1
Vraag
2
Reacties
WH0904

Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Omzetten analoog naar digiaal - opnemen nog mogelijk?

Op 23-10 wordt de doorgifte van het analoge tv-signaal bij ons stopgezet.
V.w.b. TV geen probleem. Ik heb echter analoge dvd-speler waarmee ik regelmatig films ed opneem. Apparaat werkt prima, dus wil ik hem blijven gebruiken. Wat is de oplossing??
Schijnt wel mogelijk te zijn??. Wel ergens opgevangen dat je betreffende programma/zender op tv moet selecteren, zodat je via dvd-speler kan opnemen. Zou betekenen dat je tijdens tv kijken geen andere zender kan opnemen of bij afwezigheid niet meerdere programma's op verschillende kanalen kan opnemen. Is dit zo??? of onzin!!

**Titel aangepast i.v.m. vindbaarheid**
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
WH0904 wrote:
Op 23-10 wordt de doorgifte van het analoge tv-signaal bij ons stopgezet.
V.w.b. TV geen probleem. Ik heb echter analoge dvd-speler waarmee ik regelmatig films ed opneem. Apparaat werkt prima, dus wil ik hem blijven gebruiken. Wat is de oplossing??
Schijnt wel mogelijk te zijn??. Wel ergens opgevangen dat je betreffende programma/zender op tv moet selecteren, zodat je via dvd-speler kan opnemen. Zou betekenen dat je tijdens tv kijken geen andere zender kan opnemen of bij afwezigheid niet meerdere programma's op verschillende kanalen kan opnemen. Is dit zo??? of onzin!!



Kijk hiervoor even wat berichten na op dit forum*, daar dit een zeer regelmatig gestelde vraag is. Er zijn modellen, waarbij vaak de Humax word genoemd, waarmee je kan opnemen, en dan is vooral de 5200c, welke via marktplaats goed te vinden is, een prima keus. Deze kun je opnemen in je netwerk, of er je DVD recorder op aansluiten, om zo de opnames later nog op DVD te zetten. Maar dat moet dan wel meteen vanaf de harde schijf van de Humax geschieden. Eerst op de harde schijf zetten van bestanden via de DVD recorder gaat niet lukken. Bovendien kun je de Humax altijd inzetten voor de vrije zenders, en kun je de modus wijzigen, zodat een ander model niet op de afstandsbediening reageert.

https://community.ziggo.nl/mediaboxen-modules-95/wat-je-moet-weten-als-je-de-humax-gebruikt-in-oud-ofwel-fupc-gebied-26634


*Vul in de zoekbalk even dit in: "opnemen met dvd recorder" en je ziet een aantal topics met oplossingen, beschrijvingen, mogelijkheden etc. Maar de DVD recorder zal niet meer zo gebruikt kunnen worden als je gewend was. Zo heeft het aansluiten op de kabel geen zin meer en kan de Guide bv ook niet meer worden gebruikt. Houd er dan ook rekening mee dar de DVD recorder uit beeld verdwijnt en je andere wegen moet gaan bewandelen opnames te maken. De recorder, zoals jij deze kent, word dan ook niet meer gebouwd.

Bekijk in context

18 Reacties 18
v.plat

Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Beste WH0904,

Ben bang dat dat inderdaad het geval is, als je wilt opnemen dan kan je dus niet gaan zappen want dat is dan wat je opneemt, je neemt eigenlijk alleen live op. Zou eventueel wel kunnen om een extra digitale ontvanger te nemen en deze aansluiten op je dvd-recorder voor de opnames, het kost je dan dus een kleine investering, let wel op dat als je dit eventueel gaat doen dat je de ontvangers in principe niet in dezelfde ruimte heb staan want de afstandsbediening werkt op infrarood en bedient dus beide boxen als deze in het "zicht" valt.

Gr,
Vincent
v.plat

Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Beste WH0904,

Ben ik weer even, ik ga er even vanuit dat je tv inmiddels voorzien is van een digitale ontvanger (deze is gratis) voor het weergeven van digitaal ipv analoog.

Nogmaals groetjes,
Vincent
WH0904
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Hallo Vincent,

Bedankt voor je snelle reactie. Ik heb inderdaad al een kastje en Smart TV, dus TV geen probleem. Uit jouw reactie begrijp ik dat ik voor mijn DVD -speler een extra "Ziggo kastje" moet hebben. Hoe wordt het digitale signaal dan omgezet naar analoog. Moet ik op het extra kastje iets aansluiten en dan verbinden met analoge dvd-speler. Hoe heet zo iets?
Waar kan ik dat aanschaffen? Bij Ziggo??
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
WH0904 wrote:
Op 23-10 wordt de doorgifte van het analoge tv-signaal bij ons stopgezet.
V.w.b. TV geen probleem. Ik heb echter analoge dvd-speler waarmee ik regelmatig films ed opneem. Apparaat werkt prima, dus wil ik hem blijven gebruiken. Wat is de oplossing??
Schijnt wel mogelijk te zijn??. Wel ergens opgevangen dat je betreffende programma/zender op tv moet selecteren, zodat je via dvd-speler kan opnemen. Zou betekenen dat je tijdens tv kijken geen andere zender kan opnemen of bij afwezigheid niet meerdere programma's op verschillende kanalen kan opnemen. Is dit zo??? of onzin!!



Kijk hiervoor even wat berichten na op dit forum*, daar dit een zeer regelmatig gestelde vraag is. Er zijn modellen, waarbij vaak de Humax word genoemd, waarmee je kan opnemen, en dan is vooral de 5200c, welke via marktplaats goed te vinden is, een prima keus. Deze kun je opnemen in je netwerk, of er je DVD recorder op aansluiten, om zo de opnames later nog op DVD te zetten. Maar dat moet dan wel meteen vanaf de harde schijf van de Humax geschieden. Eerst op de harde schijf zetten van bestanden via de DVD recorder gaat niet lukken. Bovendien kun je de Humax altijd inzetten voor de vrije zenders, en kun je de modus wijzigen, zodat een ander model niet op de afstandsbediening reageert.

https://community.ziggo.nl/mediaboxen-modules-95/wat-je-moet-weten-als-je-de-humax-gebruikt-in-oud-ofwel-fupc-gebied-26634


*Vul in de zoekbalk even dit in: "opnemen met dvd recorder" en je ziet een aantal topics met oplossingen, beschrijvingen, mogelijkheden etc. Maar de DVD recorder zal niet meer zo gebruikt kunnen worden als je gewend was. Zo heeft het aansluiten op de kabel geen zin meer en kan de Guide bv ook niet meer worden gebruikt. Houd er dan ook rekening mee dar de DVD recorder uit beeld verdwijnt en je andere wegen moet gaan bewandelen opnames te maken. De recorder, zoals jij deze kent, word dan ook niet meer gebouwd.
WH0904
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Beste Willem,

Ik merk het al. Het is wat het is. Ziggo stopt met analoge doorgifte en de klanten zitten met apparatuur die daadoor eigenlijk, zonder te nemen kunstgrepen, waardeloos is. Zeer spijtig.

In ieder geval waanzinnig bedankt voor de tip. Ik ga zeker naar het alternatief (Humax) kijken
en proberen om dit "analoge" product aan de praat te houden
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag WH0904

niet alleen Ziggo stopt met het analoge signaal. Caiway was ze al een tijd terug voorgegaan en bv. Delta stopt ook de analoge doorgifte. Daarnaast zijn de fabrikanten al enige tijd geleden gestopt met de productie van de DVD recorder met analoge tuner en is die met een digitale geen succes gebleken. We moeten dus op zoek naar andere methoden en straks zal het waarschijnlijk zo zijn dat we alleen nog kunnen opnemen in the cloud. Tijden veranderen nou eenmaal. Maar met een Humax 5200c kun je in ieder geval alle vrije zenders ontvangen en deze ook allemaal heel simpel opnemen. Dat is dus al een voordeel. Wat je echt wilt bewaren is nog op DVD te zetten of te delen. En een voordeel is dan weer dat een opname zonder kwaliteitsverlies word gemaakt.

Mooier kan ik het helaas ook niet maken vwb. het gebruik van de DVD recorder. Alles volgt elkaar razendsnel op en dat zorgt ervoor dat we ook niet meer zo lang met onze spullen kunnen doen als voorheen. Een Tv die 15 jaar speelt is dan ook een unicum, of zelfs onbestaand geworden...
WH0904
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Hoi Willem-A,

Veranderingen kun je niet tegenhouden, maar het eenzijdig beéindigen vind ik kort door de bocht. Het analoge radiosignaal blijft trouwens volgens mij wel bestaan, dus Ziggo kan keuzes maken. Als consument heb je het maar te accepteren. Is ook een vorm van kapitaalvernietiging. Goede producten die nu naar de schroothoop kunnen en dit terwijl er duurzaamheid wordt gepredikt.. Zoals ik al zei; Het is wat het is.
In ieder geval nogmaals bedankt voor je betrokken reactie:ok_hand:
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes
Ziggo heeft een ontheffing om de analoge radio te mogen uitzenden van het Commissariaat voor de Media tot 1 januari 2021.
Dan zijn ook de laatste analoge TV regio's afgeschakeld.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag WH0904,

graag gedaan. Tja, het is een wegwerpmaatschappij geworden, hetgeen ook niet mijn keuze is... Ik repareer ook nog steeds apparaten als dat enigszins kan, maar steeds vaker word dat bemoeilijkt en/of zijn er na een paar jaar, soms zelfs sneller, al geen onderdelen meer voorhanden.

Had net bv. nog iets bij de hand: de verlichting boven mijn aquarium was defect en de ballast (elektronisch voorschakelapparaat) bleek de boosdoener. Jewel integreert deze echter geheel in de kap. Je komt er pas bij als je de boel aan de binnenzijde open zaagt. Maar eigenlijk komt het erop neer, dat wanneer dat deel defect raakt, je een geheel nieuwe lichtkap moet gaan kopen. Ik heb gekozen voor zagen, er een nieuwe ballast in geplaatst en het gat te dichten met rubber vijverfolie. Het zit aan de binnenkant, dus niemand ziet het.

En zo werkt men steeds vaker. Er worden veel dingen dicht gelijmd, en/of van zulke kleine componenten voorzien dat deze al vrij snel defect raken en ook niet meer te vervangen zijn. Men vervangt dan soms een gehele kaart (print) maar steeds vaker kan men er simpelweg niet bij of word het te duur. In verhouding zijn nieuwe producten, niet duur, of men moet al met nieuwe technieken komen, die lang niet allemaal even goed uitpakken. Zo zijn er nu al veel problemen met de nieuwe Led Tv's. Alles moet goedkoop, komt te snel op de markt en de hoge prijzen die er eerst aan hangen zijn vooral te wijten aan veel onderzoek voor een nieuw product. Eenmaal op de markt kelderen de prijzen, en mag je blij zijn dat je mooie Tv van 600 Euro het 4 jaar uitzingt. Maar het is niet alleen de schuld van de fabrikanten etc. We willen vaak ook maar steeds het nieuwste en waar vraag is....
WH0904
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Hoi Wilem
Gelukkig ben jij erg handig en kan jij zelf nog producten in "leven" houden. Ik denk dat er nog maar weinig mensen zijn zoals jij (ik ben zeker niet zo handig) en worden daardoor gedwongen om mee te gaan in deze wegwerpmaatschappij. Wat mij het meeste stoort is, dat je a) zomaar voor het blok wordt gezet en je het als consument maar moet slikken en b) dat men de mond vol heeft van duurzaamheid, CO2 reductie ed maar we wel met dit soort Ziggo-acties worden geconfrontreerd.
Bij ons in Ridderkerk heb je 1* per maand een Repaircafe. Zijn meestal oudere mensen die je helpen om oude spullen te repareren. Dit als tegengeluid tegen de wegwerpmaatschappij. Ze hebben voor mij een stofzuiger gerepareerd die het weer super doet. Zo hoort het dus. Nu was dit apparaat defect, maar mijn DVD-recorder werkt nog zeer goed. Gisteren weer wat opgenomen en dat gaat prima, maar nu gaan er dus goede spullen op de schroothoop. Ziggo had moeten zorgen voor een alternatief of misschien had onze meneer Rutte (of zijn Minister) moeten voorkomen, dat het analoge signaal eenzijdig door diverse aanbieders kan worden beëindigd.Maar ja, als individu ben je gewoon kansloos en moet je mee in de flow. Erg triest allemaal.
youriy

Level 17
  • 2998Posts
  • 151Oplossingen
  • 709Likes
Je kunt van ziggo zonder kosten een digitale ontvanger in bruikleen krijgen waarmee je jouw dvd-recorder kunt blijven gebruiken als je tenminste via de scart-ingang kunt opnemen.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
youriy wrote:
Je kunt van ziggo zonder kosten een digitale ontvanger in bruikleen krijgen waarmee je jouw dvd-recorder kunt blijven gebruiken als je tenminste via de scart-ingang kunt opnemen.


Kan ook, maar je moet dan eigenlijk al op een andere manier Tv kijken. En met de standaard digitale ontvanger werkt het absoluut niet prettig. Een model als de 5200c is dan een veel betere oplossing daar je daarmee sowieso al kan opnemen.
WH0904
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Na het opheffen van het analoge signaal (bij ons op 23-10) n.a.v. reacties op mijn eerdere vragen een Humax IRHD 5200C gekocht. Bij de 5200C zat verder geen smartcard.
Ziggo geeft aan dat de 5200C als ontvanger ongeschikt is voor onze regio (postcode 2984)
Wij willen hem echter alleen maar gebruiken om films/series op te nemen.

Tevens van Ziggo nog een extra kastje (IRHD 5500C) ontvangen.
ik heb nu de 5500C op inkomende signaal van Ziggo aangesloten en deze verbonden met de 5200C. Vervolgens via een scart kabel de 5200C verbonden met TV. Ik kan nu alleen maar Ned 1,2,3 en de regionale zenders (Rijnmond, Drente ed) opnemen. RTL 4, 5,. SBS 6 enz. enz.lukt mij echter niet.
Verder op fora gespeurd en alle tips v.w.b. frequenties en netwerkid's (Zuid-Holland/Ridderkerk) ingesteld. Niets helpt.
Heeft iemand een idee hoe ik dit op moet lossen. Moet er toch een smartcard in????

NB: De linkerkabel gaat naar de 5500C. De witte kabel daarnaast gaat naar mijn andere ziggo kastje waarop ik tv kijk. Als alles werkt dan zal ik de Humax verbinden met mijn andere ziggo kastje en de 5500c gebruiken om op andere plek in huis tv te kijken.

Alvast bedankt voor het meedenken/oplossen
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag WH0904

je moet de 5500c niet verbinden met de 5200c! Je kan deze 2 niet zo koppelen dat je bv. opnames van de 5200c op de 5500c kan bekijken. Het is dan beter eerst nog wat te vragen vooraleer wat te doen en kans te lopen op schade aan je apparaten.

En hier: https://community.ziggo.nl/mediaboxen-modules-95/wat-je-moet-weten-als-je-de-humax-gebruikt-in-oud-ofwel-fupc-gebied-26634 staat ook vermeld, waarom Ziggo aangeeft dat de Humax niet bruikbaar is in fUPC gebied. Een smartcard heeft dus geen zin, want dan krijg je een smartcard voor fUPC gebied, en dat is een NAgravision smartcard en met dat signaal kan de Humax dus niets. Wat je moet weten staat dan ook duidelijk in het topic dat ik ervoor heb aangemaakt.

Maar de Humax is dus wel te gebruiken voor de vrije zenders. En om deze daarvoor in te stellen zijn soms andere gegevens nodig. En die vind je ook in dat topic.

Je schrijft:

"Tevens van Ziggo nog een extra kastje (IRHD 5500C) ontvangen.
ik heb nu de 5500C op inkomende signaal van Ziggo aangesloten en deze verbonden met de 5200C. Vervolgens via een scart kabel de 5200C verbonden met TV"

Dat is niet juist! Ik vraag me dan ook een beetje af op welke manier je dit hebt gedaan. Ik hoop dat dit niet via HDMI is gedaan, want dat kan tot schade leiden! Je gebruikt deze 2 modellen dus afzonderlijk van elkaar. Beschikt je Tv over HDMI en wil je beneden ook kunnen opnemen, plaats je daar alleen de 5200c en sluit deze op de Tv aan. Is de Tv niet voorzien in een HDMI aansluiting, dan sluit je de Humax middels scart aan en vervolgens stel je deze uitgang dan in op RGB.

Vervolgens zijn alle (vrije) zenders die je ontvangt op te nemen met de Humax 5200c. Deze word zeer vaak gebruikt in dat gebied en dat is hier dan ook regelmatig te lezen. En ik heb ruime ervaring met de Humax modellen en weet dus wel zo'n beetje wat er mogelijk is. Maar nogmaals: de Humax 5200c en de Humax 5500c absoluut niet met elkaar koppelen!

Op dit topic staan ook alle ID codes, maar ook dat soms 4444(4) gekozen kan worden. En er is sprake van één frequentie welke daar tevens is genoemd: https://community.ziggo.nl/mediaboxen-modules-95/wat-je-moet-weten-als-je-de-humax-gebruikt-in-oud-ofwel-fupc-gebied-26634

Je hoeft daar dus helemaal geen andere fora voor af te speuren. Ik heb juist dat topic aangemaakt om het ook hier duidelijk te maken voor mensen die een Humax willen gebruiken in fUPC gebied. En ten overvloede, je gebruikt daar géén smartcard in de Humax.
WH0904
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Beste Willem-A,

Ik heb jouw bovengenoemde topic inderdaad gelezen en ben daar vandaag mee bezig geweest. Waarschijnlijk niet goed genoeg gelezen of ik snap het niet helemaal. Ik zal morgen weer een poging wagen.

Wederom waanzinnig bedankt voor je snelle en deskundige reactie.

Ik zal je op de hoogte houden van mijn vorderingen.

Fijne avond.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag WH0904

graag gedaan en veel succes. Het moet uiteindelijk lukken, want zoals ik al aangaf gebruikt men de Humax vaak in deze setting.

Fijne avond voor nu en rustig aan. Gewoon goed inlezen en als er wat is, schroom niet het te vragen.

Mvg. Willem
WH0904
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Beste Willem-A,

Je topic op mijn gemak nog eens doorgenomen. Na diverse instellingen geprobeerd te hebben, had ik uiteindelijk succes. Alle vrije zenders worden herkend door mijn Humax en inmiddels heb ik de 1e serie opgenomen.
Zonder jouw hulp was dit niet gelukt, dus nogmaals dank voor je zeer deskundige ondersteuning/hulp.

Hartelijke groet,
WH0904 (Willem)
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag WH0904 (Ook Willem :wink:

Dat zijn berichten. Leuk dat je zo dankbaar bent maar ik vind het geweldig dat het is gelukt en je nu Tv kan kijken via de Humax. En je hebt er zelfs al mee opgenomen! Dat is toch klasse!

En je hebt vast gezien dat het vrij eenvoudig is om opnames in te stellen. Ook kun je een programma reserveren, en ook dat is erg handig. Ik maak daar veel gebruik van. Bij het reserveren zal de Humax, als deze in stand-y staat, inschakelen als het gewenste programma begint en weer in stand-by gaan als dat eindigt. Noot: bedien je in die tijd de Humax, dan zal deze ingeschakeld blijven.

Staat de Humax al aan, dan zal bij een reservering een melding verschijnen als het gewenste programma begint. Je kan dan voor Oke of Annuleren kiezen, maar doe je niets zal de Humax na een tijdje zelf overschakelen naar het gereserveerde programma.

Natuurlijk is er veel meer mogelijk, maar ik neem aan dat een handleiding hebt?

Tip: als je de Humax hebt aangesloten op een Tv met HDMI en ook zo hebt aangesloten, stel dan de resolutie p de Humax in op 720P bij een HD-Ready Tv, en op 1080I bij een Full-HD Tv. Dat kun je doen met de V-Format toets onderaan de afstandsbediening. Door eenmaal op die toets te drukken zie je de huidige resolutie, door meermalen te drukken doorloop je alle opties. Noot: dit geld uiteraard alleen voor de HDMI uitgang.

Ik wens je alvast veel kijkplezier en als er wat is, schroom niet.

PS: ik heb vandaag ook een topic aangemaakt met een uitleg hoe nog gebruik te maken van een DVD recorder als het analoge signaal is vervallen:

https://community.ziggo.nl/randapparatuur-97/hoe-op-te-nemen-met-een-dvd-recorder-als-het-analoge-signaal-vervalt-32980

Hartelijke groet, Willem
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic