Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 857Likes

Opnames voor- en achteruitspoelen regelmatig hangers

Wat ik wel eens doe (zoals iedereen vermoedelijk) is bij reclames vooruit spoelen (met beeld) en dan ga je iets te ver en dan weer terug.

Dat doet ik met name tijdens het begin muziek ook van opnames van ARD.

 

Het is me de laatste tijd (lees: laatste 2 a 3 maanden in elk geval) opgevallen dat dit niet meer zo soepel gaat als voorheen.

Soms dan duw ik 1x op de knop terug, dan ga je 10 sec terug en normaal begint hij dan vanzelf weer te spelen. Herhaaldelijk hangt de boel dan even, dan moet je enkele seconden wachten en dan begint ie plots toch weer af te spelen.

Hetzelfde gebeurt ook wel eens met vooruit spoelen, duw je twee keer op vooruit (2x 30 sec. is dat) en dan blijft ie ook staan even.

 

Dat was voorheen niet het geval, en normaliter ook niet. Maar het is wel vaker dat dit gebeurt.

Net alsof de schijven in de cloud gefragmenteerd raken of zoiets of lezen niet meer lekker werkt. Maar die zullen wel op EXT4 of zo werken.

 

Maar waardoor komt het dat dit vaker voor komt de laatste maanden bij opnames?

En dat is niet alleen bij oude opnames maar ook recente opnames, van een paar dagen geleden dus.

31 Reacties 31
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Geen enkele keer hier ervaren wat jij ervaart en we doen vrijwel niet anders dan opnames en replay en door- en terugspoelen en ik lees het vrijwel niet op dit forum.

 

Hoe maakt de Next verbinding met het modem?

Via wifi of bekabeld?

Zit er nog iets anders tussen de Next en het modem? b.v. een router / switch / access point enz.?

Richard G.
Topicstarter
Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 857Likes

Nee wifi gebruik ik niet voor dat soort dingen. Is bekabeld en ook nog eens direct aangesloten op de Connectbox, dus geen switch of wat dan ook er tussen.
Dat is een tijd geleden gedaan vanwege een probleem dat ie soms dacht dat ie niet met internet verbonden was op het eigen netwerk, vermoedelijk i.v.m. ipv6, dat euvel was voorbij na directe aansluiting. Daarna heeft ie het een tijd goed gedaan.

 

En ik heb hem ook al een fabrieksreset gegeven maar dat heeft ook niet geholpen.

 

Ik zie het ook bijna niet op het forum, daarom dat ik het vraag. Maar het is met name bij terug, 2x terug duwen (dus 2x 10 seconden) en dan hangt ie soms echte en seconde of 2 a 3. Heel vreemd.

Ik heb ook heel af en toe bij het afspelen wel eens wat tja... hoe moet ik dat zeggen, kritsjel zeggen we hier, kleine hapering in het beeld. Maar dat is erg weinig.

Netwerk test van de Next geeft ook gewoon hoge snelheid aan.

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Dan maar bij het begin beginnen, maar ik vraag nu mogelijk iets waar je allang doorheen gegaan bent?

 

Om je binnenkomend en uitgaand signaal te kunnen beoordelen, kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream waarden plaatsen met een schermafbeelding en de laatste dagen Netwerk historie?

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?

https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem/...

En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters, versterkers en het modem op de foto?

Richard G.
Topicstarter
Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 857Likes

Oef dat zou allemaal in orde moeten zijn, want daar is nog niet zo heel lang geleden een topic van me over geweest nog.

De waardes zouden ook goed moeten zijn. Zal nog even voor de zekerheid de kolommetjes plaatsen.

De historie is niet interessant, alleen wat firewall meldingen en elke dag 1 T3 melding, dus dat mag de pret niet drukken.

 

Dit is de upstream:

RichardG_0-1675969439234.png

 

Downstream:

RichardG_1-1675969496743.png

19 t/m 24 hebben dezelfde waardes als 18.

 

Onderste deel:

RichardG_2-1675969581348.png

 

19 t/m 24 zit hier ook aan vrijwel dezelfde waarden.


En de aansluiting.

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Ik vind je upstream niet helemaal lekker en wat nu Post RS Errors zijn, zijn Pre RS Errors in dit modem en dat zouden er enkele tientallen mogen zijn.

Dit soort zaken zouden kleine haperingen kunnen veroorzaken.

 

Een Ziggo moderator kan mogelijk meer zien in de achtergrond en de nodige stappen zetten.

Een Ziggo moderator komt hier binnenkort langs om naar je probleem te kijken.

Gooffy

Level 6
  • 102Posts
  • 3Oplossingen
  • 48Likes

Dit is al eerder gemeld aan Ziggo maar waarschijnlijk niet belangrijk genoeg.

https://community.ziggo.nl/t5/Archief/Haperingen-tijdens-vooruit-spoelen-bij-een-opname/m-p/1107654#...  

Richard G.
Topicstarter
Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 857Likes

Die had ik gemist, maar dus ook mensen die in diezelfde periode het probleem ervaren. Kan dus heel goed zijn dat het door een firmware update gekomen is, want voordien totaal geen last.

Men zegt wel filmen, maar het gebeurt heel random dus hoe moet je dat dan filmen? Beetje moeilijk.

 

Carlien
Community Moderator
Community Moderator
  • 2455Posts
  • 261Oplossingen
  • 1165Likes

Hi @Richard G.! Lijkt me knap irritant dat het steeds aan het bufferen is bij het terug- en vooruitspoelen bij opnames. 

Zo direct op het modem qua signaal zijn er geen bijzonderheden. We hebben wel een modemsessie gestart voor een paar dagen om te kijken of we daar wat in kunnen vinden. Hou jij ook bij wanneer je die bufferingen ervaart? Dan kunnen we altijd even checken of het met elkaar te maken heeft of we iets geks zien.

Verder heb ik hier even gekeken of het hier ook speelt en we zien wel iets van hapering maar niet zorgwekkend. We hebben het wel onder de radar. Zodra er meer meldingen zijn, duiken we er dieper in. 

Richard G.
Topicstarter
Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 857Likes

Nou @Carlien ik heb niet echt het idee dat het bufferen is. Dat heb ik wel heel soms bij het kijken gewoon, dat ie soms even zo'n buffer hangertje geeft, maar dat is geen 3 a 4 seconden waarbij het beeld compleet stil staat. Eerder een kritsjeltje en misschien 1 seconde stil.

Dus of het echt bufferen is of iets anders weet ik niet.

 

Ik zal wat momenten noemen waarop we het normaliter tegen komen.

Wij kijken met name op zaterdagavond naar de series die we opgenomen hebben dus ik zal er extra op letten en het dan melden. Dat zijn series van de ARD, maar het gebeurde ook wel als ik maandagnacht of dinsdagnacht terug kijk naar de opnames van Massa is Kassa.

 

Er viel mij ook nog iets anders op, maar ik weet niet of dat gerelateerd is. En dat valt me dan met name dus bij laatstgenoemde op.

De dunnere belijning die je ziet tijdens reklame's, komen niet overeen met de tijd van de reklame, op zich niet zo erg, maar het blijkt dat het kleine beeld wat je dan ziet, ook niet overeenkomt met de werkelijkheid.

En dat zou wel er mee te maken kunnen hebben misschien.

 

Voorbeeld. Ik spoel voorbij de reklame, die is dan echter nog niet gedaan maar een heel andere stukje reklame is bezig dan wordt getoond in het kleine schermpje wat je ziet tijdens vooruit spoelen.

Soms is dat dunne streepje ook te kort en zeker geen 6 of 8 minuten wat reklame minstens duurt.

 

Oke dus ik spoel naar voren totdat ik zie dat de reklame is afgelopen op dat kleine schermpje wat mee loopt.

Dan laat ik de knop los (ik hou gewoon pijltje naar rechts naast de OK knop ingedrukt om te spoelen) en begint het beeld meteen. Echter, dan blijkt dat het programma al lang weer bezig is.

Dus moet ik terug (links van de ok knop) elke keer is 10 seconden terug. Maar vaak is het meer, dus duw ik 3 of 4 keer of soms moet ik hem zelfs even ingedrukt houden omdat er te ver doorschoten is omdat dit beeldje niet synchroon loopt.

En als ik op zo'n moment dan los laat of 4 of 5 keer achteruit geduwd heb, dan heeft hij vaker dat hij gewoon 3 seconden compleet stil staat.

Echter dat gebeurd dus ook bij de ARD, dan begint na het voorstuk (wat is er vorige keer gebeurd) het muziekje van de serie, dan weet ik dat ik 2x naar voren moet klikken (2x 30 seconden) en dan 1x terug (is 10 seconden) terug moet en dan zit ik ongeveer 2 a 3 seconden voor het echte begin van de serie en dan is het ook wel vaker dat ie compleet 3 a 4 stonden totaal stil staat en dan wel weer verder gaat.

 

En soms dus ook bij gewoon knop inhouden bij vooruitspoelen, op juiste moment los laten. Bij bufferen staat ie dan een seconden stil, zie je het beeld even kritsjelen en dan gaat ie.

Maar het gebeurd dus ook hier dat je een vol beeld hebt dan en dat echt 3 a 4 seconden totaal stil staat en dan opeens los schiet (zo ziet het uit) en weer werkt.

 

Drie verschillende methodes dus met hetzelfde effect. Dat was niet het geval in het grootste deel van 2022 vandaar dat ik ook vermoed dat het wellicht met een firmware update te maken heeft.

 

Hopelijk vinden jullie iets, ik zal het zaterdag weer goed in de gaten houden.

Richard G.
Topicstarter
Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 857Likes

Het is me gelukt om het tot 2x toe te doen bij een opname op de NDR.

Dat was om 21.06 uur. De eerste keer 2x naar rechts klikken (2x 30sec dus) en hups 4 seconden compleet stil.

Toen begon ie te lopen, twee keer terug geduwd (2x 10 sec dus) en wederom meteen 4 seconden vast.

 

Voor de rest is het vanavond goed gegaan. Maandag kan ik testen met de NL opname, dat zal ik dan ook even melden.
Ik schreef het nu even alvast op om te voorkomen dat ik het anders vergeet.

Reageren is op dit moment dus nog niet nodig. Maandagavond komt het vervolg.

Richard G.
Topicstarter
Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 857Likes

Zoals beloofd nog een terugkoppeling over maandagnacht, de opname van Massa is Kassa.

De dunne streepjes waren deze keer wel conform de lengte van de reclame en geen problemen gehad met voor- en/of terugspoelen.

 

Alleen dus zaterdag het issue gezien. Maar zoals gezegd, het is niet altijd met wel met enige regelmaat.

Precies zo'n probleem wat zo moeilijk te tackelen valt. Echter zoals ook gezegd, vorig jaar zelden meegemaakt tot aan het eind van het jaar.

Richard G.
Topicstarter
Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 857Likes

Ten tijde van dit schrijven, live kijken, TV11 ongeveer een minuut lang de nodige hakkelingen tot het barst, dus niet bij opnames maar bij live kijken. Met starten van hun reklame om 17.58 was het weer voorbij.

Volgens de echtgenote was dit gistermorgen vroeg (zij dacht rond 11.00 uur), was het beeld een paar keer kort weg bij het ZDF en bij Sat1. Dat was ook bij live kijken, geen opnames.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

zelf dacht ik dat dit erbij hoorde maar je zie echt dat hij af en toe met hakken en stotet vooruit gaat en dan gaat die weer snel en spoel je te ver door 

 

 

 

Richard G.
Topicstarter
Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 857Likes

Dat euvel heb ik gelukkig niet of nauwelijks last van. Hoogst zelden maar. Vooruit en achteruit spoelen met dat kleine beeldje gaat bij mij in principe vloeiend, geen hakkelingen.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

ik spoel vaak door met 3 of 4 pijltjes gevuld

Richard G.
Topicstarter
Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 857Likes

Oh zo heel snel, nee dat kun je wel last krijgen van stottering doordat ie dan moet gaan bufferen.

Ik spoel alleen door middels rechts van de OK knop de halve maan ingedrukt te houden en voor kleine stukken 1x kort drukken =10sec vooruit en 1x kort aan de linkerkant is 30 sec achteruit.

rbouwm

Level 2
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Ik ervaar deze "happeringen" ook. Spoel id ook met de navigeer buttons bij de OK knop. Ik zie bij opnames idd ook dat het doorspoelen van de reclames niet meer te doen is obv het kleine beeld omdat het niet meer overeenkomt met hoever je bent en de reclame indicaties zijn idd ook niet meer wat het is geweest. Waarom dit nu anders is dan voorheen is voor mij ook een raadsel, dus ben wel benieuwd of ze hierover iets kunnen vinden...

Carlien
Community Moderator
Community Moderator
  • 2455Posts
  • 261Oplossingen
  • 1165Likes

Hi @rbouwm! Ook problemen begrijp ik, dat is niet zo fijn!

Zouden jullie beide willen aangeven om welke programma's dit gaat en of het dan om opnemen/replay tv gaat en wat er precies gebeurt? Het liefst van de afgelopen dagen zodat we het hier ook kunnen testen. Dan kunnen we eventueel een onderzoek starten! 

Richard G.
Topicstarter
Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 857Likes

Zoals reeds aangegeven kwam dit voor bij de opnames van Massa is Kassa, dat is nu voorbij.

Het komt nog meer voor bij opnames van ARD en NDR. Mijn echtgenote kijkt graag naar Sturm Der Liebe.

En ik kijk graag naar Aktenzeichen XY ungelöst.

Het gaat om opgenomen programma's en wat er precies gebeurt heb ik al uitgebreid uitgelegd, dus als daar iets onduidelijk over is dan hoor ik dat graag.

Enige probleem is dat dit met name opnames waren van afgelopen week, de afgelopen dagen waren die series niet. Of moet ik nog kijken.

 

Uitgelicht topic