1
Vraag
2
Reacties
shortbread61

Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Ondertitels voor BBC 1 en 2 instellen

Kort geleden kreeg ik de upgrade van de Mediabox XL. Tot ik die upgrade kreeg kon ik programma's op BBC 1 en 2 kijken met ondertiteling in het Engels (trouwens ook op de Duitse zenders met Duitse ondertiteling). Ik probeer dat nu weer in te stellen maar ik krijg het niet voor elkaar. Kan iemand mij uitleggen hoe ik het in moet stellen? Alvast bedankt. PS: ik ben niet slechthorend maar vind het makkelijk om de ondertiteling erbij te hebben. Voor Nederlandse programma's op Nederlandse zenders heb ik geen ondertiteling nodig.

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Erik S
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2262Posts
  • 356Oplossingen
  • 545Likes

Hi @shortbread61! Tof dat je de upgrade onlangs hebt gedaan. Uiteraard hoop ik van harte dat je blij bent met de nieuwe interface. In het begin is het eventjes wennen, maar wennen doet het al snel 😉

Hoe je de ondertiteling instelt vind je hier. Kies daar in het stappenplan voor de Mediabox XL met het nieuwe uiterlijk en selecteer welke afstandsbediening je gebruikt. Dan moet het lukken. 

 

Vragen? Stel ze gerust!

Bekijk in context

Erik S
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2262Posts
  • 356Oplossingen
  • 545Likes

Dag @LoesJ! Inmiddels zijn er enkele wijzigingen doorgevoerd waardoor de problemen minder vaak zouden moeten voorkomen. Deze wijzigingen hebben betrekking op de opnames en Replay TV content vanaf 30 juni. Hopelijk merk je dat het nu al wat beter gaat. Het storingsticket staat nog wel open omdat het probleem nog niet volledig is opgelost. Men is nog verder onderzoek aan het doen hoe dit nog meer te verbeteren valt.

Bekijk in context

28 Reacties 28
Erik S
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2262Posts
  • 356Oplossingen
  • 545Likes

Hi @shortbread61! Tof dat je de upgrade onlangs hebt gedaan. Uiteraard hoop ik van harte dat je blij bent met de nieuwe interface. In het begin is het eventjes wennen, maar wennen doet het al snel 😉

Hoe je de ondertiteling instelt vind je hier. Kies daar in het stappenplan voor de Mediabox XL met het nieuwe uiterlijk en selecteer welke afstandsbediening je gebruikt. Dan moet het lukken. 

 

Vragen? Stel ze gerust!

shortbread61
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Dank je wel! Het is me gelukt om op BBC1 en BBC 2 de ondertitels erop te zetten. Ik moest wel kiezen voor Engels slechthorenden. Met alleen Engels kwamen er geen ondertitels.

Pietje

Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik heb het zelfde probleem. De oplossing werkt wel, maar alleen tot je de Mediabox weer uit zet. Dan kun je opnieuw beginnen. En hij neemt de ondertitels dag niet mee bij opnames. Wat doe ik niet goed? 

Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5739Posts
  • 596Oplossingen
  • 3333Likes

Dat is irritant @Pietje! Hoe is dat voor jou @shortbread61? Blijft de ondertiteling bij jou wel na het uit en aanzetten? En hoe staat deze instelling bij jullie? 

Pietje

Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ondertiteling aan, taal engels. Maar dat helpt niet. Hij heeft op die manier geen Engelse ondertitels. En hij onthoudt het ook niet

shortbread61
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Bij mij blijft de ondertiteling ook niet na het uit- en weer aanzetten van de Mediabox, jammer genoeg. Ik stel hem iedere keer in op ondertiteling Engels, maar bij live uitzendingen moet je trouwens kiezen voor Engels slechthorenden.

shortbread61
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Als je de opname afspeelt kun je hem weer instellen op ondertiteling Engels. Het zal wel niet werken als je een live programma opgenomen hebt zoals bv het nieuws.

Vincent
Community Moderator
Community Moderator
  • 4352Posts
  • 574Oplossingen
  • 2127Likes

@Pietje @shorbread61 Helaas worden niet alle uitzendingen, films en series 'uitgerust' met ondertitels. Maar dit is wel interessant! Welke programma's nemen jullie op? En welke werken er wel met ondertitels en welke niet? Zijn de ondertitels wel beschikbaar via Replay dan wel 'live'? 

shortbread61
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Opnemen doe ik bv Gardeners’ World, Line of Duty, Grand tours of the Scottish lochs. Kijken doe ik bv Countryfile, Great British railway journeys, het nieuws. Alles met ondertitels. Lukt “gewone” ondertiteling niet dan kun je voor Engels voor slechthorenden kiezen. 
Programma’s terugkijken die eerder uitgezonden zijn (maar niet door mij opgenomen) op BBC 1 en 2 kan (ik) niet, dus dan hoef je geen ondertiteling in te stellen....

Live programma’s zoals het nieuws sowieso alleen met ondertiteling voor slechthorenden.

Bij opgenomen programma’s stel je de ondertiteling in als je begint met afspelen.

Let op: ik ontdekte wel dat als je een programma gaat kijken dat op dat moment uitgezonden wordt en je zet hem op pauze vóórdat je de ondertiteling instelt, dan doet hij de ondertitels niet. Dat is me een keer gebeurd dus dat zal wel altijd zo zijn, denk ik.

Erik S
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2262Posts
  • 356Oplossingen
  • 545Likes

Duidelijk! En welke keuze heb je dan gemaakt bij stap 5 op de eerder gelinkte pagina voor het instellen van de ondertiteling? Als je daar hebt gekozen voor "Standaard ondertiteling instellen" heeft dat namelijk betrekking op On Demand content en Movies & Series content. Als je bij stap 5 kiest voor "Ondertiteling instellen voor 1 zender" en dat doet voor de zender waarop je het wenst, werkt het dan misschien beter?

shortbread61
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Ik heb eerst nog even nagekeken bij instellingen hoe ik daar ondertiteling had staan. Daar stond het uit en ik heb het aan gezet.

 Bij stap 5 op de eerder gelinkte pagina voor het instellen van de ondertiteling gekozen voor "Ondertiteling voor 1 zender". Bij 6a heb ik BBC 1 aangezet. Bij 6b heb ik op de knop INFO gedrukt. Bij 6C  gekozen voor ondertiteling en OK. Bij 6d kon ik kiezen uit:  Uit, Engels, Slechthorenden standaard-taal, Slechthorenden-Engels. Ik heb gekozen voor Slechthorenden standaard-taal. Ik kon dus NIET kiezen uit: Uit, Slechthorenden-Engels, Engels. Zo zou het er moeten staan (in het voorbeeld vd link staat dus: Uit, Slechthorenden-Nederlands, Nederlands).   Maar goed, ik kreeg dus ondertiteling op BBC 1. Toen ik de Mediabox uit zette en weer aan waren de ondertitels verdwenen. 

Misschien moet er een update komen om er voor te zorgen dat de ondertiteling blijft werken als je de Mediabox uit en weer aan zet?

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7280Likes

@shortbread61 Top dat je de instellingen al helemaal nagelope hebt. Er speelt op dit moment helaas een probleem met de ondertiteling weergave op zenders BBC1 en BBC2. Het probleem wordt op het moment onderzocht zodat dit verholpen kan worden.

LoesJ

Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik loop ook nog steeds tegen dit probleem aan. Wij nemen programma's op van BBC1 en BBC2. Dezelfde programma's die vóór de upgrade zonder problemen ondertiteling weergaven, doen dat nu niet meer.

Zijn er al vorderingen gemaakt? Mijn slechthorende moeder kan deze programma's nu helemaal niet meer volgen. 

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5181Posts
  • 488Oplossingen
  • 1663Likes

Hoi @LoesJ

Jammer dat het voor je moeder nu zo moeilijk haar favoriete programma's op BBC te volgen. Het probleem dat je omschrijft wijkt af van het probleem dat eerder speelde.

 

Probeer je gebruik te maken van de gewone ondertiteling, of de ondertiteling voor slechthorenden? Gaat het met live kijken wel gewoon goed?

LoesJ

Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik begrijp niet waarom je zegt dat het probleem afwijkt van het eerder genoemde probleem. Wat ik hierboven lees gaat allemaal over hetzelfde.

Als je BBC1 en BBC2 live kijkt, werkt de gewone ondertiteling niet, maar die voor slechthorenden wel. Maar de mediabox onthoudt dit niet en je moet het regelmatig opnieuw instellen.

In opnames werkt de ondertiteling meestal helemaal niet, zoek de gewone als die voor slechthorenden. En opnieuw instellen werkt niet.

Dat is toch exact hetzelfde @Pietje en  @shortbread61 beschrijven? Waarom is dit nog steeds niet opgelost? 

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5181Posts
  • 488Oplossingen
  • 1663Likes

Het incident dat speelde, ging over wegvallende ondertiteling. Uit jouw verhaal begrijp ik dat de ondertiteling helemaal niet werkt en dat je het opnieuw moet instellen. Wordt de ondertiteling ook op andere zenders gebruikt en zo ja, hoe gaat het daarmee?

LoesJ

Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Als ik de berichten hierboven lees zie ik dat shortbread61 dit schrijft :

"Kort geleden kreeg ik de upgrade van de Mediabox XL. Tot ik die upgrade kreeg kon ik programma's op BBC 1 en 2 kijken met ondertiteling in het Engels (trouwens ook op de Duitse zenders met Duitse ondertiteling). Ik probeer dat nu weer in te stellen maar ik krijg het niet voor elkaar"

Vervolgens komt er een oplossing, waarna Pietje dit schrijft :

"Ik heb het zelfde probleem. De oplossing werkt wel, maar alleen tot je de Mediabox weer uit zet. Dan kun je opnieuw beginnen. En hij neemt de ondertitels dag niet mee bij opnames." 

Dat is a) exact hetzelfde probleem als waar ik het over heb en b) geen incident, aangezien het een structureel probleem betreft. Dus eerder een bug in de software. 

 

Wat betreft de vraag : ik gebruik de ondertitels ook op tv5monde en op Nederlandse kanalen. Tot nu toe werkte dat wel, maar ik neem veel meer programma's op van de BBC. dus dat zou ook selectie bias kunnen zijn. 

 

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5181Posts
  • 488Oplossingen
  • 1663Likes

Ik snap je verwarring in deze @LoesJ! Ik heb het incident erbij gepakt en voorbeelden bekeken, en dat lijkt me iets anders te zijn dan jij/je moeder ervaart. 

 

Het lijkt dan inderdaad niet op andere zenders te spelen. Is het bij alle programma's of zijn er ook programma's die wel goed gaan? Zou je dan de programma's die niet goed gaan hier willen doorgeven, dan zouden we een test kunnen doen om te kijken of we het kunnen reproduceren.

LoesJ

Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Mijn verwarring duurt voort, want ik heb dit topic gevonden door te zoeken op mijn eigen probleem en wat hierboven beschreven wordt komt nog steeds exact overeen met wat ik ervaar.

 

Maar goed, er is niet 1 programma wat goed of slecht gaat. Als ik van de BBC opneem, heb ik soms wel ondertiteling en soms niet. Er lijkt geen logica in te zitten. De afgelopen week heb ik "Springwatch" opgenomen en had ik 1x wel ondertiteling en 1x niet. Wat de live programma's betreft heb ik in 1 week nu 2x opnieuw de ondertiteling in moeten stellen.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic