1
Vraag
2
Reacties
Babette1311

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Nieuwe woning: Coax schrappen?

Ik heb een ziggo abonnement en heb een Next mini in gebruik voor televisie kijken, vanaf de router/mediabox via utp verbonden, de router uiteraard via een korte coax op de huisaansluiting. Verder heb ik nergens in huis coax en ook nergens nodig, ik gebruik enkel wifi versterkers voor laptop’s en dergelijke. Nu ga ik verhuizen naar nieuwbouw en heb alle coax punten in kamers van het huis laten schrappen (niet de data/utp punten), maar wil wel bij Ziggo blijven dus heb wel een coax huisaansluiting nodig. Is dit anno 2024/25 een verstandige beslissing?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 32233Posts
  • 2273Oplossingen
  • 16262Likes

Zolang het AOP in de meterkast maar aanwezig is kun je van de diensten van Ziggo gebruik blijven maken.

Bekijk in context

13 Reacties 13
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 32233Posts
  • 2273Oplossingen
  • 16262Likes

Zolang het AOP in de meterkast maar aanwezig is kun je van de diensten van Ziggo gebruik blijven maken.

Garihd

Level 16
  • 2331Posts
  • 75Oplossingen
  • 1319Likes

"Is dit anno 2024/25 een verstandige beslissing?"

Welke beslissing? 

Als u geen TV meer kijkt via coax is het schrappen van extra coax aansluitingen prima, voor mogelijke toekomstige kopers kan het nadelig zijn.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 76285Posts
  • 5197Oplossingen
  • 22479Likes

Aan jou uiteraard de keuze.

Weet dat Ziggo in de toekomst in de komende 10 jaar tot 10 Gbit/s download en 6 Gbit/s upload gaat met Docsis 4.0 en tegenwoordig behoorlijk stabiel is.

Glasvezel lijkt mooi, maar kan ook tegenvallen bij mensen die de TV van Ziggo mooier vinden en de hoge upload van de glasvezel niet nodig hebben en de stabiliteit lijkt bij sommige glasvezelleggers uiteindelijk niet volledig stabiel, zoals ik de laatste tijd de redenen lees van steeds meer mensen die terug komen naar Ziggo en dit op dit forum kenbaar maken.

En glasvezel is ook niet altijd goedkoper dan Ziggo, kijk goed wat je wensen precies zijn en maak een afgewogen keuze.

Garihd

Level 16
  • 2331Posts
  • 75Oplossingen
  • 1319Likes

@Bert volgens mij lees je de boel niet goed. Er wordt duidelijk aangegeven dat Ziggo de provider blijft. Extra coax aansluitpunten zijn met de Mini lees iptv niet nodig. Deze zijn wel handig als er op extra televisies naar de ongecodeerde kanalen wordt gekeken.

In principe is de aop waar de modemrouter op wordt aangesloten voldoende, gezien Ziggo de nadruk op iptv lijkt te leggen.

Buurman

Level 14
  • 1028Posts
  • 52Oplossingen
  • 954Likes

Hier zijn 3 coax aansluitingen in woonkamer en beide slaapkamers  de coaxkabels  verwijderd en vervangen door netwerk aansluitingen. Omdat de vaste PC in woonkamer is gesitueerd is daar nog een tweede netwerk aansluiting geïnstalleerd. Wij hebben 2 Next Mini boxen, 1 Wifi pod en 1 Desktop PC bekabeld aangesloten en de rest gaat via wifi dus coax is hier op de aop na in de woning overbodig. Mochten we de intentie hebben om te verhuizen dan is het aan de nieuwe bewoners hoe die het ontbreken van coax oplossen, want het is tenslotte een eigen woning en geen huurwoning.

Garihd

Level 16
  • 2331Posts
  • 75Oplossingen
  • 1319Likes

@Buurman ook in een huurwoning is dat het doorgaans probleem voor de nieuwe huurder. 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 76285Posts
  • 5197Oplossingen
  • 22479Likes

@Garihd  schreef:

@Bert volgens mij lees je de boel niet goed. Er wordt duidelijk aangegeven dat Ziggo de provider blijft. Extra coax aansluitpunten zijn met de Mini lees iptv niet nodig. Deze zijn wel handig als er op extra televisies naar de ongecodeerde kanalen wordt gekeken.

In principe is de aop waar de modemrouter op wordt aangesloten voldoende, gezien Ziggo de nadruk op iptv lijkt te leggen.

@Garihd Ik antwoorde op de vraag: "dus heb wel een coax huisaansluiting nodig. Is dit anno 2024/25 een verstandige beslissing?"

Buurman

Level 14
  • 1028Posts
  • 52Oplossingen
  • 954Likes

@Garihd  schreef:

@Buurman ook in een huurwoning is dat het doorgaans probleem voor de nieuwe huurder. 

In ons geval gaat het om een eigen woning zie ik het voor ons niet als een probleem, maar mocht de TS een huurwoning bezitten dan lijkt me dat niet verstandig want je loopt het risico dat verhuurder van je kan eisen het in oude staat te herstellen en anders je het in rekening gaat brengen bij een verhuizing. 

Garihd

Level 16
  • 2331Posts
  • 75Oplossingen
  • 1319Likes

@Bert dan interpreteren wij de werkelijke vraag verschillend. Voor mij is het overduidelijk dat dit om de extra coax aansluitingen gaat. 

Niet of het verstandig is om klant te blijven bij Ziggo er is toch aangegeven dat dit de bedoeling is.

Garihd

Level 16
  • 2331Posts
  • 75Oplossingen
  • 1319Likes

@Buurman  schreef:

@Garihd  schreef:

In ons geval gaat het om een eigen woning zie ik het voor ons niet als een probleem, maar mocht de TS een huurwoning bezitten dan lijkt me dat niet verstandig want je loopt het risico dat verhuurder van je kan eisen het in oude staat te herstellen en anders je het in rekening gaat brengen bij een verhuizing. 

Dan moet dit expliciet in een huur overeenkomst staan. Ik ben vaak genoeg verhuisd en in elke huurwoning moest ik zelf alle interne kabels trekken dus ook weer verwijderd. Nooit enige klacht over gekregen bij de overdracht. Ik heb het 1 keer laten zitten omdat de nieuwe huurder bereid was een vergoeding voor het werk wat ik had gedaan te geven.

Het lijkt mij overduidelijk dat het bij de topicstarter ook om een eigen woning gaat. Een huurder zal daar geen keuze in krijgen.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 76285Posts
  • 5197Oplossingen
  • 22479Likes

@Garihd Ik volg de letterlijke tekst van de vragensteller: 

"de router uiteraard via een korte coax op de huisaansluiting."

"maar wil wel bij Ziggo blijven dus heb wel een coax huisaansluiting nodig. Is dit anno 2024/25 een verstandige beslissing?"

Ik zie het als: Is Ziggo anno 2024/25 nog wel verstandig om aan te laten leggen?

Maar alleen @Babette1311 kan hier aangeven wat ze precies bedoeld 🙂

Babette1311
Topicstarter
Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Wat ik bedoel is NIET de vraag of een ziggo/coax AOP (huisaansluiting) nog wel nuttig is. Die wil ik zeker. Mijn vraag is of het vervolgens doortrekken van Coax naar diverse kamers nog wel nuttig/zinvol is. Uit andere reacties heb ik al begrepen dat ik dat gerust achterwege kan laten. Ik laat natuurlijk wel utp doortrekken naar de kamers (en naar de smartTV) die ik zal aansluiten op de ziggo mediabox in de meterkast. Verder het en der Ziggo wifipods, dan moet het wel goed komen met de Internet connectiviteit 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 76285Posts
  • 5197Oplossingen
  • 22479Likes

@Babette1311 Daar ben ik het helemaal mee eens, steeds meer mediaboxen, zoals Next mini's gaan via ethernet en/of wifi en dat kan prima, zoals de stabiliteit met de zeshoekige en zwarte SmartWifi pods nu is.

Ik gebruik al in geen 2 jaar een netwerkkabel meer op mijn laptop met zeer langdurige Teams en Teamviewer sessies en een netwerkkabel was met die diensten een must om geen haperingen of uitval te ervaren.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic