1
Vraag
2
Reageer en help mee
Rick_24

Level 4
  • 29Posts
  • 1Oplossingen
  • 13Likes

Ondertiteling NPO zenders veranderd? Wazig/onscherp

Afgelopen vrijdag heb ik gemerkt dat ondertiteling van NPO zenders op tv opeens anders uitziet.

Ondertiteling heeft nu blokkerige randen, is niet meer mooi om te zien. Ondertiteling gaat via DVB.
Wanneer ik in tv instellingen ondertiteling verander van DVB naar TXT valt mij op dat pixels niet meer vierkant zijn maar rechthoek en ook nog onregelmatig. Ziet slecht uit.

Als ik handmatig naar teletekst gaat en 888 doet dan ziet wel normaal uit met vierkante pixels.

Heb gecontroleerd bij mijn andere tv en daar zie ik dat ondertiteling nu wazige randen heeft, alsof blur toevoegd is.
Via TXT en teletekst is tekst wel scherp maar horizontaal niet goed uitgelijnd.

Weet iemand wat aan de hand kunnen zijn?
Ik denk niet dat aan mijn tv's liggen want ik heb niks aan situatie veranderd.
Heeft Ziggo iets gedaan met tv signaal? Of heeft NPO iets veranderd met ondertiteling?

Onderzoek gestart

Bedankt voor alle meldingen in dit topic. We weten inmiddels wat er aan de hand is. Momenteel onderzoeken we de oorzaak.

66 Reacties 66
Roodkapje2016

Level 4
  • 31Posts
  • 0Oplossingen
  • 25Likes

Misschien een hele gekke vraag, maar wie en waar zijn die collega's? Het duurt nu bijna 3 maanden en er komen alleen maar van die dooddoener antwoorden. Jullie zouden nu op zn minst moeten weten wat er aan de hand is. I.p.v. alleen maar doorzetten naar de juiste collega's. Jullie zijn in mijn ogen erg laks en laten een hele doelgroep in de koud staan en nemen het totaal niet serieus. Graag zou ik nu weleens een officiële serieuze klacht willen indienen. Dus graag zou ik willen weten waar en bij wie dat kan? Wauw bijna 3 maanden wachten voor dit probleem anno 2024.....

Sibbele

Level 5
  • 80Posts
  • 1Oplossingen
  • 21Likes

Probleem hier hetzelfde , moeite met gehoor .

Hoe moeilijk is dit nu !?

Als de verandering doorgezet is op 28/29  februari  j.l  zet het dan weer in de normale modus zodat mensen met gehoorproblemen geholpen worden !

Sibbele

Level 5
  • 80Posts
  • 1Oplossingen
  • 21Likes

Zo is het 'mar krek' !

Ook wij ergeren ons al weken.

Hoe moeilijk is één en ander.

En dan maar steeds weer de tekst "we hebben het doorgezet naar de juiste afd"..

Doe dan wat !!

Voor de doelgroep!

Doman

Level 6
  • 87Posts
  • 0Oplossingen
  • 38Likes

@Sibbele  schreef:

En dan maar steeds weer de tekst "we hebben het doorgezet naar de juiste afd"..

De onderste la van het bureau bedoelen ze waarschijnlijk. 😏

Het heeft duidelijk geen prioriteit voor Ziggo momenteel.

Als er een probleem is wat opeens (te) veel aandacht krijgt kunnen ze natuurlijk best wel snel reageren en actie ondernemen zoals bijvoorbeeld met het "gedoe" over slecht beeld met hun sportkanaal.

Na aandacht op een bekende TV website daarover ging alles opeens wel heel snel.

wewanl

Level 16
  • 2385Posts
  • 23Oplossingen
  • 905Likes

Het is echt te schandalig voor woorden dat Ziggo dit zo lang verkeerd doorgeeft.

Waarschijnlijk personeelsgebrek? 

Tessa28

Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Wat is de tijdslijn van het project of de verschillende deelprojectjes met allemaal problemen over de ondertiteling? dat nu al maanden duurt. Wanneer moet het uiterlijk opgelost zijn binnen Ziggo en voor de klanten?

koekefretter

Level 3
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Kreeg uitleg dat men bezig is met het zelf instellen van de ondertiteling. Groot klein dik of dun. Maar voer het dan ook in op het moment dat je het hele pakket voor elkaar hebt. Nu het idee dat iemand scoort voor zichzelf dan voor de doelgroep. En zet het niet door naar een collega maar loop fysiek naar hem toe. Graag eerst terug naar voor 29 februari op de next mini

Roodkapje2016

Level 4
  • 31Posts
  • 0Oplossingen
  • 25Likes

Hallo Ziggo,

Komt er nog een actie? Een reactie op zijn minst. Een beetje uitleg zou fijn zijn na 4 maanden.

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14136Posts
  • 1180Oplossingen
  • 6193Likes

Hey all. 

Ik zou heel graag meer/nieuwe informatie met jullie delen. Maar helaas is dat er nog niet. We zitten er wel steeds achteraan en laten het weten als er meer bekend is! 

Roodkapje2016

Level 4
  • 31Posts
  • 0Oplossingen
  • 25Likes

Er staat hier boven een bericht van, we weten inmiddels wat er aan de hand is. Zouden jullie dit dan ook misschien kunnen toelichten? Wat is het probleem? Hoe moet het opgelost worden en welke termijn? Steeds die dooddoeners van we zijn er mee bezig, hebben we nu wel gehad. Daarbij hoe kan ik bij hoger hand een officiële klacht indienen?

Welmoed
Community Moderator
Community Moderator
  • 1749Posts
  • 161Oplossingen
  • 1158Likes

Hi @Roodkapje2016 en andere lezers, laat ik voorop stellen dat het meer dan begrijpelijk is dat het geduld ondertussen op is. We zijn in deze afhankelijk van de NPO en blijven continue aankaarten dat we wachten op een update. Er is afgelopen week wederom met spoed verzocht om een antwoord van de NPO in deze. We blijven er druk op zetten en het spijt ons dat we nu niet met een oplossing kunnen komen voor dit issue.

Roodkapje2016

Level 4
  • 31Posts
  • 0Oplossingen
  • 25Likes

Beste Ziggo,

Wederom zijn we weer een week verder. Ik heb inmiddels zelf contact gehad met NPO.

Zie hier de uitgebreide reactie.

Dat is vervelend om te horen. Bedankt voor de informatie die jij hebt doorgestuurd en de forum posts. Dit geeft mij een duidelijk beeld van het probleem en ook duidelijk de reden waarom dit issue niet bij ons bekend is. Bij de ondertiteling van NPO Start zijn wij volledig verantwoordelijk voor de vormgeving van deze ondertiteling. De vormgeving van de ondertiteling van TT888 via lineaire TV ligt echter volledig bij de provider. Zij bepalen hoe de ondertiteling van TT888 op jouw TV naar voren komt. Dit issue gaat over de ondertiteling van lineaire TV en niet van de app waardoor wij niet bekend waren met dit issue. Ik zie in de forum posts dat community managers aangeven met ons contact opgenomen te hebben over dit issue, maar dit lijkt mij onwaarschijnlijk aangezien wij niet verantwoordelijk voor de vormgeving van deze ondertiteling. Ik heb voor alle zekerheid een bericht gestuurd naar onze afdeling verantwoordelijk voor de TT888 ondertiteling om te vragen of zij eventueel een verzoek hebben ontvangen van Ziggo omtrent deze issues. Ik kan niet garanderen dat zij Ziggo kunnen helpen met dit issue aangezien de vormgeving van deze ondertiteling volledig bij de provider ligt. 

Dus tja, jullie zijn de provider toch?

Welmoed
Community Moderator
Community Moderator
  • 1749Posts
  • 161Oplossingen
  • 1158Likes

Hi @Roodkapje2016, ik snap dat je op een gegeven moment zelf op onderzoek uit gaat door contact op te nemen met de NPO. We hebben intern meerdere lijnen lopen en staan in direct contact met de NPO hierover. Je mag er dan ook vanuit gaan dat ik het je laat weten als we een reactie hebben ontvangen op deze escalatie. 

Roodkapje2016

Level 4
  • 31Posts
  • 0Oplossingen
  • 25Likes

Beste Welmoed,...

Ben er na bijna 5 maanden wel klaar mee. Wil nu graag een klacht indienen. En dan niet via deze community, want wil dit persoonlijk doen, zonder dat heel Nederland mee leest. En ook niet per telefoon want dat heb ik al geprobeerd en worst er of opgehangen of ik worst teruggebeld. Voor zo'n groot internetbedrijf zijn er vast wel andere communicatie mogelijkheden. 5 maanden verder en kan nog steeds niet fatsoenlijk tv kijken. Maar de prijs gaat straks wel weer omhoog. Ik voel me inmiddels echt in de steek gelaten. En steeds die dooddoener antwoorden, van het is doorgezet, we zijn ermee bezig... Naar welke afdeling is het doorgezet? Wie is waar dan mee bezig? Vind het inmiddels een aanfluiting. Dat jullie een bepaalde doelgroep zo laten staan. Is gewoon discriminatie. Niet belangrijk genoeg zeker?

Zou fijn zijn als er ook eens iemand persoonlijk contact opneemt van hoger hand.

Rick_24
Topicstarter
Level 4
  • 29Posts
  • 1Oplossingen
  • 13Likes

Ik begrijp frustratie van @Roodkapje2016 heel goed. Ik ervaar ook frustratie en waarschijnlijk anderen ook.
Vind slecht van Ziggo dat probleem nog steeds niet opgelost is, snap niet waarom moeilijk over gedaan worden.
Gebruiker @jenson heeft met technisch informatie aangetoond wat probleem is en dan zou ik verwachten dat opgelost gaan worden. Maar het is inmiddels al maanden verder toen ik dit topic open.
Er staan bij dit topic "onderzoek gestart", dan verwacht ik van Ziggo updates over dat onderzoek. Bijvoorbeeld bevestigen van oorzaak en planning om probleem te oplossen. Dat mis ik dus.

Graag wil ik reactie van Ziggo over hoe nu verder moet?
Door gebrek aan communicatie en informeren zie ik frustraties van klanten hier oplopen en dat geeft escalatie.
Misschien ga ik ook klacht indienen bij Ziggo want dit duurt te lang en gaat dus niet goed.

youriy

Level 17
  • 3044Posts
  • 153Oplossingen
  • 723Likes

Op de next-mini zijn ze er mee bezig.

IMG_20240423_184600.jpg

jenson

Level 10
  • 474Posts
  • 36Oplossingen
  • 174Likes

Dit is niet het probleem met de onscherpe ondertiteling op de 6 NPO zenders.

Het trad op bij o.a. NPO 2 en SBS6.

Het is al opgelost.

https://community.ziggo.nl/t5/TV-Radio/Ondertiteling-Doven-amp-Slechthorende-wordt-niet-weergeven-of...

"... maar programma's van gisteren avond (23 april) zullen dit probleem nog vertonen ..."

Bijvoorbeeld:

23 april 24: 19:49, 'Met het Mes op Tafel' is fout.

24 april 24: 16:24 : de herhaling is OK.

En de opname is niet hersteld.

youriy

Level 17
  • 3044Posts
  • 153Oplossingen
  • 723Likes

@jenson  schreef:

Dit is niet het probleem met de onscherpe ondertiteling op de 6 NPO zenders

Het was ook als grap bedoeld.

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14136Posts
  • 1180Oplossingen
  • 6193Likes

Hi iedereen,

Allereerst wat technische achtergrond: NPO heeft sinds enige tijd een nieuwe encoder die de ondertiteling in een NTSC formaat (Amerikaanse standaard) doorgeeft terwijl de boxen eerder dit aangeleverd kregen in een PAL formaat (Europese standaard). Dit heeft als gevolg dat de resolutie en positionering niet goed is. We hebben helaas slecht nieuws wat betreft de oudere UPC Mediaboxen, zoals de Pace. En Cisco. Net als de Humax 5050C en de 5000C mediaboxen, kunnen deze niet overweg met andere standaarden dan de oude ondertiteling via het PAL formaat. Zolang het signaal niet in dat format wordt aangeleverd, zal de ondertiteling daar niet juist worden weergegeven.

We hebben nog steeds intensief contact met de NPO en alle betrokken partijen over de aanlevering van het formaat van de ondertiteling maar ook daar 
moeten we transparant in zijn: Het is niet bekend óf en zo ja wanneer dit opgelost gaat worden.

Goed om te weten: Dit alles staat los van ervaringen op de Mediabox Next en de Next Mini, dit werd ook genoemd in dit topic. Het klopt dat de tekst ondertiteling bij een witte achtergrond moeilijker te lezen is wanneer je live tv kijkt. Als je hetzelfde programma via Replay TV of opname terug kijkt, dan is de uitlijning van de ondertiteling beter. Dit wordt in de toekomst verbeterd middels een software-update.

We snappen dat dit echt ontzettend vervelend is. Niet alleen omdat de problemen niet of niet op korte termijn worden opgelost, maar ook omdat er lange tijd zoveel onduidelijk was en jullie nu pas dit slechte nieuws te horen krijgen. Een mogelijke oplossing is dat we samen het abonnement onder de loep nemen en aanpassen naar een pakket met een ander type Mediabox. Wil je hier naar kijken, plaats dan even een bericht zodat we naar jouw persoonlijke situatie kunnen kijken. 

wewanl

Level 16
  • 2385Posts
  • 23Oplossingen
  • 905Likes

Waarom koopt een Europese publieke omroep in een niet NTSC gebied een encoder die doorgeeft in NTSC formaat?

Dat lijkt me vrij onlogisch.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic