Vraag
Reacties
meerlol
Level 1

Next en Denon X1400H volume regelen

Hoi allen,

ik heb sinds kort ook een Next. Awesome apparaat tot nu toe, echter wil 1 ding me niet lukken en wellicht kan 1 van jullie me helpen. Ik heb de Next verbonden met mijn Denon X1400H receiver en de HDMI out van de receiver met de TV. Dus ik wil het volume regelen via de receiver. De instellingen van de next zeggen dat de koppeling met de receiver gelukt is, echter gebeurt er helemaal niks als ik de volume knoppen gebruik. De receiver is ingesteld zodat HDMI-CEC geaccepteerd wordt. En de Next is ingesteld dat het volume via de receiver geregeld moet worden. Wat doe ik verkeerd?
0 Kudos
26 Reacties 26
Meldingen
Aan Uit
Dave
Level 20
T.E.A.M.
Opzich doe je niks verkeerd, je moet de afstandsbediening gewoon kunnen koppelen, door op Home (huisje) dan naar tandwiel rechts ( naast Apps) en vervolgens Beeld en Geluid, daar staat Koppel je afstandsbediening.

Je kan even de Next 5 minuten uitzetten via de schakelaar en de receiver ook even van de stroom, daarna de Next opstarten en de receiver, wat gebeurt er als je nog een keer probeert.

Probeer anders even een andere HDMI kabel naar de receiver, kijken of dit werkt.
0 Kudos
Dave
Level 20
T.E.A.M.
Anders kan je nog een Optische Audio Kabel aanschaffen en wellicht dat dit dan het probleem verhelpt. Of hier even Google Zoeken
0 Kudos
meerlol
Level 1
Topicstarter
Dave- bedankt voor je antwoord. Ik heb al een keer opnieuw gekoppeld en ik heb ook al een andere HDMi kabel geprobeerd (de meegeleverde). Ik zal vanavond de boel even uitzetten en van het begin af opnieuw proberen.
Dave
Level 20
T.E.A.M.
Laat maar even weten, anders horen we het graag, dan kan een moderator ook eventueel nog tips geven in dit topic.
0 Kudos
meerlol
Level 1
Topicstarter
Ik heb alles uitgezet, even gewacht en nog niks. Nu gebruik ik de optische uitgang en nog steeds niet. Ik kan me niet voorstellen dat zo’n redelijk nieuwe reciever geen HDMI CEC volume controle ondersteunt.
Dave
Level 20
T.E.A.M.
De HDMI Cec is inderdaad wel een punt, maar denk dat een moderator 1 deze dagen dit topic wel oppakt en je betere tips kan geven. Of andere gebruikers die een versterker hebben.

Hoop dat er snel een oplossing is.
0 Kudos
meerlol
Level 1
Topicstarter
Oh ja final note. Power controle via HDMI CEC werkt wel. De receiver gaat keurig aan/uit synchroon met de next.
Conforto
Level 10
Even een vraag in het algemeen om op dit topic in te haken zonder je van advies te kunnen voorzien, excuus. Werkt volume nu via CEC? Het hele CEC/IR gebeuren blijft vaag rondom het hele Next gebeuren, wanneer kiest de Next voor een CEC signaal om met je andere apparatuur te communiceren en wanneer zendt het IR signalen uit (het lijkt per apparaat te kunnen verschillen als ik alle topics rondom dit probleem zo'n beetje volg)? Het zou wel fijn zijn als je dit zelf kunt bepalen of dat Ziggo hier wat meer info over geeft hoe het nu precies werkt.
0 Kudos
horizonfreak
Level 13
Ik heb een paar screenshots gemaakt voor je
De rood gemarkeerde instellingen die moet je aan hebben staan in je Denon receiver.
Ik heb ook een screenshot er bij gedaan van de achterkant van je receiver waar de arc aansluiting zit. Deze heb ik geel gemakeerd. Hier sluit je de Hdmi kabel op aan van de denon naar je tv hdmi waar ook arc op staat.
De ziggo next op aansluiting 1 CBL\Sat van je denon hdmi
Wel even kijken of je een hispeed hdmi kabel hebt.
En natuurlijk even kijken in het menu van je tv of je arc functie aan hebt staan.
En als je dit allemaal hebt ingestel even je Next box fabrieks reset doen en de instalatie stappen door lopen van het kopelen van je afstandbediening
Ik hoop dat dit je veder helpt.

meerlol
Level 1
Topicstarter
horizonfreak hartstikke bedankt voor je uitgebreide antwoord. Helaas is dit exact hoe ik het allemaal ingesteld heb. Ik zie alleen niet wat het er toe doet of ik de tv via arc aangesloten heb. Het lijkt me niet relevant. Heb je zelf ook deze receiver en werkt het bij jou wel?
0 Kudos
horizonfreak
Level 13
Ik heb ook een denon receiver. heb je bij audio in de next gekozen voor denon de rede dat ik het via arc hdmi van de tv laat lopen is omdat ik dan ook het geluid van de smart tv functie via de receiver krijg
0 Kudos
meerlol
Level 1
Topicstarter
Ja de audio staat op de Denon in de Next. Ik gebruik de optische uitgang, maar ik heb het ook met audio over HDMI geprobeerd, ook dat werkte niet. Ik heb al een factory reset van de Next gedaan, dat doe ik liever niet bij de receiver (erg lang bezig geweest met instellen en nu is hij perfect).
0 Kudos
horizonfreak
Level 13
heb je al geprobeerd in het menu van de next zelf handmatig je receiver in te stellen op de afstandsbediening. Kan ook best zijn dat je next de verkeerde ir code heeft ingesteld op je afstandsbediening.
0 Kudos
meerlol
Level 1
Topicstarter
ja dat heb ik ook meerdere malen geprobeerd. Ik wil overigens geen IR gebruiken, gewoon RF naar de Next en die moet HDMI-CEC naar de receiver sturen. De receiver staat achter een deurtje namelijk. Het zal toch niet zo zijn dat de AB alleen maar IR probeert? Dat zal ik vanavond even testen met het deurtje open (volgens mij heb ik het al een keer geprobeerd maar kan geen kwaad om nogmaals te doen).
0 Kudos
MaxH
Level 17
Ik heb de X1500H. Ook Next via HDMI en via HDMI naar TV. Ik heb bij de Next speakers op TV staan. Denon op pass-trough. Volgens mij alleen IR. Ik gebruik een IR Harmony. Met Denon uit gaat het geluid via de TV speakers, Bij Denon aan, geluid gaat via de 'grote' speakers en gaan de TV-speakers uit. CEC overal uit.
0 Kudos
horizonfreak
Level 13
meerlol wrote:
ja dat heb ik ook meerdere malen geprobeerd. Ik wil overigens geen IR gebruiken, gewoon RF naar de Next en die moet HDMI-CEC naar de receiver sturen. De receiver staat achter een deurtje namelijk. Het zal toch niet zo zijn dat de AB alleen maar IR probeert? Dat zal ik vanavond even testen met het deurtje open (volgens mij heb ik het al een keer geprobeerd maar kan geen kwaad om nogmaals te doen).

Denk dat daar het probleem zit de afstandsbediening verstuurd ir naar de receiver.
Als je de hdmi kabel van de denon op de arc van je tv hebt aangesloten en je de volume omhoog zet van je tv met de originele afstandsbediening van je tv dan zou de volume van de denon moeten reageren.

Zo niet dan is de hdmi cec link niet verbonden. Wat jij wilt is volume van de denon via rf. Dat is niet mogelijk alleen als je de denon via hdmi arc verbonden hebt en in de tv de hdmi cec en arc aan hebt staan en dan vervolgens in de tv geluid via audiosysteem.

Dan werkt het wel dan stuurt de afstandsbediening een ir signaal naar de tv van volume omhoog en de tv staat dan op audiosysteem ingesteld en stuurt het singaal via de hdmi naar de denon om te zeggen volume omhoog.
Dit kun je controleren als je ook de originele afstandsbeding van je tv volume omhoog kiest en je ziet de denon dan reageren dan weet je dat de link via hdmi goed werkt.

Vervolgens moet je in de next dan kiezen voor geluid van de tv. Zo weet de next dat je geluid geregeld word via de tv. Aangezien je tv gewoon de ir signalen kan ontvangen en de denon niet omdat die achter een deurtje staat.

Ps. een fabrieksreset voor de denon is niet nodig. Wat ik je wel aan raad is dat je een backup maakt van je instellingen van je denon dit is mogelijk via usb.
Zeer handig mocht er een keer wat mis gaan qua instellingen of update van de receiver. Ik heb er een screenshot bij gedaan.
0 Kudos
meerlol
Level 1
Topicstarter
Het hele idee van CEC is toch voornamelijk dat je commando's van de AB van apparaat 1 doorstuurt naar apparaat 2? Dat is wel de pest met die hele CEC standaard, iedereen is vrij om te kiezen welk deel hij implementeert en blijkbaar kan de Next dus geen volume control via CEC?
0 Kudos
MaxH
Level 17
De Next heeft sowieso geen variabel(regelbaar) volume ingebouwd.
0 Kudos
meerlol
Level 1
Topicstarter
Dat hoeft ook niet, de AB heeft wel volume knoppen dus volgens mij is mijn verwachting dat die volume commando's dan via CEC naar een ander apparaat verstuurd kunnen worden niet zo gek toch?
0 Kudos