Keessie

Level 3
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Nieuwe (geavanceerde) opname opties in 4.36

In de uitleg bij deze versie staat o.a. "....Wat is er aangepast in 4.36? Bij het inplannen van een (serie)opname kun je nu: Kiezen of je alleen nieuwe afleveringen opneemt of alle beschikbare afleveringen"

 

Het laatste deel van deze tekst suggereert dat eerder uitgezonden afleveringen (van bv een serie) dan ook aangemerkt worden als "opgenomen" als je deze opname optie kiest tijdens een latere episode. Helaas is dit niet het geval. Wat wordt hier dan wel bedoelt????

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

Hallo @joepke-m

Jamyla haar verhaal is inderdaad niet helemaal juist, maar ook jouw bewering over dat het voor geen meter werkt klopt niet. Deze functie werkt prima alleen heb jij andere verwachtingen en dat mag natuurlijk.

Deze functie werkt vanuit de gids en dus de data die er op dat moment voor handen is. Dit houdt in dat wanneer jij een (serie)opname instelt, hij de data pakt van deze aflevering. Stel dat dit een aflevering is vanuit seizoen 1, dan neemt hij deze aflevering en alles wat hierna komt op. Wanneer jij enkel een nieuw seizoen wilt opnemen, zal je zelf in de gaten moeten houden wanneer deze op TV komt. 

Het kan wel zonder dat je het zelf in de gaten moet houden, alleen dan zal je soms overbodige/al bekeken afleveringen moeten wissen.

Bekijk in context

18 Reacties 18
RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Mogelijk ook herhalingen? Ik heb echt geen flauw idee, dat is inderdaad breed op te vatten.

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5191Posts
  • 194Oplossingen
  • 3110Likes

Zoals ik het lees en gebruik kun je nu kiezen om alleen een bepaalde serie nummer opnemen. Op discovery en meer van dat soort worden nieuwe en oude series door elkaar uitgezonden. Zeg maar 3, 4 en 10. Die worden allemaal opgenomen nu. Afhankelijk van je opname lijst kun je dat nu beperken door alle opnames, behalve serie 10, weg te gooien en dan de optie kiezen om alleen serie 10 of nieuwer op te nemen. Alles onder serie 10 wordt dan genegeerd.

Als je de opnames van serie 3 niet weggooid dan kun je niet kiezen om alleen 10 op te nemen. Dan wordt de keuze: serie 3 en hoger. Dat is verwarrend maar ook enigsinds te begrijpen maar klopt niet met wat er gezegd wordt.

 

Ik ben in ieder geval van mijn overbodige serie opnames af. De optie werkt.

Keessie
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Dus in plaats van ".....Kiezen of je alleen nieuwe afleveringen opneemt of alle beschikbare afleveringen...."

Zou er moeten staan "....Kiezen of je alleen afleveringen van een nieuwere serie opneemt of alle beschikbare series...." ??????????

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Keessie  schreef:

Dus in plaats van ".....Kiezen of je alleen nieuwe afleveringen opneemt of alle beschikbare afleveringen...."

Zou er moeten staan "....Kiezen of je alleen afleveringen van een nieuwere serie opneemt of alle beschikbare series...." ??????????


Letterlijk zou er zelfs een nieuw seizoen moeten staan of alle beschikbare seizoenen. Een serie omvat meerdere seizoen om dat nog onduidelijker te maken.

 

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5191Posts
  • 194Oplossingen
  • 3110Likes

De tekst suggereert dat je alleen het laatste seizoen kunt kiezen. Dat klopt niet. De optie lijkt te kijken naar wat je al opgenomen hebt. Daarvan wordt de laagste serie gepakt als keuze. Ik zou de hoogste serie verwachten. Maar dat lijkt niet zo te zijn.

Blijkbaar gaan de software mensen ervan uit dat je nog geen opnames hebt staan. Dan heb je ook maar 1 keuze als je een opname plant. 

 

Ik gebruik deze optie nog niet bij alle series. Er gaat nog te vaak iets fout met de EPG waardoor er geen of een verkeerde serie nummer staat. Dan neemt deze optie de aflevering niet op.

Wat er gebeurd met een aflevering zonder serie nummer weet ik nog niet. Die kwam in de "special" groep.  

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5789Posts
  • 685Oplossingen
  • 2411Likes

Goedemiddag @Keessie

 

Ik kan me voorstellen dat de tekst zorgt voor verwarring. 
Wat we eigenlijk bedoelen met "Kiezen of je alleen nieuwe afleveringen opneemt of alle beschikbare afleveringen" is het volgende:
Onder alle beschikbare afleveringen staan ook herhalingen. In geval van bijv. GTST neem je daardoor 3 keer dezelfde aflevering op. De reguliere, de herhaling op RTL4 en de herhaling op RTL Lounge. Niet heel handig haha.
Om dat te voorkomen en je cloud ruimte vrij te houden,. kun je dus nu ook enkel de nieuwe afleveringen opnemen 🙂

joepke-m

Level 14
  • 1040Posts
  • 1Oplossingen
  • 610Likes

Wat een onzin antwoord @Jamyla  Deze functie werkt gewoon voor geen meter. Voorbeeld: ik heb The Rookie tm S3 gezien. Nu is S1 weer begonnen, heb ik al gezien, maar wordt toch automatisch opgenomen omdat ergens is opgeslagen dat ik The Rookie volg. Ik kan echter alleen opnemen vanaf S1. Of alles…. En dat is ook vanaf S1…. Ik wil vanaf S4 kunnen instellen!!! Maar dat kan niet. Oplossing is de serieopname te verwijderen, maar dan mis ik mogelijk de start van S4. Gevolg: ik moet vanaf nu alle afleveringen van S1, S2 en S3 weggooien nadat ze zijn opgenomen 

Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

Hallo @joepke-m

Jamyla haar verhaal is inderdaad niet helemaal juist, maar ook jouw bewering over dat het voor geen meter werkt klopt niet. Deze functie werkt prima alleen heb jij andere verwachtingen en dat mag natuurlijk.

Deze functie werkt vanuit de gids en dus de data die er op dat moment voor handen is. Dit houdt in dat wanneer jij een (serie)opname instelt, hij de data pakt van deze aflevering. Stel dat dit een aflevering is vanuit seizoen 1, dan neemt hij deze aflevering en alles wat hierna komt op. Wanneer jij enkel een nieuw seizoen wilt opnemen, zal je zelf in de gaten moeten houden wanneer deze op TV komt. 

Het kan wel zonder dat je het zelf in de gaten moet houden, alleen dan zal je soms overbodige/al bekeken afleveringen moeten wissen.

joepke-m

Level 14
  • 1040Posts
  • 1Oplossingen
  • 610Likes

Onzin, want bij andere series werkt het wel, daar worden geen oude afleveringen opgenomen als je die al gezien hebt en de serieopname nog steeds gepland hebt staan. Een nieuw seizoen wordt dan keurig opgenomen, een oud seizoen niet.

 

In mijn voorbeeld heb ik The Rookie t/m seizoen 3 gezien. De Next gaat nu S1 weer opnemen. Onterecht. Bij bijvoorbeeld Vera (RTL8) gaat t wel goed, ook die begint overnieuw bij S1 (al gezien t/m S10), maar de S1 afleveringen worden niet opgenomen. Zo moet het werken

 

Conclusie: het werkt voor geen meter

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5789Posts
  • 685Oplossingen
  • 2411Likes

@joepke-m Onzin is het zeker niet maar je krijgt de optie alleen te zien als je kiest voor opnemen en dan geavanceerde opties vanuit de TV gids.

Opties:

 

Deze aflevering

Spreekt voor zich

 

Deze en volgende afleveringen

De opname wordt gepland vanaf de geselecteerde aflevering. Alle afleveringen met een hoger afleveringsnummer (van hetzelfde seizoen en volgende seizoenen) worden opgenomen. Voorbeeld: plan je in vanaf S1 aflevering 4, dan wordt S1 aflevering 7 ook opgenomen en S2 aflevering 3 ook.

 

Alles van seizoen x

Neem alleen afleveringen op van dit seizoen. Alle afleveringen met een hoger of lager afleveringsnummer, maar hetzelfde seizoen worden opgenomen. Anders seizoenen worden niet opgenomen.

 

Alles van seizoen x en volgende

Alles wordt opgenomen vanaf seizoen x, dus alle afleveringen met een hoger of lager afleveringsnummer van dat seizoen en alle afleveringen van nieuwere seizoenen die daarna komen.

 

Alle beschikbare afleveringen

Spreekt voor zich

Alles hangt of staat dus met vanaf wanneer je de opname instelt en de betreffende keuze maakt. Je zou het zelf eens kunnen testen door eerst alle geplande opnames uit je lijst te verwijderen, en daarna opnieuw in te stellen met bovenstaande instellingen.
Uiteraard kan het voorkomen dat er bepaalde EPG data afwijkt, dat hangt af van hoe wij de data aangeleverd krijgen. Maar in de basis, is dit hoe het werkt 🙂

Keessie
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Duidelijker zou dus kunnen zijn:

 

Alleen deze aflevering

Deze en alle latere afleveringen/seizoenen

Alles van alleen seizoen x

Alles van seizoen x en alle latere afleveringen/seizoenen

Alle beschikbare afleveringen

 

joepke-m

Level 14
  • 1040Posts
  • 1Oplossingen
  • 610Likes

@Jamyla Ik weet hoe het werkt, maar neem even het voorbeeld van The Rookie.

 

Ik heb daarvan S1 t/m S3 opgenomen, bekeken en verwijderd. De serieopname is niet verwijderd, waardoor hij pas weer zou moeten gaan opnemen zodra S4 begint. S1 wordt nu echter weer opgenomen, en dat is dus niet juist. Als ik de serieopname verwijder kan ik niet zeggen “neem op vanaf S4”, alleen “neem op vanaf S1”, omdat S4 nog niet in de EPG staat. Dus ik heb 2 opties: 1. Ik laat het gaan en moet alle afleveringen van S1 t/m S3 verwijderen nadat het onterecht is opgenomen of 2. Ik verwijder de serieopname en moet zelf in de gaten houden wanneer S4 begint. Ik kies voor optie 1, maar logischer zou zijn als ik “neem alle nieuwe afleveringen op” zou kiezen. In mijn geval is “nieuw” S4. Maar dan wordt toch S1 opgenomen. Dus het systeem werkt niet goed en het is ook nog eens bij iedere serie anders. Bijvoorbeeld NCIS gaat wel goed, alleen de nieuwste afleveringen worden opgenomen, terwijl er zat andere seizoenen in de EPG staan. Waarom kan dat bij The Rookie niet?

 

Voor NCIS LA was het weer anders. Daar werd S11 en S12 opgenomen. Terwijl ik S11 al had gezien. Ik heb toen de serieopname verwijderd en opnieuw ingepland als “neem op vanaf S12 en verder”. Nu gaat het goed, maar moest hem wil opnieuw inplannen. Met The Rookie gaat dat niet, want S4 loopt nu niet

 

Waarom is het bij iedere serie anders? Ik heb zoveel series waar het wel goed gaat, waar geen oude seizoenen worden opgenomen. Waarom gaat het bij The Rookie dan fout?

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5789Posts
  • 685Oplossingen
  • 2411Likes

Dat is dus eigenlijk precies wat ik zeg @joepke-m

Je kan enkel en alleen S4 opnemen vanuit de EPG zodra deze ook daadwerkelijk in de EPG staat en vanuit daar bij geavanceerde instellingen klikken op 'Alles van seizoen x en volgende'
 

Daardoor wordt alles opgenomen vanaf seizoen x ( in jouw geval the Rookie S4), dus alle afleveringen met een hoger of lager afleveringsnummer van dat seizoen en alle afleveringen van nieuwere seizoenen die daarna komen.
In de praktijk kun je dit pas tegen zodra S4 in de EPG staat.

joepke-m

Level 14
  • 1040Posts
  • 1Oplossingen
  • 610Likes

@Jamyla Maar waarom wordt S1 van The Rookie bij mij überhaupt opgenomen? En oudere seizoenen van andere series niet? Dat is toch niet logisch? Inconsequent ook. Maar goed, jij blijft volhouden dat het goed werkt, maar ik vind van niet, ik snap niet waarom verschillende series anders reageren

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5789Posts
  • 685Oplossingen
  • 2411Likes

Kun je misschien een screenshot sturen van hetgeen dat jij in je opname lijst ziet? Want als ik je box uitlees zie ik van alles staan, maar geen Rookie. Een hoop serie opnames, een hoop enkele opnames maar geen 1 van the Rookie. @joepke-m
 

joepke-m

Level 14
  • 1040Posts
  • 1Oplossingen
  • 610Likes

@Jamyla Ik heb het in mijn post verkeerd aangegeven. Ik heb de serieopname van The Rookie uiteindelijk toch verwijderd, omdat ik geen zin had in 3 seizoenen onterechte opnamen verwijderen. 54 stuks om precies te zijn.

 

Aangezien ik regelmatig de EPG in de gaten moet houden hoop ik erop tijdig S4 van The Rookie te signaleren, om hem dan weer als serie in te plannen. Want de klant moet immers wel bezig blijven, om de onvolkomenheden van een geldgraaiende provider te repareren. 

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5191Posts
  • 194Oplossingen
  • 3110Likes

@joepke-m het nieuwe opname systeem onthoud de eerste geplande opname die je insteld. Was dat tijdens seizoen 1 dan komt het systeem steeds foutief terug met de optie om vanaf seizoen 1 of  verder op te nemen. Dat nu seizoen 3 wordt uitgezonden maakt voor dat systeem niet uit.

Wil je wel seizoen 3 en later alleen opnemen dan is de enige optie om de opname te verwijderen en opnieuw te plannen. Zenden ze nu seizoen 1 uit dan schiet je er helaas niets mee op en moet je wachten tot seizoen 4 begint en die dan opnieuw programmeren. 

 

Dat je al een opname gepland hebt staan wordt een beetje genegeerd/vergeten door Ziggo. Daardoor krijg je het vreemde gedrag dat er een begin seizoen komt wat nu niet uitgezonden wordt.

Ik heb de meeste opnames opnieuw geprogrammeerd en krijg het bij 1 opname niet voor elkaar om alleen nieuwe opnames te plannen.

Seizoen 14 wordt nu opnieuw uitgezonden en die heb ik al gezien. Seizoen 15 was bezig en is nu even gestopt. Ik kan echter niet kiezen om vanaf seizoen 15 op te nemen.

 

Daar kan nog iets verbeterd worden in het systeem. Door bijvoorbeeld in mijn opname lijst te kijken en daar de laatste aflevering van het hoogste seizoen te pakken als "vanaf" opname.

Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

Bedankt voor jouw tip, @bloemen64 

Dit blijft een lastige omdat er geen database achter hangt. De box weet dus niet wat het nieuwste seizoen is maar kijkt enkel naar wat er ingesteld staat in combinatie met de informatie in de gids.

Het enige waar we naar kunnen kijken is dat je vanuit jouw opgenomen programma's, jouw toekomstige opnames aan kunt passen. In jouw geval dus dat je de opname van een aflevering van seizoen 15 pakt, en daar de opname instellingen aanpast naar "Deze en de volgende afleveringen" of "Alles van seizoen x en volgende". 

Dit nemen we mee naar de ontwikkelaars.

Uitgelicht topic