J_Haydn

Level 2
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Overbodige suggesties over gebruik afstandsbediening in popups op tv-scherm

Mijn Mediabox Next wéét dat ik een Samsung TV en een JBL soundbar heb, én dat ik die gekoppeld heb aan de afstandsbediening van de Mediabox. Dit werkt al een paar jaar prima. Toch komen er regelmatig popups rechtsboven in het scherm om mij te informeren dat ik de afstandsbediening ook kan gebruiken om mijn Samsung TV aan en uit te zetten en mijn JBL soundbar mee te bedienen, mits die compatibel is. Beide meldingen zijn overbodig. Ze zijn ook irritant omdat ze sinds kort elke 10 à 15 minuten verschijnen !

Drie kwartier aan de telefoon hangen met de helpdesk heeft geen bruikbare suggesties opgeleverd om hier komaf mee te maken, vandaar een drietal suggesties mijnerzijds:

1. Pas de software van de Mediabox Next aan zodat deze suggesties achterwege blijven als de koppeling al gelegd is.

2. Pas de software van de Mediabox Next aan zodat deze suggesties slechts incidenteel gegeven worden.

3. Voeg in het instellingen-menu een optie toe om te kiezen of je wel of niet suggesties over het gebruik wilt krijgen. Zo'n optie is er al voor suggesties over te bekijken programma's op basis van je kijkgedrag.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8992Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Hi @J_Haydn ,

 

Goed nieuws! Dit probleem is met de nieuwe software-update 4.38 opgelost.

 

Om de update 4.38 goed te monitoren wordt deze gefaseerd uitgerold. In de nacht van 22 op 23 maart zijn Noord-Brabant en Limburg eerst aan de beurt. Het kan maximaal drie dagen duren voordat de box de update heeft ontvangen. De rest van Nederland volgt naar verwachting een week later.

Je leest hier meer over deze update.

 

We horen graag of het is opgelost zodra de update is geïnstalleerd op je mediabox!

Bekijk in context

12 Reacties 12
bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

Alle 3 suggesties zijn goed. De 3e zal wel niet komen. Dan wordt het menu nog ingewikkelder dan het is.

 

De meldingen zouden gewoon niet moeten komen. Ik heb de Next al jaren en zie deze niet verschijnen.
De software zal foutief zien dat er andere apparatuur is gevonden en dan met de melding komen. 

Enige dat zou helpen is uitschakelen van de meldingen. Dat is al vaak gevraagd aan de ontwikkelaars maar lijkt niet opgepakt te worden.

 

Wat vaak helpt bij dit soort zaken is een reset van de Next naar fabrieks instellingen. Enige dat je dan kwijtraakt zijn de inlog gegevens van Apps zoals Netflix en Videoland.

 

Komt het daarna nog te vaak voor dan kan het zijn dat er een hdmi kabel slecht contact maakt of de JBL start de ene keer eerder of later op dan de Next. Dan wil het wel helpen om deze in ECO stand te zetten zodat tv en JBL beide al aanstaan voordat de Next wakker wordt en gaat checken.

 

De enige oplossing zou zijn om de "Plug and Pray" functie uit te zetten. Waarom steeds checken als er niets veranderd is. Maar ik zie dat niet gebeuren, helaas.

 

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8992Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Hi @J_Haydn ,

 

Goed nieuws! Dit probleem is met de nieuwe software-update 4.38 opgelost.

 

Om de update 4.38 goed te monitoren wordt deze gefaseerd uitgerold. In de nacht van 22 op 23 maart zijn Noord-Brabant en Limburg eerst aan de beurt. Het kan maximaal drie dagen duren voordat de box de update heeft ontvangen. De rest van Nederland volgt naar verwachting een week later.

Je leest hier meer over deze update.

 

We horen graag of het is opgelost zodra de update is geïnstalleerd op je mediabox!

Paulvictor

Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

helaas is het weer teruggekomen met de laatste update van een paar dagen geleden, dus maar weer sleutelen want het is erg irritant

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

Probeer eerst de Next te herstarten door deze zo'n 30 sec van de spanning te halen. Na een software update kunnen er soms vreemde reacties van het apparaat onstaan. Hopen dat het opgelost is daarna.

Paulvictor

Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

heeft helaas niets geholpen . is wel een ergernis

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

Blijkbaar "ziet" de Next steeds opnieuw de apparatuur die er aan hangt. Dit kan alleen als de verbinding via hdmi niet lekker loopt 

 

Het is vaker besproken dat dit "plug and pray" systeem op de schop moet. Helaas wordt er niet erg naar geluisterd omdat het maar heel weing fout gaat.

 

Iedere aanpassing hieraan zal meer nadelen kennen dan voordelen bij de software afdeling.

 

Als het niet oplosbaar is en steeds terug komt dan kan de box misschien omgewisseld worden. Het kàn ook aan de box liggen natuurlijk.

 

@Alex is er een mogelijkheid om de box te wisselen. Deze meldingen lijken niet echt bij te dragen aan het kijk plezier.

Erik P
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3232Posts
  • 585Oplossingen
  • 769Likes

Vervelend dat je dit weer ervaart @Paulvictor. Je schrijft niet voor niets dat het ergernis is.

Even als check, want je schrijft dat het weer is teruggekomen. Tussen eind maart (sofwareversie 4.38) en vorige week heb je de afstandsbediening suggesties niet gezien?

Paulvictor

Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

nee deze aanduidingen heb niet gezien na de update van eind maart

Erik P
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3232Posts
  • 585Oplossingen
  • 769Likes

Alright, dan lijkt het mij op eerste oog eerder een software-matig probleem dan een hardware-matig probleem. Kun je de Mediabox Next eens terug naar fabrieksinstellingen zetten en opnieuw naar zenders zoeken? Ik ben benieuwd of de box daarna onthoudt dat je de popups al hebt ontvangen. 

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5181Posts
  • 488Oplossingen
  • 1663Likes

Hoi @Paulvictor

Had je de stappen die @Erik P hierboven deelde nog geprobeerd?

Paulvictor

Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

ja heeft de frequentie wel naar beneden gebracht maar het is nog steeds niet verdwenen helaas

 

 

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5181Posts
  • 488Oplossingen
  • 1663Likes

Hoi @Paulvictor

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het is gegaan qua meldingen na je laatste reactie hier. En mocht je de melding nog regelmatig zien, wil je daar dan eens een foto van maken?

Uitgelicht topic