VonnieV
Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Outlander stemmen hebben een andere toonhoogte

Eindelijk kon ik vandaag beginnen met Outlander seizoen 5. Maar het viel mij direct op dat de stemmen net iets te hoog klinken. Lijkt wel of dit te hoog gepitcht is. Ik heb het gecontroleerd met youtube en de stemmen klinken daar als normaal. Valt iemand anders dit ook op?

Ik heb het trouwens ook bekeken met een audio recording software en het is zeker een halve toon hoger dan gewoonlijk. 

9 Reacties 9
Jan F.
Super Expert
Super Expert
  • 16598Posts
  • 1307Oplossingen
  • 2872Likes

@VonnieV Een leuke melding, nooit eerder gezien. Wordt de aflevering te snel afgespeeld? Is er verschil in lengte van de aflevering via Ziggo en de aflevering op youtube?

VonnieV
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Bedankt Jan voor je reactie.

Ik heb net even gekeken en de betreffende scene bij Ziggo was 2 min en 3 sec, op youtube was dezelfde scene 2 min en 8 sec. Het beeld bij Ziggo was ook net minder vloeiend dan youtube. Dus dat lijkt mij inderdaad net een fractie te snel afgespeeld.

Flitskikker
Gedreven Raadgever
  • 416Posts
  • 15Oplossingen
  • 443Likes

Dit komt waarschijnlijk door PAL speedup:

https://en.wikipedia.org/wiki/576i#PAL_speed-up

VonnieV
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@Flitskikker bedankt voor de info! Dit lijkt er inderdaad op. Zou Ziggo dit moeten/kunnen corrigeren? Ik zie alleen maar software voor DVD’s die dit kunnen. 

Flitskikker
Gedreven Raadgever
  • 416Posts
  • 15Oplossingen
  • 443Likes

@VonnieV 

De Nederlandse tv-wereld draait op 25 fps (PAL), dus het moet sowieso naar die framerate. Tegenwoordig is er software die de audio ook kan versnellen zonder de toonhoogte te veranderen, maar vaak genoeg wordt het ook gewoon versneld uitgezonden. Meestal merk je daar niks van, totdat je opeens een iPhone-ringtone hoort in een hogere toonhoogte. Ik denk dus dat het een keuze is. Ik weet niet wat Ziggo bij de vorige seizoenen had gedaan.

Er zijn ook zenders die de audio helemaal hetzelfde laten en dan de video gewoon ‘verlengen’ naar 25 fps door frames te dupliceren, maar dan krijg je dus haperend beeld. Dat ziet er al helemáál niet uit. Dat zie je vaak bij buitenlandse commercials.

VonnieV
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@Flitskikker Helder, interessante informatie. Zo leer ik weer wat?.

Ik heb de klantenservice al een mail gestuurd met de vraag of het aangepast kan worden. Ik zou het jammer vinden om het (tot nu toe) laatste seizoen alleen op dvd te kunnen kijken omdat het zo niet om aan te horen is.

VonnieV
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@Flitskikker Ik heb net een DVD opgezet van Outlander (net nieuw gekocht) en wat denk je? Weer een andere, hogere, stem als ik op Netflix/Youtube gewend ben… Heel apart! Dus ook een gevalletje PAL speedup

Flitskikker
Gedreven Raadgever
  • 416Posts
  • 15Oplossingen
  • 443Likes

@VonnieV Graag gedaan. En dat kan best kloppen dat het op de dvd ook zo is, in Nederland uitgegeven dvd's zijn namelijk ook PAL/25 fps. Waarschijnlijk gebruiken ze dezelfde PAL-versie als Ziggo.

Als je hem op de originele snelheid wilt, wordt het toch wachten tot Netflix hem aanbiedt. Of je probeert het via “andere bronnen”. Ze zullen vast een oogje dichtknijpen nu je de dvd al hebt gekocht. 😉

VonnieV
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@Flitskikker Haha, daar heb je gelijk in. Nu begrijp ik ook ineens waarom muziek in een film nooit hetzelfde klinkt als op LP/CD. Eindelijk is dat mysterie ontrafeld! Er gaat een wereld voor mij open.