JeanPi

Level 6
  • 127Posts
  • 2Oplossingen
  • 35Likes

Ontbreken van DVB ondertiteling op NPO1 en NPO2 extra

Eind vorig jaar werd aangekondigd dat npo 1 en 2 extra in juli 2022 vanuit de npo van dvb ondertiteling zou worden voorzien. Na de overgang naar hd van deze zenders was het aanvoersignaal afwezig. Teletekst is sinds een aantal maanden  terug  maar hef dvb signaal ontbreekt nog steeds. Iemand schreef maar op npo2 extra zie je in het menu wel ondertiteling staan. Dat klopt maad het is een lege huls want als je hef selecteert krijg je geen ondertiteling te zien we hebben het hier voor alle duidelijkheid over ondertiteling tijdens nederlands gesproken delen ! Nu is npo politiek erbij gekomen en heeft deze hetzelfde manco. Kan iemand eens een status update geven van ziggo wanneer de npo eindelijk het goede signaal gaan doorgeven? Npo 1tm 3 hebben het ook moet toch niet zo moeilijk zijn ??  

Uitgelicht
Vincent
Community Moderator
Community Moderator
  • 4352Reacties
  • 574Oplossingen
  • 2127Likes

Inmiddels heb ik een reactie. Op NPO1 en NPO2 Extra is nu inderdaad DVB ondertiteling actief. Mooi!

Er is op dit moment geen informatie bekend of het ook aan Ziggo GO toegevoegd wordt. Uiteraard is je wens wel gedeeld bij de verantwoordelijke afdeling. Hopelijk volgt Ziggo GO ook snel met deze uitbreiding. Dank voor je suggestie.

33 Reacties 33
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

@JeanPi  schreef:

Eind vorig jaar werd aangekondigd dat npo 1 en 2 extra in juli 2022 vanuit de npo van dvb ondertiteling zou worden voorzien. Na de overgang naar hd van deze zenders was het aanvoersignaal afwezig. Teletekst is sinds een aantal maanden  terug  maar hef dvb signaal ontbreekt nog steeds. Iemand schreef maar op npo2 extra zie je in het menu wel ondertiteling staan. Dat klopt maad het is een lege huls want als je hef selecteert krijg je geen ondertiteling te zien we hebben het hier voor alle duidelijkheid over ondertiteling tijdens nederlands gesproken delen ! Nu is npo politiek erbij gekomen en heeft deze hetzelfde manco. Kan iemand eens een status update geven van ziggo wanneer de npo eindelijk het goede signaal gaan doorgeven? Npo 1tm 3 hebben het ook moet toch niet zo moeilijk zijn ??  


 

Dat lijkt me ook , en een van de mods bv @Mariska   die hier mee lezen zal er vast iets over kunnen zeggen denk ik .

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8992Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Hi @JeanPi,

 

Goed dat je hier navraag over doet! Ik zal eerlijk bekennen dat ik niet op de hoogte was van het ontbreken ervan. Kun je aangeven op welke manier (welke Mediabox) je kijkt? Ik heb zojuist NPO2 Extra geprobeerd via de Mediabox Next en krijg bijvoorbeeld bij het Nederlandse programma 'Art Department' wel ondertiteling via de menu-optie. Is het mogelijk dat het alleen om bepaalde programma's gaat? Of heb ik je verkeerd begrepen? Ik hoor het graag!

youriy

Level 17
  • 2998Posts
  • 152Oplossingen
  • 709Likes

Op dat programma krijg ik alleen ondertitels via txt pag.888, niet via ondertitelknop, dit is met een humax.

jenson

Level 10
  • 440Posts
  • 35Oplossingen
  • 169Likes

https://community.ziggo.nl/t5/TV-Radio/NPO-1-extra-en-NPO-extra-2-ondertiteling/td-p/847606

https://www.totaaltv.nl/nieuws/Nieuws/ziggo-voegt-ondertiteling-npo-1-extra-toe/

 

82 : NPO 2 extra

3 aug 2022, 20:00 : Jazzportretten

 

Mediabox Next, Context menu (...)

Directe uitzending.

Ondertiteling: Nederlands

.. is er niet, dit zou de DVB ondertiteling moeten zijn.

Teletekst: pagina 888 : is er wel

.

Replay.

Ondertiteling: Slechthorenden Nederlands

.. is er wel, maar dat is natuurlijk geen DVB ondertiteling.

.. valt ook wel eens weg

.. het lettertype is anders dan bij Teletekst, bijvoorbeeld de letter g

Geen optie Teletekst

 

20:30, 2Doc, On the President's Orders

.. ingebrande ondertiteling

Geen Teletekst.

JeanPi
Topicstarter
Level 6
  • 127Posts
  • 2Oplossingen
  • 35Likes

Hi Alex, 

pik kijk zowel via de mediabox next als met de human 5300. Op NPO 2 extra zit in het menu wel de keuze voor ondertiteling maar die werkt niet . Alleen zoals Youriy en Jenson hieronder ook aangeven via teletekst 888 . Het dvb signaal ontbreekt op NPO 1 en 2 extra en op NPO politiek. Op NPO1 extra ontbreekt in het menu helemaal de dvb selectie knop. Dit is al zo sinds de overgang naar HD signaal. De NPO had toegezegd dat dit vanaf juli voorhanden zou zijn.

Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

Hoi All! We hebben het probleem doorgezet en dit wordt onderzocht op dit moment! Sorry voor het ongemak! 

Lotte
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2761Posts
  • 400Oplossingen
  • 976Likes

Goedemorgen, inmiddels hebben wij een reactie 🙂 Helaas is het niet meteen goed nieuws! Tot december zal de huidige situatie stand houden. Daarna is het mogelijk om gebruik te maken van de ondertiteling. 

JeanPi
Topicstarter
Level 6
  • 127Posts
  • 2Oplossingen
  • 35Likes

Jammer maar bedankt voor het uitzoeken. Mocht het in december niet opgelost zijn dan stellen we het in januari weer aan de kaak.

IGMLemmens

Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Ik ervaar hetzelfde probleem en dan in het bijzonder bij npo-politiek, kanaal 83. Na de wijziging in 2022 is de "reguliere" ondertiteling niet meer beschikbaar. Allen de teletekst ondertiteling functioneert, maar die is niet om aan te zien. Enorme zwarte balken die regelmatig voor het hoofd van de persoon in beeld staan. Ook ik heb geprobeerd via Ziggo de oplossing te zoeken en kreeg eind vorige jaar ook het "december antwoord". 

Begin januari heb ik wederom aan de bel getrokken en werd doorverwezen naar deze site. Als slechthorende ben ik afhankelijk van ondertiteling. Wie kan mij helpen met het oplossen van dit probleem?

JeanPi
Topicstarter
Level 6
  • 127Posts
  • 2Oplossingen
  • 35Likes

Helaas blijft het maar uitgesteld worden. Eerst zou het december 2021 zijn toen werd het zomer 2022, daarna weer december 2023. En nu ? Welk jaar gaat het worden. Tegen de tijd dat het ingevoerd zal worden liggen er misschien wel plannen om heel NPO extra op te heffen. Schandalig dat er geen aandacht is voor mensen die last van hun gehoor hebben. En voordat men gaat zeggen maar hij doet het: lees eerst de volledige geschiedenis hiervan. Met zwarte balken teletekst ondertiteling is er half jaar geleden gekomen maar de dvb ondertiteling zoals op NPO 1-2-3 tijdens Nederlandstalige uitzendingen doet het nog steeds niet !!!

JeanPi
Topicstarter
Level 6
  • 127Posts
  • 2Oplossingen
  • 35Likes

December 2023 moet zijn december 2022. Ik hoop niet dat ik iemand op het idee heb gebracht om er december 2023 van te maken.

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes

We hebben deze situatie/vragen opnieuw onder de aandacht gebracht. Mochten er updates zijn, laten we dit hier weten! 

Vincent
Community Moderator
Community Moderator
  • 4352Posts
  • 574Oplossingen
  • 2127Likes

@JeanPi @IGMLemmens Ik heb inmiddels een update ontvangen. Het nieuwe platform van de NPO zit nog in de testfase. Dit is dus nog niet actief, ondanks dat er vanuit hen december 2022 werd doorgegeven. Wanneer het live gaat is helaas nog niet te zeggen.

IGMLemmens

Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Beste Vincent,

 

Nu ben ik de weg kwijt. Hoewel ik geen techneut ben kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat we het hier hebben over appels en peren. Waar het mij om gaat is dat de reguliere ondertiteling weer beschikbaar komt op NPO politiek kanaal 83. Ondertiteling is nu alleen mogelijk via teletekst 888 en dat is vaak niet om aan te zien vanwege de enorme zwarte balken. 

Reeds in augustus vorig jaar heb ik navraag gedaan bij NPO. Hun antwoord, ik citeer:

"

  • Wij leveren de ondertiteling voor NPO Politiek op dezelfde manier aan als voor bijv. NPO 1. Op zich zou elke provider de ondertiteling voor al onze zenders op dezelfde manier in beeld moeten kunnen brengen. Blijkbaar heeft Ziggo voor NPO Politiek voor een andere uitspeling van de ondertiteling gekozen. We moeten je dus toch echt naar de provider sturen."

Bij vrijwel alle zenders kan ik kiezen voor een reguliere ondertiteling, behalve bij NPO politiek. Nogmaals, ik ben slechthorend en daardoor erg afhankelijk van prettig leesbare ondertiteling. NIET de enorme zwarte balken van teletekst 888. Dat is echt niet meer van deze tijd en in de "oude vorm" via kanaal 402 (was het geloof ik) werkte het ook perfect. Waarom dan na de "verhuizing" naar kanaal 83 plots niet meer???

JeanPi
Topicstarter
Level 6
  • 127Posts
  • 2Oplossingen
  • 35Likes

Het betreft niet alleen bij NPO politiek maar ook voor NPO 1 extra en NPO 2 extra.

JeanPi
Topicstarter
Level 6
  • 127Posts
  • 2Oplossingen
  • 35Likes

Het heeft ook niet te maken met de verhuizing. Het is begonnen op de dag dat deze zenders opgewaardeerd werden naar HD.

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5181Posts
  • 488Oplossingen
  • 1663Likes

Ik snap dat het voor jou momenteel echt niet lekker werkt met de huidige ondertiteling, @IGMLemmens Ik heb opnieuw navraag voor je gedaan. Het klopt dat voor de opwaardering naar HD zowel reguliere als teletekst ondertiteling beschikbaar was. Momenteel krijgen we voor de zenders NPO Politiek, NPO 1 extra en NPO 2 extra echter alleen de teletekst ondertiteling door en is dat ook het enige dat we kunnen aanbieden. Het is wachten op het nieuwe platform, dan zal de reguliere ondertiteling ook weer beschikbaar zijn. 

IGMLemmens

Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Beste @Rikst

 

Met uw antwoord heb ik contact gezocht met NPO. Vandaag kreeg ik de volgende reactie:

" Het opleveren van een platform bij NPO gaat de situatie voor meneer niet veranderen.  De reactie van Ziggo bevat onjuistheden. NPO 1 extra en 2 extra worden alleen in HD  doorgegeven door NPO. In een HD signaal is geen teletekst aanwezig. Ziggo is voor deze kanalen aangewezen op DVB ondertiteling (zonder zwarte steunbalk). NPO Politiek is geen HD-only kanaal, en we versturen ondertiteling zowel als Teletekst als DVB ondertiteling. Dat Ziggo alleen de teletekst ondertiteling aanbiedt is hun keuze."

 

Tevens is mij het volgende aangegeven :

"Wel kan ik je vertellen dat er binnenkort een zogenaamd ketenoverleg is tussen NPO en de providers. Ook Ziggo is daarbij aanwezig. Mijn collega’s gaan het issue met hen bespreken. Daar ben je nu nog niet mee geholpen, maar als NPO kunnen wij verder niets doen."

 

Ik wil niet met het vingertje wijzen, maar ik vind dit wel heel erg vervelende vormen aannemen. Kastje en muur wordt hier op een bijzondere en klassieke wijze tot uiting gebracht. Ik ben al sinds maart vorig jaar op zoek naar een oplossing en nog geen stap verder gekomen. Ik hoor graag wat Ziggo nu echt gaat doen.

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes

He stik. Ik snap dat je op deze manier merkt dat je tussen 2 naar elkaar wijzende partijen zit. Ik ga dit nogmaals intern uitzetten en kijken of er wellicht contact kan komen met de NPO, zodat we dit samen kunnen bespreken met met 1 duidelijke uitleg voor je kunnen komen. Wordt vervolgd! 

Uitgelicht topic