Rikke

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Next - beeld loopt voor op geluid

Hallo allemaal,

Advies van ziggo zelf om een topic te openen. Ik hoop dat dit mijn probleem oplost.

 

Wij hebben nu een mediabox next in huis, wij hadden de horizonbox alleen liep die vaak vast en was traag. Alleen hebben we er een ander probleem bijgekregen.

Namelijk het beeld loopt voor op het geluid.

Dit probleem deed zich niet voor op de horizon.

Ook niet op de tv zelf, met apps enz.

In de instelling van de box next kan je het geluid vertragen maar het laat je niet het geluid versnellen, en dat is wat ik moet doen om het syhroon te laten lopen.

Wij hebben een sony tv met soundbar. Maar hier lijkt mij niet het probleem in te zitten omdat het voor de box niet voor deed.

Ik las een forum van 2019 met dit probleem. Apart dat dat dan nog niet opgelost is.

Ik las ook dat je de soundbar op de box aan kunt sluiten, maar dan heb ik geen geluid meer van de tv als ik op Spotify zit of plex.

Ik he contact gehad met ziggo zij hebben me verteld dat het een bekend en moeilijk probleem is en dat ik een topic zou kunnen openen. Hierbij.

Ik hoop dat ziggo dit eindelijk is oplost dan.

Alvast bedankt

 

16 Reacties 16
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

Hoi, 
Welkom op dit klanten helpen klanten forum van Ziggo.

 

Zo ver ik het kan beoordelen zijn de lip sync problemen opgelost bij de Next mediabox.

Ik weet niet of het kan:

Sluit de Next aan op de 1e 4 K geschikte HDMI port op de TV aan , sluit de soundbar aan op de ARC HDMI port van de TV.

 

Normaal gesproken kan je in de app en of instellingen van de soundbar ook iets spelen met lip sync instellingen mocht het nodig zijn.

 

En als 1e voor je dit doet haal de TV ook even van de 230 volt af voor 1 minuut. 

Steefb

Level 20
  • 15865Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

@Ronihd Het audio sync probleem is er nog steeds, door de belabberde zoekfunctie van het forum kan ik zelfs mijn eigen bijdragen over dit issue niet snel terugvinden .

 

Als het beeld voorloopt is er niets in te stellen, er is alleen maar een audio vertraging.

 

Bij sommige combinaties van tv/receivers/next is het via arc niet goed te krijgen.

 

Zie bijv. bij mij deze combinaties.

 

  • HDMI Next > Onkyo > TV.  Is audio sync ok, maar mijn onkyo geeft geen 4k door.
  • HDMI Next > TV > Onkyo. Beeld loopt voor.
  • Optical Next > naar Onkyo, HDMI > naar TV acceptabel, maar verschil tussen zenders en/of Dolby aan/uit. 

 

Edit - Later toegevoegd. Kijk bijvoorbeeld ook hier.

Opgelost: Re: Beeld loopt vóór op geluid Ziggo Next - Ziggo Community

Rikke
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Jazeker de mediabox next is aangesloten op hdmi 4k poort en de soundbar is aangesloten op hdmi arc.

Zoals ik al aangaf het probleem doet zich alleen voor op de box. Via de tv zelf de apps, spotify , youtube , plex, netflix enz. Dit geluid gaat ook via de soundbar. Is het probleem niet aanwezig. En zoals steefb al aangeeft het is niet opgelost. Je kunt de audio alleen vertragen op de mediabox next. Maar het beeld loopt voor. Je moet de audio dus kunnen versnellen.

Dat wat je aangeeft met de stekker er even uithalen van de tv, heb ik nog niet geprobeerd, dat ga ik even proberen dankje voor de suggestie.

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

@Rikke  schreef:

 

Dat wat je aangeeft met de stekker er even uithalen van de tv, heb ik nog niet geprobeerd, dat ga ik even proberen dankje voor de suggestie.


Soms helpt het om ook even de computer die in de smart TV zit te rebooten.

 

@Steefb 

Ik geef zeker toe dat ik ook ruime tijd de issues met het geluid heb gehad , maar ik heb het net nog een keer heel kritisch zitten bekijken maar ik ervaar het niet meer , wil niet zeggen dat het in bijvoorbeeld andere set-up's geen issues is.

 

Mij setup

  1. Next met 8 K HDMI kabel op de 4 K HDMI 1 ingang van mijn Philips  65 OLED855/12
  2. Apple Tv  4 K 8 K HDMI kabel op 4 K HDMI ingang 2 van mijn Philips  65 OLED855/12
  3. Sonos ARC soundbar bijgeleverde HDMI kabel op de ARC HDMI port 3.

Wat mij opvalt is dat je schrijft:

 

Bij sommige combinaties van tv/receivers/next is het via arc niet goed te krijgen.

 

Zie bijv. bij mij deze combinaties.

 

  • HDMI Next > Onkyo > TV.  Is audio sync ok, maar mijn onkyo geeft geen 4k door.
  • HDMI Next > TV > Onkyo. Beeld loopt voor.
  • Optical Next > naar Onkyo, HDMI > naar TV acceptabel, maar verschil tussen zenders en/of Dolby aan/uit. 

 

Wat je hier eigenlijk schrijft is dat je geen audio lip sync probleem hebt maar als je het op een combinatie "Van " aansluit dat het dan mis gaat, mijn vraag is dan: is dit een probleem wat Ziggo met de Next veroorzaakt.

 

Ik denk dus dat dit niet een Zigg problem is

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8990Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Hi @Rikke,

 

Ik was benieuwd of het uiteindelijk nog gelukt is om je audio goed te krijgen, hoe staat het er op dit moment voor?

Mocht dat niet het geval zijn, kun je dan laten weten wat het type TV en aangesloten geluidsapparatuur is? En wil je je je adresgegevens toevoegen aan je profiel?

Rikke
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

We zijn nog steeds aan het knooien met het geluid, de stekkers er meerdere malen uitgehaald van bijde.

ook in de settings van de soundbar geweest maar loopt de rest niet meer gelijk( via tv , spotify , youtube , plex et.) 

Wij hebben een sony bravia xr oled 4k tv xr65a83j met daarop aangesloten bose soundbar 700 via hdmi arc

media box next ook aangesloten met meegeleverde hdmi kabel op 4k hmdi poort tv

ook andere hdmi kabeltjes geprobeerd voor de media box next maar daar veranderd het ook niet van.

 

ik heb de gegevens toegevoegd, bedankt 

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5180Posts
  • 488Oplossingen
  • 1663Likes

Hoi @Rikke

Jammer dat nog niet gelukt is allemaal. Je hebt al heel wat geprobeerd, zeg! Waar ik nog wel even nieuwsgierig naar ben, speelt dit probleem ook als je het geluid rechtstreeks afspeelt op de TV?

Rikke
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

helaas ook op de tv zelf, ook even een andere soundbar geprobeerd maar dat doet ook niks, ook het hele zetje geprobeerd op een samsung tv 7 series, maar het zelfde.

Ik zou ook niet meer weten wat ik moet proberen, wordt toch leren kijken met dit verschil, of toch maar weer die horizon terug halen.

Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

Goed dat je dat ook nog hebt geprobeerd. Ik wilde je gegevens erbij pakken, maar ik zie dat er een toevoeging is op dit adres. Kun je die ook nog even in je Community profiel zetten? 

Rikke
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Excuses voor het laat reageren,

Drukke weken.

Ik heb mijn adress er in staan. Verder geen ander adress

Monica
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 772Posts
  • 154Oplossingen
  • 262Likes

Geen probleem @Rikke, soms gaan andere zaken even voor. Even samenvattend, beeld en geluid via de Next loopt niet synchroon, of het geluid via de Soundbar of rechtstreeks via de TV loopt maakt geen verschil. Verschillende kabels en manieren van aansluiten maken geen verschil. 

 

Ik ben nog wel benieuwd of de televisie over de laatste softwareversie beschikt. De Community heeft vast ook nog tips voor je! 

Rikke
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Tv recent geupdate, geen verschil helaas.

Ik denk dat dit voor de software versie staat; OS-Build van Android TV

BRAVIA_VH2_M_EU-user 10 QTG3.200305.006.S55

638001 release-keys

 

Softwareversie ziggo media box next

Applicatieversie; 76_2021080

Versie; 4.34

 

Software versie van de bose soundbar 700 ook even bekeken, deze was wel updated.

Firmwareversie 11.0.16-4+Ocee2a1

Meindert
Community Moderator
Community Moderator
  • 1437Posts
  • 217Oplossingen
  • 585Likes

Zeg @Bert , dit topic is aardig stil de laatste weken. Zou jij eens met Rikke mee kunnen kijken? 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

Ik heb geen idee wat betreft HDMI arc en doorgeluste audio en video.

Ik sluit het nooit op een dergelijke manier aan.

Mogelijk kan @robbo hier wat in betekenen.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Hier even de kritische persoon in mij. Sorry, maar ik snap nog steeds niet veel van de aangedragen adviezen. Ik zag dit gisteren ook al in een ander topic: Anders aansluiten, Tv en box resetten, even een stukje terug spoelen, andere kabels gebruiken etc. Dat staat hier dus niet allemaal, maar een deel ervan wel, en op het andere topic word dan ook nog een reeks vragen gesteld door een moderator waar ik een beetje de moed door verlies. 

Het is gewoon een probleem in de Next, maar ook in de XL na de laatste updates, hetgeen gewoonweg opgelost moet worden door Ziggo. Het is hier niet aan de klant alles maar anders aan te sluiten, andere ingangen op de Tv te gebruiken, en wat ik al heb genoemd, maar echt aan Ziggo om dit issue wat al heel lang loopt voor eens en altijd op te lossen. Het is ronduit absurd dat een klant zoveel toestanden moet uithalen om beeld en geluid synchroon te krijgen. Ik heb dit nog nooit gehad met apparatuur.  

Einde kritische Willem

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

@Willem-A1  schreef:


Einde kritische Willem


Kritiek is altijd goed !

 

Er speelde/speelt ? idd een issue met het niet synchroon lopen tussen geluid en wat je ziet.

 

Als ik naar mezelf kijk heb ik geen last "meer " van dit probleem , het lag bij mij aan mijn instellingen en de manier waarop mijn instellingen stonden.

 

Mee eens dat de klant niet van alles zou moeten doen maar ik denk dat met de huidige technieken vooral digitaal gezien het niet meer is zoals wij dat meer dan 30+ jaar geleden deden , aansluiten zenders zoeken en klaar 😉 

 

Er zijn te veel manieren en apparatuur waarmee je kan kijken en luisteren en kan aansluiten op media apparatuur zoals een TV.

 

Mijn opstelling is NEXT via HDMI kabel op port 1 van de TV die ook 4 K geschikt is , port 2 zit mijn apple TV en port 3 HDMI ( ARC ) wordt als uitgang gebruikt naar mijn Sonos ARC en op deze manier heb ik prima geluid en loopt het zeker weten synchroon ( zoals ik het zie en hoor ) .

 

Er zijn ook mogelijkheden beschikbaar bij een klant als voorbeeld :

Next via HDMI naar een versterker en dan HDMI naar de TV en meerdere soorten op deze manier aansluiten.

Vaak zorgt dat er voor dat 4 K niet goed doorkomt ondanks dat de versterker 4 k doorgifte geschikt is en dat heeft vaak te maken met het iets andere "modernere " protocol wat de Next gebruikt.

 

En dat zorgt voor problemen die de klant toch zelf moet oplossen.. dus tja 😉

Uitgelicht topic