1
Vraag
2
Reacties
mariannehoitink

Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

Overstap naar digitale radio

Ik ben een vrouw alleen en weet niet hoe ik het moet doen om over te stappen op digitale radio. Snap er niks van. Graag advies. Ik stuur foto's mee van mijn apparatuur

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

Helaas kun je de Humax niet aansluiten aan je JVC apparaat.

 

Het enige wat mogelijk werkt is een gratis antenne van Ziggo: FM antenne | Ziggo

Bekijk in context

mariannehoitink
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

Bedankt voor je antwoord. Het is gelukt met de kabel-antenne. Ben heel blij met deze goedkope en eenvoudige oplossing

Bekijk in context

29 Reacties 29
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

Helaas kun je de Humax niet aansluiten aan je JVC apparaat.

 

Het enige wat mogelijk werkt is een gratis antenne van Ziggo: FM antenne | Ziggo

Buurman

Level 14
  • 987Posts
  • 50Oplossingen
  • 897Likes

De TechniSat Cablestar 400 is een mooie oplossing …..even opzoeken via google voor meer info.

ik gebruik hem al enkele maanden met volle tevredenheid.  
deze radio sluit je met een splitter er tussen samen met je Humax aan op de coax TVuitgang.

Buurman

Level 14
  • 987Posts
  • 50Oplossingen
  • 897Likes
Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Je geluidssetje is wel erg karig uitgevoerd, dus dat heeft als gevolg wat @Bert al zegt @mariannehoitink 

Maar ik zie nog iets anders op de foto's: 

WillemA1_0-1636152661871.jpeg

Hier is een heel oude coax stekker gebruikt, die last van 4-5G instraling kan hebben. Als die overal gebruikt zijn, is het raadzaam deze te vervangen. 

Pletzers

Level 5
  • 67Posts
  • 2Oplossingen
  • 7Likes

Weet iemand of de gratis antenne (fm) van Ziggo goed werkt of moeten we telkens met dat draadje in beweging blijven zoals vroeger om fatsoenlijk ontvangst te hebben? 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Dag @Pletzers ik heb er zelf geen ervaring mee, maar lees er verschillende berichten over. Ik zal eens kijken wat ik kan vinden. 

 

Dit weet je al denk ik: https://randapparatuur.ziggo.nl/randapparatuur/details/35265

Ik vind via de zoekfunctie niet heel veel, maar kan aan mij liggen. Maar goed, je kan de antenne bestellen en gewoon even kijken hoe deze je bevalt. 

Buurman

Level 14
  • 987Posts
  • 50Oplossingen
  • 897Likes

@mariannehoitink  zoals @Willem-A1 al adviseerde over de oude coaxkabel kan je een geschikte versie in diverse lengtes bestellen in de Ziggo webshop https://randapparatuur.ziggo.nl/randapparatuur

 

franske1958

Level 7
  • 161Posts
  • 5Oplossingen
  • 80Likes

Dat gratis draad antennetje zou mogelijk wel kunnen werken, maar dat is zeer sterk afhankelijk

van de plaats waar U woont en waar U naar wilt luisteren. In een appartementen gebouw  zal dit

draadje vaak niet werken wegens te veel betonijzer in de muren. Maar als die radio net naast

een raam staat op en hogere etage zal het best wel eens kunnen  werken.  Ook is het zeer van

belang waar U naar  luistert. Is dit een regionale omroep met, net als in mijn geval, de zender

op slechts 10 KM van mijn huis, dan geeft dat draadje wel goede ontvangst. Echter wilt U luisteren

naar een  of landelijke of naar een commerciële  zender dan is de kans erg groot dat dit draadje

niet gaat werken. Een van de oplossingen is de eerder genoemde  Cablestar 400. deze kan direct

zonder verdere zaken via een splitter worden aangesloten. Een andere oplossing is te zoeken naar

een andere versterker (bijvoorbeeld op mp) met een line en of een spdif ingang. Deze kan worden

aangesloten op uw TV decoder. Als U eenmaal zo een versterker heeft zou U ook kunnen overwegen

om die uit te breiden met een internet radio tuner, dan kunt U kiezen uit meer dan 10.000 zenders.

Een iets duurdere maar mooiere oplossing is een AV receiver kopen met internet en DAB+ erop,

speakers erop en klaar. Een redelijk betaalbare (voor mij althans)  AV receiver is de Denon DRA-800H

 

Ronald B.

Level 6
  • 121Posts
  • 6Oplossingen
  • 24Likes

Beste @mariannehoitink , als ik u was (en ik heb het zelf ook gedaan), zou ik gewoon een Quantis QE317 digitale radiotuner bestellen bij Ziggo.

Kost "slechts"  50 euro maar dat is incl. verzendkosten en BTW, dus woekerwinst maakt Ziggo hier niet op.

Dit is een heel klein apparaatje dat u met 3 stekkertjes aan kunt sluiten op uw huidige versterker.  Op uw huidige audioset moet u dan de knop

AUX of VIDEO indrukken en uw huidige audioset gaat dan de radiozenders weergeven die door de Quantis QE317 digitale radiotuner worden ontvangen.  Het is heel gebruikersvriendelijk allemaal incl. afstandbediening en batterijen, een kind kan de was doen en er zijn enorm veel zenders om uit te kiezen.  Natuurlijk is een simpel antennedraadje van Ziggo ook een mogelijkheid (heb ik zelf ook): alleen de sterkste zenders worden dan ontvangen, en dat zijn er eigenlijk maar 3 of 4  (alleen als de radio gunstig geplaatst is, bij een raam bijvoorbeeld, want staal en beton houden radiogolven tegen).  Gewoon de Quantis QE317 digitale radiotuner bestellen, want iedere buurman/buurvrouw, op leeftijd of niet, kan dit handige apparaatje aansluiten.

