1
Vraag
2
Reageer en help mee
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

Nieuwe Mediabox XL offline en gaat niet verder bij installatie

Nieuwe Mediabox XL offline en gaat niet verder bij installatie.

Als je je eerste Mediabox XL in huis krijgt, verstuurt via Ziggo of meegekregen in een electronica winkel kan het zijn dat deze niet online komt en niets doet.

Dit is in veel gevallen te wijten aan een oud AOP = Abonnee Overname Punt, het eerste punt in je woonhuis waar Ziggo binnenkomt of oude splitters of oude wandcontactdozen.
Deze aansluiting moet retourgeschikt zijn om de Mediabox XL niet alleen informatie te laten ophalen, maar ook om verbinding te maken met de Ziggo servers en opdrachten die je geeft via de afstandsbediening terug te zenden.
Daarnaast geven heel oude coax kabels vaak storing, doordat deze kabels niet afgeschermd zijn voor zenders al mobiele telefoons, mobiele telefoonmasten en zenders en verder alles wat maar een signaal uitzend. Voor meer info lees je het topic van Thijs.

Advies:
Als je een nieuw apparaat van Ziggo hebt ontvangen heb je installatie garantie:
https://www.ziggo.nl/klantenservice/service-van-ziggo/installatiegarantie

Als je je aanmeldt als nieuwe klant, een nieuw apparaat bestelt of als je verhuist, garandeert Ziggo dat de opstart van internet, tv en bellen moeiteloos verloopt. Zij noemen dat de installatiegarantie. Deze garantie geldt voor 1 televisietoestel, 1 computer en 1 telefoon.

De monteur komt bij je langs.
Komen jullie er samen telefonisch niet uit? De Ziggo medewerker plant dan een afspraak met de monteur voor je in. Gratis. Want dat garandeert Ziggo: de diensten werkend op 1 televisietoestel, 1 computer en 1 telefoon.

En wil je dat de monteur meteen meer apparaten voor je aansluit, zoals een extra tv of computer? Geen probleem. Voor € 10 per kwartier maakt de monteur het voor je in orde.

Op de genoemde website staan ook de kosten voor extra kabels en stekkers die een monteur kan gebruiken als hij meer apparaten voor je aansluit.

Afspraak maken
Bel Ziggo gratis via 1200 (vanaf je vaste Ziggo telefoonaansluiting) of via 0900 – 1884 (normaal tarief). Elke dag van 8.00 tot 20.00 uur.

45 Reacties 45
jge

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Dag, ik heb mijn TV vervangen. De mediabox heeft altijd goed gefunctioneerd op een andere TV echter met de verandering van TV is de melding offline mijn deel. Enig idee hoe dit kan?
Bert
Topicstarter
Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes
Dan zou ik even van begin, waar Ziggo in huis komt, tot einde in je box alle stekkers even loshalen en weer goed aandrukken draaien.
Dit lijkt een standaard antwoord, maar lost 50% van de problemen op.

Als het lukt of niet lukt, meld je SVP weer, dan kijken we al dan niet verder.
ndege

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Mediabox XL....Sinds kort heeft een Ziggomonteur een nieuwe Horizon XL geplaatst daar de eerste defect was (vele jaren oud) de nieuwe die per post gestuurd werd veel lawaai maakte en nu via de monteur een nieuwe, nieuwere uitvoering. Smaller dan de eerste twee dus zonder scart aansluiting. Die was ook niet nodig. Tevens heeft de monteur een nieuw modem/router geplaatst ( zou sneller zijn!) en de aansluitingen veranderd zodat het retoursignaal beter werd. Maar het volgende probleem doet zich nu voor dat regelmatig op vele zenders het geluid voor enkele seconden uitvalt. Tevens kan ik de Horizon box niet meer als wifi met een SSID instellen op 2,4 en 5. Volgend de monteur is dit er uitgehaald door Ziggo zonder mededeling naar de klant. Dit is een gemis daar ik nu verplicht ben een tweede router aan te sluiten om ook buiten in de tuin een goed wifi signaal te hebben. Dit verzorgde voorheen de Horizonbox die op het netwerk met een UTP kabel rechtstreeks van het Ziggo modem/router was aangesloten via een van de Lan aansluitingen. Ook is en blijft de Horizon een stroomvreter te zijn met veel warmte ontwikkeling.
Al met al heeft de Horizon voorheen functies in zich gehad die voordeel gaven maar nu is het een Box die veel in zich heeft maar weinig meer extra te bieden heeft. Ook het inloggen op de Horizonbox geeft de nodige problemen want eerst moeten de Lan kabel worden verwijdert om in gelogd te komen. Technisch zeer zwak uitgevoerd. Ook dat het geluid wegvalt op de zenders. Wel opgelost door de Lan kabels te verwijderen zodat de Apps via het menu nu niet meer gebruikt kunnen worden in de Horizon. Sorry Ziggo het is een slecht apparaat dat voor een te duur abonnement wordt aangeboden. Ik zou graag willen zien dat het weer een volwaardig Medium wordt de Horizon-XL met al de mogelijkheden die het apparaat te bieden heeft. De Humax voorheen gaf nooit een probleem en was gratis. De beste oplossing is: geen HORIZON-XL box maar een Smart-TV waar terugkijken ook mogelijk is en er ook via een externe HDD of SSD schijf kan worden opgenomen eventueel in combinatie met een HUMAX Ziggo decoder/ontvanger.

Groet, een Ziggo klant die niet zo tevreden is of de randapparatuur die wordt aangeboden.
Bert
Topicstarter
Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes
ndege

Gaat het verder wel goed met de box als hij niet meer in het thuisnetwerk zit?
ndege

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hi Bert,
Ja dan werkt het geluid zoals het hoort te zijn, dus zonder haperingen. Maar nogmaals dit is toch niet normaal dat de Horizon-XL niet in netwerk kan worden opgenomen?
Bert
Topicstarter
Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes
ndege
Dit werkt inderdaad niet normaal, daarom er wordt naar een oplossing gezocht die niet weer andere storingen veroorzaakt en dat duurt meestal even in diverse testen.
Ik zou het ook graag anders zien.
JohnWare

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Jeeh, dan ga ik ook even iets schrijven:
Bedankt allemaal voor de verhalen want ik kan er ook nog een schepje bovenop doen.
Inmiddels heb ik al 5 nieuwe mediaboxen XL gekregen nadat ik lid ben geworden van Ziggo.
En dat is ongeveer 1 box per maand nu !
Elke box had wel een probleem, het geluid geeft ineens een hele harde piep, zeer scherp.
De uitzending stopt of stottert spontaan, bij het ene kanaal meer dan bij het andere maar het blijft aanwezig.
Neemt men iets op dan verschijnen er vaak blokjes in de uitzending.
Alle kabels en aansluitingen zijn van begin af aan aangelegd door een ziggo monteur.
Inmiddels heb ik al heel wat Ziggo monteurs op bezoek gehad die het probleem voor even wisten op te lossen.
Echter het probleem blijft aanwezig wat ze ook doen.
Inmiddels zijn er al verschillende lijnmetingen gedaan echter zonder resultaat.
Tja en wat doe je dan als je net een nieuw abonnement bent aangegaan ? NIETS !
Want je kunt gewoon niets, net alles in je netwerk omgezet, enz.
Als ik van afstand gebruik wil maken van het opnemen dan kan dat niet want hij herkent mijn medibox XL niet.
Kijk ik dan naar de instellingen van de Mediabox XL dan staat alles gewoon goed.
Natuurlijk weet ik inmiddels dat je eerst de Ziggo app moet verwijderen en dan weer opnieuw installeren als je een nieuwe Mediabox XL hebt gekregen dus dat heb ik ook al gedaan, geen resultaat !

De sterkte van de Wifi uitzending laat ook te wensen over binnen het huis.
De monteur laat de verbindings kwaliteit zien op zijn telefoon als hij naast het modem staat en dat werkt inderdaad perfect.
Maar sommige van mijn apparatuur zijn ouder dan zijn nieuwe telefoon zodat ik helemaal geen gebruik kan maken van de 5G uitzending.
Hiermee kom je dan meteen in de problemen want dat kunnen ze niet laten zien !
Inmiddels heb ik 2 nieuwe acces points besteld om het hele huis en de tuin af te kunnen dekken.
Dus ik ben benieuwd of dat dan voordeel gaat geven.

Concreet raad ik dus niemand aan om over te stappen naar het totaal pakket van Ziggo.
Werkt je TV en je Wifi dan gewoon lekker bij die partij blijven en zeker niet wennen aan al dat luxe wat Ziggo je wel kan bieden want je kunt dan meteen niet meer zonder :wink:

Groeten,
John
Bert
Topicstarter
Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes
JohnWare
Dank voor je reactie, leuk en niet leuk om je ervaringen te lezen.
Dat is een vervelende en een leuke ervaring in één begrijp ik.

Op dit klant helpt klant forum zitten behoorlijk wat "eigenwijze" mensen met een behoorlijke technische achtergrond en Ziggo moderators zijn ook zeer effectief.

Heb je nog problemen met de Mediabox XL?
Zo ja, dan kunnen we, als je dat wilt, nog een keer meedenken met je.
Laat maar even weten.

In ieder geval veel succes gewenst met je Acces Points en mocht je nog vragen hebben, er is hier altijd wel iemand die een antwoord kan geven of een tip heeft.
JohnWare

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Beste Bert,

Bedankt voor je reactie.
Helaas zijn mijn problemen nog steeds niet helemaal opgelost na al die bezoeken van alle techneuten.
Vandaar dat ik gisteren heb besloten om er uiteindelijk zelf iets aan te gaan doen nadat de tv weer bleef hangen met het beeld, begon te piepen, enz.

Vanuit het ISRA punt liep 1 kabel naar een versterker en vervolgens liepen daar 4 kabels uit.
1 daarvan gaat naar de tv beneden en 3 gaan er verder het huis in (naar boven, serre, modem, enz.).
Op het moment dat ik de kabel die rechtstreeks naar de versterker gaat, vanuit het ISRA punt, split met een 4,5db filter met 2 uitgangen en 1 daarvan doorzet naar de versterker en 1 daarvan rechtstreeks naar de tv beneden is heb ik geen stotterend beeld meer en ook geen last van scherpe piep geluiden !!!!!

Helaas werkt de mediabox XL nog steeds niet goed want als ik het programma oproep via de afstandsbediening krijg ik wel een overzicht te zien maar is alles leeg.
Het menu blijft dan hangen en alleen na lang wachten kan ik weer via de terug knop uit dat menu komen.

Dus we blijven zoeken en naar Ziggo bellen.

Groeten,
John
Bert
Topicstarter
Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes
Even wat gedachten die zoiets kunnen veroorzaken en een paar vragen:
Heb je de Mediabox XL in een thuisnetwerk ingesteld via de afstandsbediening?

Kun je hier je signaalsterkte plaatsen als de box op NPO1 staat?
Menu - opties - diagnose OK klikken en even wachten op 2 witte balkjes.
het liefst met een foto, anders zo duidelijk mogelijke omschrijving.

Kun je een foto plaatsen van je AOP = Abonnee Overname Punt met alle splitters en versterkers?
JohnWare

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Beste Bert,

Allereerst bedankt voor je reactie.

Hierbij mijn antwoorden:
Ja Mediabox XL zit op het WIFI netwerk maar verder niet ingesteld op mijn thuisnetwerk als zijnde dat ik films of wat dan ook kan afspelen op de tv.
Verder staat hij ook niet in verbinding met het netwerk via een netwerkkabel aansluiting, hij zit alleen aangesloten op een tv via een HDMI kabel.

Signaal sterkte, dit is volgens mij gewoon allemaal goed (met de huidige splitter er tussen):


Het overzicht van mijn CAI aansluitingen:

Alle aansluitingen bij binnenkomst (gemonteerd door Ziggo zelf, behalve de splitter)
https://www.mupload.nl/img/mv2ts9l8z8jt5.jpg

Onderzijde van versterker:
https://www.mupload.nl/img/eheu9p5lkhadl.jpg

Voorzijde versterker:
https://www.mupload.nl/img/cryfgznxpsvx9.jpg

Toegevoegde splitter (Wel zelf gekocht):
https://www.mupload.nl/img/nsqvngmawoz74.jpg

Kleine toelichting:
De cai komt binnen (kabel met groene aansluiting) en gaat naar de splitter (kabel met rode aansluiting).
Vervolgens gaat de witte kabel rechtstreeks naar mijn tv via de 2de uitgang van de splitter.
Vanuit de eerste uitgang van de splitter gaat de blauwe kabel naar de versterker van ziggo.
Aansluitingen versterker:
1) Blauwe kabel vanuit de splitter
2) Witte kabel met rode markering rechtstreeks naar Ziggo Modem
3) Afgedopte aansluiting (hier zat oorspronkelijk mijn kabel van de tv op met problemen).
4) Aansluiting naar de achterzijde van woonkamer (op het einde van de kabel staat niets aangesloten)
5) Aansluiting naar verdieping, deze gaat via een meterkast naar boven toe waar hij vervolgens via een Hirschmann versterker wordt verdeelt over alle kamers !
Deze versterker zou wel gewoon blijven werken volgens Ziggo en hoefde niet vervangen te worden.
( Ik had namelijk ook zo'n versterker beneden hangen maar deze moest vervangen worden volgens Ziggo omdat deze niet met de Mediabox XL zou werken. Die boven zat zou wel kunnen blijven zitten)

PS: kabel 4 en 5 kunnen eventueel gewisseld zijn wat aansluiting betreft, dat kan ik zo even niet zien.

Ik hoop dat dit duidelijk genoeg is. :wink:
Bert
Topicstarter
Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes
Dan wordt het, denk ik, tijd om deze pagina te lezen en uit te voeren om zeker te weten of hiermee de storingen verdwenen zijn en of dit de oplossing niet is:
https://community.ziggo.nl/mag-ik-je-een-tip-geven-91/thuisnetwerk-storing-of-werkt-niet-of-niet-te-installeren-op-mediabox-xl-20580
Bert
Topicstarter
Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes
Mochten er na bovenstaand optie geen storingen meer zijn, is er een workaround om het modem deel van de Mediabox XL wel te kunnen gebruiken als Acces Point, geheel op eigen risico in te stellen:

https://community.ziggo.nl/mag-ik-je-een-tip-geven-91/de-horizon-box-mediabox-xl-gebruiken-als-acces-point-21251

Laat SVP weten hoe één en ander zich ontwikkeld.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
JohnWare

Je foto's van de aansluiting roepen bij mij wat vragen op.

- Waarom een splitter als er nog een vrije poort is op de versterker
- Die vrije poort is nu 'afgedopt', maar er hoort een afsluitweerstand op te zitten

Dit zonder de suggestie dat bij aanpassing al je problemen opgelost zouden zijn.

Ik vind het gewoon raar = technische opzet/noodzaak niet door mij te beredeneren.

Gr Han
JohnWare

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
@hanh:
Bedankt voor je reactie.
De splitter heb ik er tussen gezet omdat het idee van de vorige monteur was dat de versterker misschien niet goed zou zijn.
Dus als wij problemen hadden dan moesten we de aansluiting 1 op 1 maken.
D.w.z. vanaf het CAI punt rechtstreeks naar de tv.
Dat werkte in ieder geval al beter dan met een versterker er tussen dus eigenlijk had je het dan zo moeten laten maar dan had ik boven geen tv meer en mijn modem ook niet (zitten allemaal op de versterker).
De vrije poort heb ik even gewoon "afgedopt" omdat ik dit dopje toch over had van de splitter.
Niet met een bepaalde reden.
Wist nog niet eens dat er een afsluitweerstand was voor aansluitingen die je niet gebruikt.

Groeten,
John.
Bert
Topicstarter
Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes
JohnWare schreef: "Ja Mediabox XL zit op het WIFI netwerk maar verder niet ingesteld op mijn thuisnetwerk als zijnde dat ik films of wat dan ook kan afspelen op de tv."

Hoe heb je dit ingesteld?

De afsluitweerstanden zaten, als het goed is, bij de versterker in de doos.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
JohnWare

Ok. Er zijn bij mij wat twijfels over deze splitter 'workaround'.
Ik bedoel: als de versterker verdacht is voor 1 poort,
hoe zit het dan met de andere?
Maar even laten rusten nu, want dit werkt immers beter dan eerst.

Er zijn voor mij nog andere onduidelijkheden
rond je coax-netwerk om een goed beeld te kunnen krijgen.

Waar zit je Mediabox?

-- aan de witte kabel vanaf de splitter?
Je schrijft 'gaat rechtstreeks naar mijn TV'.
Dwz _niet_ naar de Mediabox.... (waar vervolgens een TV met HDMI op aangesloten is)
Hoe zit dat?

-- of: hangt de Mediabox aan de tweede versterker op de verdieping?
Citaat:
"5) Aansluiting naar verdieping, deze gaat via een meterkast naar boven toe waar hij vervolgens via een Hirschmann versterker wordt verdeelt over alle kamers !"

Mijn vermoeden is inmiddels dat het laatste een distributiepunt is voor
rechtsreeks aangesloten TV's en/of 'Set-top Boxes' aldaar &
dat de Mediabox XL daar nergens tussen de 2e versterker en TV inzit.

Zit ik goed?

Groet, Han

Set-top Box:
https://en.wikipedia.org/wiki/Set-top_box
JohnWare

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
@bert:
De Ziggo monteur heeft alles bij ons aangesloten dus ik heb nooit een doos met afsluitweerstanden gezien.

@hanh:
Ik dacht dat ik het juist zo duidelijk had omschreven maar toch niet dus.
De mediabox is aangesloten op de witte kabel uit de 2de uitgang van de splitter (en daarna de tv via de HDMI aansluiting).
Ik maak verder geen gebruik van een Set-top box !
Bert
Topicstarter
Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes
JohnWare schreef: "Ja Mediabox XL zit op het WIFI netwerk maar verder niet ingesteld op mijn thuisnetwerk als zijnde dat ik films of wat dan ook kan afspelen op de tv."
Hoe heb je dit ingesteld?
Ben wel benieuwd hier naar.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic