Vraag
Reacties
MiVo
Level 6

Opnames beginnen later, is nu erg krap of te laat

Ik ervaar sinds een week of zo dat opnames later beginnen, en dat het kiele kiele is met start van tv programma. Ik dacht dat het altijd de bedoeling was dat opnames 5 minuten voordat programma begint start, maar dat is bij mij niet meer zo, en dat is bij elke zender waar ik opneem.  Een voorbeeld zoals dat nu bij mij gaat, om 20:00 uur begint de tv uitzending, en om 19:59 of misschien zelfs iets later begint de opname. En als je het dan wilt kijken, gaat ie naar het punt 20:04 of 20:05 uur, en dan moet je teruggaan of terug spoelen. Wat is hier aan de hand ?  Zo wordt wel de kans groter dat je het begin van het programma mist, mocht het eerder starten.

e-mail meldingen
Aan Uit
Voorbeelden gezocht

In dit topic zijn meerdere meldingen gedaan. Momenteel verzamelen we deze voorbeelden om meer duidelijkheid te krijgen.

Help ons en geef jouw voorbeeld door
Uitgelicht
Alex
Community Moderator

Hi allen,

Samengevat zijn er op dit moment twee problemen:

-Op enkele kanalen, zoals NPO2, start de uitzending +-10 seconden te laat. Je moet dan altijd terugspoelen om het begin te zien. Hier is inmiddels een tijdelijke fix voor gekomen en er wordt gewerkt aan een definitieve oplossing. Dit speelt bij zowel opnames als replay tv, en zowel op de Mediabox als Ziggo GO.

-Opnames op de RTL-kanalen beginnen te laat. De opname begint bij +5 min. en je moet helemaal terugspoelen om het begin te zien (hopende dat dit genoeg is). Dit speelt alleen bij opnames en alleen op de Mediabox (niet via Ziggo GO).

Goed dat jullie hier melding van maken! Ik ben er ook aan deze kant ingedoken en er lijkt inderdaad iets niet helemaal lekker te gaan. Allereerst viel NPO2 bij mij het meeste op: Bij het terugkijken daar start bijna geen enkel programma op het juiste moment en was het vaak al een paar seconden bezig. Bij opnames wordt dat dan inderdaad nog wat krapper. Het lijkt bij diverse programma's op andere kanalen inderdaad ook te gebeuren, maar niet overal.

Het voorbeeld van 112 Vandaag wat je (@MiVo) aanhaalt vind ik wel lastig te duiden: Voor zover ik kan beoordelen is dit juist precies hoe het hoort te werken: Het programma start rond het 00:00-punt (in dit geval 00:37), het systeem herkent dit punt en daar begin je direct met kijken. Er zit inderdaad 5 minuten opnametijd vooraf. Bedoel je dat het eerder rond 05:00 begon, waardoor je automatisch meer speling had?

Vooralsnog lijkt er dus in ieder geval een probleem te zijn met het herkennen van de begin- en eindtijden, dat gaan we onderzoeken!

Het herkennen van begin- en eindtijden lijkt in z'n geheel uit te staan op enkele kanalen, daar begint het nu altijd op 00:00. Ik hoop spoedig meer informatie te hebben!

**Edit: Bericht aangepast met samenvatting van de problemen**

2 Kudos
38 Reacties 38
Drylster
Level 4

@MiVo Ik weet niet wie je bent, ik bedoel of je bij een onderdeel van Ziggo hoort. Wat ik wel weet dat je behoorlijk onbeschoft reageert op @MiVo .
Zo gaan we hier toch niet met elkaar om. Als je aanvullende vragen kun je die ook op een normale manier stellen.

0 Kudos
Drylster
Level 4

@CreativeS Mijn excuses aan Mivo. Mijn antwoord was bedoelt voor @CreativeS.

0 Kudos
Steefb
Level 20

@Drylster  schreef:

Ik weet niet wie je bent, ik bedoel of je bij een onderdeel van Ziggo hoort.  

Ziggo medewerkers zijn te herkennen aan "ZIGGO" voor hun naam.

Steefb_0-1745585190992.png

MiVo
Level 6
Topicstarter

Helaas, ik ervaar nog steeds de problemen. Voor mij geen verbeteringen.

0 Kudos
Cecilia
Community Moderator
Community Moderator

Hi @MiVo 
Zoals Alex aangaf zijn er donderdag 23 april enkele aanpassingen gedaan waardoor het issue bij opnames van RTL-kanalen na deze datum niet meer voor zou mogen komen. Je geeft aan dat jij nog steeds problemen ervaart. Is dit met opnames van de RTL-kanalen na deze datum? Zo ja, zou je concrete voorbeelden met ons kunnen delen?

0 Kudos
MiVo
Level 6
Topicstarter

Hallo @Cecilia . Ik ervaar het met het ochtend nieuws op RTL 4, van 07:00 en 07:15 uur, was vanochtend ook zo.  Die van 08:00 en 08:15 uur gaat wel goed, maar dan is de 5 minuten extra tijd vooraf en 15 minuten extra na afloop er niet. En met RTL Boulevard elke avond. Tussen Editie NL en RTL Boulevard zit het weerbericht, als ik dat opneem dan begint deze altijd op het moment dat RTL boulevard begint, was gisteravond ook zo. Op RTL 5 merk ik het met 112 Vandaag rond 21:55 uur. Andere programma's neem ik niet op, daar kan ik niet over oordelen. En ik merk dit alleen met RTL 4 en 5. Van RTL 7, 8 en Z neem ik niks op.

0 Kudos
Cecilia
Community Moderator
Community Moderator

Dankjewel voor je snelle reactie @MiVo. We hebben voor deze programma's hier ook opnames ingesteld om te zien wat er precies gebeurt en we het kunnen reproduceren. Wordt vervolgd! 

0 Kudos
Lycke
Community Moderator
Community Moderator

Hey @MiVo

Ik heb de uitzending van RTL Boulevard en het Journaal (07:00) van gister opgenomen en ook "de Bouwbroers" van maandag. Alle 3 de opnames beginnen precies op het moment dat het programma start, als ik deze afspeel. Ervaar jij dit nu ook? 

0 Kudos
MiVo
Level 6
Topicstarter

Vroeger was het vaak zo, en ik dacht dat dit nog steeds de bedoeling is, dat er altijd nog ongeveer 5 minuten extra tijd is voordat het programma begint. Maar nu begint het precies op het moment dat het programma begint, en dat vind ik wel erg krap. Wat ik nu ervaar is dat het nu beter lijkt te gaan. Alleen de opnames van het RTL 4 Ochtendnieuws van 7:00 en 07:15 uur beginnen later. Met NOS Journaal om 07:00 uur op NPO1 heb ik nooit problemen ervaren.  De bouwbroers heb ik nooit opgenomen, daar kan ik geen oordeel over geven.

0 Kudos
Lycke
Community Moderator
Community Moderator

Klopt. Er wordt nog steeds 5 minuten extra opgenomen. Als je de opname start, start hij als het goed is precies op het juiste moment. Maar je hebt dan wél de mogelijkheid nog 5 minuten terug te spoelen. Zie jij dit ook, nu je dit weet? 

Ik heb dus zelf ook het ochtend-journaal van gister en vandaag opgenomen en beide opnames beginnen bij mij exact op het begin van het programma (met de tekst "Nu. RTL Nieuws") . Zie jij iets anders? 

0 Kudos
MiVo
Level 6
Topicstarter

Nee, de mogelijkheid om 5 minuten terug te spoelen heb ik niet. Als ik RTL Ochtendnieuws van 7:00 uur opnieuw, dan begint ie pas rond 07:10 uur, en dan kan ik niet terug spoelen.

0 Kudos
joepke-m
Level 15

De aanpassing werkt voor RTL4 in ieder geval niet. Married at first site van gisteravond (29-4) moest 7:50 vooruit worden gespoeld om bij het begin te komen. Afspelen startte op 0:00

0 Kudos
MiVo
Level 6
Topicstarter

Ik heb even een foto gemaakt van de opname van RTL Nieuws van 7:00 uur van vanochtend. Als je gaat kijken dan begint het bij het moment dat het weerbericht van 07:10 uur begint, en geen mogelijkheid om terug te spoelen. En je kan ook het reclame gedeelte zien tussen het weerbericht en het RTL nieuws van 07:15 uur. Bovendien duurt de opname ook maar ongeveer 10 minuten, dus die 15 minuten extra tijd na afloop is er niet.  Ik weet niet hoe ik het nog beter duidelijk kan maken.

20250501_095722.jpg

0 Kudos
MiVo
Level 6
Topicstarter

Vanmorgen ging het wel goed met de opname van rtl 4 nieuws om 07:00 uur uur, begon bij de start. Echter, die 5 minuten extra tijd vooraf en 15 minuten extra tijd achteraf is er niet, en dat is bij elk programma dat ik opneem van RTL 4 en RTL 5.

0 Kudos
Alex
Community Moderator
Community Moderator

Hi @MiVo, @joepke-m 

Allereerst dank voor het testen en de terugkoppeling, het lijkt inderdaad nog niet helemaal goed te gaan. We gaan het onderzoeken. Wat betreft je laatste bericht: Het is as designed dat je geen 5 minuten vooraf meer krijgt bij opnames van de RTL-kanalen. Dit is geïntroduceerd sinds de (max.) 1 minuut niet doorspoelbare-reclame voorafgaand van opnames op deze kanalen. (Hoewel je die op dit moment ook niet krijgt)

0 Kudos
MiVo
Level 6
Topicstarter

Afgelopen vrijdag ging het bij het RTL ochtend nieuws van 7:00 uur goed, maar vanochtend, gisteren en eergisteren weer niet. Daarnaast het RTL weerbericht van rond 18:30 uur, dat tussen Editie NL en RTL Boulevard zit, als je die opname gaat kijken begint deze altijd op moment dat RTL Boulevard begint. Bij andere programma's van RTL merk ik wel dat deze strak begint, maar ik tot nu toe niet het begin van het programma heb gemist.

0 Kudos
MiVo
Level 6
Topicstarter

Gisteravond met Renze op RTL 4 begon de opname pas toen het programma al begonnen was. Kan 2 dingen zijn, of het programma begon eerder dan aangegeven of de opname begon later dan aangegeven, en geen mogelijkheid om terug te spoelen.

0 Kudos
Alex
Community Moderator
Community Moderator

Hi @MiVo - Dank voor het blijven delen van de voorbeelden! Helaas nog geen nieuws vanuit onze kant.

0 Kudos
MiVo
Level 6
Topicstarter

Nog even een aanvulling op de opname van Renze van gisteravond, ging om de herhaling van 23:37 uur die ik opgenomen had, niet die van 22:07 uur. Sorry, had ik even erbij moeten vermelden.

0 Kudos