1
Vraag
2
Reageer en help mee
JeanPi

Gedreven Raadgever
  • 118Posts
  • 2Oplossingen
  • 26Likes

Ontbreken van DVB ondertiteling op NPO1 en NPO2 extra

Eind vorig jaar werd aangekondigd dat npo 1 en 2 extra in juli 2022 vanuit de npo van dvb ondertiteling zou worden voorzien. Na de overgang naar hd van deze zenders was het aanvoersignaal afwezig. Teletekst is sinds een aantal maanden  terug  maar hef dvb signaal ontbreekt nog steeds. Iemand schreef maar op npo2 extra zie je in het menu wel ondertiteling staan. Dat klopt maad het is een lege huls want als je hef selecteert krijg je geen ondertiteling te zien we hebben het hier voor alle duidelijkheid over ondertiteling tijdens nederlands gesproken delen ! Nu is npo politiek erbij gekomen en heeft deze hetzelfde manco. Kan iemand eens een status update geven van ziggo wanneer de npo eindelijk het goede signaal gaan doorgeven? Npo 1tm 3 hebben het ook moet toch niet zo moeilijk zijn ??  

8 Reacties 8
Ronihd
Super Expert
Super Expert
  • 7855Posts
  • 302Oplossingen
  • 2816Likes

@JeanPi  schreef:

Eind vorig jaar werd aangekondigd dat npo 1 en 2 extra in juli 2022 vanuit de npo van dvb ondertiteling zou worden voorzien. Na de overgang naar hd van deze zenders was het aanvoersignaal afwezig. Teletekst is sinds een aantal maanden  terug  maar hef dvb signaal ontbreekt nog steeds. Iemand schreef maar op npo2 extra zie je in het menu wel ondertiteling staan. Dat klopt maad het is een lege huls want als je hef selecteert krijg je geen ondertiteling te zien we hebben het hier voor alle duidelijkheid over ondertiteling tijdens nederlands gesproken delen ! Nu is npo politiek erbij gekomen en heeft deze hetzelfde manco. Kan iemand eens een status update geven van ziggo wanneer de npo eindelijk het goede signaal gaan doorgeven? Npo 1tm 3 hebben het ook moet toch niet zo moeilijk zijn ??  

Dat lijkt me ook , en een van de mods bv @Mariska   die hier mee lezen zal er vast iets over kunnen zeggen denk ik .

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 6640Posts
  • 760Oplossingen
  • 2634Likes

Hi @JeanPi,

Goed dat je hier navraag over doet! Ik zal eerlijk bekennen dat ik niet op de hoogte was van het ontbreken ervan. Kun je aangeven op welke manier (welke Mediabox) je kijkt? Ik heb zojuist NPO2 Extra geprobeerd via de Mediabox Next en krijg bijvoorbeeld bij het Nederlandse programma 'Art Department' wel ondertiteling via de menu-optie. Is het mogelijk dat het alleen om bepaalde programma's gaat? Of heb ik je verkeerd begrepen? Ik hoor het graag!

youriy
Expert
Expert
  • 2374Posts
  • 131Oplossingen
  • 483Likes

Op dat programma krijg ik alleen ondertitels via txt pag.888, niet via ondertitelknop, dit is met een humax.

jenson
Expert
Expert
  • 233Posts
  • 24Oplossingen
  • 93Likes

https://community.ziggo.nl/t5/TV-Radio/NPO-1-extra-en-NPO-extra-2-ondertiteling/td-p/847606

https://www.totaaltv.nl/nieuws/Nieuws/ziggo-voegt-ondertiteling-npo-1-extra-toe/

82 : NPO 2 extra

3 aug 2022, 20:00 : Jazzportretten

Mediabox Next, Context menu (...)

Directe uitzending.

Ondertiteling: Nederlands

.. is er niet, dit zou de DVB ondertiteling moeten zijn.

Teletekst: pagina 888 : is er wel

.

Replay.

Ondertiteling: Slechthorenden Nederlands

.. is er wel, maar dat is natuurlijk geen DVB ondertiteling.

.. valt ook wel eens weg

.. het lettertype is anders dan bij Teletekst, bijvoorbeeld de letter g

Geen optie Teletekst

20:30, 2Doc, On the President's Orders

.. ingebrande ondertiteling

Geen Teletekst.

JeanPi
topicstarter
Gedreven Raadgever
  • 118Posts
  • 2Oplossingen
  • 26Likes

Hi Alex, 

pik kijk zowel via de mediabox next als met de human 5300. Op NPO 2 extra zit in het menu wel de keuze voor ondertiteling maar die werkt niet . Alleen zoals Youriy en Jenson hieronder ook aangeven via teletekst 888 . Het dvb signaal ontbreekt op NPO 1 en 2 extra en op NPO politiek. Op NPO1 extra ontbreekt in het menu helemaal de dvb selectie knop. Dit is al zo sinds de overgang naar HD signaal. De NPO had toegezegd dat dit vanaf juli voorhanden zou zijn.

Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 228Oplossingen
  • 416Likes

Hoi All! We hebben het probleem doorgezet en dit wordt onderzocht op dit moment! Sorry voor het ongemak! 

Lotte
Community Moderator
Community Moderator
  • 2761Posts
  • 398Oplossingen
  • 970Likes

Goedemorgen, inmiddels hebben wij een reactie 🙂 Helaas is het niet meteen goed nieuws! Tot december zal de huidige situatie stand houden. Daarna is het mogelijk om gebruik te maken van de ondertiteling. 

JeanPi
topicstarter
Gedreven Raadgever
  • 118Posts
  • 2Oplossingen
  • 26Likes

Jammer maar bedankt voor het uitzoeken. Mocht het in december niet opgelost zijn dan stellen we het in januari weer aan de kaak.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic