Beste communityleden,
Mijn schoonouders zijn klant bij Ziggo, ikzelf niet. Zij ondervonden problemen die de Ziggo klantenservice niet kon oplossen. Het gaat om het volgende probleem:
Het geluid van de Sony soundbar (aangelosten via HDMI ARC aan de Samsung TV) stopt tijdens het kijken naar tv-zenders of wat je ook maar doet op de Next.
Tevens zie je bij de instellingen in de Next dat de afstandsbediening die ingesteld is op een Samsung TV opeens automatisch wijzigt naar een Sony TV, maar die hebben m'n schoonouders niet…
De Next communiceert, zoals vaker in topics te lezen, via HDMI CEC blijkbaar via de TV met je soundbar.
In verschillende topics lees ik ook dat Ziggo dan adviseert CEC op je TV (Bij Samsung heet dit Anynet) uit te zetten. Dit gaan we natuurlijk niet doen, want dan communiceert de TV niet meer met andere apparaten en het is een bug in de Next die dit probleem veroorzaakt...
De klantenservice geeft telefonisch aan dat ze voor dit probleem geen ondersteuning bieden. Ze bieden enkel ondersteuning tussen de Next en je TV en niet met je Soundbar. Dit is echt onbegrijpelijk want de soundbar is helemaal niet aangelosten op de Next en dus hoort niet met elkaar te communiceren!
Toen ik dit bovenstaande nog eens besprak via Messenger en aangaf dat in topics te lezen is dat voor sommige mensen een HDMI CEC killer werkt, vroeg de medewerker van de klantenservice dit te testen en de resultaten te delen via de community. Bij deze:
De soundbar zit nog steeds op de HDMI ARC aansluiting van de TV en in de HDMI aansluiting van de TV zit eerst een HDMI CEC killer van €5,95 waar vervolgens de HDMI kabel in gaat naar de Next.
Probleem opgelost! Het geluid blijft gewoon werken en in het instellingmenu blijft de afstandsbediening netjes op Samsung TV staan.
Ziggo, los alsjeblieft de CEC problemen op in de Next en anders klanten, voor €6 ben je geholpen 🙂
Goedemorgen @riess en welkom op de Community,
Wat vervelend dat je schoonouders problemen ervaren met de HDMI-CEC functie van de Mediabox Next i.c.m. andere apparatuur met HDMI-CEC ondersteuning!
HDMI-CEC (Consumer Electronic Control) is een handige toevoeging op nieuwe apparatuur die apparatuur in staat stelt om met andere apparaten die hierop zijn aangesloten te communiceren. In theorie klinkt dit fantastisch, maar in de praktijk komt het voor dat deze functie niet
altijd even goed werkt. Elke fabrikant kan een eigen invulling geven aan dit protocol, wat ervoor zorgt dat niet alle apparaten even goed met elkaar werken. Gevolg kan dus zijn dat apparaten niet precies doen wat jij wilt, of wanneer een ander aangesloten apparaat met HDMI - CEC aangezet wordt
de andere apparatuur “overruled”worden.
Als ik jouw verhaal zo lees, wil je HDMI-CEC aanhouden op je TV en overige apparatuur, en heb je alleen op het moment dat je de Next gebruikt problemen. In dit geval zou je HDMI-CEC op de Mediabox Next eens uit kunnen zetten.
Dit kun je doen met de volgende stappen:
Één knop voor aan- en uitzetten
Wil je met één druk op de knop je mediabox, tv en geluidsysteem aanzetten? Of juist niet? Dat stel je nu zelf in.
Laat maar weten wat je bevindingen zijn na het aanpassen van de instellingen.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Goedemorgen @riess en welkom op de Community,
Wat vervelend dat je schoonouders problemen ervaren met de HDMI-CEC functie van de Mediabox Next i.c.m. andere apparatuur met HDMI-CEC ondersteuning!
HDMI-CEC (Consumer Electronic Control) is een handige toevoeging op nieuwe apparatuur die apparatuur in staat stelt om met andere apparaten die hierop zijn aangesloten te communiceren. In theorie klinkt dit fantastisch, maar in de praktijk komt het voor dat deze functie niet
altijd even goed werkt. Elke fabrikant kan een eigen invulling geven aan dit protocol, wat ervoor zorgt dat niet alle apparaten even goed met elkaar werken. Gevolg kan dus zijn dat apparaten niet precies doen wat jij wilt, of wanneer een ander aangesloten apparaat met HDMI - CEC aangezet wordt
de andere apparatuur “overruled”worden.
Als ik jouw verhaal zo lees, wil je HDMI-CEC aanhouden op je TV en overige apparatuur, en heb je alleen op het moment dat je de Next gebruikt problemen. In dit geval zou je HDMI-CEC op de Mediabox Next eens uit kunnen zetten.
Dit kun je doen met de volgende stappen:
Één knop voor aan- en uitzetten
Wil je met één druk op de knop je mediabox, tv en geluidsysteem aanzetten? Of juist niet? Dat stel je nu zelf in.
Laat maar weten wat je bevindingen zijn na het aanpassen van de instellingen.
Hoi @Paul Ziggo
Helaas lijkt CEC niet uit te gaan door ‘Eén knop voor aan- en uitzetten’ uit te zetten. De problemen blijven dan bestaan.
Een CEC killer (of de bug oplossen) is het enige wat zal helpen
Tja, Ziggo zou op de Next natuurlijk ook de optie kunnen bieden om deze functionaliteit uit te schakelen… Heb je er geen killer voor nodig. Werkt het dan heb je mazzel, werkt het niet, dan schakel je het uit … totdat de problemen zijn opgelost natuurlijk!
@riess Je kan ook nog eens kijken wat er gebeurd als je op een van je andere apparaten HDMI - CEC uitzet. Zet dan HDMI-CEC bijvoorbeeld eens alleen aan op je soundbar en eerst niet op de TV (Anynet+ dus even tijdelijk uit). Ik heb zelf ook een Samsung TV en heb in het verleden ook
geconstateerd dat dit soms voor ongewenst gedrag i.c.m. ander aangesloten apparatuur zorgde. Je kan het in ieder geval ook eens proberen.
Na uren te puzzelen kwam ik er achter dat de next box het probleem was voor mijn Samsung soundbar en Samsung TV
TV wilde soundbar niet meer zien. Na de next box uitgezet te hebben en de rest aan werd ineens de soundbar weer gevonden.
Het werkt nu wel maar koop wel ff zo een killer.
Bedankt
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.