1
Vraag
2
Reacties
alletwee

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ondertiteling Doven & Slechthorende, waarom geen spaties achter . en , ???

Hallo, ik gebruik geregeld de Ondertiteling Doven & Slechthorende die ik dan aanzet. Werkt zonder problemen maar wat me stoort is dat er heel vaak geen spaties worden gebruikt achter een punt, komma, vraagteken of uitroepteken. 

Dat ziet er niet uit toch? Ik gebruik ik deze tekst, als voorbeeld, maar dan zoals ik het tegenwoordig in de ondertitels staat om aan te geven wat ik bedoel. 

Hallo,ik gebruik geregeld de Ondertiteling Doven &Slechthorende die ik dan aanzet.Werkt zonder problemen maar wat me stoort is dat er heel vaak geen spaties worden gebruikt achter een punt,komma,vraagteken of uitroepteken. 

Dat ziet er niet uit toch?Ik gebruik ik deze tekst,als voorbeeld,maar dan zoals ik het tegenwoordig in de ondertitels staat om aan te geven wat ik bedoel. 

Ik begrijp dat als iets "live" ondertiteld moet worden het lastig is om alles perfect te doen maar vaak is het achteraf ondertiteld neem ik aan. Weet niet of ik de enige ben die me er aan stoort. Ik lees het wel. 

Alvast bedankt.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Flitskikker

Level 11
  • 499Posts
  • 18Oplossingen
  • 560Likes

Late reactie, maar alsnog:

De ondertiteling voor doven en slechthorenden komt inderdaad vanuit Teletekst (pagina 888).

De reden dat er geen spatie komt na leestekens op Teletekst, is omdat de spatie van oudsher in het leesteken zelf zat.

Het gebruikte lettertype is niet-proportioneel, wat inhoudt dat alle tekens dezelfde breedte hebben. In plaats van een smal teken in het midden te zetten - waarna er links en rechts veel ruimte valt - zijn leestekens links uitgelijnd, waardoor er enkel rechts ruimte valt. Deze ruimte was breed genoeg om als spatie te dienen, waardoor er geen extra spatie nodig is en er dus een extra letter op de regel past.

Hier kun je het goed zien in deze oude specificatie van de Teletekst-tekenset:

Flitskikker_0-1714838510041.png

https://pure.tue.nl/ws/portalfiles/portal/4443229/734631.pdf

Dit lettertype is erop gebaseerd:

https://fontstruct.com/fontstructions/show/1703658/teletext-4 

Bij de moderne niet-proportionele lettertypen op bijvoorbeeld nos.nl/teletekst of Teletekst op de Mediabox Next staan de leestekens wel in het midden van het teken, waardoor het lijkt alsof er een spatie ontbreekt.

Hier zo'n modern lettertype naast het oude correcte lettertype (voor dit voorbeeld gebruik ik teletext2s). Het heeft geen gladde randen, maar de leestekens zijn wel links uitgelijnd.

Flitskikker_2-1714839437380.png

Voor de nieuwe ondertiteling voor doven en slechthorenden (geconverteerd van teletekst dus) wordt een proportioneel lettertype gebruikt, waardoor het nog meer opvalt.

Ziggo zou bij de conversie zelf spaties kunnen invoegen. Maar aangezien het herstellen van de kleuren en posities ook al jaren duurt, denk ik dat niet snel gaat gebeuren.

Hopelijk is je vraag hiermee beantwoord.

Bekijk in context

10 Reacties 10
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 76916Posts
  • 5228Oplossingen
  • 22755Likes

Is dat bij bepaalde zenders of bepaalde programma's of bepaalde films of series?

Of overal?

De ondertiteling wordt verzorgd door de zenders of makers of eigenaren van de programma's.

alletwee
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dank je Bert voor het reageren,  dat is overal waar ik via Ziggo de ondertitels aanzet.

alletwee
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Maar ik zal eens wat meer opletten of ik het dan bij bepaalde zender heb.

jenson

Level 11
  • 499Posts
  • 37Oplossingen
  • 184Likes

NPO

Richtlijnen voor ondertiteling.

https://media.prod.cc.bijnpo.nl/bijlage_richtlijnen_ondertiteling_4aff6c2f7e.pdf

...

spatie
Zet een spatie na de komma en de punt.

Bij Teletekst staat wel heel vaak geen spatie na de punt.

Drie schipbreukelingen zijn na ruim  

een week gered van een onbewoond eiland

in de Stille Oceaan.Het trio had al die

tijd overleefd op kokosnoten en water  

van een bron op het eiland.Ze werden   

gevonden nadat ze met palmbladeren     

'HELP' op het zand hadden geschreven.  

Steefb

Level 20
  • 16263Posts
  • 3032Oplossingen
  • 7586Likes

@jenson Teletekst moet zoveel mogelijk ruimte benutten, door spaties te laten vervallen past een bericht vaak net op een pagina. Omdat dit veel voorkomt en voor de uniformiteit doet men dit altijd.

In dit voorbeeld had de laatste regel niet meer gepast.

Steefb_0-1712914611948.png

alletwee
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Mijn vraag ging niet over teletekst. Of is het zo dat de ondertitels uit teletekst komen? 

Steefb

Level 20
  • 16263Posts
  • 3032Oplossingen
  • 7586Likes

@alletwee  schreef:

Mijn vraag ging niet over teletekst. Of is het zo dat de ondertitels uit teletekst komen? 

Soms wel. Maar reden van het weglaten van spaties kan hetzelfde zijn.

Overigens bemerk ik het probleem niet, ik kijk nu BBC, Meeste zinnen gaan verder op een volgende regel na een punt, zo niet netjes een spatie, na komma of punt.

M.i. gelijk aan ander zenders.

alletwee
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Gisteren zag ik het weer bij RTL4, miljoenenjacht. Gaat zoveel geld doorheen maar geen geld meer voor een spatie😁

Steefb

Level 20
  • 16263Posts
  • 3032Oplossingen
  • 7586Likes

Ik vermoed dat dat programma 'live' wordt ondertiteld. Misschien komt het daardoor.

Overigens zie ik nu bij NPO spaties bij 'live' ondertiteling.

Flitskikker

Level 11
  • 499Posts
  • 18Oplossingen
  • 560Likes

Late reactie, maar alsnog:

De ondertiteling voor doven en slechthorenden komt inderdaad vanuit Teletekst (pagina 888).

De reden dat er geen spatie komt na leestekens op Teletekst, is omdat de spatie van oudsher in het leesteken zelf zat.

Het gebruikte lettertype is niet-proportioneel, wat inhoudt dat alle tekens dezelfde breedte hebben. In plaats van een smal teken in het midden te zetten - waarna er links en rechts veel ruimte valt - zijn leestekens links uitgelijnd, waardoor er enkel rechts ruimte valt. Deze ruimte was breed genoeg om als spatie te dienen, waardoor er geen extra spatie nodig is en er dus een extra letter op de regel past.

Hier kun je het goed zien in deze oude specificatie van de Teletekst-tekenset:

Flitskikker_0-1714838510041.png

https://pure.tue.nl/ws/portalfiles/portal/4443229/734631.pdf

Dit lettertype is erop gebaseerd:

https://fontstruct.com/fontstructions/show/1703658/teletext-4 

Bij de moderne niet-proportionele lettertypen op bijvoorbeeld nos.nl/teletekst of Teletekst op de Mediabox Next staan de leestekens wel in het midden van het teken, waardoor het lijkt alsof er een spatie ontbreekt.

Hier zo'n modern lettertype naast het oude correcte lettertype (voor dit voorbeeld gebruik ik teletext2s). Het heeft geen gladde randen, maar de leestekens zijn wel links uitgelijnd.

Flitskikker_2-1714839437380.png

Voor de nieuwe ondertiteling voor doven en slechthorenden (geconverteerd van teletekst dus) wordt een proportioneel lettertype gebruikt, waardoor het nog meer opvalt.

Ziggo zou bij de conversie zelf spaties kunnen invoegen. Maar aangezien het herstellen van de kleuren en posities ook al jaren duurt, denk ik dat niet snel gaat gebeuren.

Hopelijk is je vraag hiermee beantwoord.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic