1
Vraag
2
Reacties
Saud

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Opsporing Verzocht niet terug te kijken

Mij valt op dat het al een aantal weken niet meer mogelijk is om Opsporing Verzocht van NPO 1 (20.35 uur op dinsdag) terug te kijken of het programma vanaf het begin te kijken op het moment dat het al is begonnen. Hetzelfde geldt voor "De geniale vriendin" van NPO2 (22.55 uur op vrijdag), of "Jeuk" van NPO3 (22.00 uur op vrijdag).
Waarom is dat in vredesnaam?

Kijk, dat bepaalde BBC-natuurprogramma's of detectives niet herhaald kunnen worden vanwege de rechten of de kosten daaraan verbonden, dat kan ik best begrijpen. En als je dat eenmaal weet, dan neem je het betreffende programma gewoon op. Maar ik hoef toch niet te veronderstellen dat ik gewone publieksprogramma's als Opsporing Verzocht of Jeuk niet meer kan terug kijken, waardoor ik vooraf moet besluiten ze op te nemen? Gelukkig kan ik ze nog een week terugkijken via de NPO Start app, maar als de NPO Extra App dat gewoon kosteloos doet, moet Ziggo dat toch ook kunnen via de Mediabox XL of Ziggo Go App?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Of een programma beschikbaar is voor replay of begin gemist, wordt helaas niet door Ziggo bepaald, maar door de omroep zelf. Het kan best zijn dat die bepaald heeft dat deze programma's wel via hun eigen NPO app bekeken kunnen worden, maar niet via Ziggo replay.
En NPO is de laatste tijd nogal bezig met het omzetten van veel zaken naar eigen app en er in bepaalde gevallen geld voor vragen.

Bekijk in context

12 Reacties 12
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Of een programma beschikbaar is voor replay of begin gemist, wordt helaas niet door Ziggo bepaald, maar door de omroep zelf. Het kan best zijn dat die bepaald heeft dat deze programma's wel via hun eigen NPO app bekeken kunnen worden, maar niet via Ziggo replay.
En NPO is de laatste tijd nogal bezig met het omzetten van veel zaken naar eigen app en er in bepaalde gevallen geld voor vragen.
Saud
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Dit zijn allemaal programma's die gewoon vrij terug te kijken zijn op de NPO App en waarvoor NPO dus geen vergoeding vraagt.

Een programma als Opsporing Verzocht heeft als doel om met zoveel mogelijk kijkers misdrijven op te lossen. Maar als ik mijn TV 10 minuten te laat inschakel, dan kan ik niet meer vanaf het begin terug kijken. Dat lijkt me geen policy van NPO, maar een fout bij Ziggo.

Ik heb een duur Ziggo abonnement met Mediabox XL genomen juist vanwege de mogelijkheid om programma's terug te kijken. Daarvoor maakt Ziggo reclame en daar betaal ik voor. Ziggo moet dus waarborgen dat ze leveren wat ze beloven. Mocht NPO zelf programma's uitsluiten hiervan, dan moet Ziggo met NPO in gesprek om mijn belangen als klant te waarborgen.
En nogmaals, als het een rechtenkwestie is met aangekochte buitenlandse programma's dan snap ik het. Maar niet met gewone NPO programma's die bedoeld zijn voor een breed publiek.
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
NPO is verplicht om zoveel mogelijk programma's minimaal 7 dagen terug te laten kijken op NPO gemist (waar ook de app bij hoort)
Maar er is voor zover ik weet geen verplichting om dat terugkijken ook volledig elders toe te staan.

Programma’s 7 dagen op uitzending gemist

Zoveel mogelijk programma’s moeten 7 dagen na de uitzending gratis op NPO Gemist te zien zijn. Programma’s waarvan de NPO zelf het merendeel van de rechten heeft, zijn nog langer terug te zien. Hoe lang is afhankelijk van het type programma. Hoe tijdlozer het programma, hoe langer u het kunt terugzien. Dat is het doel van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO). Het doel staat beschreven in het Concessiebeleidsplan 2020-2026. In dit plan staan de ambities en doelen van de NPO.


bron:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/media-en-publieke-omroep/vraag-en-antwoord/programma%E2%80%99s-terugkijken-uitzending-gemist
Saud
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Daar gaat het hier niet om. Ziggo zou ervoor moeten zorgen dat haar klanten die NPO programma's kunnen terugkijken. Wat NPO zelf voor een beleid voert staat daar los van.
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Sorry maar dat is echt klinkklare onzin.
De NPO is rechthebbende van alle programma's en Ziggo heeft zich gewoon neer te leggen bij ieder besluit wat de NPO daarover neemt.
Doen ze dat niet dan riskeren ze een flinke boete wegens overtreding.

En om eenzelfde vraag bij de KPN erbij te halen, dit was het antwoord van KPN :

De omroep zelf bepaalt welke uitzendingen op uitzending gemist komen te staan en ook wanneer. Hier is het dus afhankelijk van.
Saud
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Gooi dit draadje maar dicht. Dit gaat nergens toe leiden. En mocht je toch willen begrijpen wat mijn punt is, begin dan gewoon nog eens bovenaan te lezen. I rest my case.
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
Hey Saud . Ik begrijp dat het heel raar voelt dat het via ons niet terug te kijken is met Ziggo replay. Dit is echter wel, zoals Nick999 een keuze van de NPO. Wij kunnen 'uiteraard' niet iets aanbieden als zij dit niet willen. Daar hebben wij de rechten niet voor.
Laten we voorop stellen; het is voor Ziggo ook fijner als we alle programma's wel op Ziggo Replay kunnen aanbieden. Dan is onze dienst des te vollediger en beter te verkopen. Begrijp dus dat het niet een keuze van ons is. Dit is bijvoorbeeld bij KPN hetzelfde (zoals hier te lezen)
Muziekfreak

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
https://www.uitzendinggemist.net/programmas/453-Opsporing_Verzocht.html
Hier staat denk ik het antwoord. Zodra er een aanhouding wordt gepleegd, wordt de hele uitzending geblokkeerd en alleen de openstaande zaken los getoond. Dat kan natuurlijk niet met terug kijken...
Saud
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Beste Lycke Ziggo en Muziekfreak ,

Ik begrijp dat NPO zo'n keuze zou kunnen maken, maar de reden van mijn vraag is dat er net zo goed een technische reden kunnen zijn waardoor de uitzending niet meer te zien is. Want Opsporing Verzocht was tot een paar weken geleden gewoon in Replay te bekijken en wordt ook nu nog gewoon op de woensdag om 12 uur door Ziggo opnieuw uitgezonden. Dus het argument dat ik lees op KPN : "Als er aanhoudingen zijn wordt de uitzending geblokkeerd. Op de site van Opsporing Verzocht zijn alle niet-opgeloste zaken nog terug te zien." heeft in mijn optiek niets te maken met het uitzenden of uitgesteld terugkijken via Ziggo of KPN. Dat agrument gaat alleen op als je na een paar dagen of langer een uitzending wilt bekijken, waaruit dan al een paar zaken zijn opgelost.
Dat is heel iets anders dan de mogelijkheid om een programma vanaf het begin te kunnen starten als ik 10 minuten te laat inschakel. Dat kan nooit de bedoeling van NPO zijn als het gaat om een programma waarin ze proberen misdaden op te lossen met behulp van zoveel mogelijk kijkers.

Waar ik dus voor pleit is dat jullie onderzoeken of sprake is van een technische fout. Is het echt een keuze van NPO, dan vind ik dat jullie als TV-provider in gesprek gaan met de uitzendgemachtigden zoals NPO die aan jullie de content aanleveren, om de redenen die ik hierboven aangaf.

Ziggo kan niet zomaar zeggen tegen haar klanten: sorry, het is geen keuze van ons en wij kunnen er niets aan doen. Ik betaal voor TV, Replay TV en uitgesteld TV kijken. Ik wil als Ziggo klant ook niet steeds hoeven onderzoeken of ik een programma wel of niet kan bekijken om vervolgens te moeten switchen tussen mijn TV en een tablet met een NPO app. Dat is toch niet teveel gevraagd?
SPR

Level 1
  • 41Posts
  • 3Oplossingen
  • 7Likes
Saud wrote:
Beste Lycke,

Opsporing Verzocht was tot een paar weken geleden gewoon in Replay te bekijken en wordt ook nu nog gewoon op de woensdag om 12 uur door Ziggo opnieuw uitgezonden.

De herhaling van het programma is een uitzending van de NPO.


Ziggo kan niet zomaar zeggen tegen haar klanten: sorry, het is geen keuze van ons en wij kunnen er niets aan doen. Ik betaal voor TV, Replay TV en uitgesteld TV kijken. Ik wil als Ziggo klant ook niet steeds hoeven onderzoeken of ik een programma wel of niet kan bekijken om vervolgens te moeten switchen tussen mijn TV en een tablet met een NPO app. Dat is toch niet teveel gevraagd?


Denk helaas dat jou idee hierover niet klopt met de werkelijkheid.
Als de aanbieder ( lees hier dus NPO) het niet vrij geeft kan Ziggo het niet aanbieden en dat is geen keuze van Ziggo en Ziggo heeft geen mogelijkheden om hierin dwingend te zijn.
Saud
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Natuurlijk heeft Ziggo als grootste TV-aanbieder met een marktaandeel van 52% genoeg mogelijkheden om hierover het gesprek met NPO aan te gaan en op te komen voor de belangen van 7,5 miljoen klanten die TV kijken via Ziggo. Dat is het enige dat ik vraag.
SPR

Level 1
  • 41Posts
  • 3Oplossingen
  • 7Likes
Saud wrote:
Natuurlijk heeft Ziggo als grootste TV-aanbieder met een marktaandeel van 52% genoeg mogelijkheden om hierover het gesprek met NPO aan te gaan en op te komen voor de belangen van 7,5 miljoen klanten die TV kijken via Ziggo. Dat is het enige dat ik vraag.


Dat is al heel wat anders dan je in eerste instantie neer schreef.
Ja en Nee is hier het antwoord op. In de overeenkomsten met aanbieders staat natuurlijk al een leger aan wat men wel en niet mag doen.
Deze overeenkomsten lopen niet jaren en dus kan er tijdens onderhandelingen altijd gekeken worden wat er mogelijk is.
Zo heb ik jaren geleden al het verzoek gedaan om een bepaalde zender op de kabel te krijgen ( zender bestaat ondertussen niet meer) en toen kwam ik er pas achter wat er allemaal bij komt kijken dus het is niet zo eenvoudig als het lijkt.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic