1
Vraag
2
Reacties
3
Oplossing
Yo_Flow

Level 1
  • 53Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Next veroorzaakt storing via ARC

Hallo allemaal,

Ik ben niet heel actief op dit forum, als ik er kom is het om me in te lezen vanwege een technische vraag of technisch probleem. En vanwege dat tweede zit ik nu dit bericht te typen. Het volgende doet zich voor;

Apparatuur

• Philips 50PUS7304 (2019) televisie (tot een week geleden de 49PUS7502 uit 2017)
  • Philips HTL5160b soundbar
  • Ziggo Mediabox Next waarvan de eco-instelling op hoog staat en waarbij alle apparaten met 1 knop aangezet worden. Deze instelling staat al vanaf het moment dat deze beschikbaar waren zo ingesteld, hier is dus niks aan veranderd. Videosignaal staat op automatisch. 

Alle aparatuur is aangesloten middels HDMI kabels op HDMI poorten met ARC. De mediabox is middels de meegeleverde HDMI kabel aangesloten.

Mediabox → Philips tv → Soundbar

De soundbar is middels een aparte HDMI kabel op een HDMI ARC poort aangesloten. Geluid via andere bronnen dan de Mediabox, zoals mijn PlayStation 4 en vanuit de televisie zelf, werken perfect. De tv schakelt hierbij automatisch naar ARC en zendt het geluid door in het beschikbare formaat (stereo of meerkanaals).

Bij mijn vorige tv (de Philips PUS7502, vorige week helaas kapot gegaan) had ik eigenlijk nooit problemen met het geluid maar wel met het videosignaal wat de Mediabox naar de tv stuurde.Dit resulteerde in een vervormd beeld wat te zien is op de foto. De foto is overigens van de nieuwe Philips tv (de PUS7304) waar hetzelfde probleem met het videosignaal zich voordoet! 

Als dit probleem zich voordoet zet ik de mediabox een keer op standby en weer aan via de afstandsbediening waarna ik uiteindelijk wel weer normaal beeld krijg te zien. 

Maar nu komt het probleem waar ik me gruwelijk aan irriteer op dit moment! Zodra de mediabox aan wordt gezet en dus een signaal eruit gooit richting de televisie wordt de hele ARC verbinding in de war gegooid. Bij het inschakelen van zowel tv als mediabox start alles netjes op. De soundbar schakelt automatisch naar ARC, de tv staat op het juiste kanaal en als het videosignaal goed is kan ik ook gewoon een programma bekijken via de mediabox

Echter schakelt de televisie na ongeveer 10 seconden automatisch terug naar de TV luidsprekers als ik via de mediabox televisie kijk. De verbinding met de soundbar blijft behouden dus ik hoor dubbel geluid. Schakel ik de mediabox uit en kijk ik gewoon tv via de CI+ module of via een andere bron dan schakelt alles weer netjes naar ARC. Ik had mijn instellingen op de mediabox eerst zo staan dat ik het geluid van de Philips TV kon bedienen met de mediabox afstandsbediening maar met de ARC problemen heb ik deze om moeten zetten naar het bedienen van enkel de soundbar. 

Normaal gesproken geeft mijn soundbar ook een aantal seconden de actieve bron aan, dat is normaal ARC, waarna het display automatisch dimt. Bij een ingeschakelde mediabox blijft de ARC verbinding om de zoveel seconden getriggerd worden. Dit zie ik omdat ‘ARC’ dan de gehele tijd op de soundbar fel verschijnt en daarna weer dimt. 

Dit is dus enkel bij een ingeschakelde mediabox het geval. Bij overschakelen van een actieve mediabox naar bijvoorbeeld de HDMI ingang van de PS4 blijft het probleem zich voordoen dat de soundbar via ARC continu signaal krijgt van de mediabox. Pas als de mediabox wordt uitgeschakeld geeft de soundbar ook niet meer continu aan dat de ARC verbinding actief is.

Al gedaan:

• Mediabox een reset gegeven, aan/uit schakelaar + de - toets en standby knop aan de voorzijde ingedrukt gehouden
  • Televisie volledig teruggezet naar fabrieksinstellingen
  • Alles minimaal 10 minuten van de stroom gehad

Geen resultaat! De mediabox blijft het ARC signaal verstoren. Het audiosignaal heeft gewoon gewerkt op mijn andere tv maar zoals omschreven was er met het videosignaal vaak genoeg iets mis. Ergens gaat er dus iets mis met de informatie die er via HDMI vanuit de mediabox naar de televisie wordt verstuurd.

Ik heb al aardig wat tekst doorgespit binnen de community en ik lees dat meer mediabox bezitters last hebben van problemen met de ARC verbinding. Ik ben benieuwd of ik er momenteel iets aan kan doen of dat ik moet wachten op een update die dit probleem oplost…??

41 Reacties 41
Meldingen
Aan Uit
bloemen64

Level 18
T.E.A.M.
  • 5425Posts
  • 197Oplossingen
  • 3302Likes

Hallo @hanh . Deze discussie met @Jairo is wel begonnen passend bij het onderwerp. Die "storing" op Arc waardoor de Next de instelling v.d TV vernagelt kon best de oorzaak zijn dat het geluid niet via de receiver speakers gaat. Blijkbaar speelde er meer buiten de Next om.

Ik hoop dat het voor Jairo opgelost is en niet aan de Next lag.

Zo ja, dan gaan we verder totdat de Next zich gewonnen geeft?

Jairo

Level 1
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
bloemen64 wrote:

Deze discussie met @Jairo is wel begonnen passend bij het onderwerp. Die "storing" op Arc waardoor de Next de instelling v.d TV vernagelt kon best de oorzaak zijn dat het geluid niet via de receiver speakers gaat. Blijkbaar speelde er meer buiten de Next om.

Ik hoop dat het voor Jairo opgelost is en niet aan de Next lag.

Zo ja, dan gaan we verder totdat de Next zich gewonnen geeft?

Dank voor jouw reactie en hulp.