Hallo allemaal, ik weet dat deze vraag zovaak is voorgekomen hier maar ik lees verschillende antwoorden. De 1 zegt je moet hdmi resolutie op 4k zetten, de ander zegt zet het op 1080p en de ander zegt weer zet het op 1080i. Ik heb een LG C9 OLED TV. Zouden jullie mij dan aanraden om het op automatisch, 4k, 1080p of 1080i te zetten?
Bovendien heb ik een andere vraag. Weten jullie zeker dat framesnelheid aanpassen alleen netflix beïnvloedt? Want ik heb het idee dat de beelden van live tv wat vloeiender zijn nadat ik dat heb ingeschakeld of raden jullie mij aan om dat uit te zetten. By the way... Ik kijk nooit Netflix.
Dankjullie wel alvast;
Opgelost! Ga naar oplossing.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Dat is duidelijk...
Ik dacht al, hoe kan mijn beeld scherp zijn terwijl er 1980x1080 staat, maar het is dus gewoon 4k resolutie.
@Bajadera schreef:Ik heb de aanbevelingen getest op mijn LG 4k oled tv van 2022.
@Bajadera welk formaat heeft jouw model? Het aantal pixels per inch speelt een zo mogelijk grotere rol dan in welke resolutie materiaal wordt aangeleverd of hoe een mediabox staat ingesteld.
Ter voorbeeld een 75 inch fullHD tv kan vanwege minder pixels per inch een minder goede kijk beleving geven dan hetzelfde formaat tv met 8K die bijna zeker meer pixels per inch heeft.
Daarnaast komt het geval van de opschaling dus hoe goed is de tv software in het bij bedenken van de ontbrekende pixels. Tegenwoordig is dat redelijk goed en lijkt dat wel per merk en binnen een merk per model te verschillen.
In principe zou je ook voor het kijken via de mediabox al die instellingen niet hoeven aan te passen.
Sorry voor de late reactie.
Mijn tv is 65inch.
Heb de next mini op 1080i gezet en tv de upscaling laten doen.
Beeld is scherp en mooi.
Maar de software versie 5.11 heeft bij mij een aantal fouten met betrekking tot resolutie.
Volgende dag bij het aanzetten van de mini next staat ie wel op 1080i maar het beeld geeft 480p!
Beeld is wazig, ondertitels zijn meer grijs dan wit.
Ga ik naar resolutie wijzigen dan krijg ik een schermpje met audio instelling.
Alleen als ik fabriek instelling doe dan heb ik na het opstarten wel weer 1080i en scherp beeld.
De mini onthoud de resolutie wel(1080i) maar de tv geeft toch echt 480p beeld.
De tv bevestigt ook dat het 480p is.
@Bajadera schreef:De mini onthoud de resolutie wel(1080i) maar de tv geeft toch echt 480p beeld.
Kies 1080p ipv 1080i en kijk dan nog eens.
De keuze voor 1080i is er alleen voor oude "HD-Ready" TVs.
1080i geeft, in tegenstelling tot dat sommigen je hier doen geloven, geen enkel voordeel. Dat mag je van een oude rot aannemen.
De laatste mediaplayer die nog native 1080i doorgaf wordt al meer dan 10 jaar niet meer geproduceerd.
@Videopionier schreef:
@Bajadera schreef:De mini onthoud de resolutie wel(1080i) maar de tv geeft toch echt 480p beeld.
Kies 1080p ipv 1080i en kijk dan nog eens.
De keuze voor 1080i is er alleen voor oude "HD-Ready" TVs.
1080i geeft, in tegenstelling tot dat sommigen je hier doen geloven, geen enkel voordeel. Dat mag je van een oude rot aannemen.
De laatste mediaplayer die nog native 1080i doorgaf wordt al meer dan 10 jaar niet meer geproduceerd.
Hier ben ik het niet mee eens: Het bronmateriaal van de meeste zenders is 1080i. Indien je wil dat het signaal ‘as-is’ wordt doorgestuurd naar de TV, dan is 1080i dus de correcte instelling op de next(mini). Hierbij ga ik er wel vanuit dat de bron dezelfde is als de dvb-c bron, dat weet ik alleen niet zeker.
Je kunt op de next(mini) echter niet zien wat de resolutie van de bron is, daarom zou ik nog steeds willen dat er een instelling op de next(mini) komt waarbij het signaal automatisch ‘as-is’, dus zonder upscaling wordt doorgestuurd naar de TV. Mijn oude humax 5400 heeft deze instelling wel.
@pvd1 schreef:Hier ben ik het niet mee eens: Het bronmateriaal van de meeste zenders is 1080i. Indien je wil dat het signaal ‘as-is’ wordt doorgestuurd naar de TV, dan is 1080i dus de correcte instelling op de next(mini). Hierbij ga ik er wel vanuit dat de bron dezelfde is als de dvb-c bron, dat weet ik alleen niet zeker.
Dat is nog wel zo bij DVB-C. Bij IPTV van Ziggo is het 1080p50.
Maar de Broadcom SOC, zoals toegepast in de Next en de Next mini zal het signaal altijd eerst de-interlacen. Als je de box op 1080i zet wordt de laatste framebuffer eenvoudig anders uitgelezen, zodat er alsnog een 1080i signaal ontstaat voor je HD-Ready TV.
Maar je bent vrij om die optie te gebruiken.
@pvd1 @ schreef:Je kunt op de next(mini) echter niet zien wat de resolutie van de bron is ...
Als je bij de info van de zender naar beneden scrolt vind je de aanduiding HD of 4K.
Native resolution? Ja mijn stokoude Popcorn kon dat ook, maar mijn Med8er al niet meer. Daar zat ook al een Broadcom SOC in.
Verder kun je in het algemeen stellen dat het overlaten van de upscaling aan je super TV alleen zin heeft als de bron bitrate hoog genoeg is. Zoals bij de UHD uitzending van het EK. Bij de huidige bij IPTV gebruikte bitrate is er nauwelijks verschil te bespeuren.
Dit verklaart ook de betere beeldkwaliteit van DVB-C op de TV.
Wat is het verschil in bitrate tussen dvb-c en iptv? Volgens mij is de beeldkwaliteit bij dvb-c beter doordat de TV de upscaling beter doet dan de ziggo next(mini) box.
@pvd1 schreef:Volgens mij is de beeldkwaliteit bij dvb-c beter doordat de TV de upscaling beter doet dan de ziggo next(mini) box.
Op een hd-tv is er via dvb-c ook een beter beeld.
@pvd1 schreef:Wat is het verschil in bitrate tussen dvb-c en iptv? ...
NPO1
DVB-C totale bitrate is ca. 13,5 Mbit H.264 50Hz interlaced (25fps)
IPTV totale bitrate is ca. 5,6 Mbit H.265 50Hz progressive (50fps)
De H.265 codec is weliswaar efficiënter dan H.264 maar dat wordt grotendeels tenietgedaan doordat er 2x zoveel frames moeten worden gecodeerd.
@pvd1 schreef:....Volgens mij is de beeldkwaliteit bij dvb-c beter doordat de TV de upscaling beter doet dan de ziggo next(mini) box.
De upscaling is beter door de hogere bitrate van het DVB-C signaal.
@Videopionier mogelijk is mijn bron van informatie verouderd maar vanuit Hilversum (Red Bee) wordt alles behalve ESPN toch standaard in 1080i aangeleverd?
Als ik je laatste reactie correct interpreteer is wat de NPO betreft ook 1080p de standaard. Niet alleen bij ESPN.
Want dat is waar de rest en ikzelf daarbij zich op baseert wat wordt er vanuit de content leveranciers en de platformen van de providers aangeleverd.
Kiezen voor 4K zal hoe dan ook weinig nut hebben behalve voor Love Nature en kanaal 14/400
@Garihd schreef:@Videopionier mogelijk is mijn bron van informatie verouderd maar vanuit Hilversum (Red Bee) wordt alles behalve ESPN toch standaard in 1080i aangeleverd?..
Voor zover ik weet is de aanvoer HDSDI over glas, dus ongecomprimeerd. De productienorm is 1080i50Hz.
De providers kiezen zelf de compressienorm en bitrate.
Ziggo kiest voor een bitrate die het mogelijk maakt om 4 zenders op 1 DVB-C transport stream te zetten.
SKV kiest ervoor om voor 1 zender de gehele channel bandbreedte te benutten met als gevolg een zeer hoge bitrate.
@Garihd schreef:...Als ik je laatste reactie correct interpreteer is wat de NPO betreft ook 1080p de standaard. Niet alleen bij ESPN.
Want dat is waar de rest en ikzelf daarbij zich op baseert wat wordt er vanuit de content leveranciers en de platformen van de providers aangeleverd...
Dat interpreteer je fout. Ik geef alleen aan dat het IPTV platform gebruik maakt van progressief video ipv interlaced.
Dat platform werkt met DASH. Daar worden de zenders in diverse resoluties gecodeerd, allemaal progressief 50fps.
@Videopionier schreef:
@Garihd schreef:@Videopionier mogelijk is mijn bron van informatie verouderd maar vanuit Hilversum (Red Bee) wordt alles behalve ESPN toch standaard in 1080i aangeleverd?..
Voor zover ik weet is de aanvoer HDSDI over glas, dus ongecomprimeerd. De productienorm is 1080i50Hz.
De providers kiezen zelf de compressienorm en bitrate.
Ziggo kiest voor een bitrate die het mogelijk maakt om 4 zenders op 1 DVB-C transport stream te zetten.
SKV kiest ervoor om voor 1 zender de gehele channel bandbreedte te benutten met als gevolg een zeer hoge bitrate.
@Garihd schreef:...Als ik je laatste reactie correct interpreteer is wat de NPO betreft ook 1080p de standaard. Niet alleen bij ESPN.
Want dat is waar de rest en ikzelf daarbij zich op baseert wat wordt er vanuit de content leveranciers en de platformen van de providers aangeleverd...
Dat interpreteer je fout. Ik geef alleen aan dat het IPTV platform gebruik maakt van progressief video ipv interlaced.
Dat platform werkt met DASH. Daar worden de zenders in diverse resoluties gecodeerd, allemaal progressief 50fps.
Dus ziggo maakt zelf progressief video op het achterliggende platform van materiaal wat oorspronkelijk als Interlaced wordt aangeleverd. Feitelijk hetzelfde wat KPN met hun Digitenne product doet. Dat is ook allemaal 1080p50 met H.265.
Lang verhaal kort 4K instelling is bij de ontvangers van de providers alleen van belang voor de apps van de streamdiensten en de twee 4k resolutie kanalen die worden geleverd. En bij de Next en Next Mini is de keuze 4K of automatisch bijna verplicht als je een 4K tv aansluit omdat je bij de instelling 1080p op kanaal 14 zover ik weet nog steeds kans hebt op een vreemd scherm. Hoewel ik dergelijke berichten niet vaak meer tegenkom.
Met onderin de melding “check je tv, kabels en 4K-instellingen.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.