1
Vraag
2
Reacties
3
Oplossing
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3467Likes

Next lijkt niet te werken zonder Coax verbinding

Zie: https://community.ziggo.nl/mediabox-next-239/waarom-mediabox-next-aanbieden-maar-geen-toegang-voor-e...
AlexHelpt heeft dit m.i beter = langduriger getest dan ik.
Bij mij ging het bij kortere tests goed.
Dat is wat je mag verwachten van de Next en is m.i dus een Bug.
Als dit probleem er niet zou zijn, zou dat een uitkomst kunnen zijn voor diverse klanten, die het alleen bij een UTP of Wireless netwerkverbinding zouden willen laten.
We zijn met IP-TV bezig, toch?

Noot.
Zonder coax kun je via Internet bijna Live kijken op de Next via Replay of geplande opname. Kort na het begin van een uitzending starten, dan.
Met coax is iets handiger, omdat je bij gebrek aan Replay vooraf een opname moet gaan plannen voor bijna Live willen kijken op de slaapkamer ofzo. Dat is best te doen.
52 Reacties 52
Meldingen
Aan Uit
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1082Likes
ArChie.DVB wrote:

Nick999 wrote:
het coax probleem wat Alex aangeeft, was te verwachten omdat alle apparaten in principe via coax (tftp) worden geupdate en niet vanaf de UTP kant.
Als die updates een bepaalde TTL hebben dan valt inderdaad, zodra de TTL is bereikt, de box stil in afwachting van de nieuwe updates.

TFTP en TTL zijn in dit kader de verkeerde termen. Over het algemeen wordt RTV content beveiligd middels encryptie om te voorkomen dat consumenten die content kunnen opslaan en eventueel verspreiden.

Klopt. Maar de Firmware-updates en bootfile gaan via TFTP en worden gedownload en geinstalleerd nog voor er andere software actief is.

Dat was ook een van de securityproblemen een aantal jaren geleden, waarbij oudere modems, zodra ze geen update via de UBR konden doen (oftewel opstarten zonder coax) , overschakelden naar het netwerkdeel om daar op zoek te gaan naar een bootfile en je dus, met een eigen tftp server, een eigen bootfile kon uploaden en allerlei "interessante" instellingen kon wijzigen. :wink:

edit: de Quote functie heeft weer kuren...
Dave

Level 20
T.E.A.M.
  • 24780Posts
  • 1071Oplossingen
  • 8088Likes
Nick999 wrote:

ArChie.DVB wrote:

Nick999 wrote:
het coax probleem wat Alex aangeeft, was te verwachten omdat alle apparaten in principe via coax (tftp) worden geupdate en niet vanaf de UTP kant.
Als die updates een bepaalde TTL hebben dan valt inderdaad, zodra de TTL is bereikt, de box stil in afwachting van de nieuwe updates.
TFTP en TTL zijn in dit kader de verkeerde termen. Over het algemeen wordt RTV content beveiligd middels encryptie om te voorkomen dat consumenten die content kunnen opslaan en eventueel verspreiden.

Klopt. Maar de Firmware-updates en bootfile gaan via TFTP en worden gedownload en geinstalleerd nog voor er andere software actief is.

Dat was ook een van de securityproblemen een aantal jaren geleden, waarbij oudere modems, zodra ze geen update via de UBR konden doen (oftewel opstarten zonder coax) , overschakelden naar het netwerkdeel om daar op zoek te gaan naar een bootfile en je dus, met een eigen tftp server, een eigen bootfile kon uploaden en allerlei "interessante" instellingen kon wijzigen. :wink:

edit: de Quote functie heeft weer kuren...

Hier werkt de Quote goed :ballot_box_with_check:
ArChie.DVB

Level 1
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 552Likes
Nick999 wrote:

Even voor de zekerheid: De Next heeft geen (Euro)DOCSIS modem zodat het via de coax een IP verbinding kan opzetten met servers bij Ziggo. Voor het IP verkeer wordt gebruik gemaakt van de ethernet aansluiting van de Next. De reden waarom de Next een coax aansluiting heeft is voor de ontvangst van de DVB-C transport streams en dat is éénrichtingsverkeer van de wijkcentrale naar de DVB-C ontvangers in de woningen van de abonnees.

De werking van de Next is als zodanig dus niet te vergelijken met een (Euro)DOCSIS modem of een Mediabox met geïntegreerd (Euro)DOCSIS modem.
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6918Posts
  • 788Oplossingen
  • 2015Likes
hanh wrote:
Zoals gezegd.
Mijn verwachting is dat goed werken van de Next zonder coax technisch zou moeten kunnen. Ik zie geen goede reden waarom niet.
Er is 1 melding van AlexHelpt dat dit in de praktijk op den duur blijkt mis te gaan. Dat vind ik nog onvoldoende bewijs. Het kan nog een samenloop van omstandigheden zijn geweest.
Daarom ben ik gisteren een test gestart die ik langer laat duren dan de tests van 1 avondje, die ik eerder deed.
Over een week of zoveel eerder als nodig, geef ik een update.

Hou vooral de TV-gids in de gaten, die zou na een poosje leeg moeten zijn, omdat die zonder coax niet meer ge-updated wordt.
hanh
Topicstarter
Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3467Likes
De TV-Gids komt, als het goed is, via de Internet-verbinding.
Anders zou ie niet zo uitgebreid kunnen zijn. Idem voor MBXL.
Voor normale ontvangers wordt de Gids uit de zender streams gehaald met de DVB-C Tuner. (Is so-called EIT data).
Dan slechts: 5 dagen vooruit & geen historie ivm Replay.

Wel gemerkt dat de Next terug kan vallen op de traditionel Gids, als je de netwerkverbinding verbreekt.
-------------------------------------------------------------------------
Maar nu wel dit: Ziggo-Go werkt niet (via Chrome Browser). Abonnement bekijken, is de melding.
Hmm, dat is helemaal onverwacht.
Kan nog een ander incident zijn. Verder onderzoek nodig.
We ploeteren voort.
hanh
Topicstarter
Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3467Likes
Update: het ineens niet goed werken van Ziggo Go was iets anders en niet te wijten aan mijn Next zonder Coax test. Zou ook bizar zijn geweest. Alles nog ok.
Petert87

Level 6
  • 121Posts
  • 4Oplossingen
  • 24Likes
Ik heb ik de slaapkamer nog geen coax, ben ik wel van plan aan te sluiten.

Echter krijg ik voor nu een cs2004 melding. Controleer alle kabels en stekkers. Ik kan dit niet wegdrukken ofzo.

Edit: afstandsbedieningen omgewisseld. Daardoor reageerde de box boven niet.
hanh
Topicstarter
Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3467Likes
Na start van de Next zonder coax, krijg ik ook een foutmelding. Uit mijn hoofd weet ik niet welke precies, maar zal wel dezelfde zijn: kan deze Live-zender niet afspelen.

Dan de Home Button gebruiken. Daardoor kom je in het IP-TV onderdeel van de Next terecht.
Gids oproepen gaat ook nog goed ivm Replay.

Tot zover. Nu nog maar net krap 3 dagen onderweg met de test zonder coax. Alles gaat nog goed.

We zullen zien wanneer het schip strandt.

Bij stranden.
De kwestie wordt dan: waarom zou dit noodzakelijk moeten zijn?
Zelf heb ik daar, op basis van mijn logica, nog geen bevredigend idee over. Een antwoord van een Mod zal dan uitsluitsel moeten gaan geven.

Het zou goed zijn, als iemand met een MBXL Xtra met een UTP koppeling aan de hoofdbox, zonder grote pijn een Next kan gaan neerzetten, als er geen coax in de buurt is. Als dat nog niet kan, dan is wellicht verbetering van de opzet mogelijk.
Hoe belangrijk dat is, moet Liberty Global maar gaan uitmaken.
Petert87

Level 6
  • 121Posts
  • 4Oplossingen
  • 24Likes
hanh

Ik wilde net mijn bericht aanpassen. Ik had de afstandsbedieningen omgewisseld dus. Mijn fout. Alles wat moet werken, werkt nu.
hanh
Topicstarter
Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3467Likes
UPDATE
Draai nu 13 dgn zonder coax. Gaat nog steeds goed.

Laatste Update 4.17 AT is netjes binnengekomen. Geen extra aktie nodig.
Er waren wat problemen met de Gids bij velen (Geen informatie). Ook wel iets van gezien. Heeft zich hersteld.
Verder twee rampjes doorstaan.

• 3 uur spanningsuitval enkele wijken Den Haag
  • 12 uur geen Internet wegens mislukte installatie nieuwe Modem/Router

Er was in de periode 1x Power Cycle nodig omdat er na startup een probleem werd gemeld met de (bekabelde) netwerkverbindng. Dat was na installatie van de nieuwe Modem/Router.

Voorlopige conclusie: Next zonder coax kan goed werken.
Laat de test nog een weekje doorlopen en dan geloof ik het verder wel.
Petert87

Level 6
  • 121Posts
  • 4Oplossingen
  • 24Likes
Ik heb voor de Next op de slaapkamer ook geen coax, probeer deze trouwens wel aan te sluiten. Maar dat wordt nog even een klus.

Maar voor de online diensten werkt het verder prima. Ik heb hem aangesloten met een powerline set en werkt prima.
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8214Posts
  • 313Oplossingen
  • 3251Likes
hanh wrote:

Voorlopige conclusie: Next zonder coax kan goed werken.
Laat de test nog een weekje doorlopen en dan geloof ik het verder wel.

Edit : niet meer nodig is opgelost
Petert87

Level 6
  • 121Posts
  • 4Oplossingen
  • 24Likes
Ronihd ik denk niet dat hanh live tv kan kijken. Hij maakt alleen gebruik van het terugkijken van opnames en replay tv. Daarnaast kun je ook goed gebruik maken van de apps als Netflix en Videoland.
hanh
Topicstarter
Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3467Likes
Ronihd
Wacht even. Zonder coax kun je niet:

• naar de Live TV Zenders kijken
  • naar de Radio luisteren

Alle On-demand stuff is beschikbaar.

Mbv Replay of geplande Opname kun je On-Demand bijna Live-TV kijken, als je dat wilt.
Dat doe je door Replay of Opname 'vanaf het begin' te gaan bekijken vlak na de start van het Live programma.

Uiteraard is Live-TV via coax wat makkelijker, maar het is best te doen, voor mensen die soms nogal blijken op te zien tegen het trekken van een coax-kabel.
Naar bv een slaapkamer waar eerder een Mediabox XL Extra stond met een UTP-kabel koppeling aan de hoofdbox. Ze verwachten dat UTP voldoende moet zijn om de Next te kunnen gebruiken. Nou, dat is volgens mij zo. Een volgens Petert87 ook.
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8214Posts
  • 313Oplossingen
  • 3251Likes
Petert87 wrote:
Ronihd ik denk niet dat hanh live tv kan kijken. Hij maakt alleen gebruik van het terugkijken van opnames en replay tv. Daarnaast kun je ook goed gebruik maken van de apps als Netflix en Videoland.

Daar moet hanh dan iets over roepen , het zegt immers dat de gids goed werkt na wat problemen ? bedoeld hij dan de TV gids ?

Ik ga het zo toch zelf ook ff proberen ik zit nu makkelijk met een bak koffie achter mijn pc en was te lui om het zelf ff snel te proberen 😉 maar nu net heb ik het zelf geprobeerd en op het moment dat ik de coax kabel er uit trek valt mijn live tv verbinding weg dus de next heeft de coax kabel echt nodig.

Ik kon het me niet voorstellen dus of misbegrepen van mijn kant of miscommunicatie van meerdere kanten 🙂
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8214Posts
  • 313Oplossingen
  • 3251Likes
hanh wrote:
Ronihd
Wacht even. Zonder coax kun je niet:

• naar de Live TV Zenders kijken
  • naar de Radio luisteren
Alle On-demand stuff is beschikbaar.

Mbv Replay of geplande Opname kun je On-Demand bijna Live-TV kijken, als je dat wilt.
Dat doe je door Replay of Opname 'vanaf het begin' te gaan bekijken vlak na de start van het Live programma.

Uiteraard is Live-TV via coax wat makkelijker, maar het is best te doen, voor mensen die soms nogal blijken op te zien tegen het trekken van een coax-kabel.
Naar bv een slaapkamer waar eerder een Mediabox XL stond met een UTP-kabel koppeling aan de hoofdbox. Ze verwachten dat UTP voldoende moet zijn om de Next te kunnen gebruiken. Nou, dat is volgens mij zo. Een volgens Petert87 ook.

Oke misverstand dus 😉
hanh
Topicstarter
Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3467Likes
het zegt immers dat de gids goed werkt na wat problemen ? bedoeld hij dan de TV gids ?

Ja ik bedoelde de TV Gids.
Schreef:
Er waren wat problemen met de Gids bij velen (Geen informatie). Ook wel iets van gezien. Heeft zich hersteld.

Zie de Topics met talloze meldingen over recente rare problemen met de Gids.
Heb daar zelf niet veel last van gehad, maar zag ook wel wat rare dingen bij sommige zenders. Is inmiddels gefixed in het Video Platform in combinatie met de Hotfix Update 4.17 AT van ongeveer 6 dgn geleden.
https://community.ziggo.nl/test-mediabox-next-213/software-update-4-17-at-al-43325

Kortom: heeft niets te maken met wel/niet coax.
Ronihd
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8214Posts
  • 313Oplossingen
  • 3251Likes
hanh wrote:

Kortom: heeft niets te maken met wel/niet coax.
Ronihd

Oke duidelijk !

Tot op nu heb ik er zelf niet veel mee gedaan , ja kijken via de super goed werkende Next 🙂 maar ik ga nu 4 dagen er ff tussenuit en daarna zal ik zelf nog eens testen wat je wel en er niet mee kan zonder coax , zonder upt/wif en zo ik ben er nu wel nieuwsgierig naar geworden.
Eerder genoemde problemen met Tv gids en dergelijke heb ik zelf niet ondervonden , en ik lees niet alle topics helemaal door daar heb ik niet genoeg tijd voor .
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1082Likes
Kijken via UTP kan nooit een volledig alternatief zijn voor coax omdat je alleen die programma's kunt bekijken die zijn vrijgegeven voor replay. En bv FOX heeft er een handje van om flink wat series niet vrij te geven zodat ze niet later of uitgesteld bekeken kunnen worden.
Dus dat is wel iets wat men in de keuze mee moet nemen (los van het feit dat wanneer je alleen via UTP gaat kijken, je een extra belasting op je netwerk gaat plaatsen; iets war gamers minder blij van worden)
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 78729Posts
  • 5318Oplossingen
  • 23512Likes
Nick999 schreef: "Kijken via UTP kan nooit een volledig alternatief zijn voor coax omdat je alleen die programma's kunt bekijken die zijn vrijgegeven voor replay."

Of al de programma's die je wilt zien bewaren, dan kun je die vrijwel per direct "iets later dan live" bekijken vanuit bewaard.