Msgambler

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Next box slechter beeld dan de XL

Na veel ellende om de Next box te krijgen en het goede abbo te laten werken in de systemen van Ziggo ( is uitbesteed in India !) , de next box werkend in huis.   Wat een tegenvaller qua beeld !! Las al wat dingen op Ziggo forum na ontvangst en dat de firmware sinds kort vernieuwd is, maar wat een verslechtering van beeld in vergelijking met die lawaaierige trage XL box. 
Ja de next werkt snel en bijna geen geluid maar wat een verslechtering van het beeld zeg . Ja alle  verschillende instellingen al geprobeerd en alle kabels nieuw en goed aangesloten mar blijft slechter dan de XL.  Wat een drama weer en dan moet ik nog meer gaan betalen en met dezelfde zenders notabene.  Triest dat Ziggo 

77 Reacties 77
bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

Uit de Next komt eenzelfde soort beeld als uit de XL.

Is het beeld slechter dan staat de hdmi output waarschijnlijk op automatisch of 4k. En 4k beeld maken (up scalen) doet de Next niet zo goed.

Is het een normale HD tv dan zou het beeld goed moeten zijn. Dan kan het zijn dat je je tv instellingen een beetje moet aanpassen. 

Bij een 4K tv zijn er een hoop instellingen in de TV en Next die een slecht beeld opleveren.

Ik heb geen 4k tv. Kan daar niet verder mee helpen. Maar Next en 4K kan erg fout gaan.

Om meer hulp te krijgen helpt het om het tv type te melden. En een betere beschrijving van "slecht". Is het tijdens live kijken of opnames. Is het donker. Slechte kleuren. Wazig.........

 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Omdat er maar 1 uhd kanaal is zal instellen op 1080i de beste optie zijn doorgaans ook als je een 4k tv hebt, een andere stelregel is zet alle beeld verbeteraars uit. Wat het beste resultaat geeft kan per TV en merk verschillen.

In wat voor opzicht komt het beeld slechter over?

Msgambler
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

De next staat op 1080p.  1080i ook gedaan , geen verschil 

Tv is LG 4K nano 

Had uitstekend beeld bij de oude XL en met de next slechter 

Beeld ziet er gewoon lang niet zo mooi en scherp uit als bij die XL   

Mijn Netflix , Prime etc op de tv zelf zijn uitstekend   Gewoon tv kijken is simpelweg slechter dan de XL   
 

En waarom duurder want ik heb dezelfde zenders    Spijt van de next ondanks dat ie sneller en stil is 

 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Dan lijkt het toch iets te zijn in de instellingen bij een van beide apparaten. Heeft deze Next wel de laatste update?

Afgaande op andere vergelijkbare topics zal het neer komen op het technische verschil van beide boxen, en zal het net als hier kunnen schelen als je het met de TV instellingen probeert.

Blijkbaar was er met LG modellen een probleem waar een update voor is uitgegeven door de fabrikant.

Waarom duurder, meerdere redenen. 

Movies & Series XL zit bij dat bedrag mee gerekend. Als je dat pakket al los afnam maakt dat het verschil niet. Normaal heb je bij XL 80 TV kanalen bij TV Max 125.

Heb je ook je internet deel veranderd dan kan dat nog mee spelen.

Simba24

Level 13
  • 786Posts
  • 37Oplossingen
  • 190Likes

Op mijn Philips 4K TV heb ik de Next gewoon op 4K staan en alle beelden zijn goed zowel de SD, HD en de UHD beelden.
Wat me wel opvalt is dat de UHD beelden via de satellietschotel veel mooier zijn.
Als je daar LoveNature 4K vergelijkt met Ziggo 205 LoveNature 4K dan is er wel duidelijk verschil.
Maar ondanks dat is het beeld van Ziggo wel degelijk een 4K beeld dat is duidelijk te zien.
Ziggo zal wel wat knijpen om de bandbreedte wat te sparen denk ik.
 

 

Msgambler
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Mijn tv is altijd up to date en met installeren vd Next werd deze ge update

De next geeft gewoon minder goed beeld en dat had ik nooit verwacht 

Trouwens met zappen door kanalen komt het geluid later mee.  De eerste 2 seconden geen geluid    Ook zoiets 

 

Movies xl werd al een jaar lang gratis weggegeven trouwens bij mijn vorige abbo zonder next     Een paar oude series en films en een onvolledig hbo 

Nee , na mijn ervaringen met verhuizen en nu een wat slechter beeld ga ik maar eens kijken naar de glasvezel aanbieders hier

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Msgambler wrote:

Mijn tv is altijd up to date en met installeren vd Next werd deze ge update

De next geeft gewoon minder goed beeld en dat had ik nooit verwacht 

 

 

Vervelend dat je dit zo overkomt, maar ik snap het niet helemaal.

Bij meerdere Next gebruikers in mijn familie en ook bij mij ziet het beeld er prima uit, ook het eerdere genoemde Love Nature kanaal op 205 ( als dat in je abbo zit ) ziet er heel goed uit ik kijk naar een Philips oled 65 inch scherm 4 K.

 

Dat je beeld niet goed is moet dan ook een lokaal ( individueel ) probleem zijn is mijn 1e gevoel.

Hen je deze link gelezen geplaatst door @RoWi. ?  https://community.ziggo.nl/mediabox-next-239/tips-voor-de-beste-beeldkwaliteit-40055

En er zijn ook eerder problemen gemeld op deze community door andere die ook een LG tv hadden en er een software update door LG is uitgebracht om dit niet Ziggo probleem op te lossen.

 

Msgambler wrote:

Trouwens met zappen door kanalen komt het geluid later mee.  De eerste 2 seconden geen geluid    Ook zoiets 

 

 

Dat klopt ook niet er moet echt wat aan de hand zijn…….

Heb je de TV al een keer van de stroom afgehaald ? zodat hij even een harde reset krijgt ?

Heb je al een andere hdmi ingang geprobeerd ? heb je de meegeleverde hdmi kabel gebruikt ?  

Heb je diverse resolutie instellingen in de Next geprobeerd ? , bij mij staat deze op 4 K.

En als laatste kan het ook nog zo zijn dat de Next een soort van defect is , dat is niet helemaal uit te sluiten, maar nogmaals de next is vind ik een prima apparaat wat veel beter werkt en is als de oude XL

Msgambler wrote:

 

Movies xl werd al een jaar lang gratis weggegeven trouwens bij mijn vorige abbo zonder next     Een paar oude series en films en een onvolledig hbo 

Nee , na mijn ervaringen met verhuizen en nu een wat slechter beeld ga ik maar eens kijken naar de glasvezel aanbieders hier

 

Tja elders is het gras altijd groener.

The Fons

Level 10
  • 391Posts
  • 15Oplossingen
  • 359Likes

Deze issues spelen inmiddels al zolang als de Next is gelanceerd. Slechter beeld als de XL. Is trouwens nog veel slechter geweest in de beginfase. Middels updates is het wat verbeterd maar de XL is mijn inziens ook beter qua weergave. Ook loopt het geluid niet synchroon en moet je e.e.a. aanpassen om het acceptabel te krijgen. Dan is er nog het ondertiteling probleem wat zo af en toe de kop weer opsteekt. Of de opname troubles die ook af en toe weer boven water komen. Doordat je zelf je tv instellingen kan veranderen kan je het beeld wat "beter" krijgen maar ik ben het met je eens dat "uit de doos" de XL het beeld beter weergeeft dan de Next. Op 4K of automatisch is het beeld beduidend slechter als op 1080p. Je kan dan ook beter je tv de upscaling laten doen naar UHD.

Voor mij is het enige voordeel wat de Next heeft over de XL, de snelheid van zappen en in het menu navigeren. 

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

Ik heb het zelfde goede/slechte/mooie beeld om mijn tv via CI+/Humax/Next. Wel op een FullHD plasma. 

4k op de Next is bij sommige tv combinaties fout gevoelig. Maar een Next vast gepind op 1080i zal op alle tv kanalen een even goed beeld moeten geven als een XL.

Love Nature en Netflix op 4k kan direct via de TV beter zijn.

Wegvallend geluid kun je voorkomen door de dolby audiokeuze op "altijd aan" te zetten. Of op "uit". De volgstand kan even moeten omschakelen.

Iedere overgang van apparatuur moet even wennen. 

Het idee dat je alles in 4k ziet via een Next is niet waar. De Next maakt er een 4k beeld van. De bron is nog steeds dezelfde als ook via de tv kabel en XL.

Netflix en LoveNature halen het beeld via internet binnen en kunnen daarom een 4k beeld direct doorgeven. Ook een aantal series in Movies is in 4k.

De Next is geen wonder kastje dat een enorme beeld verbetering geeft. Dat is een marketing actie. Het kan maar dan moet Ziggo het wel aanbieden. De F1  in 4k. Helaas. Dat zegt genoeg denk ik.

Maar slechter beeld dan de XL zou niet moeten.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

In dit geval is het bij de topic starter vooral minder scherp, en dat kan zeker in de Next versus de XL zitten.

De beleving is anders, Er wordt bij @Msgambler direct via de TV zelf naar Netflix gekeken, wordt de Next gebruikt zal het beeld er ook anders uit zien.

 

Verder zou je met de Next wel UHD/4K moeten zien op een UHD/4K tv echter het bronmateriaal blijft HD 1080i sommige kanalen zelfs 720 daar worden pixels bij verzonnen. 

Dergelijke verschillende reacties lezen we ook over de Ziggo Go TV app waarvan de lineaire kanalen in 720p worden doorgegeven.

Vooral op 55 inch en grotere schermen met weinig Dots per inch zal je dan matig beeld krijgen.

 

Met andere woorden het is deels de eigen beleving en deels technisch. Het is zelfs zo erg dat al heb je exact hetzelfde merk en model er toch verschillen per TV voorkomen.

De topic starter geeft aan recent te zijn verhuisd, kortom het kan zelfs aan een verouderde AOP liggen, en het signaal wat binnenkomt.

Msgambler
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

AOP en groene kabel spiksplinternieuw !

Simpelweg is de beeldkwaliteit minder dan de XL en dat is ongelofelijk en jammer 

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

Zoals door velen al opgemerkt. Je zal toch in de tv instellingen iets moeten aanpassen om dezelfde beleving te krijgen. Meer of minder scherpte in stellen. Die instellingen onthoud de tv per ingang en misschien ook wel per resolutie.

Simpel XL omwisselen voor Next zal in de meeste gevallen een ander beeld geven. En "ander" wordt meestal gezien als "slechter". Over dit soort benamingingen en voorkeuren heeft iedere gebruiker een ander idee/gevoel.

Laat ik zo zeggen: als de aansluitingen en kabels goed zijn. Dan zal de Next geen ander beeld geven dan het nu doet.

Aanpassingen zullen in de tv gedaan moeten worden. 

 

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

Wat ik niet snap is dat ikzelf en bij minstens 3 andere mensen waar ik zelf regelmatig kom en ook naar hun TV toestellen met de Next kijk en dat ik zie dat de Next prima en perfect beeld geeft !

Diverse merken zoals Philips en Sony en ook Samsung , geen LG daar heb ik geen referentie van.

Doet niet onder voor kijken via de CI + module en de XL …..

Dus ik ben het er NIET mee eens dat de Next slecht beeld doorgeeft maar daarmee zeg ik niet dat de TS en ook andere hier het geen punt hebben zeker omdat het ook je eigen beleving is.

Alleen jammer dat er niet op ingegaan wordt om een oplossing te zoeken 1e bij jezelf.

En ja ik ben zeer kritisch als het gaat om beeldkwaliteit ik geef niet voor niks bijna € 3000,00 uit voor een goed toestel.

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes
Msgambler wrote:

AOP en groene kabel spiksplinternieuw !

Simpelweg is de beeldkwaliteit minder dan de XL en dat is ongelofelijk en jammer 

maak eens een foto van het aop

en kijk je opnames via wifi of bekabeld

Msgambler
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

AOP pas aangelegd door ziggo   Nieuw

Tv bekabeld via nieuwe coax en next op wifi ( neem niks op )

Hier is alles gedaan , nieuw en vernieuwd en goed aangesloten.   Gewoon duffer beeld  

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes
Msgambler wrote:

AOP pas aangelegd door ziggo   Nieuw

Tv bekabeld via nieuwe coax en next op wifi ( neem niks op )

Hier is alles gedaan , nieuw en vernieuwd en goed aangesloten.   Gewoon duffer beeld  

Dat kan en dat geloof ik graag, dat kan je echt enkel verbeteren door instellingen in de TV zelf, meer keuze heb je helaas niet. Of terug gaan naar TV Compleet met XL.

PS of topic

De prijs heeft in mijn ervaring weinig te maken met de kijk ervaring, genoeg dure tv's waarin goedkopere/slechtere onderdelen zitten dan goedkopere TV's. 

3 mensen/ tv's s is wel een heel beperkt referentie kader. Ik weet wel dat ik het nog even bij de HUMAX 5300C houd.

Ik neem nu al Movies en Series XL af dan blijft het opnemen en betere synchronisatie met de Ziggo Go app  over, dat is de meer prijs voor Tv Max niet waard. 

Er komt nog eerder een tweede Amazon Firestick of een Android Mediabox.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

“en het goede abbo te laten werken in de systemen van Ziggo ( is uitbesteed in India !)”

Gelukkig niet in India, dat is een wijdverbreid misverstand, heb ik uit een reactie begrepen van een Ziggo moderator in een ander topic.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes
Be rt wrote:

“en het goede abbo te laten werken in de systemen van Ziggo ( is uitbesteed in India !)”

Gelukkig niet in India, dat is een wijdverbreid misverstand, heb ik uit een reactie begrepen van een Ziggo moderator in een ander topic.

Liberty Global is uiteraard een globaal bedrijf dat verbaasd me dan niet eens, hoewel ik me wel continue afvroeg waar dat op is/was gebaseerd.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@RoWi. Veel global bedrijven hebben de 24/7/365 system monitoring in India lopen.

Een aantal hele grote jongens als b.v. Microsoft, ook een deel van de 24/7/365 helpdesk voor grofweg een derde deel van de dag. (USA, Ireland, India)

Uitgelicht topic