1
Vraag
2
Reacties
ncgerritsen

Level 2
  • 3Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Next Mini probleem Sonos

Onlangs heb ik mij Next Mini aangesloten. Vooralsnog even draadloos maar het signaal is zeer goed (komt uit diagnostiek). Mijn Sonos Playbase is met een optische kabel aangesloten op de tv. De televisie (49PUS6501/12) is 4K.

 

Als ik de kwaliteit op 4K heb ik een goede geluidskwaliteit maar een heel slechte beeldkwaliteit. Als ik dan de kwaliteit aanpas naar 1080i is het beeld goed en blijft het geluid goed.

 

Wanneer ik mijn tv uitzet en later weer aan blijft de kwaliteit op 1080i staan en heb ik geen geluid. Pas wanneer ik deze op 4K zet heb ik weer geluid (en slecht beeld). Als ik de beeldkwaliteit terugzet op 1080i zet blijft het geluid weer. Tot de volgende keer aan en uitzetten natuurlijk…

 

Heel irritant en het lijkt me niet logisch dat ik steeds beeldkwaliteit moet wisselen om geluid te hebben.

 

Is er een oplossing?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
ncgerritsen
Topicstarter
Level 2
  • 3Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

De oplossing was simpeler dan verwacht. Een Ziggo medewerker (Yoeri) heeft me een nieuwe HDMI kabel gestuurd. Direct vlijmscherp beeld en geluid.

 

Als test de vorige weer teruggezet en gelijk weer slecht beeld en geluid…

 

Conclusie: de HDMI kabel die bij de Next mini is geleverd was defect.

Bekijk in context

9 Reacties 9
Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5181Posts
  • 488Oplossingen
  • 1663Likes

Hi @ncgerritsen

Dat is zeker irritant! Ondanks dat het draadloos signaal volgens de diagnostiek erg goed is, wil ik je toch vragen een bekabelde test te doen. We zien je bevindingen hier graag terug. 

ncgerritsen
Topicstarter
Level 2
  • 3Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Bedraad heb ik helaas hetzelfde resultaat. Slecht beeld (ruis), alleen bij 1080i goed beeld.

Als ik daarna de tv uitzet en later weer aan, dan heb ik geen beeld (en geluid).

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5181Posts
  • 488Oplossingen
  • 1663Likes

Dat is wel bijzonder. Als je de Sonos even loskoppelt, blijft het beeld dan wel goed? @Dave!, ben jij hier bekend mee?

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7511Likes

Het Spijt me @Rikst  ik ben niet bekend met Sonos, er zijn meerdere topic's op de Community misschien staat het antwoord daar, of eventueel andere HDMI of Optische Audio Kabel, maar meer weet ik er weinig vanaf @ncgerritsen 

 

Misschien even op de Homeknop van de Afstandsbediening drukken, dan naar tandwiel en vervolgens beeld en geluid, kies HDMI Resolutie en zet hem dan op 4K of Automatisch.

Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 4139Posts
  • 338Oplossingen
  • 1663Likes

@ncgerritsen kan je iets met de tips van @Dave! ?

En daarnaast, wie weet hebben @horizonfreak en/of @robbo nog tips voor je? 

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4146Likes

Is de bron op de Sonos juist ingesteld?

Dat deze via optisch moet uitdragen? 

 

Is de Sonos 2.0 of 5.1 dolby.?  Bij 2.0 of 2.1 met subwoofet zet dan de instelling op stereo inz de Next.

 

Hoe de audio instelling op de tv ingesteld? 

De juiste HDMI poort geselecteerd cq aangesloten? Etc etc

 

horizonfreak

Level 13
  • 808Posts
  • 15Oplossingen
  • 145Likes

Heb je deze stappen op de tv al doorgenomen.

 

HDMI Ultra HD

Deze TV kan Ultra HD-signalen weergeven. Sommige

apparaten – aangesloten via HDMI – herkennen een

TV met Ultra HD niet en werken mogelijk niet correct

of geven vervormd beeld of geluid weer. Om

incorrecte werking van een dergelijk apparaat te

voorkomen, kunt u de signaalkwaliteit instellen op

een niveau dat het apparaat kan verwerken. Als het

apparaat geen gebruik maakt van Ultra HD-signalen,

dan kunt u Ultra HD uitschakelen voor deze HDMI-

aansluiting.

De instelling UHD 4:4:4/4:2:2 is geschikt voor UHD

YCbCr 4:4:4 / 4:2:2-signalen. De instelling UHD

4:2:0 is geschikt voor UHD YCbCr 4:2:0-signalen.

De signaalkwaliteit instellen...

1 - Druk op , selecteer Alle instellingen en druk

op OK.

2 - Selecteer Algemene instellingen en druk

op  (rechts) om naar het menu te gaan.

3 - Selecteer HDMI Ultra HD.

4 - Selecteer UHD 4:4:4/4:2:2, UHD

4:2:0 of UHD Uit .

5 - Druk zo nodig enkele malen op  (links) om het

menu te sluiten.

Als het beeld en geluid van een apparaat dat is

aangesloten op HDMI 1 of HDMI 2 vervormd is, sluit u

het apparaat aan op HDMI 3 of HDMI 4 op deze TV.

ncgerritsen
Topicstarter
Level 2
  • 3Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

De oplossing was simpeler dan verwacht. Een Ziggo medewerker (Yoeri) heeft me een nieuwe HDMI kabel gestuurd. Direct vlijmscherp beeld en geluid.

 

Als test de vorige weer teruggezet en gelijk weer slecht beeld en geluid…

 

Conclusie: de HDMI kabel die bij de Next mini is geleverd was defect.

Krista
Community Moderator
Community Moderator
  • 299Posts
  • 45Oplossingen
  • 145Likes

Heel fijn om te horen, @ncgerritsen! Bedankt voor de terugkoppeling. 
@Dave!, @robbo en @horizonfreak, bedankt voor het meedenken. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic