1
Vraag
2
Reacties
mgroen

Raadgever
  • 49Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Next mini: geen geluid en afstandsbediening probleem

Vorige week een Next Mini ontvangen. Installatie verliep goed op mijn tv: na afronding melding "installatie succesvol".

Na installatie krijg ik goed beeld, echter geen geluid. Alle meegeleverde kabels gebruikt.

Bovendien is van de meegeleverde afstandsbediening, mute knop niet werkzaam (indrukken heeft geen effect: ook niet een mute logo op het scherm). Geluid harder/zachter zetten op de afstandsbediening geeft ook geen geluidsbar/balk, en (uiteraard) ook geen effect op geluidsniveau.

Ik kan de afstandsbediening wel gebruiken om te zappen, menus te openen (dus ook installatiemenu), echter geluid hoger/lager en mute/unmute werkt dus niet.

Dit is al geprobeerd:

- next mini aangesloten op andere hdmi aansluiting aangesloten: geen effect

- andere hdmi kabel gebruikt: geen effect

- andere Next Mini aangesloten: geen effect

- reset van de tv: geen effect

- reset van de Next Mini (door de servicedesk): geen effect

- Next mini aan/uit zetten (meerdere malen) mbv knopje op het voorpaneeltje: geen effect

- Next mini resetten (10 seconden powerknop ingedrukt houden), en vervolgens afstandsbediening opnieuw koppelen: geen effect

De TV is 2 jaar uit, specificaties:

merk: RCA

model: RS55U1-EU

Voorheen gebruikte ik jarenlang de mediabox van Cisco, op dezelfde HDMI aansluiting, geen enkel probleem (gaf beeld en geluid). Echter na aansluiting van de Next Mini blijft mijn oude (Cisco) box op installatieprocedure hangen (terug gaan kan niet meer??).

Vraag:

- is dit een bekend probleem? (komt dit vaker voor?) 

- iemand een idee hoe dit op te lossen?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
mgroen
topicstarter
Raadgever
  • 49Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

UPDATE:

Ik heb nu wel geluid! (en beeld).

Ik heb zojuist half uur met de service desk van HKC Europe (leverancier van de televisie) .aan de lijn gehangen. Heb nu wel beeld en geluid.

Het bleek te gaan om een combinatie van "niet lekkere instellingen":

* eerst de tv instelling veranderd: HDMI van automatisch naar 2.0 en naar 1.4 en weer terug naar 2.0 gezet

* instelling in de Ziggo Next mini: beeld kwaliteit van Automatisch naar 1080i gezet, daarna naar 4k 

Ik heb nu beeld en geluid.

Vervolgens Dolby uit gezet, en daarna weer aan.

echter,

1 ding werkt nog niet: het bedienen van het geluid met de Ziggo afstandsbediening werkt nog niet. Ik heb nu dus nog 2 afstandsbedieningen nodig: 

voor zappen: Ziggo afstandsbediening

voor geluid: TV afstandsbediening

Niet optimaal, maar voor mij nu werkbaar.

Wellicht komt er nog een update van de Ziggo Next mini uit, zodat ik alsnog naar 1 afstandsbediening kan...

Bekijk in context

18 Reacties 18
Bert
Super Expert
Super Expert
  • 61549Posts
  • 4199Oplossingen
  • 15676Likes

Heb je de afstandsbediening gekoppeld aan je TV?

Anders kun je geen geluid regelen.

De Next heeft zelf geen geluid regeling en geeft het geluid door aan de TV.

Afstandsbediening en tv koppelen | Klantenservice | Ziggo

mgroen
topicstarter
Raadgever
  • 49Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

@Bert 

Tijdens de installatie procedure wordt gevraagd de afstandsbediening te koppelen dmv 10 seconden indrukken van "tv toets" en 0 toets (10 seconden lang), dat mislukte eerst een paar keer, maar daarna kreeg ik op de tv melding "koppeling succesvol". 

Na deze melding dus nog steeds geen volume regeling mogelijk...

Bert
Super Expert
Super Expert
  • 61549Posts
  • 4199Oplossingen
  • 15676Likes

@mgroen Je laatste bericht gaat over het koppelen van de afstandsbediening met de Next, dat is een andere koppeling dan met de TV.

Mijn bericht gaat over het koppelen met de TV.

Het volume van de Next mini is niet te regelen, dat moet je doen op de TV en dan moet de afstandsbediening van de Next mini gekoppeld zijn aan je TV.

Heb je de afstandsbediening al gekoppeld aan je TV?

Anders kun je geen geluid regelen.

De Next heeft zelf geen geluid regeling en geeft het geluid door aan de TV.

Afstandsbediening en tv koppelen | Klantenservice | Ziggo

mgroen
topicstarter
Raadgever
  • 49Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

@Bert ik heb de stappen zoals in de link van je bericht uitgevoerd.

Het gaat mis vanaf stap g:

gekozen: merk RCA (staat in de lijst)

gekozen: test wat toetsen: geeft geen volume omhoog op de tv

daarna alternatief gekozen: voer het modelnummer van het apparaat in: ingevoerd: RS55

geeft als resultaat: "model niet gevonden".

bovenstaande meerdere keren geprobeerd. Effect blijft hetzelfde (geen volume omhoog zichtbaar op tv).

Daarna nog een keer de Next Mini naar fabrieksinstellingen gereset. 

Bovenstaande opnieuw uitgevoerd. Nog steeds geen effect.

specificaties TV:

Merk: RCA

Model: RS55U1-EU

TV is ongeveer 2 jaar oud

geleverd via: https://www.hkc-eu.com/nl/

Bert
Super Expert
Super Expert
  • 61549Posts
  • 4199Oplossingen
  • 15676Likes

Ik ken de RCA TV's niet.

Een Ziggo moderator die hier langskomt kan mogelijk eens in de achtergrond vragen of deze TV's al allemaal in de database zijn opgenomen en/of dat in de toekomst mogelijk is.

mgroen
topicstarter
Raadgever
  • 49Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

@Bert 

kan het zijn dat voor de werking van de Next Mini de hdmi ingang op de TV ARC (Audio Return Channel) moet ondersteunen?

En dat het daarom niet werkt? (ik ben nog aan het uitzoeken of mijn TV ARC op de hdmi poorten ondersteunt).

youriy
Expert
Expert
  • 2368Posts
  • 131Oplossingen
  • 483Likes

En de volumeknop op de ab van de tv?

Bert
Super Expert
Super Expert
  • 61549Posts
  • 4199Oplossingen
  • 15676Likes

De afstandsbediening werkt met infra rood naar je TV voor aan en uit en volume.

ARC is voor een audio versterker of soundbar.

Je bedoelt waarschijnlijk iets als HDMI CEC

Dat heet in de instellingen van de Next Eén knop voor aan- en uitzetten.

Hoe CEC in de RCA heet weet ik niet, want TV fabrikanten geven elk hun eigen naam daaraan.

Meestal moet je het ook in de TV aanzetten.

mgroen
topicstarter
Raadgever
  • 49Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Dat geeft op de TV wel een geluidsniveau balkje dat verspringt, echter het geluidsniveau zelf wordt niet aangepast (blijft dus zonder geluid). Mute/unmute idem.

mgroen
topicstarter
Raadgever
  • 49Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

@Bert wat moet ik nu met deze info?

youriy
Expert
Expert
  • 2368Posts
  • 131Oplossingen
  • 483Likes

Staat dolby audio uit?

Is er wel geluid bij gebruik interne tuner van tv?...andere externe bron?

releend

Stamgast
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

ik heb hier het zelfde probleem maar bij mij werkte de koppeling met de tv wel geluid ging ook hard en zacht maar vanmiddag wou ie ineens niet meer hard of zacht via de next afstands bediening.

de volume regeling op de tv afstands bediening doet het nog wel maar de next afstandsbediening is er dus mee gestopt alles gereset helpt niet.

iemand een idee?

Jiri
Community Moderator
Community Moderator
  • 2287Posts
  • 302Oplossingen
  • 823Likes

Hallo @mgroen
Wat vervelend dat de afstandsbediening niet werkt op TV. 
Ik zie dat @youriy je nog een aantal vragen heeft gesteld. Heb je hier nog naar gekeken?

Hey @releend
Wat gek dat bij jou de afstandsbediening ineens niet meer gekoppeld is met de TV.
Als ik het goed begrijp heeft dit eerder wel gewerkt? Gaat het alleen om het geluid of werkt de gehele afstandsbediening niet meer?
Wat voor tv heb je en heb je de afstandsbediening opnieuw gekoppeld met de tv?

mgroen
topicstarter
Raadgever
  • 49Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

@youriu ja dolby staat uit en helemaal nooit geluid ook niet bij interne tuner/andere externe bron

mgroen
topicstarter
Raadgever
  • 49Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

@releend bij jou toevallig ook een tv van het merk RCA ?

mgroen
topicstarter
Raadgever
  • 49Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Ik heb een ander merk TV (Samsung) aangesloten op de Next Mini. Dat werkt feilloos. Dus het ligt aan mijn TV. Zal eens met leverancier contact opnemen..

releend

Stamgast
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ja bij mij deed idd het geluid harder/zachter ineens niet meer.

bij mij gaat het om een Philips tv.

na wat geklooi deed de afstand bediening helemaal niks meer en opnieuw connecten leverde een knipperende witte led op die na een paar minuten afsloot met een paar rode knippers.

ook de batterijen eruit voor een uur werkte niet.

alles van netspanning af gehaald en weer erop, tv aan gezet met tv remote daarna mini aan (knopje op mini)  en connect nogmaals gedaan hierna ging het wel goed en deed alles het weer .

een hele rare storing wel kwam ik erachter dat ik mijn soundbar van netspanning moest halen om te connecten .

mgroen
topicstarter
Raadgever
  • 49Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

UPDATE:

Ik heb nu wel geluid! (en beeld).

Ik heb zojuist half uur met de service desk van HKC Europe (leverancier van de televisie) .aan de lijn gehangen. Heb nu wel beeld en geluid.

Het bleek te gaan om een combinatie van "niet lekkere instellingen":

* eerst de tv instelling veranderd: HDMI van automatisch naar 2.0 en naar 1.4 en weer terug naar 2.0 gezet

* instelling in de Ziggo Next mini: beeld kwaliteit van Automatisch naar 1080i gezet, daarna naar 4k 

Ik heb nu beeld en geluid.

Vervolgens Dolby uit gezet, en daarna weer aan.

echter,

1 ding werkt nog niet: het bedienen van het geluid met de Ziggo afstandsbediening werkt nog niet. Ik heb nu dus nog 2 afstandsbedieningen nodig: 

voor zappen: Ziggo afstandsbediening

voor geluid: TV afstandsbediening

Niet optimaal, maar voor mij nu werkbaar.

Wellicht komt er nog een update van de Ziggo Next mini uit, zodat ik alsnog naar 1 afstandsbediening kan...

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic