1
Vraag
2
Reacties
Roodkapje2016

Level 4
  • 39Posts
  • 1Oplossingen
  • 26Likes

Ondertiteling mediabox

Hallo,

Ik weet niet of er al iets over geschreven is. Maar ik heb problemen met de leesbaarheid van de ondertiteling. Ik keek altijd via de kabel maar de NPO heeft daar de ondertiteling van verandert. Op jullie aanraden nu de mediabox next gedaan. Maar ik vind de ondertiteling lastig leesbaar. Ook als ik via de apps via de next vb Videoland kijk. Terwijl via app en chromecast via de telefoon de ondertiteling wel duidelijk is. Moet ik ergens de instelling veranderen? Zodat de ondertiteling gewoon wit blijft ipv ook paars. Dit is namelijk niet zo goed leesbaar. En kan ik ook voor een dikker lettertype kiezen? Vind het jammer dat de techniek zo ver is, maar de doven en slechthorenden ondertiteling zo behelpen is.

16 Reacties 16
Meldingen
Aan Uit
jenson

Level 11
  • 558Posts
  • 37Oplossingen
  • 209Likes

1.

Buitengewoon merkwaardig dat Ziggo denkt dat de ondertiteling voor de 6 NPO zenders

op de grote Mediabox Next beter is dan via DVB-C.

Het is bij direct kijken dezelfde DVB ondertiteling, met of zonder internet verbinding.

Dat heb ik hier 3 weken geleden al gemeld:

https://community.ziggo.nl/t5/TV-Radio/Ondertiteling-NPO-zenders-veranderd-Wazig-onscherp/m-p/135896...

2.

Ik heb zelf geen Videoland.

Volgens deze website kun je de ondertiteling wel aanpassen.

https://www.pocketinfo.nl/video-streamingdiensten/ondertiteling-videoland/

+

Bij SkyShowtime kun je de ondertiteling personaliseren.

https://www.skyshowtime.com/nl/help/article/personalise-the-appearance-of-skyshowtime-subtitles

Roodkapje2016
Topicstarter
Level 4
  • 39Posts
  • 1Oplossingen
  • 26Likes

Dank u wel voor uw reactie. Dus kort samengevat, ben ik eigenlijk voor niks overgestapt. Gaat er verder nog iets verbeterd worden aan de ondertiteling? Want ik vind Ziggo wel heel erg stil. En hebben andere zoals Delta en KPN er ook last van? Want anders stap ik over na een andere. Al kan dat natuurlijk nu pas weer na een jaar. Ik ben slechthorend en vind de ondertiteling echt vervelend zo. Gelukkig kan ik bij de streamingdiensten het wel veranderen. Ik ga kijken. Nogmaals dank voor het antwoord.

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 6093Posts
  • 726Oplossingen
  • 2601Likes

Goedemorgen @Roodkapje2016 

Ik kan me voorstellen dat voor jou de ondertiteling voor slechthorenden van groot belang is. Daardoor dus ook belangrijk dat deze goed leesbaar is, zodat je alles kan volgen.

Kun je misschien eens een foto delen van hoe jij de ondertiteling krijgt te zien? Qua formaat en kleur? 

Ik ben hier verder namelijk niet bekend mee.

jenson

Level 11
  • 558Posts
  • 37Oplossingen
  • 209Likes

NOS Journaal 24 mei 2024, 10:00

Onscherpe DVB ondertiteling:

Farioli.png

 Daarna scherpe ingebrande ondertiteling:

Farioli_2.png

npo.ondertiteling.png

Al vanaf 30 januari 2024:

https://community.ziggo.nl/t5/TV-Radio/Ondertiteling-NPO-zenders-veranderd-Wazig-onscherp/td-p/13203...

Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 4625Posts
  • 387Oplossingen
  • 1890Likes

@Roodkapje2016 ik moet heel eerlijk bekennen dat ik de aangedragen voorbeelden in dit topic prima leesbaar vindt (toch?)

Of mis ik nog iets cruciaals?

Roodkapje2016
Topicstarter
Level 4
  • 39Posts
  • 1Oplossingen
  • 26Likes

Beste Jacob,

Dank i wel voor uw reactie. Misschien kunt u zelf even kijken wat ik bedoel. De ondertiteling is namelijk niet helemaal scherp. En als je er even naar kijkt is het misschien Oke. Maar ik moet er altijd naar kijken. En ik heb inderdaad al meer klachten hierover gezien. Dus blijkbaar is het probleem dus niet zo makkelijk oplosbaar. Ik kijk het nu via teletekst 888. 

Ryan
Community Moderator
Community Moderator
  • 925Posts
  • 89Oplossingen
  • 395Likes

Dus via de teletekst zelf. Als je het op deze manier instelt, merk je dat het beter en scherper vertoond wordt @Roodkapje2016 

jenson

Level 11
  • 558Posts
  • 37Oplossingen
  • 209Likes

Leesbaar is iets anders dan scherp.

Je moet in het voorbeeld hierboven even op de afbeelding klikken.

Dan zie het verschil.

Zet op de grote Mediabox Next de ondertiteling voor slechthorenden aan op NPO 1.

Is dat scherp?

2 regels DVB ondertiteling.

Zo is het nu:

SD, 720 x 64, moet worden opgeschaald.

1sd.png

 Zo moet het:

HD, 1920 x 168

1hd.png

Roodkapje2016
Topicstarter
Level 4
  • 39Posts
  • 1Oplossingen
  • 26Likes

Dank u wel voor uw reactie. Nee het is niet scherp via de mediabox. Net alsof je een bril nodig hebt. Vandaar dat ik het nu kijk via teletekst. Dan zit er een zwarte balk bij en dan is het iets beter leesbaar.  Het was altijd goed, tot einde vorig jaar. Ik keek altijd via kabel, toen zei die meneer van Ziggo dat ik de mediabox next moest nemen omdat het dan beter zou zijn. Maar ja dat vind ik dus niet echt...

Roodkapje2016
Topicstarter
Level 4
  • 39Posts
  • 1Oplossingen
  • 26Likes

Dank u wel voor uw reactie. Maar waarom krijg ik een link van hoe ik digitale televisie kan kijken? Ik weet hoe ik dat kan doen en ik weet hoe ik dan de ondertiteling kan aanzetten, alleen is deze niet scherp. Vandaar dat ik het via teletekst kiik dan is het beter leesbaar. Maar misschien dat u het zelf even kan checken? Weet niet of u ook via Ziggo mediabox kijkt?

Roland
Community Moderator
Community Moderator
  • 509Posts
  • 41Oplossingen
  • 222Likes

Hi @Roodkapje2016

We zijn al even niet actief geweest onder dit topic, mijn excuses daarvoor. Maar we hebben helaas nog steeds geen update. Maar we zijn nog bezig met de betrokken partijen. We blijven hoop houden. 

versluis monica

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

ik heb zelfde ervaring als je kan ineens geen teletekst gebruiken met zwarte balk, 

Ik snap het niet waarom het niet simpel kan. p de laptop lukt wel, 

Roodkapje2016
Topicstarter
Level 4
  • 39Posts
  • 1Oplossingen
  • 26Likes

Nou het is inmiddels augustus. 8 maanden verder.... Dat het geen prioriteit heeft dat lijkt me duidelijk. Hoe moeilijk kan het zijn? 8 maanden lang onderzoeken lijkt me toch lang genoeg. Denk eerder dat jullie zoiets hebben, van komt wel. Mensen betalen toch wel of hebben geen keus om over te stappen. Niet een hele eerlijke situatie. En vind het dan ook schandalig dat jullie als provider op deze manier een hele groep mensen uitsluiten. Ach ja alles draait uiteindelijk om geld...

Carlien
Community Moderator
Community Moderator
  • 2827Posts
  • 300Oplossingen
  • 1360Likes

Heel irritant en ook begrijpelijk dat je het lang vind duren. Het schiet ook niet op, dat ben ik met je eens.. Helaas heb ik geen update! 😞 Je kan het best dit topic in de gaten blijven houden en als we wel iets weten, hoor je het uiteraard! Ondertiteling NPO zenders veranderd? Wazig/onscher... - Ziggo Community

@Roodkapje2016 

versluis monica

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik sluit me aan ik vind de ondertiteling niet leesbaar op televisie, Ik gebruik het teletekst 888 om de zwarte balk te krijgen maar die is er niet meer, 

Terwijl op de laptop wel kan , dat vind ik vreemd. ze geven als antwoord dat het niet mogelijk is.

De ondertiteling als je bijv sport kijkt vb met achtergrond wit, licht kan je ondertiteling bijna niet lezen.

versluis monica

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik betaal steeds hogere bedrag abonnement voor ziggo elke jaar gaat het omhoog terwijl het achteruit gaat en eigenijk televisie kopen niet gunstig meer is, 

Het is niet alleen doven en slechthorenden maar slechtzienden , ouderen hebben last van,