JoostH

Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Ontvangst RTL4/5 en Veronica is verstoord, andere zenders zijn prima

Sinds een paar dagen heb ik problemen met de ontvangst van RTL4/5 en Veronica terwijl alle andere zenders prima zijn. Ook de 4K ontvangst is prima. Er is in onze huisinstallatie niets veranderd of aangepast. Ik maak gebruiki van de Mediabox Next.  Als ik een programma op deze zenders wil bekijken moet ik het opnemen en vervolgens de opname bekijken, dit werkt prima maar is natuurlijk niet de bedoeling. Wat is er aan de hand?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
JoostH
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Hi Marije, sinds afgelopen week zijn de storingen net zo snel verdwenen als dat ze gekomen waren. Het televisie signaal is weer goed, het internet is weer stabiel, wij hebben op dit moment geen klachten meer.  Omdat wij een paar dagen niet thuis waren weet ik niet precies wanneer de storingen zijn gestopt, ik heb ook nog steeds geen idee waar de storingen vandaan kwamen. Uiteraard kan het aan de bedrading liggen in huis -deze is al zeker 15 jaar oud- maar toen we vorig jaar problemen hadden met het Internet heeft de monteur  nadat hij de bedrading had afgekraakt en oa de AOP in de meterkast had vervangen --en na lang aandringen-- het binnenkomende signaal gemeten en wat bleek? Het binnenkomende signaal was veel te zwak, de monteur gaf aan dat er iets mis was in het verdeelkastje of één van de buren die op hetzelfde kastje zitten had iets niet goed gedaan. Ik ga er eigenlijk een beetje vanuit dat dit nu ook weer het geval was.

Bekijk in context

7 Reacties 7
Steefb

Level 20
  • 15825Posts
  • 2990Oplossingen
  • 7234Likes

Er is waarschijnlijk toch iets mis met je bekabeling.

Kun je hier wat foto's plaatsen van je coax aansluitingen eventuele versterker en zeker je aansluitpunten?

 

Tv-signaal verbeteren | Klantenservice | Ziggo

 

Stoorbronnen
Elk signaal heeft een eigen frequentie. Dit geldt ook voor het signaal van een tv zender. De meeste frequenties zijn zo verschillend dat ze geen last van elkaar hebben. Soms lijken de frequenties wel op elkaar. Je tv of mediabox heeft dan problemen om uit alle verschillende frequenties de juiste er uit te pakken en dan kan er storing ontstaan. Deze storing herken je dan aan:

Blokken en strepen op één of meerdere kanalen
Geen beeld of een foutmelding op één of meerdere kanalen
Waar komen deze stoorsignalen vandaan?
Soms komen deze stoorsignalen van buiten je huis, bijvoorbeeld van een zendmast voor mobiel internet (4G) of digitale tv (DVB-T). Ook kan een stoorbron bij de buren zitten of zelfs in je eigen huis. Stoorbronnen in huis zijn vaak apparaten die zelf ook signalen uitzenden.

Veel voorkomende stoorbronnen
smartphones of tablets met 4G
draadloze lichtschakelaars
babyfoons
audiospeakers
DECT-telefoons
Beveiligingscamera's

 

JoostH
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Het probleem wordt alleen maar erger, nu hebben we ook storing met onze internetverbinding, Het modem is elke keer disconnected en blijft proberen om te connecten. In de bijlage vind je de logfiles. Omdat er bij ons in huis niets is veranderd in de afgelopen dagen lijkt het er erg sterk op dat er iets niet goed is met het signaal op de binnekomende kabel.

Steefb

Level 20
  • 15825Posts
  • 2990Oplossingen
  • 7234Likes

Dat er bij je thuis niet iets is veranderd zegt niet zoveel, alles verouderd.

Er is waarschijnlijk toch iets mis met je bekabeling.

Kun je hier wat foto's plaatsen van je coax aansluitingen eventuele versterker en zeker je aansluitpunten?

 

Tv-signaal verbeteren | Klantenservice | Ziggo

 

Bestel anders een monteur , als het toch bij je zelf zit kost het minimaal 50 eu.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 74991Posts
  • 5137Oplossingen
  • 21836Likes

@JoostH "Omdat er bij ons in huis niets is veranderd in de afgelopen dagen lijkt het er erg sterk op dat er iets niet goed is met het signaal op de binnekomende kabel."

 

Alles kan defect raken, een splitter en een versterker en een wandcontactdoos, overal zit elektronica in en als de eerste plaats waar Ziggo binnenkomt, geen hedendaags afgeschermde dubbel galvanisch gescheiden Abonnee Overname Punt is, dan kan er van alles op je coax netwerk gezet worden aan 4G 5G Digitenne en andere zender signalen en juist op die frequenties zie ik een berg ruis.

 

Daarnaast is het binnenkomend signaal veel te laag, maar dat kan allemaal door bovenstaande mogelijke oorzaken komen of door het feit dat het modem niet binnen 3 meter staat van waar Ziggo je huis binnenkomt.

 

Van 95% van alle problemen is de oorzaak binnen in het huis te vinden.

Ligt het aan de eerste plaats waar Ziggo het huis binnenkomt met de eerste splitter en korte kabels en daarvoor richting Ziggo, in de straatkast en verder, dan zijn de kosten voor Ziggo, een monteur kan dit meten op het AOP.

Ligt de oorzaak aan de coax installatie verder in je woning zijn de kosten voor jou.

Marije
Community Moderator
Community Moderator
  • 4558Posts
  • 643Oplossingen
  • 1723Likes

Hey @JoostH,

 

Buitengewoon frustrerend dat je op veel bekeken kanalen zoveel kwaliteitsproblemen ervaart. Ik kan mij voorstellen dat je daar erg ongelukkig van wordt en dat het frustrerend wordt als het langer duurt en erger wordt. 

 

Vanuit @Steefb en @Bert is er uitleg gegeven over wat er mogelijk mis kan zijn en waar er gezocht moet worden naar een oplossing. Heb je de kans gehad om daar naar te kijken? En heeft dat geholpen? Zo niet, kunnen we je daar hier bij helpen?

JoostH
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Hi Marije, sinds afgelopen week zijn de storingen net zo snel verdwenen als dat ze gekomen waren. Het televisie signaal is weer goed, het internet is weer stabiel, wij hebben op dit moment geen klachten meer.  Omdat wij een paar dagen niet thuis waren weet ik niet precies wanneer de storingen zijn gestopt, ik heb ook nog steeds geen idee waar de storingen vandaan kwamen. Uiteraard kan het aan de bedrading liggen in huis -deze is al zeker 15 jaar oud- maar toen we vorig jaar problemen hadden met het Internet heeft de monteur  nadat hij de bedrading had afgekraakt en oa de AOP in de meterkast had vervangen --en na lang aandringen-- het binnenkomende signaal gemeten en wat bleek? Het binnenkomende signaal was veel te zwak, de monteur gaf aan dat er iets mis was in het verdeelkastje of één van de buren die op hetzelfde kastje zitten had iets niet goed gedaan. Ik ga er eigenlijk een beetje vanuit dat dit nu ook weer het geval was.

Erik P
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3232Posts
  • 585Oplossingen
  • 769Likes

Bedankt voor je toelichting @JoostH. Ook super dat de problemen zijn verdwenen en het tv- en internet signaal weer goed en stabiel is. Dat is natuurlijk het belangrijkst. Wel is het nu lastig na te gaan wat precies de oorzaak was van het probleem. Laten we hopen dat het komende tijd gewoon stabiel en goed blijft werken. Trek anders aan de bel, je weet nu waar je de Community kunt vinden 🙂 Dan zoomen we er alsnog graag dieper op in. 

Uitgelicht topic