Marinus

Level 14
  • 917Posts
  • 30Oplossingen
  • 318Likes

Omruilen Mediabox XL voor een Next of Next mini

Ik ben van plan mijn vakantiegeld dit jaar aan een nieuwe 4k TV te besteden i.p.v. op Schiphol uren in een rij te gaan staan.

 

Nu heb ik nog een Mediabox XL (alleen voor TV) die voor zover ik weet alleen HD (dus niet 4k) kan doorgeven.

Daarnaast staat deze Mediabox XL zo veel mogelijk UIT, daar het geluid van de fan nogal irritant is in een rustige woonkamer. 

 

Graag zou ik deze Mediabox XL willen omruilen voor een Mediabox Next of Next Mini. 

 

Ik wil geen nieuw abonnement, of verlenging, gewoon een apparaat dat technisch (4k) weer een tijdje mee kan.

80 Reacties 80
anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9764Posts
  • 581Oplossingen
  • 2658Likes

zomaar omruilen gaat niet

 

voor de next mini is tv start next mini+ internet start compleet max of giga verplicht 

 

voor de next is tv compleet next of tv max next + internet start compleet max of giga verplicht 

kost 50 cent per maand extra en eenmalig  €19,95 administratiekosten 

Marinus
Topicstarter
Level 14
  • 917Posts
  • 30Oplossingen
  • 318Likes

Ik heb TV complete en Internet Max en voldoe dus ruimschoots an de eisen.

 

Administratiekosten is onzin. Ik wil gewoon, als trouwe klant, gebruik kunnen maken van het aanbod van Ziggo voor zover in 4k.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21928Likes

@Marinus Je zou het ook verwerkings- en verzend- en retour- en verwerkingskosten kunnen noemen.

Ziggo noemt het Eenmalige kosten.

Op eigen verzoek omruilen van een mediabox brengt extra kosten met zich mee.

 

Marinus
Topicstarter
Level 14
  • 917Posts
  • 30Oplossingen
  • 318Likes

Misschien ben ik niet duidelijk geweest. Ik wil graag dat Ziggo mijn Mediabox XL vervangt door een Next of Next Mini vanwege 2 redenen:

 1 - ik wil graag van de volledige dienst van Ziggo gebruik kunnen maken waaronder 4k 

 2 - de Mediabox XL maakt zoveel geluid dat dit het gebruik in de weg staat

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21928Likes

Als de Mediabox XL te veel geluid maakt en door eventueel stof wegzuigen links aan de zijkant en onder geen verbetering oplevert, dan wordt het een heel ander verhaal.

Ik was je fan probleem uit het oog verloren.

 

Of er dan een Mediabox XL opgestuurd wordt ter vervanging of een Next, maakt dan helemaal niets uit en ik zie in vergelijkbare gevallen dat de € 19,95 dan kwijtgescholden wordt.

Zeeburgia

Level 15
  • 1101Posts
  • 30Oplossingen
  • 1301Likes

In het geval je al langdurig een trouwe klant bent van Ziggo dat het je via klantenservice lukt om geen administratiekosten te betalen. Hangt wellicht sterk af wie je aan de lijn krijgt.

Dit laat onverlet dat de Next gekoppeld is aan een iets duurder abonnement, daar valt niet onderuit te komen.

Verder moet ik erop wijzen dat v.w.b. lineaire tv uitsluitend het kanaal van Love Nature door Ziggo wordt doorgegeven in 4k-beeldkwaliteit. Dat is voor mij persoonlijk een reden om vooralsnog niet over te stappen op een Next abonnement.

Marinus
Topicstarter
Level 14
  • 917Posts
  • 30Oplossingen
  • 318Likes

@Bert 

De Mediabox XL is stofvrij. Het gezoem is inherent aan de gebruikte kleine fan. De irritatie hieraan groeit totdat "de emmer overloopt" en vandaag was dat zover.

 

@Zeeburgia 

Ik ben al klant van Ziggo en de voorlopers hiervan sinds ruim voor de millennium wissel.

Als ik het goed begrijp is een "Mediabox Next" abonnement € 0,50 per maand duurder dan een abonnement met de Mediabox XL. (Klopt dat wel? Ik kan op de site van Ziggo hier niets over vinden). Daar is overheen te komen. Zeker als dat het "lawaai" probleem oplost. (Zeg ik gewoon de vaste telefoon op, dat levert € 2,50 per maand op.)

Ik ben het verder met je eens dat het aanbod aan 4k content op dit ogenblik nog bedroevend is. 

Maar als ik het goed begrijp kun je toch Netflix op 4k op een Mediabox Next bekijken, en niet op een Mediabox XL? 

 

Ik wil echter niet gelijk vastzitten aan een nieuw jaarcontract noch kosten betalen voor het vervangen van apparatuur. 

Zeeburgia

Level 15
  • 1101Posts
  • 30Oplossingen
  • 1301Likes

@Marinus 

Wanneer je een 4k-tv koopt - wat ik op zich een verstandige investering vind - heb je helemaal geen Next box nodig wanneer je kiest voor een Smart tv. Je kan dan kijken via de apps van de tv wat naar mijn mening een veel stabielere verbinding biedt. Zelfs over de app van Viaplay op mijn 4k Smart-tv heb ik in weerwil van alle klachten zelf geen klagen. 

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

echter is de ziggo app in 720p wat er totaal niet uitziet zeker niet op een 4k tv 

Marinus
Topicstarter
Level 14
  • 917Posts
  • 30Oplossingen
  • 318Likes

@Zeeburgia 

Bedankt voor deze informatie. Ik ben me nog aan het oriënteren op merk model en smartfuncties.

 

Kan je op een smart TV dan ook opnemen en terugkijken?

Dat ik voor lineair kijken geen decoder en/of CI+ module meer nodig heb, dat meen ik mij te herinneren.

Ook niet iedere (Smart) TV biedt even lang ondersteuning voor de apps in de TV. Mijn oude Samsung is al lang niet meer smart....., daarom dus een Next of Next mini. 

RoWi.

Level 20
  • 18189Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@MR_CHIP  schreef:

echter is de ziggo app in 720p wat er totaal niet uitziet zeker niet op een 4k tv 


Dat hangt weer sterk af van het scherm formaat, en de opschaling kwaliteit van de TV.

 

@Marinus  opnemen zal alleen werken via een externe harddisk, en alleen van het kanaal waar op dat moment naar wordt gekeken, of u moet een TV met twee tuners kunnen vinden.

Dit werkt enkel als u via DVB-C kijkt.

 

Met een op Android gebaseerde  Smart TV,  nodig voor de Ziggo Go TV app en Ziggo moet uw internet provider zijn heeft u zover ik weet ook de mogelijkheid cloudopnames te plannen. 

 

Met andere merken Smart TV's zal u een Chromecast nodig hebben om vanaf een tablet of smartfoon te casten.

 

Afhankelijk van het budget en de voorkeuren vergeet de smart TV, koop een 4K monitor en een Apple TV of nieuwste versie Chromecast gebaseerd op GoogleTV.

Marinus
Topicstarter
Level 14
  • 917Posts
  • 30Oplossingen
  • 318Likes

@RoWi. 

1 - met externe HD begin ik niet aan..... Probeer het xfs format van de HD maar eens te lezen op een PC.

2 - Ik kijk bijvoorbeeld ook naar LG. Die hebben WebOS. Werkt dat wel of niet de ZiggoGo TV app op?

3 - Chromecast kost € 80 bij Ziggo (dacht ik) en een Apple TV 4k is ca € 200 (komt er binnenkort een nieuwe versie uit?).

 

Vandaar: een Mediabox Next of Next Mini. Dat zou moeten werken.

 

Een 4k monitor van enige omvang is natuurlijk de beste oplossing, echter de gasrekening heeft al het hiervoor nodige geld net opgemaakt.

wewanl

Level 16
  • 2307Posts
  • 23Oplossingen
  • 855Likes

Er komt waarschijnlijk eind dit jaar een nieuwe versie van de Apple TV 4K uit. 

RoWi.

Level 20
  • 18189Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

1. Snap ik, puur genoemd ter info.

2. Nee, de Ziggo Go TV app is er niet voor de OS van LG en Samsung.

3. Ziggo levert deze niet meer sinds de Mini beschikbaar is. De getallen kloppen ongeveer daarom ook de opmerking afhankelijk van het budget. Met een externe mediaspeler zal je mogelijk minder snel moeten investeren.

 

Ps hoe oud is de Samsung dat zal wel een jaar of tien zijn? 

 

Voor onze Samsung uit 2018 zijn alle huidige streamdiensten beschikbaar. De Next en de Mini hebben maar een paar diensten beschikbaar.

 

De Mini is voorlopig alleen beschikbaar voor TV Start klanten, dan kan er niet in de cloud worden opgenomen. Met uw huidige abonnement, komt u wellicht in aanmerking  voor de Next ter vervanging van de bejaarde mediabox XL. Daar is genoeg over geschreven.

 

Wat het scherm formaat betreft dat is uiteraard eigen keuze ik zou zelf niet hoger gaan dan 50 inch vanwege meerdere redenen.  Ziggo heeft maar 2 uhd kanalen, en in het movies en series zit wat aanbod, een 4k tv is op zich geen verkeerde keuze nodig of nuttig is een andere discussie.

Marinus
Topicstarter
Level 14
  • 917Posts
  • 30Oplossingen
  • 318Likes

@RoWi. 

De Samsung is inderdaad bijna exact 10 jaar oud.

Maar het smart gedeelte is al jaren niet “smart” meer.

 

Het is dus tijd voor vervanging. 

RoWi.

Level 20
  • 18189Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Marinus  schreef:

@RoWi. 

De Samsung is inderdaad bijna exact 10 jaar oud.

Maar het smart gedeelte is al jaren niet “smart” meer.

 

Het is dus tijd voor vervanging. 


Ik vermoed dat Netflix wel werkt? Dat doet het hier op tien jaar oude systemen nog wel.

Maar na 10 jaar mag een update wel, al zal de TV vast nog wel 10 jaar mee kunnen.

Zeeburgia

Level 15
  • 1101Posts
  • 30Oplossingen
  • 1301Likes

Laat ik de zaken nog eens onverzichtelijk op een rij zetten.

In jouw topic gisteren vroeg je het Community advies over het volgende.

 

Je overweegt jouw vakantiegeld te gebruiken voor een 4K-tv.

Reden: de fan van je huidige mediabox XL maakt teveel lawaai en je wilt meer content bekijken in 4k-beeldkwaliteit waarvoor de XL niet geschikt is.

Je denkt dat de oplossing is dat Ziggo je XL omruilt voor een Next of een Next Mini met behoud van je huidige abonnenement.

 

In reacties ben je gewezen op:

Ziggo biedt m.u.v. Love Nature geen 4k-beeldkwaliteit op lineaire tv-kanalen;

Behoud van huidg abonnement is onmogelijk, want de Next is gekoppeld aan een ander abonnement waaruit voortvloeit dat je bij overstap de gebruikelijke administratiekosten van € 19,95 moet betalen.

 

Ik kom (natuurlijk volledig vrijblijvend) tot het volgende advies.

De aankoop van een 4k-tv is aan te raden, maar kies dan wel voor een smart tv. Op een smart tv zijn de apps van alle streamingsdiensten beschikbaar in tegenstelling tot de mediaboxen van Ziggo en (ik spreek uit eigen ervaring) ook nog een stuk stabieler met als grootste voorbeeld Viaplay waarover nogal wordt geklaagd.

Verzoek Ziggo om je Mediabox XL om te ruilen voor een nieuwe XL vanwege de niet goed functionerende fan.

Marinus
Topicstarter
Level 14
  • 917Posts
  • 30Oplossingen
  • 318Likes

OK, laten we dan maar beginnen met het verzoek om de Mediabox XL om te ruilen wegens een te luide/irritante fan.

Dit alles natuurlijk binnen mijn huidige abonnement.

 

De andere zaken komen later wel. 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21928Likes

@Marinus Een defecte Mediabox XL omruilen voor een Next, koste je hooguit € 0,50 cent meer per maand en je bespaard daarmee gelijk een berg stroom.

Zoals ik eerder schreef: "

Ik was je fan probleem uit het oog verloren.

 

Of er dan een Mediabox XL opgestuurd wordt ter vervanging of een Next, maakt dan helemaal niets uit en ik zie in vergelijkbare gevallen dat de € 19,95 dan kwijtgescholden wordt."

Uitgelicht topic