1
Vraag
2
Reageer en help mee
weerhuis1965

Level 2
  • 31Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Overstappen digitale radio - welke opties heb ik?

Tot mijn verrassing ontving ik vandaag (12-10-2021) het bericht dat Ziggo gaat stoppen met het aanbieden van de analoge radio. Ik ben n het bezit van een prima receiver met uitstekende boxen en wil deze blijven gebruiken. Daarnaast ben ik in het bezit van een Horizon box.

Nu begrijp ik dat ik digitale radio via de Horizon box kan beluisteren. Ik ben daar alleen niet direct tevreden over. Niet alleen moet ik dan een extra apparaat aanzetten (stroomverbruik kan wel weinig zijn, maar toch), maar het meest storend vind ik het zoemende geluid dat de Horizon box maakt, ongeveer te vergelijken met het zoemen van een dimmer op de verlichting. Dit geluid is ook de reden dat de Horizon box bijna altijd uit staat.

Ik kan natuurlijk een radio ontvanger gaan aanschaffen, maar ook dit houdt weer in een extra apparaat waar ik de ruimte niet voor heb en welke ook extra stroom zal gebruiken. Daarnaast extra aanschafkosten en een extra afstandsbediening.

Weke andere opties zijn er beschikbaar om toch als vanouds via mijn analoge receiver radio te blijven luisteren (en dan bedoel ik niet met een antenne achter de receiver, omdat ik twijfel aan de geluidskwaliteit op deze manier)?

 

9 Reacties 9
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

"Weke andere opties zijn er beschikbaar om toch als vanouds via mijn analoge receiver radio te blijven luisteren (en dan bedoel ik niet met een antenne achter de receiver, omdat ik twijfel aan de geluidskwaliteit op deze manier)?"

 

Geen andere opties, ook niet bij andere providers, Ziggo is de laatste die stopt met analoge radio.

Steefb

Level 20
  • 15864Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes

De enige optie om nog FM radio te luisteren na de afschakeling is met een externe antenne.

Dat hoeft natuurlijk niet die van ziggo te zijn en kan hele goede resultaten geven.

 

Hier staan de opties vrij duidelijk omschreven.

Stekker uit kabelradio: doe je niks? Dan hoor je straks alleen ruis - DABtuners

fred6

Level 6
  • 419Posts
  • 5Oplossingen
  • 19Likes

Al sinds een jaar zegt Ziggo dat analoge radio van ziggo stopt.

Ziggo biedt een FM antenne gratis aan om op uw receiver te zetten en alle stations te blijven ontvangen.

De horizon ruist door ventilatie wat u kunt dempen door in een kast te zetten. De Zapper werkt dan nog.

U kunt het signaal van de horizon ook gebruiken voor uw versterker, zie de vele berichten hierover in de community.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

Al sinds 2017 geeft Ziggo aan dat zij moeten gaan stoppen met analoge radio na afschakeling van analoge TV, zij hebben nog 4 jaar uitstel gehad van de ACM.

Quadral

Level 6
  • 77Posts
  • 8Oplossingen
  • 22Likes

@weerhuis1965 Welk Merk/Model receiver heb je? mischien dat deze ook internet radio ondersteunt.

weerhuis1965
Topicstarter
Level 2
  • 31Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Mijn receiver in een Yamaha RX-V450.

Quadral

Level 6
  • 77Posts
  • 8Oplossingen
  • 22Likes

Deze heeft jammer genoeg geen internet radio. 

Je geeft aan geen extra kastje (ivm ruimte) te willen hebben dus dan blijven er maar 2 dingen over.

- antenne die bij bijv. Ziggo te verkrijgen is. je zult in dit geval gewoon FM uit de ether ontvangen(zolang dat dit er nog is).

- Via de Mediabox XL

 

Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

Goedemorgen @weerhuis1965

Ik kan mij goed voorstellen dat je hier flink van baalt! Zoals de andere leden al aangeven zijn er geen andere opties! Hopelijk vind je voor jou de beste manier.

fred6

Level 6
  • 419Posts
  • 5Oplossingen
  • 19Likes

Het is heel goed mogelijk het horizon signaal van uit aux naar de versterker van de yamaha te brengen via jack 2x tulp.

De horizon is dan alleen tuner en even display voor de yamaha versterker.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic