1
Vraag
2
Reacties
Jehk

Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Opname Mediabox XL overzetten

Onlangs is mijn mediabox XL vervangen door een identiek exemplaar. Ik wil de opnamen op de oude box overzetten op de nieuwe. Ziggo geeft aan dit niet te (willen) ondersteunen. Heeft iemand hier ervaring mee ?? Liever natuurlijk een oplossing hiervoor.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Dit is niet mogelijk, er zijn velen op zoek geweest naar een mogelijkheid, maar helaas.

Bekijk in context

14 Reacties 14
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Dit is niet mogelijk, er zijn velen op zoek geweest naar een mogelijkheid, maar helaas.
bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes
Helaas is het niet mijn apparaat maar een huur box anders zou ik wel een poging wagen om te kijken of de opnames leesbaar of te kopieren zijn.

Is inderdaad vervelend maar aan de andere kant te begrijpen. Ziggo wil niet dat je films en dergelijke kunt verspreiden. Ze doen er alles aan om de mogelijkheden die het apparaat bied voor deze zaken uit te zetten.
Mijn Humax 5050 kan gewoon exporteren en importeren. Wel tergend langzaam maar het kan.

Mijn TV heeft een eigen externe HD waarop de opnames komen. Die kan ik alleen met deze TV afspelen. Een andere TV van hetzelfde type kan ze niet afspelen. De disk kan ik met geen enkele tool lezen en ik heb er een tien tal geprobeerd.

Het is dus niet alleen Ziggo.
Ze zouden dit wel als service kunnen aanbieden. Vragen genoeg om deze service zou ik zeggen. Nu nog willen.

Als het iets is dat je echt zou willen bewaren dan zou je, als het een oude Ziggo Box is met scart uitgang, deze opname kunnen afspelen en opnemen met zo'n ouderwetse HDD recorder of via een capture kaart op je TV zetten.

Nog een forum vraag hierover:
https://community.ziggo.nl/ziggo-mediabox-xl-154/opnames-mediabox-xl-overzetten-18258/index1.html#post172899
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag bloemen64

daarom is het soms ook best nuttig er naast de Horizon/XL een Humax naast te blijven gebruiken. Je kan de opnames dan inderdaad delen via FTP maar ook overzetten op een externe schijf. Maar dan zou ik zeker aanraden naar de 5200 of 5400 te gaan, daar deze beiden ITV/VOD ondersteunen, en, vooral de 5400 een mooie grote schijf heeft van 1Tb. De schijven van deze apparaten zijn i.t.t. de 5050 echter niet meer door jezelf in te delen. Maar op die manier kun je in ieder geval opnames voor jezelf bewaren. verspreiden is natuurlijk nooit de bedoeling. Veel mensen zetten de opnames zelfs via een DVD recorder op een schijfje. Overigens is het ook dan niet gezegd dat je het bestand oneindig lang kan bewaren, want schijfjes kennen vaak dataverlies. Daarnaast is het altijd maar de vraag hoe lang bepaalde media mee gaan.
bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes
Willem-A wrote:
Dag bloemen64

daarom is het soms ook best nuttig er naast de Horizon/XL een Humax naast te blijven gebruiken. Je kan de opnames dan inderdaad delen via FTP maar ook overzetten op een externe schijf. Maar dan zou ik zeker aanraden naar de 5200 of 5400 te gaan, daar deze beiden ITV/VOD ondersteunen, en, vooral de 5400 een mooie grote schijf heeft van 1Tb. De schijven van deze apparaten zijn i.t.t. de 5050 echter niet meer door jezelf in te delen. Maar op die manier kun je in ieder geval opnames voor jezelf bewaren. verspreiden is natuurlijk nooit de bedoeling. Veel mensen zetten de opnames zelfs via een DVD recorder op een schijfje. Overigens is het ook dan niet gezegd dat je het bestand oneindig lang kan bewaren, want schijfjes kennen vaak dataverlies. Daarnaast is het altijd maar de vraag hoe lang bepaalde media mee gaan.

De 5050 bevalt nog steeds. Alscer iets op tv komt dat ik wil bewaren dan neem ik dat op en haal de opname dan over naar mijn pc. Daarop heb ik een programma die de bestands structuur kent en automatisch de reklame eruit haalt. Dan saven als HD of DVD.

Heb deze actie echter niet vaak nodig. De 5050 heeft 2TB aan disk. Ruimte genoeg. Voor ITV heb ik de HB. De cisco heeft alleen een mooi klokje.

Even terug naar het onderwerp. Bij vervanging van een HB XL zou Ziggo kunnen aanbieden om de data over te zetten. Ik heb geen idee hoe de data opgeslagen is. Als deze geencrypt is met een id van de Box dan houdt het op.
Als het vaak gebeurd dan zou de software op de box zelf een transfer mogelijkheid moeten hebben. Daarmee verplaats je de data. Uiteindelijk staat het nog steeds op jou box, of die van iemand anders. Het blijft 1 kopie voor eigen gebruik.
Ik denk zelfs dat zo'n functie er oorspronkelijk in zat. Wat moet je anders met een USB poort of sata poort.
Kiezen voor veiligheid door alles aftesluiten is makkelijk maar niet klantvriendelijk.
Het zal niet veranderen denk ik in de toekomst.
Jehk
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Waardevolle en behulpzame reacties !! Het lijkt me dat ik het op een eenvoudige manier overzetten van de opnamen maar moet vergeten. Dank jullie wel voor de moeite en tijd die jullie aan mijn vraag hebben besteed.
Hartelijke groet
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Toch maar een Humax van marktplaats plukken dan Jehk ?

Zonder smartcard te gebruiken voor de free to air zenders (ook in fUPC gebied).

Kun je toch e.e.a. opnemen en bewaren...

Succes
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Data op de HB XL is inderdaad encrypted, net zoals voorheen op de Cisco. Ik meen zelfs met het ID van de smartcard.
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Voor de geinteresseerden ( Willem-A ) ? :wink: even een experimentje...

Ik heb hier eens voor de grap een Mediabox XL harddisk aangesloten en zie wel iets grappigs (en opmerkelijks)
De HDD bevat zowel EXT3 als FAT32 partities. Vooral dat laatste is opmerkelijk omdat juist op die partitie de opgenomen tv programma's worden opgeslagen. Opmerkelijk omdat FAT32 nou eenmaal een max filesize van 4 GB heeft. Ik ben dus stiekem benieuwd hoe het systeem daarmee omgaat als je echt een groot programma opneemt. Ik zie nl in de verschillende directory's wel programma's staan die tegen de 4 GB grootte aan zitten. Technisch gezien zou er, als ze ook maar een fractie groter zouden zijn, en error optreden.
BTW, ik ben er (nog) niet in geslaagd om ze ook te openen. Ondanks dat het FAT32 is krijg ik juist bij de opgenomen programma's een "access denied" waardoor ik bijna zou denken dat er op de FAT32 nog een andere laag actief is, want FAT32 werkt niet met permissies zoals NTFS.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag Nick999

Weet je zeker dat het Fat32 deel voor de eigen opnames is gereserveerd? Het is inderdaad wel opmerkelijk en bijzonder dat de schijf op 2 manieren geformatteerd zou zijn, er even van uitgaande dat klopt wat je aangeeft, maar ook heel bijzonder is het als het Fat32 deel inderdaad voor de eigen opnames is gereserveerd.

Voor andere doeleinden, zoals time shift of het opslaan van foto's, video's etc. zoals bij de Humax mogelijk is zou ik me er nog wat nij voor kunnen stellen. Maar zelfs dan moet de schijf al worden opgedeeld in partities, want zoals je al aangeeft laat Fat32 maar even ruim 4Gig toe. Niet meer dan een journaal in HD dus.

Dat is iets waar men ook vaak tegenaan loopt als men een schijf of USB stick gebruikt op de Humax welke op de 'verkeerde' manier, dus b.v. middels Fat32 is geformatteerd. De Humax werkt zelf met Ext.3 voor de gehele schijf, en zal een externe schijf ook helemaal op die manier formatteren. De 5050 uitgezonderd. Die kan wel een externe schijf aan, maar deze moet vooraf op de pc worden geformatteerd. En doe je dat niet in Ext.3 gaat het mis.

Als het inderdaad zo is dat het Fat32 deel bij de mediabox XL is gereserveerd voor opnames, wat ik toch wel erg bijzonder zou vinden/vind, is het enige wat ik me kan bedenken dat men een reeks partities heeft aangemaakt zodat langere opnames mogelijk zijn. Dit maakt het verplaatsen naar externe apparaten natuurlijk nog moeilijker, tenminste, als dan de opname na 4Gig zou stoppen.

Of dit technisch ook mogelijk is weet ik zo niet met zekerheid, maar ik denk even hardop. Het zou kunnen, daar je ook wel ziet dat een bestand maar deels wordt opgenomen.

Maar nogmaals, dit is even hardop denken. In ieder geval lukt het je met Fat32 niet grote bestanden in een keer op te slaan.
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Ik ben nog even verder aan het kijken geweest en het wordt nog interessanter. Eerste partitie EXT3 (plm 400 MB) is leeg en bevat alleen een LOST and Found directory
Tweede EXT partitie (3,8 GB) bevat een paar SQLite database files met zo te zien info over de opgenomen programma's, en ook een folder met Thumbnails van alle programma's, waarbij overigens ook voor een groot deel eigen extenties zijn gebruikt die normaal door andere programma's gebruikt worden.
De laatste is dus FAT32 en ook meteen de grootste, 461 GB.
Maar daar is ook meteen iets geks aan de hand, zoals je aan onderstaand plaatje kunt zien.
De programma's worden daar wel opgeslagen als (grote) Stream.str files, maar deze waren niet te openen. Ik ben eens gaan kijken en het lijkt erop dat deze files ook niet op een normale manier in de FAT table staan. Sterker nog, volgens een van de schermen van partitiontool, bestaan ze niet en is er 0 % gebruikt op de schijf.
Komt ook een beetje over met wat ik zie op Total Commander, die geeft op de partitie 483.693.120 k van 483.744.896k vrij terwijl er zichtbaar meer dan 100 GB op staat.

Dus op een of andere manier wordt denk ik in de database op e EXT3 partitie bijgehouden op welke exacte plek op de HD de streams staan en staan deze in de normale partitietabel gewoon als available.

Interessant in ieder geval om eens mee te spelen.:sunglasses:



Thijs Z
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3070Posts
  • 318Oplossingen
  • 230Likes
Nick999 Ik begrijp dat je nieuwsgierig bent maar ik wil wel graag benadrukken dat het absoluut niet de bedoeling is om je Mediabox XL te openen. Het apparaat krijg je in bruikleen en is dus niet van jou. Het is daarom niet toegestaan deze te openen of er aanpassingen aan te maken. Mocht er iets stuk gaan bij een dergelijke actie dan worden er kosten in rekening gebracht. Je hebt nu bevestigd dat het ook geen nut heeft om het apparaat te openen en de schijf aan een PC te hangen. De opnames zijn gewoonweg versleuteld.
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Thijs Ziggo Ik kan je geruststellen. Dit is niet mijn eigen Mediabox, maar een oude sloopbox waar destijds zelfs al kosten voor in rekening zijn gebracht door UPC . :sunglasses:

Mensen zijn toch nieuwsgierig dus kan ik het beter testen dan dat iemand zijn eigen leenbox daarvoor gaat gebruiken.
Feit blijft wel dat gebruik van FAT32 in een mediabox wel erg vreemd is vanwege de 4 GB file limiet.
Thijs Z
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3070Posts
  • 318Oplossingen
  • 230Likes
Ah dat verklaart een hoop! 😄

Ik moet zeggen dat ik de exacte techniek van het opslaan van de opnames niet weet. Er zijn sowieso wel makkelijke manieren om hier mee om te gaan. Denk bijvoorbeeld aan de opbouw van een Video_TS map van een DVD. Hier zie je ook vaak losse files van een paar honderd MB terwijl de titel gewoon vloeiend als één geheel afspeelt.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
"Hier zie je ook vaak losse files van een paar honderd MB terwijl de titel gewoon vloeiend als één geheel afspeelt".

Aan zoiets dacht ik dus ook. Het maakt het dan in dit geval alleen maar moeilijker bestanden vanaf de schijf weg te schijven naar een PC. Het is bijzonder dat men Fat32 gebruikt, maar of je er ooit achter komt hoe men dit precies doet, betwijfel ik. Maar als het zo is, denk ik dat men dit als kleine files achter elkaar plaatst, zoals ik eerder al opperde:

"Als het inderdaad zo is dat het Fat32 deel bij de mediabox XL is gereserveerd voor opnames, wat ik toch wel erg bijzonder zou vinden/vind, is het enige wat ik me kan bedenken dat men een reeks partities heeft aangemaakt zodat langere opnames mogelijk zijn. Dit maakt het verplaatsen naar externe apparaten natuurlijk nog moeilijker, tenminste, als dan de opname na 4Gig zou stoppen.

Of dit technisch ook mogelijk is weet ik zo niet met zekerheid, maar ik denk even hardop. Het zou kunnen, daar je ook wel ziet dat een bestand maar deels wordt opgenomen".

Maar dat is hardop denken. Ik heb daar ook te weinig kennis van...
:nerd: :stuck_out_tongue_winking_eye:
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic