Alles van Pathé Thuis beleef je bij Ziggo
Ziggo en Pathé Thuis slaan de handen ineen om klanten de beste TV-ervaring thuis te bieden. Daarmee breidt Ziggo het huurfilmaanbod uit naar meer dan 5000 films, direct beschikbaar voor Ziggo TV-klant...
Gelukt! Je krijgt vanaf nu elke maand de Community nieuwsbrief in je inbox.
Onlangs heb ik mij Next Mini aangesloten. Vooralsnog even draadloos maar het signaal is zeer goed (komt uit diagnostiek). Mijn Sonos Playbase is met een optische kabel aangesloten op de tv. De televisie (49PUS6501/12) is 4K.
Als ik de kwaliteit op 4K heb ik een goede geluidskwaliteit maar een heel slechte beeldkwaliteit. Als ik dan de kwaliteit aanpas naar 1080i is het beeld goed en blijft het geluid goed.
Wanneer ik mijn tv uitzet en later weer aan blijft de kwaliteit op 1080i staan en heb ik geen geluid. Pas wanneer ik deze op 4K zet heb ik weer geluid (en slecht beeld). Als ik de beeldkwaliteit terugzet op 1080i zet blijft het geluid weer. Tot de volgende keer aan en uitzetten natuurlijk…
Heel irritant en het lijkt me niet logisch dat ik steeds beeldkwaliteit moet wisselen om geluid te hebben.
Is er een oplossing?
Opgelost! Ga naar oplossing.
De oplossing was simpeler dan verwacht. Een Ziggo medewerker (Yoeri) heeft me een nieuwe HDMI kabel gestuurd. Direct vlijmscherp beeld en geluid.
Als test de vorige weer teruggezet en gelijk weer slecht beeld en geluid…
Conclusie: de HDMI kabel die bij de Next mini is geleverd was defect.
Hi @ncgerritsen,
Dat is zeker irritant! Ondanks dat het draadloos signaal volgens de diagnostiek erg goed is, wil ik je toch vragen een bekabelde test te doen. We zien je bevindingen hier graag terug.
Bedraad heb ik helaas hetzelfde resultaat. Slecht beeld (ruis), alleen bij 1080i goed beeld.
Als ik daarna de tv uitzet en later weer aan, dan heb ik geen beeld (en geluid).
Dat is wel bijzonder. Als je de Sonos even loskoppelt, blijft het beeld dan wel goed? @Dave!, ben jij hier bekend mee?
Het Spijt me @Rikst ik ben niet bekend met Sonos, er zijn meerdere topic's op de Community misschien staat het antwoord daar, of eventueel andere HDMI of Optische Audio Kabel, maar meer weet ik er weinig vanaf @ncgerritsen
Misschien even op de Homeknop van de Afstandsbediening drukken, dan naar tandwiel en vervolgens beeld en geluid, kies HDMI Resolutie en zet hem dan op 4K of Automatisch.
@ncgerritsen kan je iets met de tips van @Dave! ?
En daarnaast, wie weet hebben @horizonfreak en/of @robbo nog tips voor je?
Is de bron op de Sonos juist ingesteld?
Dat deze via optisch moet uitdragen?
Is de Sonos 2.0 of 5.1 dolby.? Bij 2.0 of 2.1 met subwoofet zet dan de instelling op stereo inz de Next.
Hoe de audio instelling op de tv ingesteld?
De juiste HDMI poort geselecteerd cq aangesloten? Etc etc
Heb je deze stappen op de tv al doorgenomen.
HDMI Ultra HD
Deze TV kan Ultra HD-signalen weergeven. Sommige
apparaten – aangesloten via HDMI – herkennen een
TV met Ultra HD niet en werken mogelijk niet correct
of geven vervormd beeld of geluid weer. Om
incorrecte werking van een dergelijk apparaat te
voorkomen, kunt u de signaalkwaliteit instellen op
een niveau dat het apparaat kan verwerken. Als het
apparaat geen gebruik maakt van Ultra HD-signalen,
dan kunt u Ultra HD uitschakelen voor deze HDMI-
aansluiting.
De instelling UHD 4:4:4/4:2:2 is geschikt voor UHD
YCbCr 4:4:4 / 4:2:2-signalen. De instelling UHD
4:2:0 is geschikt voor UHD YCbCr 4:2:0-signalen.
De signaalkwaliteit instellen...
1 - Druk op , selecteer Alle instellingen en druk
op OK.
2 - Selecteer Algemene instellingen en druk
op (rechts) om naar het menu te gaan.
3 - Selecteer HDMI Ultra HD.
4 - Selecteer UHD 4:4:4/4:2:2, UHD
4:2:0 of UHD Uit .
5 - Druk zo nodig enkele malen op (links) om het
menu te sluiten.
Als het beeld en geluid van een apparaat dat is
aangesloten op HDMI 1 of HDMI 2 vervormd is, sluit u
het apparaat aan op HDMI 3 of HDMI 4 op deze TV.
De oplossing was simpeler dan verwacht. Een Ziggo medewerker (Yoeri) heeft me een nieuwe HDMI kabel gestuurd. Direct vlijmscherp beeld en geluid.
Als test de vorige weer teruggezet en gelijk weer slecht beeld en geluid…
Conclusie: de HDMI kabel die bij de Next mini is geleverd was defect.
Heel fijn om te horen, @ncgerritsen! Bedankt voor de terugkoppeling.
@Dave!, @robbo en @horizonfreak, bedankt voor het meedenken.
Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.
Ziggo en Pathé Thuis slaan de handen ineen om klanten de beste TV-ervaring thuis te bieden. Daarmee breidt Ziggo het huurfilmaanbod uit naar meer dan 5000 films, direct beschikbaar voor Ziggo TV-klant...