mogelijk is + voor- en nadelen.

RobertKoopman
Gedreven Raadgever
  • 902Posts
  • 86Oplossingen
  • 246Likes

Willem-A wrote:

Al na een week kan er een melding worden gegeven dat de opname niet meer is te bekijken. 

Dat hangt blijkbaar van de TV af?

Met mijn tv heb ik dat nog nooit meegemaakt.

Ik kan ook alle opnames exporteren naar mkv bestanden en er mee doen wat ik wil.

Heb twee CI+ kaartjes in deze TV zitten en wil nooit meer anders of een of andere brakke stroomslurpende box 

DON PAPA
Expert
Expert
  • 1911Posts
  • 32Oplossingen
  • 1592Likes

bloemen64 wrote:

Wil je TV kijken en een andere zender opnemen op hetzelfde moment, dan moet de TV twee CI+ slots hebben en moet je ook twee CI+ cards hebben á 2,- per maand.

Nou de TV hoeft toch geen twee Ci+ slots te hebben, één is genoeg volgens mij, als de TV maar twee tuners heeft. In mijn TV zit gewoon één Ci+ module, en met de ene tuner kan ik TV kijken en tegelijktijd kan ik met de andere tuner een kanaal opnemen.

hanh
Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 660Oplossingen
  • 3448Likes

Vlgs mij ontvangt in jouw geval 1 Tuner de vrije kabel zenders en de andere ook alle gecodeerde zenders. Welke je gebruikt voor kijken of opnemen, kies je zelf.

Dat wordt anders met een 1.4 CI+ Module. Die kan decoderen voor 2 Tuners, maar of dat al makkelijk kan, weet ik niet. Je TV moet er op z’n minst geschikt voor zijn. Ziggo levert alleen 1.3 Modules. Vandaar de oplossing van Robert met twee stuks daarvan. Voor elke Tuner eentje.

DON PAPA
Expert
Expert
  • 1911Posts
  • 32Oplossingen
  • 1592Likes

hanh wrote:

Vlgs mij ontvangt in jouw geval 1 Tuner de vrije kabel zenders en de andere ook alle gecodeerde zenders.

Ow oké, dat wist ik niet, ik neem eigenlijk bijna alleen Ziggo sport op (een vrije kabel zender dus), en kijk dan andere kanalen, dus vandaar dat dit mij dit nooit is opgevallen, weer wat geleerd 😉

hanh
Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 660Oplossingen
  • 3448Likes

Ok. Snap dat je dit in jouw geval nooit is opgevallen. Niet druk over maken, denk ik zo.

bloemen64
Super Expert
Super Expert
  • 3794Posts
  • 102Oplossingen
  • 1913Likes

Er zit een verschil in CI en CI+. Mijn Humax kan met 1 smartcard 2 programma's tegelijk opnemen. En dan kun je nog een programma live kijken binnen de streams die je opneemt. Dat is via een CI cardslot. Bij CI+ is dat veranderd. Maximaal 1 stream kijken of opnemen. Ik snap de beperking niet maar goed. 

Dat je de opname kunt saven als .mkv heb ik nog niet meegemaakt. Wat ik tot nu toe gemerkt heb is veel beperkter. De opname hoort bij de tv.

Als het om het gebruik van 1 AB gaat om alles te kunnen doen, dan zou ik lekker een Next pakken en met de Next AB kun je TV kijken, opnemen en afspelen. Plak hem achter de TV en je ziet hem ook niet.

Misschien te veel positieve reklame voor de Next.

Willem-A
Expert
Expert
  • 14718Posts
  • 480Oplossingen
  • 2783Likes

RobertKoopman wrote:
Willem-A wrote:

Al na een week kan er een melding worden gegeven dat de opname niet meer is te bekijken. 

Dat hangt blijkbaar van de TV af?

Met mijn tv heb ik dat nog nooit meegemaakt.

Ik kan ook alle opnames exporteren naar mkv bestanden en er mee doen wat ik wil.

Heb twee CI+ kaartjes in deze TV zitten en wil nooit meer anders of een of andere brakke stroomslurpende box 

De zenders kunnen dat meezenden. Zie het eigenlijk net zo als beperkt terug kunnen kijken van programma's. Laatst was hier nog iemand die aangaf dat het afspelen van een opname niet meer lukte en dat werd aangegeven d.m.v. een berichtje. Maar het zal wellicht ook afhangen van de Tv zelf wat wel en niet mogelijk is. Dat is niet zo gek, want men wil natuurlijk kopieren tegengaan. 

Sander
Community Developer
Community Developer
  • 2588Posts
  • 264Oplossingen
  • 1580Likes

Aan informatie geen gebrek, @mmsnip! Goed dat je je vraag hier stelt. Ben jij zo helemaal geholpen door de Community? En natuurlijk rest dan de vraag: waar heb je gekozen?