 

Voor bestelinformatie:

https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/ontvangers/quantis-qe317

Steefb

Level 20
  • 15867Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

@Ronald B.  aan je advies heeft @mariannehoitink niet veel, aan haar stereosetje is nits aan te sluiten, er zit geen audio in op.

Pletzers

Level 5
  • 67Posts
  • 2Oplossingen
  • 7Likes

Bedankt voor uw reaktie.

Moet ik voor deze ontvanger ook niet kabels in de muur vervangen? 

Ronald B.

Level 6
  • 121Posts
  • 6Oplossingen
  • 24Likes

Beste @Pletzers , naast de Quantis QE317 digitale radiotuner heb ik ook de gratis FM antenne van Ziggo.

Mijn radio staat bij het raam en de antenne heb ik vertikaal opgehangen (touwtje door lus uiteinde vastgebonden aan stekker lamp ;-))  Tuurlijk alle intellectuelen hier op het forum zullen schreeuwen dat het gaat storen enzo, is ook zo, maar zo heb ik de ontvangst van 3 en 4 goed te ontvangen zenders, waaronder bijvoorbeeld Radio Decibel.  Net zoals franske1958 zegt, dit is afhankelijk waar u woont en welke zender u wilt luisteren.  Als de zendmast bij u in de achtertuin staat zal het ontvangst beter zijn dan wanneer deze 100 km verderop staat ;-).  Je hebt goedkope en duurdere FM ether antennes (met en/of zonder versterking).  Een "touwtje"  aan het gordijn geknoopt geeft altijd minder ontvangst dan professionele FM/DAB+ (versterker) antennes.  Op internet is hiervan genoeg te vinden, maar ja 40/50 euro kost het al gauw en dan kan je net zo goed investeren in een digitale radiotuner.

Ronald B.

Level 6
  • 121Posts
  • 6Oplossingen
  • 24Likes

@Steefb de tuner die je op de foto ziet daar heeft ze inderdaad ook niets meer aan.  Maar ik neem aan dat de tuner onderdeel is van een sterio setje zoals dat vroeger gangbaar was.  De los staande versterker moet dan natuurlijk gebruikt worden, maar dat snap jij ook wel natuurlijk.  Als de tuner geintegreerd is in de versterker dan moet op de AUX-VIDEO knop gedrukt worden.  Er moet een versterker aanwezig zijn, ingebouwd of niet, anders had ze geen geluidsweergave gehad 😉

Ronald B.

Level 6
  • 121Posts
  • 6Oplossingen
  • 24Likes

@Pletzers als je AOP en kabels niet extreem verouderd zijn dan hoeft dit niet hoor.  Je moet er alleen wel erg inhebben dat de Quantis QE317 digitale radiotuner NIET op de radio uitgang aangesloten moeten worden van de AOP.  Er moet een moderne splitter op de TV uitgang van je AOP (desnoods met sperfilter voor optimaal ontvangst) en via een coaxkabel sluit je deze dan aan op de IN van de Quantis QE317 digitale radiotuner

Pletzers

Level 5
  • 67Posts
  • 2Oplossingen
  • 7Likes

Bedankt voor uw reaktie.

Wat moet ik op onderstaande foto aanpassen om de digitale Quantis QE317. te laten werken. 

Pletzers

Level 5
  • 67Posts
  • 2Oplossingen
  • 7Likes

Wat moet ik aan onderstaande foto veranderen voor de Quantis QE-317.

Verder heb ik nog de Next Box en een Philips Home Cinema Set de HTS7200. 

Ronald B.

Level 6
  • 121Posts
  • 6Oplossingen
  • 24Likes

@Pletzersdie hele oude vierkante stekker (vergeeld en in het midden) kunt u beter niet meer gebruiken.  Deze eruit trekken.  U moet een TV poort zien te vinden op uw coaxversterker, mocht er maar 1 zijn dan is het zaak een splitter op deze poort te zetten zodat u meerdere TV's (en in uw geval digitale tuners) kunt aansluiten.  Een Ziggo goedgekeurde coaxkabel aansluiten op de IN poort van de digitale Quantis QE317 en de andere kant van deze kabel aansluiten op de TV poort van uw coaxversterker.  Om storing en wegvallen van signaal is een sperfilter of retourband filter aan te bevelen, deze moet tussen de IN poort van de digitale Quantis QE317 en de coaxkabel geplaatst worden, maar als het signaal al goed is en er geen klachten zijn dan hoeft dit niet.  Meestal zitten er in (modernere) splitters al filters ingebouwd.

Steefb

Level 20
  • 15867Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

@Pletzers  Houd je aub bij je eigen topics. Nu gaat alles door elkaar lopen, en dat maakt topics zeer onoverzichtelijk. Met 2 accounts werken maakt het nog ingewikkelder.

 

Digitale - Ziggo Community

Radio - Ziggo Community

 

Ronald B.

Level 6
  • 121Posts
  • 6Oplossingen
  • 24Likes

@Steefbniet zo streng hoor hahaha, dit topic gaat over digitale radio aansluiten en oke er wordt niet (meer)op de topicstarter gereageerd, maar het is hetzelfde genre.  Het is niet opeens een ander topic " hoe leg ik een andere ketting op m'n fiets " hahaha 😂  En bovendien de topicstarter kan mee "profiteren"  met verstrekte informatie.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic