Robun

Level 7
  • 157Posts
  • 0Oplossingen
  • 23Likes

Next achter eigen router (Fritz!Box) geeft CS9993

Ik heb mijn Ubee 1318 in bridge staan, met daarachter een Fritz!Box 7590 als router. Hierop is de Next aangesloten, wat het grootste gedeelte van de tijd prima werkt. Om de zoveel tijd (enkele dagen) geeft de Next echter de foutmelding CS9993. De Ziggo servers zouden niet bereikbaar zijn. Volgens diagnostisch menu is de verbinding met de router (Fritz!Box 7590) prima, wat ik in de router zelf kan bevestigen.

 

Van alles geprobeerd, maar de enige oplossing is om het modem te resetten. Daarna werkt het weer voor een tijdje.

 

Op het forum lees ik dat dit probleem een tijdje terug ook speelde met oude firmware op de Next. Is dit nog steeds zo of is er iets anders aan de hand?

39 Reacties 39
anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

is de next bekabeld of draadloos aangesloten ?

 

werkt de rest van de pc’s etc wel prima met streaming ?

 

https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/foutcodes/foutcode-cs9993

kun je de energie eens op hoog zetten ?

Robun
Topicstarter
Level 7
  • 157Posts
  • 0Oplossingen
  • 23Likes

Hij is nu draadloos aangesloten, maar die verbinding is stabiel (en bovendien maximale doorvoersnelheid). Zoals ook elders beschreven maakt bedraad/draadloos niets uit.

 

Hij staat nu idd op eco, ook omdat dat (energiezuiniger) een reden was voor de Next. Waarom zou deze instelling technisch een verschil maken voor de connectie met Ziggo? En waarom zou een reset van het daadwerkelijke modem dan de oplossing zijn?

 

In principe werkt streaming op andere devices prima, maar sinds het nieuwe docsis 3.1 modem is mijn verbinding wel slechter dan met de oude Cisco. Zie ook: https://community.ziggo.nl/t5/Internet/Modem-geeft-slechte-quot-DS-quot-aan/td-p/931592/emcs_t/S2h8Z...

Volgens de laatste Ziggo monteur is er verder niets meer te verbeteren aan het signaal, al krijg ik dus wel elke minuut die meldingen (CM status sent) in de log. Overigens kan ik me niet voorstellen dat dit echt van invloed is op de Next, want als het wel werkt werkt het helemaal prima.

 

Ook zie ik in het modem heel soms de error DHCP renew. Dit vind ik vreemd want het modem staat in bridge... Dus waarom geeft die een DHCP error?

Robun
Topicstarter
Level 7
  • 157Posts
  • 0Oplossingen
  • 23Likes

Energieverbruik op hoog maakt geen verschil helaas. Alleen reset van het modem helpt.

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

ik denk eerder dat de problemen met de modem de oorzaak zijn van de melding op de next

 

ik zie in je andere topic dat er morgen een netwerkmonteur komt  

is dat in de staat of wijk ?

 

het lijkt mijn dan verstandig om eerst even afgewachten of het daarna is opgelost

wel raad ik je aan daarna het modem even 30 seconde van de stroom te doen

Robun
Topicstarter
Level 7
  • 157Posts
  • 0Oplossingen
  • 23Likes

De monteur is niet op mijn verzoek ingepland, dus de details weet ik niet. Ik begrijp dat hij komt vanwege een storing in ons blok. Ik heb dat geïnterpreteerd als onze straatkast, waar drie verdelers inzitten. Hopelijk tref ik de beste man/mevrouw morgen. Ik weet niet wanneer hij/zij er is en de kast staat om de hoek.

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

dan denk ik dat die storing morgen verholpen is

Robun
Topicstarter
Level 7
  • 157Posts
  • 0Oplossingen
  • 23Likes

Dat denk ik ook. Geen idee alleen wat "die storing" is. Hopelijk heeft het te maken met de problemen die wij ervaren en zijn die dan ook meteen opgelost!

jansmarcel

Level 16
  • 1410Posts
  • 68Oplossingen
  • 697Likes

Ik heb overigens dezelfde setup. Next is bedraad aangesloten. Vandaag voor de 2e keer de storing gehad zoals beschreven door de TS. Dit was bij mij beide keren rond 21.00uur en het was in beide gevallen bij mij na 1-1,5uur opgelost zonder dat ik de modem en FritzBox opnieuw hoefde op te starten.

Robun
Topicstarter
Level 7
  • 157Posts
  • 0Oplossingen
  • 23Likes

Ik heb meteen mijn Next weer even aangezet, en warempel, ook bij mij is het nu vanzelf opgelost! Dus dan ligt het toch aan Ziggo? Ook bij mij kwam deze storing steeds rond 21:00 uur voor. 

jansmarcel

Level 16
  • 1410Posts
  • 68Oplossingen
  • 697Likes

@Robun  of dit zo is durf ik niet te zeggen. Wel was het op het moment van de storing voor mij mogelijk via de ziggogo app op telefoon/tablet of via de browser op een laptop/pc gewoon de opnames te benaderen.
Dan kun je zeggen dat de servers gewoon actief waren, maar dat (alleen) de Next dus de verbinding ermee kwijt was.

De volgende keer als het probleem optreedt ga ik eens kijken wat er gebeurd als de fritzbox vervangen wordt door een andere router. Werkt het dan direct dan kan er iets in de fritzbox mis gaan. Gaat het dan ook niet. Dan is het de Next en de server van Ziggo lijkt mij.

Robun
Topicstarter
Level 7
  • 157Posts
  • 0Oplossingen
  • 23Likes

Ik zag de volgende keer ook de Ziggo app even checken. Andere router heb ik niet liggen om te testen, ben erg benieuwd naar je resultaten! Vind het fijn dat ik niet de enige ben met deze setup en dit probleem!

jansmarcel

Level 16
  • 1410Posts
  • 68Oplossingen
  • 697Likes

ik ga ze zeker delen, Maar eerlijk: ik hoop dat vandaag de laatste keer was 😊

SunnieNL

Level 5
  • 72Posts
  • 0Oplossingen
  • 20Likes

Ik had dat een paar dagen geleden ineens. Verschil is dat mijn Next wel achter een connectbox staat. Na lang zoeken zag ik in mijn DNS ineens foutmeldingen verschijnen. Ik gebruik Next DNS als DNS server en deze heeft een optie waarbij een DNS rebind (een dns verzoek levert een intern IP adres op) een no-go is, omdat dit vaak door malware gebruikt wordt en/of door hackers om een router op het interne netwerk een commando te geven. De Next deed ineens zo'n DNS rebind op dmdsdp.com (een subdomein ervan.. als ik mij goed herinner iets met EPG).  Nadat ik hier een uitzondering op heb gemaakt was het probleem over.

De fritzbox  heeft volgens mij ook default de optie aan staan om een DNS rebind te blokkeren. Dus kan best zijn dat het probleem daar uit voort komt.

Robun
Topicstarter
Level 7
  • 157Posts
  • 0Oplossingen
  • 23Likes

Dat staat inderdaad standaard aan: https://nl.avm.de/service/knowledge-base/dok/FRITZ-Box-7590/3565_FRITZ-Box-meldt-Your-FRITZ-Box-s-DN...

 

Ik kan uitzonderingen toevoegen, maar heb dan het precieze adres nodig. Kun je die toevallig nog achterhalen?

 

Ik begrijp alleen niet zo goed waarom de Next dit nodig zou hebben om te functioneren...?

Robun
Topicstarter
Level 7
  • 157Posts
  • 0Oplossingen
  • 23Likes

Hier op dit moment weer CS9993.

jansmarcel

Level 16
  • 1410Posts
  • 68Oplossingen
  • 697Likes

@Robun  Ik heb er een aantal kort na elkaar gehad. Ook ondanks dat de next bekabeld is aangesloten soms de mededeling "momentje" Ik heb na de laatste keer iets aangepast in de FB. Het lijkt nu stabieler. In de netwerksettings prioriteren aangevinkt.

Robun
Topicstarter
Level 7
  • 157Posts
  • 0Oplossingen
  • 23Likes

Welke instelling bedoel je precies?

jansmarcel

Level 16
  • 1410Posts
  • 68Oplossingen
  • 697Likes

@Robun  Die zit hier:

jansmarcel_0-1648418113246.png

Dan achter de regel van de Next op het potlood klikken en vervolgens kun je prioriteren aanklikken.

jansmarcel_1-1648418221498.png

Of het probleem hiermee weg blijft is uiteraard nog niet duidelijk, mocht het terug komen dan ga ik de optie met de andere router proberen. Als dat wel zonder problemen werkt dan ga ik zoeken naar het adres van de mediabox om de eerder gegeven tip uit te voeren om het met de FB stabiel te krijgen.

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5792Posts
  • 685Oplossingen
  • 2412Likes

Goedemiddag @Robun

 

We hebben al eventjes niets meer van je vernomen. Heb je wat gehad aan de tips van @jansmarcel

Uitgelicht topic