1
Vraag
2
Reacties
Yo_Flow

Level 1
  • 53Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Next veroorzaakt storing via ARC

Hallo allemaal,

Ik ben niet heel actief op dit forum, als ik er kom is het om me in te lezen vanwege een technische vraag of technisch probleem. En vanwege dat tweede zit ik nu dit bericht te typen. Het volgende doet zich voor;

 

Apparatuur

  • Philips 50PUS7304 (2019) televisie (tot een week geleden de 49PUS7502 uit 2017)
  • Philips HTL5160b soundbar
  • Ziggo Mediabox Next waarvan de eco-instelling op hoog staat en waarbij alle apparaten met 1 knop aangezet worden. Deze instelling staat al vanaf het moment dat deze beschikbaar waren zo ingesteld, hier is dus niks aan veranderd. Videosignaal staat op automatisch. 

Alle aparatuur is aangesloten middels HDMI kabels op HDMI poorten met ARC. De mediabox is middels de meegeleverde HDMI kabel aangesloten.

Mediabox → Philips tv → Soundbar

De soundbar is middels een aparte HDMI kabel op een HDMI ARC poort aangesloten. Geluid via andere bronnen dan de Mediabox, zoals mijn PlayStation 4 en vanuit de televisie zelf, werken perfect. De tv schakelt hierbij automatisch naar ARC en zendt het geluid door in het beschikbare formaat (stereo of meerkanaals).

Bij mijn vorige tv (de Philips PUS7502, vorige week helaas kapot gegaan) had ik eigenlijk nooit problemen met het geluid maar wel met het videosignaal wat de Mediabox naar de tv stuurde.Dit resulteerde in een vervormd beeld wat te zien is op de foto. De foto is overigens van de nieuwe Philips tv (de PUS7304) waar hetzelfde probleem met het videosignaal zich voordoet! 

 

Als dit probleem zich voordoet zet ik de mediabox een keer op standby en weer aan via de afstandsbediening waarna ik uiteindelijk wel weer normaal beeld krijg te zien. 

 

Maar nu komt het probleem waar ik me gruwelijk aan irriteer op dit moment! Zodra de mediabox aan wordt gezet en dus een signaal eruit gooit richting de televisie wordt de hele ARC verbinding in de war gegooid. Bij het inschakelen van zowel tv als mediabox start alles netjes op. De soundbar schakelt automatisch naar ARC, de tv staat op het juiste kanaal en als het videosignaal goed is kan ik ook gewoon een programma bekijken via de mediabox

Echter schakelt de televisie na ongeveer 10 seconden automatisch terug naar de TV luidsprekers als ik via de mediabox televisie kijk. De verbinding met de soundbar blijft behouden dus ik hoor dubbel geluid. Schakel ik de mediabox uit en kijk ik gewoon tv via de CI+ module of via een andere bron dan schakelt alles weer netjes naar ARC. Ik had mijn instellingen op de mediabox eerst zo staan dat ik het geluid van de Philips TV kon bedienen met de mediabox afstandsbediening maar met de ARC problemen heb ik deze om moeten zetten naar het bedienen van enkel de soundbar. 

Normaal gesproken geeft mijn soundbar ook een aantal seconden de actieve bron aan, dat is normaal ARC, waarna het display automatisch dimt. Bij een ingeschakelde mediabox blijft de ARC verbinding om de zoveel seconden getriggerd worden. Dit zie ik omdat ‘ARC’ dan de gehele tijd op de soundbar fel verschijnt en daarna weer dimt. 

Dit is dus enkel bij een ingeschakelde mediabox het geval. Bij overschakelen van een actieve mediabox naar bijvoorbeeld de HDMI ingang van de PS4 blijft het probleem zich voordoen dat de soundbar via ARC continu signaal krijgt van de mediabox. Pas als de mediabox wordt uitgeschakeld geeft de soundbar ook niet meer continu aan dat de ARC verbinding actief is.

 

Al gedaan:

  • Mediabox een reset gegeven, aan/uit schakelaar + de - toets en standby knop aan de voorzijde ingedrukt gehouden
  • Televisie volledig teruggezet naar fabrieksinstellingen
  • Alles minimaal 10 minuten van de stroom gehad

Geen resultaat! De mediabox blijft het ARC signaal verstoren. Het audiosignaal heeft gewoon gewerkt op mijn andere tv maar zoals omschreven was er met het videosignaal vaak genoeg iets mis. Ergens gaat er dus iets mis met de informatie die er via HDMI vanuit de mediabox naar de televisie wordt verstuurd.

Ik heb al aardig wat tekst doorgespit binnen de community en ik lees dat meer mediabox bezitters last hebben van problemen met de ARC verbinding. Ik ben benieuwd of ik er momenteel iets aan kan doen of dat ik moet wachten op een update die dit probleem oplost…??

 

 

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

Ik weet niet of er onder water iets is aangepast aan de Next. De software is al sinds october gelijk. Er zijn "configuratie” aanpassingen geweest. Wat dat ook mag zijn. Ik heb er geen gezien. Het enige dat ik merk aan foutief gedrag van de Next is dat mijn receiver afentoe niet echt uit gaat. Hij wordt dan op Zone 2 gezet en blijft dus aan. Dat gebeurt niet altijd en zeker niet als je er op let. "Doet ie anders nooit” zeg maar.

Dit kan niet anders dan door de Next gedaan worden. Ik heb dit nog nooit gehad als ik gewoon TV kijk via CI+ of Humax. 

Zonder Next werkt alles goed. TV aan → Receiver aan en geluid via receiver. TV uit → Receiver uit.

Via Next. Next aan → TV en Receiver aan. Geluid via receiver. Next uit → TV en receiver uit.

 

Zolang de Next de optie “alles aan” actief heeft is ook de cec interface actief. Ik verwacht dat de Next foute commando's stuurt over die interface. Dat kun je uitzetten door deze optie uit te zetten. Ik zou graag weten of de ARC functie nog steeds fout gaat als je dat doet.

Zo te zien aan jou reacties is er iets aangepast in de Next buiten de systeem software om. Dat zou ook gemeld kunnen worden ergens zou ik zeggen. Maar Ziggo is niet zo scheutig met info.

Is er niets aangepast in de Next dan begrijp ik niet dat er zaken plots anders werken door de Next.

Bekijk in context

41 Reacties 41
bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

Hoop informatie. Wel nuttig. Dat de Next het ARC in de war gooit heb ik eigenlijk nooit. Ik heb het tijdens proefjes echter wel gehad en ben daardoor gestopt met de proeven. Iedere keer was mijn TV van slag en zelfs zo dat de tv speakers en arc beide geluid gaven. Dat is een keuze op de tv en dan hoor je geluid via de tvspeakers of receiver. Niet beide.

Ik krijg dat voor elkaar door de Next, die bij mij via een receiver aangesloten is op de tv, uit te zetten terwijl de receiver op de Next ingang staat en blijft staan. Bij weer aan zetten van de Next kreeg ik de meest vreemde zaken. Die komen normaal nooit omdat de tv door de Next aangezet wordt. En als ik op alles uit klik gaat de tv en receiver uit maar blijft de Next nog even aan.

Het lijkt me daarom wijs om eens goed te kijken wat er op welke volgorde aangaat.

Ik zou de Next op ECO zetten. Dan duurt het langer voordat de Next aan gaat en de TV al aangezet is dan door de Next.

Met die volgorde heb ik geen problemen.

Probeer anders eerst eens de tv aan te zetten en daarna pas de Next. Wie weet blijft het issue met het beeld en geluid dan weg.

De Next heeft enige issues met hdmi en sommige TV's. Het "zwart beeld" topic staat er vol mee. 

Yo_Flow
Topicstarter
Level 1
  • 53Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Helaas, ongeacht de volgorde van aanzetten en de instelling op ECO blijft het probleem zich voordoen.

mathhein

Level 16
  • 1919Posts
  • 11Oplossingen
  • 1065Likes

Philips TV de nieuwste Firmware ? mogelijk dat de TV de problemen veroorzaakt lijkt mij.

Kijk eens of er een firmware update voor de Tv beschikbaar is...

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

Dit lijkt toch een bug/feature van de Next in combinatie met een TV. Hij lijkt een geluids instelling dubbel te doen. Zo te zien lijkt de tv dit deels uit te voeren. Of dit echt alleen de Next is die iets fout doet weet ik niet. De combinatie tv/next kan er nu niet tegen in ieder geval.

 

Wat ik mis in jou beschrijving is wat de Next heeft gemeld na omwisselen van de TV. Als hij niet een nieuwe koppeling heeft gemaakt tussen Next en TV dan kan het zijn dat er verkeerde commando's verstuurd worden. De standaard 3 knoppen kunnen best gelijke commando's hebben waardoor het lijkt alsof de AB goed gekoppeld is. De commando's over cec/easylink kunnen best fout zijn nu.

Probeer eens handmatig een andere TV te koppelen. Wel een Philips, maar accepteer niet het eerste voorstel. Ook al werken de toetsen negeer het voorstel van de Next en vraag om een ander voorstel. Dat kunnen er best een stuk of 5 zijn. Kijk na het negeren van de eerste of het volgende voorstel werkt en gebruik die. Nog steeds issues dan de eerste twee negeren enzo.

Meer kan ik nu niet verzinnen.

Sterkte.

Yo_Flow
Topicstarter
Level 1
  • 53Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

De software van de TV is up to date, dat is het eerste wat ik heb gecontroleerd heb toen ik hem voor de 1e keer aan had gesloten. 

 

Met betrekking tot het instellen van de commando's van de afstandsbediening; geprobeerd maar geen resultaat. Voor de duidelijkheid, als ik middels de aan knop de Mediabox aan zet, en dus ook de tv automatisch aan gaat door CEC/easylink/etc, dan start alles op. Ik raak dan verder niks aan en toch schakelt het geluid na 10 seconden  van ARC naar de tv luidsprekers.

 

Er worden dus geen commando's gegeven via de AB wat iets kan triggeren. Er gaat ergens iets niet goed in de routing van het geluid. 

 

Ik weet momenteel ook niet wat ik nog kan proberen...

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

De AB van de Next en ARC staan los van elkaar. De geluids instelling van je tv, dat je via de soundbar wilt luisteren, is iets dat de Next niet hoort te regelen. Dat doet jou tv zelf al. Via cec worden wel ingangen geselecteerd zodat de Next via de juiste hdmi ingang automatisch zich laat zien. Al die communicatie is eigenlijk overbodig. De meeste tv's zullen zelf doorhebben dat er iets "aan" gaat op een hdmi ingang en zullen daar naar toe omschakelen. Idem voor Arc. Dat staat al aan. In zo verre hoeft de Next dus niets te doen. 

Mijn tv staat ook zo ingesteld. Het enige dat de tv niet doet is "aan" en "uit" gaan als de Next zich aan/afmeld. Op dat punt komt de AB erbij. De "alles aan" optie verstuurd de "aan/uit" codes via cec naar de TV en soundbar. Omdat deze optie ook cec inschakelt op de Next heeft deze de kans om vanalles over deze poort te sturen. Daarom was mijn vraag om de "alles aan" optie uit te zetten. Dan verlies je inderdaad de "aan/uit" feature maar je schakelt ook cec uit op de Next.

Als dat gedaan is kijk dan eens of de tv nog steeds vreemd doet mbt het geluid.

De volume toetsen op de AB blijven gewoon werken net als de power knoppen.

Als er dan nog iets raars gebeurd met het geluid dan moet het toch in de tv instellingen gezocht worden. De Next staat dan buiten spel.

 

De "grap" bij de  Next is dat cec niet los aan of uit te zetten is. Wijze mannen hebben dat aan de "alles aan" functie gekoppeld. Niet grappig en gewoon dom. Ik denk zelfs dat de Next niet voldoet aan de cec regels die horen bij hdmi 2.0. Daar zijn strengere regels opgesteld voor cec waar iedere fabrikant aan moet voldoen.

Als het uitzetten de issue oplost en je wilt toch de "alles aan" functie terug dan zal je een cec killer tussen Next en tv moeten plaatsen. Dan gaat de AB van de Next via IR je tv aan en uitzetten ipv via de Next cec communicatie.

 

 

Yo_Flow
Topicstarter
Level 1
  • 53Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Ik ga het eea straks nog proberen maar de opties raken wel langzaamaan op… 

 

Het blijft raar dat als ik de Next uitzet (standby of volledig uit) de ARC verbinding geen problemen meer geeft en het display op de soundbar ook dimt en het signaal niet meer getriggerd wordt. Sterker nog, de TV schakelt na uitschakelen van de mediabox en bij het schakelen naar een andere bron (PS4/Tv via CI+) weer automatisch naar het externe audiosysteem!? Dat geeft mij het idee dat de mediabox Next dan toch echt het probleem is…? 

 

Om nog een voorbeeld te geven; Mijn ouders hebben ook de mediabox Next en klagen sinds enige tijd ook over het geluid waarbij de home cinema set van slag raakt bij het opstarten terwijl er niets aan de apparatuur of instellingen is veranderd. Dit werkte voorheen ook gewoon allemaal soepel met elkaar en nu opeens niet meer?

Bij mijn ouders start de apparatuur namelijk gewoon op maar hierbij schakelt de Samsung home cinema set na enkele seconden naar het keuze menu met de broningangen terwijl deze voorheen ook gewoon automatisch op de aangesloten bron opstartte, namelijk HDMI1. 

 

 

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

Ik weet niet of er onder water iets is aangepast aan de Next. De software is al sinds october gelijk. Er zijn "configuratie” aanpassingen geweest. Wat dat ook mag zijn. Ik heb er geen gezien. Het enige dat ik merk aan foutief gedrag van de Next is dat mijn receiver afentoe niet echt uit gaat. Hij wordt dan op Zone 2 gezet en blijft dus aan. Dat gebeurt niet altijd en zeker niet als je er op let. "Doet ie anders nooit” zeg maar.

Dit kan niet anders dan door de Next gedaan worden. Ik heb dit nog nooit gehad als ik gewoon TV kijk via CI+ of Humax. 

Zonder Next werkt alles goed. TV aan → Receiver aan en geluid via receiver. TV uit → Receiver uit.

Via Next. Next aan → TV en Receiver aan. Geluid via receiver. Next uit → TV en receiver uit.

 

Zolang de Next de optie “alles aan” actief heeft is ook de cec interface actief. Ik verwacht dat de Next foute commando's stuurt over die interface. Dat kun je uitzetten door deze optie uit te zetten. Ik zou graag weten of de ARC functie nog steeds fout gaat als je dat doet.

Zo te zien aan jou reacties is er iets aangepast in de Next buiten de systeem software om. Dat zou ook gemeld kunnen worden ergens zou ik zeggen. Maar Ziggo is niet zo scheutig met info.

Is er niets aangepast in de Next dan begrijp ik niet dat er zaken plots anders werken door de Next.

Yo_Flow
Topicstarter
Level 1
  • 53Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Ok, ik heb de oplossing (voorlopig) gevonden door de instelling 'Een knop voor aan- en uitzetten' op uit te zetten.

 

Dank je wel Bloemen64 voor die tip!

 

Volgorde van aanzetten is nu de Mediabox en daarna de TV. Het geluid blijft nu netjes op ARC staan en zorgt niet meer voor storing. 

 

De communicatie tussen Mediabox en Philips TV was dus niet helemaal lekker. Ik ben voor nu tevreden gesteld maar feit is wel dat dit gewoon zou moeten werken!

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

Mooi dat het issue weg is. Je zou indien je dat wilt voor een paar euro een zogenaamde cec-killer kunnen aanschaffen en dat kleine plugje in de Next stoppen en daarin de hdmi kabel. Zo zijn de meesten van het forum begonnen toen cec niet uit kon.

Als je zo'n plug hebt kan de optie weer aan. Je moet dan wel op de tv mikken met de AB vd Next bij aanzetten en uitzetten. Het scheelt 1x een knop drukken. Dit moet inderdaad opgelost worden maar is erg lastig zoeken. Prioriteit zal ook niet hoog zijn. Maar het kan ook zo volgende week opgelost zijn in een nieuwe software update. Mocht die komen.

Yo_Flow
Topicstarter
Level 1
  • 53Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Nog een kleine aanvulling, de tijd tussen inschakelen van de Next en de tv is cruciaal. Druk ik de knoppen om de apparaten in te schakelen vrijwel direct na elkaar in dan ontstaan er alsnog problemen met de ARC verbinding. Wacht ik enkele seconden (4/5) tussen inschakelen van de Next en daarna de tv dan is er niks aan de hand.

Yo_Flow
Topicstarter
Level 1
  • 53Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Weet een update; de NEXT staat sinds mijn laatste bericht uit, van de stroom af... Op de één of andere manier bleef het CEC signaal problemen veroorzaken op mijn geluidsinstallatie waardoor het geluid bij schakelen naar de HDMI ingang van de Next weer oversprong naar de tv luidsprekers... Om dol van te worden, zo'n CEC killer is een optie maar eerlijk is eerlijk, dit moet opgelost worden toch? Ik heb net nog even gezocht in deze community en kom meerdere topics tegen met hetzelfde probleem! 

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

Inderdaad ik zie ook meer mensen met soortgelijke issues. Tijd om de Next eens grondig te herzien. Het lijkt niet beter te worden, eerder slechter.?

Misschien dat de software update nog verbetering brengt. Maar die is uitgesteld vanwege het Corona virus. Goede beslissing gezien het aantal fouten die in nieuwe releases zitten de laatste tijd.

SjekmanS

Level 7
  • 185Posts
  • 12Oplossingen
  • 28Likes

Ik heb hier ook soort gelijk systeem gehad, echter na 10 seconde sprong mijn bron op de versterker naar chromecast dus ook beeld. , dit ook na het installeren van een nieuwe philips televisie, Op dit moment heb ik het volgende gedaan en werkt weer goed.

Easylink uitgeschakeld op de philips tv. de interne chromecast uitgeschakeld van de televisie en de next afstandsbediening gekoppeld aan een niet bestaande televisie. Geluid via de next ingesteld op de onkyo versterker.

Nu doet alles weer gewoon, wel moet ik er bij zeggen dat ik 1 afstandsbediening gebruik namelijk de logitech touch om alles aan te zetten , next , televisie en versterker.

Ik kan het volume van de versterker ook weer bedienen met de next afstandsbediening.

Mischien  heb je hier iets aan deze informatie?

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

@SjekmanS de informatie is erg nuttig. Het toont aan dat er met de cec data gerommeld wordt door de Next. Het kan ook een combinatie zijn van TV en Next. Het lijkt erop dat er zaken dubbel gebeuren of af en toe een fout commando van de Next.

Bij mij gaat het tot nu goed zolang ik het opstarten van de Next niet aan de TV laat merken.

De optie “Alles aan/uit” had niet gecombineerd moeten worden met cec aan/uit. En er had een goed cec controle window moeten zijn. Dat alles is niet gegaan na herhaald vragen om deze feature en nu zitten we met de gebakken peren zeg maar.

De Next gedraagt zich als baasje terwijl deze gewoon als klant moet gedragen. De TV is de baas. Twee bazen werkt niet. Ook hier niet.

SjekmanS

Level 7
  • 185Posts
  • 12Oplossingen
  • 28Likes

Ik zou hier in mijn geval niet direct de schuld geven aan de next maar eerder aan de televisie.

Hoe kan het dat alles goed opstart versterker next en televisie, en na 10 seconde de ingebouwde chromecast van de philips televisie een signaal naar de versterker stuurt en omschakelt. 

Verder vind ik dit altijd wel intresante problemen om op te lossen, hou wel van zulke problemen die in dit forum staan om proberen op te lossen.

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

Ik geef de Next wel de schuld. Die krijgt het voor elkaar om het geluid van de tv via de speakers en via arc tegelijk aan te zetten. Dat krijg je ook niet meer uit. Zonder Next werkt de selectie keuze gewoon zoals het moet. Of arc of speakers.

Zet ik mijn tv op hdmi2 en de receiver op de Next ingang dan is er niets aan de hand. Zwart beeld omdat de Next uit staat. Dan zet ik de Next aan en ik zie het welkom scherm en dergelijke. Daarna is de kans groot dat mijn geluid van slag is.

Zet ik de Next aan terwijl de receiver niet op de Next ingang staat dan is er geen probleem. Dit is reproduceerbaar en lukt alleen met de Next. Voor mij ligt het daarom aan de Next.

Gelukkig gaat bij normaal gebruik de Next eerder aan dan de tv en receiver en gaat het ook goed. Netjes via de "alles aan/uit functie". 

Ik heb ook een Humax waarop opgenomen wordt en kijk ook tv via CI+. Ik gebruik de Next vooral voor opnames. Hij staat ook vaak uit omdat het geluid via de tv mooier klinkt dan via de Next. Vooral Dolby klinkt voller.

 

PetertjeBol

Level 8
  • 199Posts
  • 3Oplossingen
  • 51Likes

Hebben jullie toevallig een Chromecast aangesloten.

Bij mij soortgelijke problemen met HDMI ARC, 
nu tussen de Chromecast en TV ee CEC killer, en geen ARC problemen meer ondervonden.

SjekmanS

Level 7
  • 185Posts
  • 12Oplossingen
  • 28Likes

Engste verschil wat ik had , was een ingebouwde chromecast in televisie. Andere chromecast gaf geen probleem.

Alle cec stond al uit op de televisie , next en versterker,omdat ik afstandsbediening heb (logitech touch) waarmee ik alles met 1 knop aanzet , deze kan meerdere commando's geven zodat je alles kan aanzetten, maar ook inclusief bronnen en meer.

Ik heb ook alle cec uitstaan en met 1 knop alles bedienen uitstaan, dit gaf meer problemen als voordelen.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic