1
Vraag
2
Reacties
Brax

Level 1
  • 318Posts
  • 3Oplossingen
  • 14Likes

Nieuwe tv kopen, refresh rate

Misschien niet de beste plaats voor dit topic, maar ik moet het toch ergens kwijt.

Mijn analoge tv is al aardig oud. Hoewel deze nog zonder problemen werkt, zal deze vroeger of later toch vervangen moeten worden.

Een 4K tv lijkt mij logisch met het oog op de toekomst. Dan is er echter het onderwerp van de refresh rate ...
Ik heb geprobeerd me in te lezen, maar het blijft toch lastig. Zie: http://www.cnet.com/news/ultra-hd-4k-tv-refresh-rates/

Het schijnt dat de refresh rate grotendeels een marketing gimmick is. Nu is het zo dat het aanbod in de lokale Mediamarkt en BCC toch vrij beperkt is, dus in zo'n winkel selecteren is ook niet alles. Bovendien is het signaal dat naar de tvs gestuurd wordt wisselend. En prijzen schijnen vaak hoger te liggen.
Als referentiekader heb ik maar even het aanbod van bol.com en mediamarkt.nl gebruikt.

Bij de 4K tvs is het aanbod met een hogere refresh rate toch relatief duur. Dus hoe kom je achter de "werkelijke" refresh rate/wat is aan te raden ? Meer dan pakweg 1000 euro mag het toch niet kosten.
Ik heb een analoge/CRT beeldbuis, dus problemen met bewegende beelden ben ik niet gewend.

Suggesties, opmerkingen, alternatieve fora ? Een voordeel van online kopen is dat je het produkt zonder kosten weer terug kunt sturen ...
92 Reacties 92
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Brax wrote:
Willem-A,

Ik heb even gekeken naar een OLED tv op diverse plaatsen. Er zijn slechts zeer weinig OLEDs in full HD (voor zover ik die kan vinden). Goedkoop zijn ze zeker niet.
Een keuze voor een OLED zou vooral vanwege licht/kleur zijn ? Qua bewegende beelden/scaler op zich zal het niet zoveel uit maken ?


Je vindt ze wel, maar de 4K maakt wel steeds meer zijn opmars. 8K komt er al aan... En goedkoop zijn ze niet maar kwaliteit kost natuurlijk ook geld. Daarnaast is de techniek nog vrij nieuw, aar het resultaat mag er zijn. En natuurlijk gat het bij OLED niet alleen om licht en kleur maar om de totale weergave. Zoals gezegd is de kijkhoek al veel groter, de zwartwaarden zijn bijzonder goed, maar ook de snelheid is veel beter dan bij LCD/Led. Dus qua bewegende beelden is het ook veel fraaier. Niet voor niets is de Plasma nog steeds geliefd onder kenners, welke deze eigenschappen ook heeft. Deze is helaas uit het beeld verdwenen omdat de techniek niet verder uitgewerkt kon worden, maar er is veel dat bijdraagt aan een goede weergave.

Qua scalers zal het verschil niet zo groot zijn, maar ook hierin zitten uiteraard wel verschillen. Wil je dus iets moois wat goed presteert, moet je helaas in de knip. Maar een Led is nog steeds vrij traag en doordat OLED gebaseerd is op een andere techniek en de pixels veel sneller reageren, daar dit eigen lichtbronnen zijn, zien snelle beelden en veel beter uit, zonder dat een dergelijke Tv het moet hebben van allerlei technieken om tekortkomingen te moeten herstellen. Dat gebeurt bij LCD/Led wel. Nu is het al beter gesteld met veel nieuwe Led Tv's als voorheen, maar echt supersnel zijn deze nog niet. Dat laat deze techniek ook eigenlijk niet toe. Niet voor niets zijn waren en zijn de Plasma toestellen enorm geliefd, ook al kennen deze natuurlijk ook nadelen, en is de OLED in opmars.

Je zou de OLED al kunnen kennen van je smartphone. Veel merken maken n.l. al gebruik van Amoled schermen.
Brax
Topicstarter
Level 1
  • 318Posts
  • 3Oplossingen
  • 14Likes
Willem-A,

Qua bewegende beelden is OLED ook beter volgens jou ? Ik heb even op internet rondgekeken, en sommige zaken zijn wel wat ingewikkeld. Een OLED van duizenden euro's is voor mij veel te duur.
Als ik dan bij b.v. de Mediamarkt een PANASONIC TX-55EZW954 zie voor 2.800 euro is dat al te duur.

Dan zie ik b.v. een LG 55EG9A7V voor 1.500 euro ... (even gegoogled, zie deze ook bij MaxICT voor €1168,49) ook wel een eind boven mijn budget (en ik ga er van uit dat ik nog aparte speakers moet kopen), maar dan vraag ik me af hoe een "goedkope" OLED zich verhoudt tot een full HD/4K rond de 1.000 tot 1.200 euro ...

Iemand vertelde mij eens dat de economische levensduur van deze apparaten 5 jaar is ...

'Het zal dus niet lang meer duren voordat we ook de DVD en Blu-ray bij het grof vuil kunnen zetten. Vooral die eerste leveren nu al bijna niets meer op... ' Dat is toch een enorm verlies aan "cultureel" erfgoed. Nieuwe programma's en series zijn niet altijd beter ... Vaak is het zo'n eenheidsworst ... maar dat is een andere discussie.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Ja, want een OLED is veel sneller en kent geen 'zweem'. Het is ook niet alleen 'volgens mij' beter, maar een gegeven. Het is dan ook een heel andere techniek. Bij plasma is dat net zo. Ook hier is nauwelijks sprake van een reactietijd. Doordat deze zo zeer laag is, komt dat bewegende en zeer snelle beelden dus enorm ten goede.

OLED is nog duur, dus wat dat betreft moet je wellicht nog even geduld hebben, maar je hebt het ook wel meteen over 55". Een niet echt kleine Tv dus.

Een goedkopere OLED doet het al snel beter, omdat de techniek daarin nou eenmaal heel anders is. Dat kun je niet vergelijken met een Led. Maar goed, is iets veel goedkoper, althans nu al, dan zal een dergelijk apparaat het vaak met minder opties of aansluitingen moeten doen. Dat prijsverschil zit uiteraard ergens in. Maar daarom moet je ook niet alleen maar uitgaan van prijzen, maar kijken, vergelijken en nog meer kijken! Ik zie ook vaak dat men aangeeft dat een 42" Tv te koop is voor 600 Euro maar ook voor 1000. Allebei 42"... Dat zijn natuurlijk geen vergelijkingen. Zo mág je ook niet vergelijken.

Voor de 'goedkope' Tv's van nu trekt men zelfs nog maar een jaar of 3 uit. Samsung is al op de vingers getikt omdat ze hun nieuwe toestellen dicht lijmen, waardoor het eigenlijk niet eens meer mogelijk is deze te repareren. Binnen garantie krijg je dan een nieuwe. daarna heb je en probleem. De moderne tijd zullen we maar zeggen. Al staan er steeds meer mensen op welke zich er wel op richten dergelijke apparaten te repareren. Niet voor niets ook komen er steeds meer repair café's. Veel mensen balen ervan dat we tegenwoordig alles maar moeten wegsmijten. Zo ook ik!

Het word er dus niet altijd beter op, maar het oude verdwijnt, dus moeten we uiteindelijk wel mee....
Brax
Topicstarter
Level 1
  • 318Posts
  • 3Oplossingen
  • 14Likes
Willem-A,

'. Samsung is al op de vingers getikt omdat ze hun nieuwe toestellen dicht lijmen, waardoor het eigenlijk niet eens meer mogelijk is deze te repareren.' Je schijnt heel wat van technische zaken te weten. Heb je nog meer waarschuwende opmerkingen ? Ik ben inderdaad nou niet bepaald dol op "plastic fantastic".
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag Brax,

ook die kant gaan we steeds meer op. Het moet steeds platter, goedkoper, meer design uitstralen etc. en dan zijn dit de gevolgen. Goed kijken is dus het devies. En maak je een keuze is het helemaal net verkeerd te vragen of reparaties mogelijk zijn. Nu zal een verkoper daar al snel met 'ja' op antwoorden, en dus is het helemaal niet erg een fabrikant of importeur te bellen als je vragen hebt. Maar je krijgt echt niet meer wat je vroeger had. Die degelijkheid ligt helaas achter ons.

Een andere'waarschuwing' kan nog zijn er goed op te letten welke aansluitingen een Tv heeft. Doordat het steeds platter moet, vervallen de normale aansluitingen en is er veelal sprake van verloopstekkers. Ook niet mijn ding, maar gelukkig is er HDMI wat wel op de normale manier uitgevoerd wordt.

En dan is er geluid... Bij veel Tv's echter kun je niet echt meer van geluid spreken en dus moet je in je budget wel meenemen dat er een soundbar o.i.d. bij komt, welke vaak niet goedkoop zijn, of je moet hierin al voorzien zijn, of een versterker, receiver o.i.d. in huis hebben. Maar men is vaak niet te beroerd je nog een soundbar aan te smeren van pakweg 500-600 euro voor het 'ultieme bioscoopgevoel'. Iets wat je naar mijn mening thuis niet zo snel voor elkaar krijgt. Ook iets om rekening mee te houden dus.
Verwijderd account
Niet van toepassing
Let er ook op dat de tv Ziggo gecertificeerd is als je een CI+ module wilt plaatsen.
Let er ook op dat de tv de nieuwe Digitennenorm ondersteunt die nu uitgerold wordt, ook KPN kent de CI+ module die de nieuwe Digitennenorm ondersteunt.
Brax
Topicstarter
Level 1
  • 318Posts
  • 3Oplossingen
  • 14Likes
@N.N.

Ik neem aan dat je die C+ module niet nodig is als je van de Mediabox XL (voormalige Horizon) gebruik wilt maken ?
Verwijderd account
Niet van toepassing
Brax wrote:
@N.N.

Ik neem aan dat je die C+ module niet nodig is als je van de Mediabox XL (voormalige Horizon) gebruik wilt maken ?

Dat klopt, als je een decoder gaat gebruiken kun je ook een simpele monitor met hd nemen i.p.v. een dure smart tv waar de functies toch niet van gebruikt worden.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
N.N. wrote:
Brax wrote:
@N.N.

Ik neem aan dat je die C+ module niet nodig is als je van de Mediabox XL (voormalige Horizon) gebruik wilt maken ?

Dat klopt, als je een decoder gaat gebruiken kun je ook een simpele monitor met hd nemen i.p.v. een dure smart tv waar de functies toch niet van gebruikt worden.


Daarom heeft Humax dan ook de Pure Vision Display uitgebracht. Een scherm zonder tuner, zonder CI slot en zonder allerlei opties. Samen met de TV+H3 en een decoder/ontvanger/mediabox maak je daar een complete Tv van, maar, ik ben eerlijk als ik zeg dat ik de prijs daarvan wat te hoog vind liggen.

Echter kan het zeker een fraaie optie zijn als je niet alle extra's wilt die tegenwoordig in Tv's zijn opgenomen, en vaak maar kort worden ondersteund. En mijn keuze zou dus echt uitgaan naar OLED. Maar zoveel mensen, zoveel meningen.
Brax
Topicstarter
Level 1
  • 318Posts
  • 3Oplossingen
  • 14Likes
N.N.,

En als ik het goed begrijp kan je met de Media Box XL dus ook een tv gebruiken die niet Ziggo gecertificeerd is ?

Ik was nog niet op het idee gekomen om een gigantische monitor in mijn huiskamer te plaatsen ... geen idee wat de beeldkwaliteit of het prijskaartje daarvan is. Ik neem aan dat het wel aardig wat nadelen heeft, anders deed iedereen het wel ...

Ik heb het niet uitgezocht, maar ik neem aan dat je een smart tv ook kunt gebruiken zonder aansluiting op het internet ? (misschien een enkele keer verbinden i.v.m. updates) Ik ben geen fan van het IoT ... O.a. privacy, gewoon geen derde partij willen die de woonkamer binnen kan dringen ...
Verwijderd account
Niet van toepassing
Brax wrote:
N.N.,

En als ik het goed begrijp kan je met de Media Box XL dus ook een tv gebruiken die niet Ziggo gecertificeerd is ?

Ik was nog niet op het idee gekomen om een gigantische monitor in mijn huiskamer te plaatsen ... geen idee wat de beeldkwaliteit of het prijskaartje daarvan is. Ik neem aan dat het wel aardig wat nadelen heeft, anders deed iedereen het wel ...

Ik heb het niet uitgezocht, maar ik neem aan dat je een smart tv ook kunt gebruiken zonder aansluiting op het internet ? (misschien een enkele keer verbinden i.v.m. updates) Ik ben geen fan van het IoT ... O.a. privacy, gewoon geen derde partij willen die de woonkamer binnen kan dringen ...

Hallo Brax,
Als je een decoder krijgt die ook nog een SCART-aansluiting heeft, kun je in principe iedere tv nemen, hoe oud ook, die ook een SCART-aansluiting heeft.
Bij een monitor, dus beeldscherm zonder tv-functies, moet je opletten dat je niet bijna hetzelfde betaalt als voor een volwaardige HD-tv. Er zijn ook nog steeds TV's te koop zonder de SMART-functies en zijn ook aanzienlijk goedkoper dan een volwaardige SMART-tv, waarvan je de smart-functies al gebruikt via de decoder. Keus te over, maar jij bent het die beslist.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
N.N. wrote:
Brax wrote:
N.N.,

En als ik het goed begrijp kan je met de Media Box XL dus ook een tv gebruiken die niet Ziggo gecertificeerd is ?

Ik was nog niet op het idee gekomen om een gigantische monitor in mijn huiskamer te plaatsen ... geen idee wat de beeldkwaliteit of het prijskaartje daarvan is. Ik neem aan dat het wel aardig wat nadelen heeft, anders deed iedereen het wel ...

Ik heb het niet uitgezocht, maar ik neem aan dat je een smart tv ook kunt gebruiken zonder aansluiting op het internet ? (misschien een enkele keer verbinden i.v.m. updates) Ik ben geen fan van het IoT ... O.a. privacy, gewoon geen derde partij willen die de woonkamer binnen kan dringen ...

Hallo Brax,
Als je een decoder krijgt die ook nog een SCART-aansluiting heeft, kun je in principe iedere tv nemen, hoe oud ook, die ook een SCART-aansluiting heeft.
Bij een monitor, dus beeldscherm zonder tv-functies, moet je opletten dat je niet bijna hetzelfde betaalt als voor een volwaardige HD-tv. Er zijn ook nog steeds TV's te koop zonder de SMART-functies en zijn ook aanzienlijk goedkoper dan een volwaardige SMART-tv, waarvan je de smart-functies al gebruikt via de decoder. Keus te over, maar jij bent het die beslist.


Ik wil hier toch wat aan toevoegen. Want natuurlijk kan elke Tv i.c.m. een mediabox/ontvanger/decoder worden gebruikt, want dat staat geheel los van het gegeven of een Tv Ziggo gecertificeerd is. En dan hoef je deze apparaten natuurlijk helemaal niet middels scart op de Tv aan te sluiten. Dat kan uiteraard ook middels HDMI. Het gecertificeerde deel heeft doorgaans te maken met het feit dat je niet altijd gebruik kan maken van Interactieve Tv (fZiggo gebied) maar deze Tv zal ook dan doorgaans wel de zenders vinden.

Wil je dus gebruik maken van de Mediabox XL, kun je elke Tv kopen welke je maar wilt. Dus eventueel ook de Pure Vision van Humax. Er zijn ook wel mensen welke gewoon ene monitor hebben aangesloten op de XL, dus het verhaal van de scart ontgaat me hier een beetje, maar wellicht wil N.N. dat even toelichten.

Het zou echter niet best zijn als je anno nu nog gebruik moet maken van scart. Dat wil je natuurlijk niet meer.
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
En met name module. even als aanvulling.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic