1
Vraag
2
Reacties
3
Oplossing
Evodriver

Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Optimale aansluitingen HDMI (arc) met TV, Soundbar, Next box etc

Beste,

Na diverse malen met Ziggo contact gehad te hebben voor mijn probleem met mijn soundbar icm de nextbox werd ik naar dit forum toegestuurd. En ben opzoek naar een HDMI goeroe die mij kan helpen 🙂

Producten :

- LG tv : 55SK8500PLA software up-to date 5.40.26

- Soundbar JBL 5.1: JBLBAR51BLKEP.1 Software up-to-date 20.43.51.00

- Ziggobox : Next : Sw stand, 4.38, Video uitgang : HDMI, 1 knop voor aan/uit : aan, Dolby audio : uit, Bepaal volume : TV, Koppeling afstandsbediening : uigevoerd en ok. Signaal goed en internet snelheid hoog. Sw en firmwire afstandbediening : 018.000.7060

Het probleem begon al enige tijd geleden en vermoedelijk na de een-na laatste update van de next box. Ik kreeg elke keer de melding dat mijn Ab gekoppend kan worden met mijn soundbar en deze viel steeds uit (geluid niet de box zelf) waardoor het geluid weer door de tv kwam.  Na de laatste update van de nextbox zijn deze meldingen verledentijd. Toen deze "fout" nog niet helemaal onderzocht was heb ik zelfs een nieuwe (kleiner model) afstandsbediening gehad zonder resultaat. Maar nogmaals deze is opgelost met de laatste update.

Alleen is het uitvallen van mijn soundbar nog wel realiteid en daardoor hoop ik hier geholpen te worden door de experts !. Mij werdt geoppert om de soundbar via een optische kabel te verbinden met mijn next box. En toen begonnen de vragen...

Mijn huidige opstelling is :

tv : hdmi 1 : PS4

hdmi 2 (arc) : soundbar

hdmi 3 : ziggo next box

hdmi 4 : Wii

Optical out (leeg)

Soundbar : hdmi 1 : dvd speler

hdmi 2 (arc) : TV

hdmi 3 (leeg)

optical out : (leeg)

Next box : hdmi : TV hdmi 3

optical out (leeg)

Nu wil ik eigenlijk met alle apparaten de soundbar gebruiken voor het geluid. Dit werkt momenteel op het uitvallen na goed. Als ik de nextbox aansluit met een optische op de tv dan lijkt mij dat ik dus niet bv de ps4 geluid krijg via de soundbar maar via de tv speaker ? 

En ik wil natuurlijk dat mijn tv, soundbar en de next box allemaal tegelijk aan gaan met de afstandsbediening van de next box. 

Een hoop text en een aardige eigen WIL 🙂 hoop ik dat dit ook mogelijk is.

Heb al dit forum door gespit maar kwam niet specifiek mijn probleem tegen.

Wie kan mij helpen om mijn apparaten op een goede manier aan te sluiten aan mijn wensen. Of uitleggen dat dit de goede manier is.

Vriendelijke groet,

Remco

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Evodriver
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Beste, 

Waarschijnlijk heb ik het probleem gevonden. De dvd speler die is/was vast gelopen heb deze al enige dagen los gekoppeld. De hdmi aansluiting op de soundbar. En hij blijft het nu probleemloos doen. Ik hou het in de gaten en dan ga ik als volgende stap de hdmi van de next in de soundbar stoppen. Bedankt voor je input !

Bekijk in context

5 Reacties 5
Meldingen
Aan Uit
bloemen64

Level 18
T.E.A.M.
  • 5522Posts
  • 200Oplossingen
  • 3371Likes

Wat betreft de aansluitingen zie ik niets fouts.

Je zou de Next direct op de soundbar aan kunnen sluiten. Dat kan stabieler werken dan nu. Al zie ik daar geen problemen.

Ik hoop wel dat de soundbar ook hdmi-cec of hoe het ook heet heeft waardoor alles netjes aan/uit geschakelt wordt. 

De Next optisch met de soundbar aansluiten is bedacht om de audio delay issue op te lossen. Het is geen ideale oplossing. Meer een workaround.

Ik zou de hdmi van de Next in de soundbar stoppen ipv in de tv en dan kijken of het stabiel werkt.

Evodriver
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Bedankt voor je reactie! Bedoel je de next op een open hdmi aansluiten op de soundbar?

bloemen64

Level 18
T.E.A.M.
  • 5522Posts
  • 200Oplossingen
  • 3371Likes

De manier waarop het nu aangesloten is zou gewoon goed moeten werken. Doet het blijkbaar niet. Gelukkig is er een alternatief mogelijk. De hdmi kabel vanaf de Next uit de tv halen en in de vrije ingang op de soundbar aansluiten.

Dat zou net zo moeten werken als de DVD speler die er nu ook opzit.

Evodriver
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Beste, 

Waarschijnlijk heb ik het probleem gevonden. De dvd speler die is/was vast gelopen heb deze al enige dagen los gekoppeld. De hdmi aansluiting op de soundbar. En hij blijft het nu probleemloos doen. Ik hou het in de gaten en dan ga ik als volgende stap de hdmi van de next in de soundbar stoppen. Bedankt voor je input !

bloemen64

Level 18
T.E.A.M.
  • 5522Posts
  • 200Oplossingen
  • 3371Likes

@Evodriver bedankt voor het melden. Ik hoop dat het goed blijft werken.