Fansastic

Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Next Mini via HDMI-CEC

Ik heb vandaag mijn mediabox Next vervangen voor een Next Mini, helaas werkt die niet naar wens in mijn setup:

 

ik gebruik de Next (mini) in een Bang & Olufsen omgeving, wat inhoudt dat ik de Next mediabox via een IR-blaster (PUC) heb verbonden met mijn B&O tv en de afstandsbediening van de B&O gebruik voor het bedienen van de mediabox (en de rest van mijn B&O apparatuur). Ik kan ipv PUC ook via hdmi-cec mijn Apple TV (ATV) met de B&O afstandsbediening bedienen. So far so good.

Met de Mini is het helaas een ander verhaal, die heeft geen ir-bediening meer zoals de Next en gebruikt alleen Bluetooth, maar ondersteunt geen HDMI-CEC zoals een ATV. Ik ben gedwongen om de afstandsbediening van Ziggo te gebruiken en dat wil ik niet. 
De klantenservice kon mij niet vertellen of de Mini binnenkort geschikt wordt voor CEC bediening, er zit voor mij niks anders op dan de Mini weer terug te sturen en mijn veel grotere energieslurpende Next te gebruiken. 
Heel erg jammer want de Mini heeft een veel beter beeldkwaliteit dan de Next box! Is veel kleiner en energiezuiniger en in de basis een super apparaat. 

Mocht iemand hier een oplossing weten dan hoor ik dat heel graag. Als iemand vergelijkbare ervaring heeft dan goed om ook aan te geven en wellicht kan Ziggo hier wat aan doen.

13 Reacties 13
Gio2903

Level 17
  • 3125Posts
  • 160Oplossingen
  • 2219Likes

energieslurpend valt toch wel mee?

als de box aan is:

mini: 2,5 tot 5 watt

next: tussen 11 en 12 watt

 

de xl was wel een energieslurper, die verbruikt namelijk 60 watt als hij aanstaat..

 

ook zou ik nooit iptv over coax kiezen en beeldkwaliteit is ook niet beter/slechter op een van de 2. hoop dat ks de next nog actief kan zetten voor je

Fansastic
Topicstarter
Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ja dat energie slurpen valt wel mee hoor, Ziggo zelf pitcht de Mini als super zuinig en vond dat wel een goed argument. 
wat betreft coax / utp, ik vind de beeldkwaliteit wel scherper met de Mini, ben daar mss wat te kieskeurig in en zit dicht op een 65” OLED, viel mij dus op. Ik vind het wel fijn als er minder kabels naar de TV lopen, met de mini vervalt de coax. 
Voor nu is het niet anders en val ik terug op de Next. 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Zit er in de Next mini Instellingen => Beeld en Geluid een instelling:

Eén knop voor aan- en uitzetten?

Zo ja, zet die eens op Aan, dat is namelijk CEC, als die op Aan staat, dan gaat de rest ook mee aan als in die apparaten CEC of andere benamingen voor hetzelfde ook op Aan staat.

Fansastic
Topicstarter
Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Klopt, die instelling is er en staat op aan. Maar de functie zorgt er alleen voor dat ik met de AB van ziggo het geluid van mijn LG kan regelen. Het zorgt er niet voor dat ik mijn B&O afstandbediening kan gebruiken op de Mini

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

"Maar de functie zorgt er alleen voor dat ik met de AB van ziggo het geluid van mijn LG kan regelen."

Nee, daar zorgt die functie niet voor.

Het geluid bedienen gaat waarschijnlijk via infra rood naar de TV.

In Instellingen Beeld en geluid kun je instellen van welke TV of versterker je het geluid wilt bedienen.

 

CEC op de Next werkt alleen om alle apparaten aan en uit te zetten die verbinding hebben, niet de volledige bediening en zeker niet van een andere afstandsbediening.

 

MaxH

Level 17
  • 2765Posts
  • 104Oplossingen
  • 774Likes

Tja, de Next Mini met eigen AB is leuk voor de slaapkamer, wil je iets meer mogelijkheden voor bv de woonkamer (qua audio/aansluiting/bediening), dan kom je bij de originele Next uit.

wewanl

Level 16
  • 2307Posts
  • 23Oplossingen
  • 855Likes

Er zijn hier al zoveel klachten over. Ook in het buitenland bij de zusjes van Ziggo die deze mini gebruiken. Je mag toch verwachten dat Liberty Global wat met deze klachten gaat doen. Waarom in vredesnaam HDMI-CEC niet werkt bij de mini is mij een raadsel bij zo'n relatief nieuwe box.

Ik zit ook net zoals de andere klanten te vogelen met twee afstandsbedieningen.

Hier is duidelijk NIET GOED OVER NAGEDACHT!  

h.kanbier

Level 7
  • 165Posts
  • 3Oplossingen
  • 47Likes

Het is een groot gebrek dan de Next Mini niet met IR te bedienen is zoals de gewone Next wel was.
Het gebruik van de Mini in een complete AV installatie met één centrale afstands bediening (b.v. Logitech) is dan niet mogelijk.
Waarom niet de keuze bij de klant laten? De gewone next voor de klanten met IR en de Mini voor de andere klanten of in de slaapkamer (waar ik sowieso geen tv kijk).
Ik ben nu bezig om naar KPN te gaan. De KPN tv-box is via de Logitech Hub wel te bedienen omdat KPN geen incryptie op de Bluetooth code's gebruikt zoals Ziggo wel doet.

Ziggo jaagt zo dus klanten weg.

Garihd

Level 16
  • 2026Posts
  • 72Oplossingen
  • 1107Likes

@h.kanbier lees de aanvulling die ik in dat andere topic schreef het is geen 100 % zekerheid dat het gaat lukken. Alleen hierom overstappen raad ik echt af. En zoals ik daar ook schreef er wordt geen encryptie voor de Ziggo  AB toegepast.

h.kanbier

Level 7
  • 165Posts
  • 3Oplossingen
  • 47Likes

@Garihd Omdat het geen 100% zekerheid is ben ik ook nog bezig (met onderzoeken). De communicatie van de Ziggo Next Mini is net als Wifi een RF signaal, maar het Bluetooth duaal protocol wordt gebruikt. De Next is altijd verborgen en er kan dus niet met iets anders dan de eigen AB worden gekoppeld.
De Ziggo Next Mini is voor mij onbruikbaar, dus ik moet wel elders kijken als Ziggo dit niet op kan lossen.

Garihd

Level 16
  • 2026Posts
  • 72Oplossingen
  • 1107Likes

@h.kanbier even anders gedacht is de Mini of TV ontvanger in het algemeen noodzakelijk?

U kunt in plaats van de Next-mini ook denken aan TV Start met CI-module/Smartcard.

Met een smart TV is een Mini bijna onnodig kortom binnen Ziggo zijn er nog mogelijkheden.

Dat is mischien voor een ander topic.

h.kanbier

Level 7
  • 165Posts
  • 3Oplossingen
  • 47Likes

Weet dat dit ook kan. Maar heb nog geen smart TV 32"-43" gevonden dat vergelijkbare PIP, POP, PBP specs heeft dan mijn huidige videoscherm.
Alle video en audio gaat nu via een Marntz AV centre.

TV kijken wordt dan ineens een afwijkende activiteit in mijn configuratie.

En ik ben ook een beetje bang voor dat "bijna overbodig"😟

Garihd

Level 16
  • 2026Posts
  • 72Oplossingen
  • 1107Likes

Ah wacht ineens weet ik het weer. Daar hebben we het al over gehad.

https://community.ziggo.nl/t5/TV-Radio/Ziggo-settopox-met-IR-ontvanger-bestaat-niet-meer/td-p/130894...

 

Ps onnodig is iets anders dan overbodig. TV kijken doet u dan direct via de televisie zoals we dat eigenlijk altijd al deden, de mediabox is in principe afwijkend. U zult dan eenmalig de scenario's in de Harmony moeten aanpassen.

Uitgelicht topic