1
Vraag
2
Reacties
Enije

Level 1
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Next selecteert de audio ingang van home cinema set niet (optical)

Goedemorgen,
Sinds 2 weken de Next ontvangen en geïnstalleerd, wat een mooie verbetering tov XL.

Er is 1 punt, waar klantenservice Ziggo nog geen oplossing voor heeft, hieronder de omschrijving:

Configuratie:
TV, Samsung 40ES6900
home cinema (HK), Harman Kardon BDS275 (2.1)
Mediabox, Ziggo Next

Aansluitingen:
Next;
HDMI out naar TV in (HDMI1)
Optical out naar HK in (optical1)
LAN, rechtstreeks op ziggo modem

HK (Harman Kardon)
HDMI out naar TV in (HDMI2), afspelen vanaf NAS
Optical in (optical2) naar TV out
LAN, op switch (switch is gekoppeld aan ziggo modem)

TV:
HDMI in naar HK out
Optical out naar optical in van HK
Boxen zijn uitgeschakeld, geconfigureerd naar externe boxen

Tijdens de installatie van de Next werden zowel de tv als de harman kardon gevonden.
Bij gebruik van de afstandsbediening van Ziggo, van de Next, gaan alle apparaten aan, TV, Next en HK. Er is beeld, maar geen geluid, omdat de HDMI poort van de HK aangestuurd wordt ipv de optical 1.
Zet nu via ab HK de optical handmatig actief.

Geprobeerd, uitgesloten:

  • boxen tv geactiveerd, komt geluid via de tv speakers. Maar haalt het niet bij het geluid via de HK.
  • kabel optical 2 en hdmi ontkoppelt. Next blijft hdmi van hk aansturen.
  • configuratie in Next geeft (vooralsnog) geen oplossing om 'hard' de optical aan te sturen.

Is het mogelijk om de Next de optical te laten activeren, volgens bovenstaande configuratie?
Indien ja, zie ik reactie(s) tegemoet.

Ik heb geprobeerd om een zo compleet mogelijk beschrijving te maken. Indien er iets mist of aanvullende info gewenst is, zie ik ook dat tegemoet.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Enije
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
Bedankt voor de nuttige reacties, echter oplossing zit er niet tussen.

  • HDMI is aangesloten van Next naar TV en TV naar HK, echter krijg ik niet de kwaliteit geluid als met de optische aansluiting.
  • Robbo, output in HK staat op optical. Check was gedaan samen met klantenservice Ziggo, maar beter gecheckt dan niet aan gedacht, bedankt.

Oplossing voor nu is handmatig de HK ingang via ab selecteren. Niet onoverkomelijk, maar vroeg me af of ik iets over het hoofd zie.

Bekijk in context

7 Reacties 7
MaxH

Level 17
  • 2765Posts
  • 104Oplossingen
  • 774Likes
Volgens mij is de optische uitgang altijd aan. Waarom niet het geluid ook via HDMI?
RodneyFortuna

Level 10
  • 363Posts
  • 28Oplossingen
  • 69Likes
MaxH wrote:
Volgens mij is de optische uitgang altijd aan. Waarom niet het geluid ook via HDMI?


Inderdaad HDMI van next naar tv en dan HDMI van TV naar Stereo

Heb nu alles via mijn stereo lopen, ook de Next, dan gaat alles aan als je de next aan doet.
1 Nadeel mijn stereo ondersteund geen HDR, dus ik ga het ook aansluiten als bovenstaande (hoop dan niet tegen problemen aan te lopen :grin:
MaxH

Level 17
  • 2765Posts
  • 104Oplossingen
  • 774Likes
Niet goed gelezen. Verwijderd :thinking:
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Enije Misschien even ea verkeerd begrepen: Maar heb je de source/bron waar je via de optische spdif kabel de Next hebt op aangesloten ook zodanig aangeven in het menu van de HK dat deze de optische audio kanaal moet kiezen? Mijn vermoeden is dat deze nog op analoog/ of ander output is geselecteerd/of zelfde audio modes die voor de tv is ingesteld. Kijk dit nog voor alle zekerheid na.
Enije
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
Bedankt voor de nuttige reacties, echter oplossing zit er niet tussen.

  • HDMI is aangesloten van Next naar TV en TV naar HK, echter krijg ik niet de kwaliteit geluid als met de optische aansluiting.
  • Robbo, output in HK staat op optical. Check was gedaan samen met klantenservice Ziggo, maar beter gecheckt dan niet aan gedacht, bedankt.

Oplossing voor nu is handmatig de HK ingang via ab selecteren. Niet onoverkomelijk, maar vroeg me af of ik iets over het hoofd zie.
RodneyFortuna

Level 10
  • 363Posts
  • 28Oplossingen
  • 69Likes
Ik heb het aangesloten Next met hdmi naar tv en dan TV naar Receiver met HDMI en als ik mijn Next aan doet springt alles automatisch aan.

In next aangegeven dat geluid via mijn Yamaha moet gaan
Ferdy Bossy

Level 9
  • 330Posts
  • 16Oplossingen
  • 51Likes
HDMI is beveiligd om digitaal kopieëren onmogelijk te maken.
Maar werkt wel via een HDMI <> audio converter.
Ga van de next naar de converter deze heeft een HDMI uitgang die wordt aangesloten op de tv / de optische uitgang gaat naar de HK
Als het niet werkt dan met de afstandsbediening TV naar het menu en kies in Audio bijvoorbeeld Home Cinema i.p.v. TV
Trouwens op de next zit een optische en RCA uitgang
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic