Vraag
Reacties
Bartel 1
Level 1

Ondertiteling voor slechthorenden is slecht leesbaar

Ondertiteling voor slechthorenden op Next Mini XL blijft voor mij een probleem:

1. de wisseling van kleur, om de andere spreker aan te geven, werkt verwarrend. Heel vaak valt de leesbaarheid uit vanwege de achtergrond van de spreker, kleding, interieur etc,

2. in de vorige Mediabox kon je via Teletext 888 de ondertiteling aanzetten, en deze had (en heeft) nog altijd een zwart vlak waarop de ondertiteling wordt weergegeven. Dus geen last van wegvallen tegen de achtergrond.

3. bij interviews vertaald uit een andere taal wordt gelukkig een vette letter gebruikt en is wel zeer goed leesbaar.

4. Neem proef op de som, schakel geluid uit en zet ondertiteling aan. Zeer problematisch te volgen, vanwege niet zozeer gedeeltelijke ondertiteling, (bij 888 ook,) maar vanwege onleesbaarheid door de (wisselende) achtergrond.

5. TV kijken via Ziggo Go gaat beter, maar dat doe je niet met je hele gezin erbij. Kortom, .....?

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
Uitgelicht
Rikst
Community Moderator
Community Moderator

Hi all, 

We hebben navraag gedaan over deze ondertiteling en de feedback die hier gedeeld is, is bekend. Er wordt gewerkt aan verbetering en dat zal in een toekomstige software update live gezet worden. Wanneer dat zal zijn, is op dit moment nog niet bekend. 

Goed om te weten, de ondertiteling bij Replay/Terugkijken is beter leesbaar. Het advies voor nu is dan ook, indien Replay beschikbaar is, hier gebruik van te maken. Dit kan al kort nadat de live-uitzending van een programma gestart is. Ben je niet bekend met programma's terugkijken, lees dan hier hoe dit precies in zijn werkt gaat. 

0 Kudos
20 Reacties 20
bemuze1
Level 5

Heb het net even getest en het werkt zoals je mag verwachten de tekst is goed te lezen althans op een 55" Oled tv,  een aantal zenders geprobeerd echter is het wel zo dat zeker 70% van de programma's al ondertiteld zijn daar ze in een andere taal zijn.

Wel is me opgevallen dat de teksten vaak op verschillende plaatsen over het scherm zweven

0 Kudos
dulken
Level 7

Je bent niet de enige, ik heb ook last van slechte ondertiteling.

Ziggo zegt wordt aan gewerkt, is al meer dan 1 jaar duren

0 Kudos
dulken
Level 7

net zenden steenrijk, straatarm uit op sbs6 

ik heb 1 foto gemaakt en de ondertiteling is bijna niet lezen

ondertiteling.jpg

0 Kudos
Bartel 1
Level 1
Topicstarter

met dank. Het doet zich vooral voor op NPO 1 en 2 en 3

praatprogramma's zijn het slechtst

0 Kudos
Bartel 1
Level 1
Topicstarter

hartelijk dank, dit bedoel ik

bij gesprekken, actualiteiten en praatprogramma's is het zeer slecht te volgen

het betreft vooral NPO 1, 2 en 3

via Ziggo GO kan het blijkbaar wel op de oude manier ondertiteld 

zwart blokje met witte letters

maar nogmaals in gezinssituatie is dat een omslachtig alternatief, zeker omdat het in het verleden

via 888 wel goed geregeld was

een grote achteruitgang wat mij betreft

nogmaals dank voor uw support middels de schermopname

hopelijk wordt er een oplossing gevonden

0 Kudos
Steefb
Level 20
0 Kudos
Alex
Community Moderator
Community Moderator

Hi allen,

Dit topic is alweer van vorige maand, maar ook op andere plekken hebben we vernomen dat er nog steeds problemen zijn. Hoewel de openingspost duidelijk is, willen we toch graag horen welke problemen er op dit moment nog spelen, zodat we dit intern door kunnen zetten. Hoe meer details, hoe beter en afbeeldingen zijn uiteraard ook meer dan welkom!

@dulken - Jouw afbeelding eerder van SBS6 is inderdaad duidelijk en ik snap heel goed dat dit niet leesbaar is. Is dat nog steeds het geval?

@Bartel 1 - Het verschil in kleuren wordt inderdaad vaak bewust gedaan, maar de leesbaarheid moet uiteraard wel goed zijn. Vooral punt 2 lijkt er veel invloed op te hebben. Heb je dit op alle kanalen en bij alle programma's? 

0 Kudos
dulken
Level 7

ja pas geleden is versie 5.16 uitgerold

Helaas blijft slecht teletekst ondertiteling,  ook van NPO 1 , NPO 2 , NPO 3 , SBS6  en meerdere commerciele zender 

is haast niet te lezen ,heb veel moeite 

NPO zender, druk ik op teletekst , druk naar pagina 888 , geeft aan : Ondertiteling via teletekst is niet beschikbaar.  Sluit teletekst af en ga terug naar live kijken.

Als je de ondertiteling voor slechthorenden wil inschakelen  dan kan dat in het instellingen menu onder profielen.

erg kinderachtig van Ziggo 

0 Kudos
dulken
Level 7

kijk foto van NPO 2

NPO2.jpg

0 Kudos
dulken
Level 7

Net Journaal van NPO 1 om 20.00 uur 

NPO1.jpg

is amper te lezen van ondertiteling

0 Kudos
PeterH2020
Level 13

Dit is dan denk ik de mooiste oplossing, want voor mij is de ondertiteling prima leesbaar. De Vo-box: vergrote ondertiteling - slechtziend.nl

Als de foto bekijkt is er ook verbetering voor kleur instellingen nodig, hij is wel erg blauw. Dit kan je doen met de AB van je eigen tv en testen. 
Denk dat de ondertiteling dan al veel beter zou kunnen zijn.

0 Kudos
PeterH2020
Level 13

20250320_215502.jpg

0 Kudos
dulken
Level 7

Waar vind ik op AB ??

instellingen staat er niet op ,alleen ondertiteling aan of uit, meer niet

Ik betaal niet voor Vo-box, want waarvoor betaal ik de abonnement van tv zenders ?

moet ziggo maar ondertiteling verbeteren 

kijk 5 foto's

20250320_224007 (002).jpg20250320_224028 (002).jpg20250320_224113.jpginstellingen.jpgversie516.jpg

0 Kudos
PeterH2020
Level 13

Dit kan je doen met de AB van je eigen tv 😀. Het ligt aan afstelling van je eigen TV. Bij mij is het perfect en heel duidelijk.

Dus niet in het menu van de ziggo box! Maar instellingen van je eigen tv.

dulken
Level 7

Oh Ik las het niet goed. AB van Samsung televisie

Nu 1 foto

tv instellingen.jpg

tv is van Samsung UE40ES6100

0 Kudos
youriy
Level 17

Ik begrijp niet waarom niet hetzelfde lettertype gebruikt kan worden wat gebruikt wordt door de npo om andere talen te ondertitelen.

0 Kudos
Rikst
Community Moderator
Community Moderator

Hi all, 

We hebben navraag gedaan over deze ondertiteling en de feedback die hier gedeeld is, is bekend. Er wordt gewerkt aan verbetering en dat zal in een toekomstige software update live gezet worden. Wanneer dat zal zijn, is op dit moment nog niet bekend. 

Goed om te weten, de ondertiteling bij Replay/Terugkijken is beter leesbaar. Het advies voor nu is dan ook, indien Replay beschikbaar is, hier gebruik van te maken. Dit kan al kort nadat de live-uitzending van een programma gestart is. Ben je niet bekend met programma's terugkijken, lees dan hier hoe dit precies in zijn werkt gaat. 

0 Kudos
Bartel 1
Level 1
Topicstarter

dank u, voor de reactie.

en, ja het probleem is nog altijd aanwezig, met name bij de NPO zenders 1, 2 en 3

interview programma's zijn het lastigst, daar vallen wit, en blauw en geel vaak weg vanwege kleding of andere achtergrond

hierbij speelt ook dat een redelijke hoorder de ondertiteling gebruikt ter bevestiging van wat hij/zij hoort; een slechte hoorder heeft de ondertiteling nodig om écht te begrijpen wat er gebeurt - waarom er gekozen wordt door de NL zenders voor kleuren is inderdaad te begrijpen, en  je krijgt bijna een ongeschonden beeld, maar de nadelen zijn groter dan de voordelen. Daarbij, een goed horende hoeft geen ondertiteling aan te zetten.  Een slecht horende zoals ondergetekende kiest voor het horen en niet voor het ongeschonden beeld, dat is wel een verschil.  

Nog iets wat opvalt: bij de andere (buitenlandse) zenders van Ziggo wordt goed ondertiteld/ dan wel vertaald, vet gedrukt wit met zwarte achtergrond

geen enkel probleem! 

0 Kudos
dulken
Level 7

Ik word al zat van slechte ondertiteling van ziggo en heb al inmiddels andere provider aangemeld dus stap er af op 8 mei a.s van ziggo