1
Vraag
2
Reacties
rossheer

Level 3
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Optische kabel van Ziggo(Arris) next mediabox naar Node digitale stereo

Goede morgen. Ziggo monteur heeft zojuist bij mij de ziggo next omgeruild voor een nieuwe. Ook bij deze kast heb ik geen signaal van de optische uitgang. Hiervoor had ik een next van het merk Humax en nu van het Merk Arris . Op diverse forums lees ik dat ik de optisch uitgang in de ziggo next moet activeren. In tegenstelling tot de Humax next heeft de Arris next deze optie niet in het menu zitten. Kunt u mij adviseren hoe ik deze functie kan gebruiken zodat ik het geluid van de mediabox over de stereo kan beluisteren. De optische kabel sluit ik dan aan op de Node digitale ontvanger en de Node is aangesloten op mijn analoge stereo. Ik had graag weer een Humax next willen hebben maar dat gaat kennelijk niet lukken.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
rossheer
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Dank allen. Inmiddels is de Arris omgeruild voor een Humax Next. Problemen zijn verholpen. 

Bekijk in context

37 Reacties 37
Steefb

Level 20
  • 15824Posts
  • 2990Oplossingen
  • 7233Likes

 


@rossheer  schreef:

. Op diverse forums lees ik dat ik de optisch uitgang in de ziggo next moet activeren. I

Waar heb je dat gelezen? Dit menu item is er bij geen enkele next, de optische uitgang staat altijd aan.

 

Heeft de node wel een optische ingang?

 

Wat wel eens wil helpen is dolby en / of multichannel uit schakelen.

youriy

Level 17
  • 2989Posts
  • 151Oplossingen
  • 702Likes

Als ik het zo snel goed zie heb je zo'n kabeltje nodig.

https://www.onlinekabelshop.nl/toslink-mini-toslink-kabel-0-50-meter

Boris de Kat

Level 16
  • 1295Posts
  • 34Oplossingen
  • 295Likes

@rossheer  Ik weet niet wat voor stereo je hebt maar vaak moet je je in een menu aangeven dat een bepaalde (optische) ingang gekoppeld moet worden aan een bepaalde uitgang, bv. opt1 -> Aux2.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 74988Posts
  • 5137Oplossingen
  • 21836Likes

"Hiervoor had ik een next van het merk Humax en nu van het Merk Arris . Op diverse forums lees ik dat ik de optisch uitgang in de ziggo next moet activeren. In tegenstelling tot de Humax next heeft de Arris next deze optie niet in het menu zitten."

 

Ik heb beide hier in huis gehad en beide hebben geen instelling om de optische uitgang te activeren.

Nu hier de Humax via een optische kabel naar de soundbar en die gaf direct geluid bij het aansluiten.

 

Is de optische aansluiting wel een ingang op je Node?

Ik zie bij Bleusound Node alleen een optische uitgang en een HDMI als ingang.

Bluesound NODE - schitterende hifi-muziekstreamer voor iedereen (hifiklubben.nl)

rossheer
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

De optische kabel heb ik vanaf de Humax mediabox next aangesloten gehad op de Node. Dit werkte prima. Nu heb ik een Arris mediabox next en nu krijg ik geen signaal over de optisch kabel. Zojuist de optische kabel via de Apple TV aangesloten en dan heb ik wel een signaal (geluid) op de Node 

MaxH

Level 17
  • 2765Posts
  • 104Oplossingen
  • 774Likes

Even uit mijn hoofd(Harmony AB geeft die optie niet), in het Next menu kan je toch je audio apparaat kiezen, TV of externe audio. Staat dat goed?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 74988Posts
  • 5137Oplossingen
  • 21836Likes

@MaxH  schreef:

Even uit mijn hoofd(Harmony AB geeft die optie niet), in het Next menu kan je toch je audio apparaat kiezen, TV of externe audio. Staat dat goed?


@MaxH Maar dat zet de optische uitgang niet aan of uit, dat stelt alleen de AB van de Next in, om het volume van de TV of de externe audio te kunnen bedienen met de AB van de Next.

Vincent
Community Moderator
Community Moderator
  • 4335Posts
  • 569Oplossingen
  • 2106Likes

Hi @rossheer! Irritant dat je geen geluid krijgt via de optische kabel. Wat er door onder andere @Steefb is aangegeven klopt: de optische uitgang staat altijd aan. Wat is de huidige stand van zaken? 

rossheer
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Hoi Vincent. De status is dat het probleem nog niet is opgelost. In het menu van de mediabox moet ik eea aanpassen in pcm om het signaal in de Node te kunnen afspelen. Probleem is dat dit bij de mediabox van Arris niet werkt. Daarnaast stoort het signaal van de Arris mediabox next op andere apparaten. Dit deed de Arris voor de Humax mediabox next ook. Bij de Humax was de storing op andere apparaten verholpen en kon ik ik contexten op de Node. 

rossheer
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Er zit idd een optische uit en een jacket-plug wordt erbij geleverd waarin de optische kabel wordt ingeplugd 

youriy

Level 17
  • 2989Posts
  • 151Oplossingen
  • 702Likes

Een duidelijk verhaal vertellen schiet heel erg op, dit gaat heel langzaam. Klopt het dat je inmiddels aan je derde next toe bent waarvan de eerste niet , de tweede wel en de derde weer niet werkt? En waarom wordt ie telkens geruild dan?

rossheer
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Idd een lekker verhaal. Twee weken terug doet ziggo een update in de wijkkast! Daarna geen tv meer! Ruim een week geen tv In huis gehad met het excuus van zigggo dat er een blokstoring was. Wel internet maar geen tv. Ziggomonteur heeft alles vervangen omdat niet duidelijk was waar de storing vandaan kwam. Monteur had alleen de Arris mediabox en niet de Humax mediabox in zijn auto liggen. Kreeg het verzoek van de monteur om zelf even klantenservice van ziggo te bellen om de Arris om te ruilen voor de Humax. Dit doen ze niet bij ziggo. Moest een nieuwe afspraak worden gemaakt met de ziggo monteur die de Arris zou komen omruilen voor de Humax. De monteur vond het niet nodig om een Humax te installeren met de uitleg dat zij alleen kijken of het tv signaal goed is en hebben verder niks te maken met eventueel (niet-ziggo) randapparatuur. Dus dat de Node het niet doet of andere apparaten zoals de soudbar oid, daar is ziggo niet voor verantwoordelijk. En het probleem van de mediabox lag eerder ook al in het feit dat het een Arris box was. De man/vrouw van klantenservice heeft toen gewoon een Humax opgestuurd waarna het probleem opgelost was tot het moment dat ziggo een netwerkupdate deed

Gio2903

Level 17
  • 3111Posts
  • 160Oplossingen
  • 2213Likes

de monteur kan geen humax plaatsen omdat ze alleen de arris next hebben. ook klantenservice kan niet kiezen welke je krijgt, je hebt met geluk dus een humax gekregen. die kans is 50/50. je kunt het best een optische kabel van de tv naar je versterker doen ipv je next naar de versterker. enige nadeel is dat je geen radio kunt luisteren vanaf je next met de tv uit.

Boris de Kat

Level 16
  • 1295Posts
  • 34Oplossingen
  • 295Likes

Het is meteen een goede test of het dan wel werkt, om uit te sluiten dat het niet aan de optische kabel ligt of iets anders.

RoWi.

Level 20
  • 18168Posts
  • 758Oplossingen
  • 6188Likes

Wat ik zo vindt is het bijna onmogelijk om via de optische spdif aansluiting geluid binnen te krijgen als het om de Node 130 gaat overal wordt genoemd dat het geluid via HDMI binnenkomt.

Er lijkt wel een optical in te zijn maar dat is geen SP/diF

doublepoint-bluesound-node_blk_back_1~2.jpg

 

 

Vincent
Community Moderator
Community Moderator
  • 4335Posts
  • 569Oplossingen
  • 2106Likes

Bedankt voor jullie aanvullingen @Gio2903 @Boris de Kat @RoWi. Heb je dit kunnen testen en kunnen uitsluiten @rossheer

Pasi

Level 18
  • 9831Posts
  • 493Oplossingen
  • 5463Likes

Hallo,

 

De optisch (S/PDIF) 'Optical Out' poort van de Node 130 is een uitgang geen ingang !

rossheer
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

De optische kabel zit uiteraard niet aangesloten op de optische uitgang van de Node 


Maar!!!

 

Ik durf het bijna niet te melden! De mediabox werkt wederom niet. Hij heeft storing bij opstarten. De ene keer gaat de tv aan en de mediabox niet. De andere keer gaat de mediabox aan de de tv niet. Soms heb ik geen beeld vanaf de mediabox en geeft het beeld de tekst dat er storing is. Bij het open van de app’s krijg ik de melding CS2401 dag de appstore niet bereikbaar is.
Bij het uitzetten van de mediabox gaat deze niet uit of de tv gaat niet uit

rossheer
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Dit weet ik Pasi. Ben met apparaat bij Klubben geweest en hij werkt daar prima met en zonder de optische kabel

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic