1
Vraag
2
Reageer en help mee
Bieleman

Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Optisch signaal niet door te geven aan versterker.

De mediabox Next bevalt meer dan goed.
Een item ontbreekt, nl. de mogelijkheid van aansluiting van een optische kabel in het menu.
Nu wordt het audiosignaal via HDMI wel doorgegeven en komt er dus ook wel geluid, maar ik wil graag de optische kabel gebruiken.
Die mogelijkheid was wel aanwezig in de (ook door mij aanvankelijk verfoeide Horizon mediabox).

Was ik zeer kritisch gebruiker van de Horizon-box, sinds kort ben ik enthousiast gebruiker van de nieuwe Next-box. Complimenten aan Ziggo voor de wijze waarop problemen zijn aangepakt. Het heeft vele jaren van ergernis gekost, (ik ben ook al eens overgestapt op glasvezel) maar nu ben ik zeer tevreden over het media-bedrijf.
18 Reacties 18
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Bieleman Als het goed het volgende: Bij de selectie > dolby audio aan, ( Dit voor HDMI als Optisch! (spdif) Wat dus gewoon mogelijk is! ( Dus optisch/HDMI zijn gewoon standaard actief!

Echter je moet ook nog de versterker/reciever zo instellen dat deze optische modes kiest voor bron/source waar de Next is op aangesloten.
Bieleman
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Dank Robbo,
dolby audio aan had ik reeds ingeschakeld. Het zou duidelijker zijn als in het menu, net als in het menu van de Horizon-box, deze mogelijkheid expliciet wordt aangegeven.
Dat de mogelijkheid van optische doorgave in het menu van de versterker moet zijn ingesteld is bekend en ook geregeld.
Nu is niet duidelijk of het signaal optisch wordt doorgegeven, temeer daar in het algemeen - ook in mijn Onkyo versterker - kennelijk HDMI voorrang krijgt.
kwelgeest

Level 6
  • 218Posts
  • 3Oplossingen
  • 37Likes
Bieleman wrote:
Dank Robbo,
dolby audio aan had ik reeds ingeschakeld. Het zou duidelijker zijn als in het menu, net als in het menu van de Horizon-box, deze mogelijkheid expliciet wordt aangegeven.
Dat de mogelijkheid van optische doorgave in het menu van de versterker moet zijn ingesteld is bekend en ook geregeld.
Nu is niet duidelijk of het signaal optisch wordt doorgegeven, temeer daar in het algemeen - ook in mijn Onkyo versterker - kennelijk HDMI voorrang krijgt.

Vraagje, waarom heb je beidde op je onkyo aangesloten?
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Bieleman wrote:
Dank Robbo,
dolby audio aan had ik reeds ingeschakeld. Het zou duidelijker zijn als in het menu, net als in het menu van de Horizon-box, deze mogelijkheid expliciet wordt aangegeven.
Dat de mogelijkheid van optische doorgave in het menu van de versterker moet zijn ingesteld is bekend en ook geregeld.
Nu is niet duidelijk of het signaal optisch wordt doorgegeven, temeer daar in het algemeen - ook in mijn Onkyo versterker - kennelijk HDMI voorrang krijgt.

Ja de Next is nu eenmaal anders inz mogelijkheden.. "Nu is niet duidelijk of het signaal optisch wordt doorgegeven, temeer daar in het algemeen - ook in mijn Onkyo versterker - kennelijk HDMI voorrang krijgt.> Dit is nu echt een instelling van de versterker/reciever. Deze is zoals u het aangeeft ingesteld op HDMI modes inz audio.

Verder een goede vraag van Kwelgeest Waarom beide aangesloten? Dit is echt overbodig dan.
Bieleman
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Zonder HDMI immers geen video-signaal!
Bieleman
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
HDMI gaat namelijk eerst naar Onkyo (want kan ook video doorgeven) en moet dus ook middels HDMI naar de TV, vandaar
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Bieleman wrote:
Zonder HDMI immers geen video-signaal!


Nee, maar het geluid kan toch ook via HDMI lopen? Je hoeft dus alleen maar gebruik te maken van HDMI. Sluit je de Next niet middels HDMI aan op de receiver maar rechtstreeks op de Tv, en wil je het geluid wel weergeven via de receiver kun je de optische uitgang van de Next gebruiken. Maar beiden hoeft natuurlijk niet...
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
"Verder een goede vraag van Kwelgeest Waarom beide aangesloten? Dit is echt overbodig dan".

Inderdaad. Is nog lastig ook, want een van de 2 krijgt voorrang. Je gebruikt ook niet de scart en HDMI uitgang van een decoder/ontvanger/mediabox als je deze aansluit op een Tv...
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Bieleman wrote:
HDMI gaat namelijk eerst naar Onkyo (want kan ook video doorgeven) en moet dus ook middels HDMI naar de TV, vandaar



Je zegt het hier zelf al: "Kan ook Video doorgeven". En ja, dat is natuurlijk helder. HDMI staat voor 'High Definition Multimedia Interface' ofwel voor audio en video. En dus is daarnaast ook nog optisch aansluiten niet nodig.
Bieleman
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Ook dank aan Willem,
Klopt natuurlijk, maar geluid via optische kabel loopt beter synchroon en behoeft geen bijstelling..
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Bieleman wrote:
Ook dank aan Willem,
Klopt natuurlijk, maar geluid via optische kabel loopt beter synchroon en behoeft geen bijstelling..



Dat is vreemd want dat zou geen verschil mogen maken.
Bieleman
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Nogmaals dank, Willem.
Maar waar het me slechts om ging is dat, hoewel er een optische aansluiting op de Next aanwezig is, deze niet expliciet in het instellingenmenu is terug te vinden.
En ja, ‘vroeger’ was het belangrijker omdat analoog signaal achterbleef (ik gebruik de optische kabel al jaren), waar tegenwoordig digitaal signaal feitelijk geen verschil zou mogen maken. Maar kennelijk is het licht toch net nog wat beter.
mvg
Bieleman
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Licht is natuurlijk niet beter als het signaal via HDMI. Dat kan dus niet de reden zijn.
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
robbo wrote:


....... Waarom beide aangesloten?


Ik heb mijn Soundbar de TV aangesloten via HDMI/ARC en nog een optische kabel tussen de Next box en de Soundbar. Dan kan ik radio luisteren zonder de TV aan te zetten. Overigens selecteert de soundbar eerst de HDMI/ARC en als die er niet is dan de optische aansluiting.
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Jan F. bij een versterker/ reciever is/zijn er meer mogelijkheden. Ts heeft een versterker av . bv mij av reciever. Kan dus gewoon tv uitzetten . Next> av reciever. Via hdmi. En via hdmi av reciever ( hdmi out) naar tv ( arc) dus soundbar is eigenlijk niet vergelijkbaar mits er meer aansluit mogelijkheden zijn.
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
robbo Ik zou de soundbar ook via HDMI kunnen aansluiten, hij heeft 2 HDMI ingangen. De next box heeft echter maar 1 HDMI aansluiting, die gaat naar de TV. Daarom de optische kabel gebruikt voor geluid als ik geen beeld wil.
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Jan F. Daarom mijn uitleg? een av reciever heeft 1 Hdmi uitgang. Deze naar tv . En meestal 4 hdmi ingangen waar externe apparaten worden aangesloten . En zo beeld naar tv. En audio via versterker . Vandaar dat tv ook niet nodig is, voor radio luisteren.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Willem-A wrote:
Licht is natuurlijk niet beter als het signaal via HDMI. Dat kan dus niet de reden zijn.



PS: sterker nog, dat licht moet ook nog worden omgezet naar een elektrisch signaal. Maar ook dat gaat natuurlijk razendsnel. Dus in beide gevallen mag het niet zorgen voor lip-sync issues. Maar wel zorgt een Tv daarvoor, omdat de opbouw van de Video wat tijd in beslag neemt. In de normale situatie is het dus zo dat het geluid doorgaans wat sneller is, en daarvoor is er dan ook de lip-sync ofwel audio delay functie op veel apparaten.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic