Het probleem van koppeling ab Mediabox is hardnekkig. Alles geprobeerd wat werd geadviseerd. Ik begin me af te vragen of het probleem komt door de laatste update?! Contact met de helpdesk hielp mij ook niet verder en zij adviseerden om mijn vraag te stellen aan de community. Wel sluit ik een afbeelding bij van een antwoord dat ik van de helpdesk kreeg en waarbij ik nog meer vraagtekens kreeg. Waarom geeft Ziggo dan aan dat de ab automatisch wordt gekoppeld aan je apparaten zodat je maar één ab nodig hebt?
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Welk merk en model (volledig model letters en cijfers en letters) TV heb je in gebruik?
Hallo Bert
Mijn tv is een TCL serienummer Z2344029315
Mijn soundbar TCL J2311001230
Ik hoop dat je hier iets mee kunt.
Helaas met een serienummer kan ik geen model vinden en geen gebruiksaanwijzing.
Graag het model.
Heeft het eerder wel gewerkt?
Sorry: model tv 65P635 en soundbar S642W
Het heeft eerder wel gewerkt.
Ik heb nog een aanvulling: Als het me bij alle pogingen en opnieuw koppelen van de ab wel lukte en ik de mededeling kreeg dat ik nu met de ab ook de tv en geluidsinstallatie kon bedienen dat was dat al niet meer mogelijk na één van de knoppen voor geluid (harder/zachter/mute) te hebben gebruikt!
En via welk gekoppeld apparaat kon je toen het volume regelen?
De TV of soundbar?
Is in de Instellingen van de Next in Beeld en geluid het volgende te vinden onder Koppel je afstandsbediening? Bepaal je volume
Zo ja, wat gebeurt er als je daar op gaat staan en op OK drukt?
Ik weet niet meer welk apparaat toen "even" gekoppeld was. Ik heb toen nog wel de andere mogelijkheid geprobeerd maar, zoals ik al zei, na één keer een geluidsknop te hebben gebruikt was de verbinding tussen ab en mediabox verbroken, althans voor geluidsbediening. Alle andere functie van de ab deden het wel.
Ik kan bij Bepaal je volume "TV of soundbar" beide mogelijkheden aangeven, maar er gebeurt niets. Ik kan bij het "koppelen van TV of soundbar" ieder willekeurig merk vermelden en als ik maar "ja" aangeef op de vraag of de te testen toetsen werken. Zeg ik "nee" dan kan ik eindeloos blijven testen, ook als ik een TCL apparaat probeer.
Het blijft een raadsel. Aan de ab ligt het niet, want ik heb vorige week een nieuwe Mediabox gekregen met een nieuwe ab, maar alles bleef hetzelfde. De Mediabox was niet stuk maar de snoertjes vielen bij de minste verplaatsing uit de Mediabox en zaten met plakband vast. Dat is nu niet meer nodig.
Succes met het meedenken.
Geen idee verder, nu zijn alle gegevens bekend van de apparatuur en kan mogelijk Ziggo dieper kijken wat er gebeurt en hoe dit op te lossen.
Goedemiddag @Rinir,
Lastig dat de afstandsbediening steeds zijn koppeling verliest met de mediabox Next. Het gebeurt weleens dat nieuwe apparatuur stoort op dezelfde frequentie, heb je iets nieuws bij de tv of mediabox in de buurt geplaatst? Is dat niet het geval, er zijn meerdere wegen naar Rome als het aankomt op het koppelen. WIl je die eens proberen zoals omschreven in dit Topic?
Hoor ik het daarna graag van je!
Wel 100 keer op Nee gedrukt. Ik geef het op, niks helpt. Ik heb geen nieuwe apparatuur.
Ik meld hier nog maar eens dat in mijn scherm, rechts boven de ene keer Mediabox staat, dan weer Horizon 4 dan weer Line-1. Is dat eventueel een een aanwijzing dat er iets niet klopt?
En nog maar eens de vraag: ligt het niet aan de update van de Mediabox?
Het heeft mij nu al zoveel tijd gekost, ik gebruik nu maar gewoon 2 afstandbedieningen. De Mediabox ab de ab van de tv of soundbar. Dus niet het beloofde gemak van allebedieningen via de ab van decMediabox😮💨
Bedankt voor het meedenken.
Hoi @Rinir , bedankt voor je reactie. Bij het uitlezen van je mediabox zie ik inderdaad dat je de stappen voor het koppelen heel vaak hebt geprobeerd. Wat mij wel opvalt is dat de "bepaal je volume" instelling van de mediabox nu op het audioapparaat (je soundbar) is ingesteld en niet op de televisie.
Hoe heb je alles aangesloten? Als je namelijk HDMI-ARC gebruikt, dan moet de "bepaal je volume" instelling op tv zijn ingesteld. Dat zou zijn bij de volgende aansluitmethode: vanuit de Mediabox een HDMI-kabel naar de televisie en dan vanuit de televisie weer een HDMI-kabel naar je soundbar. Als je HDMI-arc gebruikt, dan bedien je het volume van de televisie en die geeft het door aan de soundbar. We moeten dan de afstandsbediening ook instellen voor het bedienen van het volume van je televisie. Wat ook belangrij is, is dat de zogeheten HDMI-CEC instelling van je televisie is ingeschakeld.
Als het zoals hierboven omschreven is aangesloten, zou je dan toch nog éénmaal de "test wat toetsen" methode kunnen gebruiken om de televisie te koppelen? Als het niet lukt dan controleer ik daarna het log van je mediabox en dan kan ik dit delen met de partij die alle tv/soundbar modellen toevoegt aan hun database. Het zou dan namelijk zo kunnen zijn dat de benodigde infrarood commando's van jouw merk televisie (en soundbar) nog niet in die database staan en dan kan ik het aan hun doorgeven.
Dank voor je reactie. De aansluitingen zijn zoals je aangeeft. De soundbar is aan de ARC aansluiting van de tv. De Mediabox aan een willekeurige HDMI aansluiting van de tv.
CEC is ingeschakeld.
Ik wist nooit zeker of het volume bepaald moest worden door tv of soundbar. Nu weet ik dat door jou berichtje wel.
Maar koppelen lukt nog steeds niet.
Als ik de tv koppel (het modelnummer intoetsen) wordt aangegeven: gelukt. Bij het proberen van volumeknop: nee, probeer ander toestel. Na diverse keren geprobeerd en steeds "nee" wordt aangegeven dat oude apparaten soms niet kunnen worden gekoppeld.
Bij het koppelen van de soundbar wordt het modelnummer niet herkend. Na weer wat toetsen te hebben geprobeerd krijg ik hier de mededeling dat koppeling niet is gelukt en ook het bericht dat oude apparaten soms niet kunnen worden gekoppeld. De tv heb ik december 2023 en de soundbar januari 2024 aangeschaft, dus niet zo oud.
Succes met je "onderzoek".
Goedemorgen @Rinir , bedankt voor je duidelijke toelichting. Ik zie de nieuwe pogingen tot het koppelen in het log van de mediabox. Ik heb het verzoek gedaan om het tv model toe te voegen aan de database met infrarood codes die de mediabox gebruikt. Daarna zou het koppelen moeten lukken. Ik laat het weten wanneer ik een terugkoppeling heb. Dit zou wel even kunnen duren.
Bedankt voor de moeite die je doet. Ik hoop dat door je inspanningen ik de ab van de mediabox kan gebruiken zoals bedoeld.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.