1
Vraag
2
Reacties
tottianovic

Level 3
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Next Mini i.c.m LG OLED C9 hdmi-resolutie op 4k geeft beter beeld?

Hallo allemaal, ik weet dat deze vraag zovaak is voorgekomen hier maar ik lees verschillende antwoorden. De 1 zegt je moet hdmi resolutie op 4k zetten, de ander zegt zet het op 1080p en de ander zegt weer zet het op 1080i. Ik heb een LG C9 OLED TV. Zouden jullie mij dan aanraden om het op automatisch, 4k, 1080p of 1080i te zetten?

 

Bovendien heb ik een andere vraag. Weten jullie zeker dat framesnelheid aanpassen alleen netflix beïnvloedt? Want ik heb het idee dat de beelden van live tv wat vloeiender zijn nadat ik dat heb ingeschakeld of raden jullie mij aan om dat uit te zetten. By the way... Ik kijk nooit Netflix.

 

Dankjullie wel alvast;

32 Reacties 32
MaxH

Level 17
  • 2765Posts
  • 104Oplossingen
  • 774Likes

@tottianovic  schreef:

Thanks, heel duidelijk uitgelegd! Raad je me dan aan om het op 1080p of 1080i te zetten?


Net zoals bij al je vragen, er geen beste instelling. Dat is per persoon/configuratie verschillend. Doe wat je zelf het mooiste vindt. Gewoon een beetje spelen met de instellingen.

Zelf heb ik de Next op 1080p. Dat geeft bij mij net iets scherper beeld dan 1080i. 4K of automatisch sowieso niet, ondanks dat het een 4K tv is. Alleen even aanpassen bij een echte 4K uitzending.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Bert  schreef:

Of het verschil zo groot is tussen de Next en de LG met de upscale kwaliteit, zou dan duidelijk te zien moeten zijn.

Ben benieuwd of er zo veel verschil tussen die 2 is, dat het ook duidelijk te zien is...


Dus dat menig tv producent eigen beeldverwerkings-chips en superslimme software daarvoor ontwikkelt en daarvan ieder jaar weer een betere en snellere versie van produceert, is volgens jou eigenlijk onzin ?

Zou die enkele ( algemene/basis ) chip in de Next/Mini nu werkelijk dat potentiaal hebben, als die speciaal daarvoor ontwikkelde chips? En dan laten we de software nog geheel buiten beschouwing !

Natuurlijk levert de Next/Mini goed beeld af, maar als je een C9 gekocht hebt, dan laat je die Daf gewoon in de schuur staan, want de Rolls-Roys kan het beslist beter !


"...Als je de Next zo min mogelijk zou willen laten doen, dan is 1080i de juiste instelling..."
Inderdaad.
En aangezien de ( ehh... ) 2 4K zenders bij Ziggo er alleen zijn, zodat Ziggo er reclame mee kan maken, is het niet native 4K kijken dan jammer ... maar helaas. Vooral niet vergeten, dat Ziggo b.v. er bij de laatste WK er niet eens voor opteerde om dit in 4K uit te zenden ( tuurlijk ... de NOS wilde dat niet, maar als je niet vraagt dan ... ). Blijkbaar wil Ziggo standaard geen zinnige 4K kanalen....

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@slingshot27  schreef:

Als je de next mini op automatisch zet wordt het beeld dan doorgestuurd op basis van de bron?

Dus als de bron 1080 is wordt deze als 1080 doorgestuurd zonder upscaling en als je naar een 4k zender kijkt (Ziggo sport) dan wordt deze als 4k doorgegeven?


Nee, volgens mij niet !!

Er is nogal wat verwarring m.b.t. deze functie, het is namelijk hoe je die functie bekijkt/leest.

Van de bron gezien, zou je kunnen verwachten dat zowel 1080 als 4K automatisch gedetecteerd wordt en daarna onveranderd wordt doorgestuurd naar de tv.

Echter 'automatisch' kan ook betekenen dat de functie zelf controleert of de aangesloten tv een HD of 4K type is en dan de signalen automatisch wel/niet upscaled.

Maar ( volgens mij  ) weet @Bert daar het meeste van !

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21924Likes

"Echter 'automatisch' kan ook betekenen dat de functie zelf controleert of de aangesloten tv een HD of 4K type is en dan de signalen automatisch wel/niet upscaled."

 

Dat is juist, de Next kijkt wat voor TV en daarnaar schaalt hij op, 4K TV alles naar 4K, 1080p TV alles naar 1080p en 1080i TV alles naar 1080i.

 

@Pasi "Dus dat menig tv producent eigen beeldverwerkings-chips en superslimme software daarvoor ontwikkelt en daarvan ieder jaar weer een betere en snellere versie van produceert, is volgens jou eigenlijk onzin ?"

 

@Pasi Fabrikanten roepen zoveel en misschien is het wel zo, maar dat moet dan eerst worden gezien en ervaren.

Geen idee waar je vandaan haalt dat ik het onzin zou vinden, want dat komt niet voor in mijn tekst.

 

Ik schreef iets heel anders en was in een vraagvorm gesteld, waar de conclusie van iemand dan moet komen, die dit uit kan proberen:

"Of het verschil zo groot is tussen de Next en de LG met de upscale kwaliteit, zou dan duidelijk te zien moeten zijn.

Ben benieuwd of er zo veel verschil tussen die 2 is, dat het ook duidelijk te zien is."

tottianovic
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Ik weet dat ik nu misschien vervelend begin te worden maar raad je me nou aan om 1080p of 1080i te kiezen. Heb een LG C9 OLED.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@tottianovic  schreef:

Ik weet dat ik nu misschien vervelend begin te worden maar raad je me nou aan om 1080p of 1080i te kiezen. Heb een LG C9 OLED.


Nee, hoor !

Als u veel naar de 4K zenders van Ziggo kijkt, dan 4K instellen. Kijkt u veel andere zenders dan 1080 instellen.

Maar waarom kijkt u zelf niet, welke voor u het beste beste beeld geeft? Want niet iedereen 'ziet' hetzelfde !  Het gaat erom wat U het beste beeld vindt en niet wat wij er van vinden !

Hieronder staat genoeg technische onderbouwing om daarop een keuze te kunnen maken  ( wat u ook kiest ), maar het is vooral zelf testen. Want o.a. uw tv instellingen zijn belangrijk voor uw beeld. Hebt u b.v. nog alle 'beeldverbeteraars' aanstaan, die zou ik allemaal uitzetten, maar misschien ben ik wel veel kritischer dan u...

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Je moet op je eigen ogen vertrouwen. Speel wat met de beeld instellingen op de Next en op de TV voor upscaling, beeldverbeteraars, beeldmodi, framerates, snelle beeld bewegingen etc. En wat je zelf het beste bevalt die instelling gebruik je dan. 

S4R

Level 16
  • 2032Posts
  • 71Oplossingen
  • 1270Likes

Kijk hier eens naar:

 

https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/c9-oled/settings

 

Zo heb ik ook gedaan op de C9

tottianovic
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Ik heb al zelf naar de beeldkwaliteit gekeken van de verschillende settings maar ik zie niet 1.2.3 verschil. Je zegt 1080. Maar mijn vraag nu dus is bedoel je 1080p of 1080i?

tottianovic
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Alles bevalt me hetzelfde. Ik zie echt geen verschil

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@tottianovic omdat in principe alles in 1080i wordt aangeleverd is dat per definitie de betere keuze. Daar is eigenlijk geen discussie over mogelijk. Uw TV zal dit beter opschalen dan de Next.  

 

Het probleem zit bij de instellingen. Kiest u voor 1080i zal de Next op kanaal 14 de normale HD Stream moeten aanbieden, echter dat gebeurd dus niet, dat is ' by design' 

 

Op kanaal 14 kan de Next kiezen uit twee verschillende streams 1 in 1080i en een door Ziggo opgeschaald naar 4K resolutie maar de bron is in principe hetzelfde, kiest u niet voor automatische of 4K zult u op kanaal 14 altijd een vervelend scherm zien.

 

Wilt u de twee beschikbare 4K kanalen zien is 4K de enige optie want automatisch heeft eigenlijk geen of weinig nut. Bij automatisch zou de Next de kanalen die niet in de hogere resolutie worden gedistribueerd ongemoeid door moeten geven. 

 

Een paar dingen waren al genoemd dus ter herhaling.

 

Aanvullend 1080i is interlaced hierbij wordt het beeld in twee delen ververst dus feitelijk per frame maar 540 beeldlijnen. Met 1080P progressive Scan worden per frame alle lijnen ververst, daarom is het van ESPN een goede keuze dat de resolutie nog 1080 is maar wel het hele beeld wordt ververst.

 

Het interlaced stamt uit de tijd dat televisies niet alle beeld lijnen tegelijk konden verversen.

Met de huidige televisies gaat dat niet meer op, nu is het hoofdzakelijk nog om bits en bytes dus data uit te sparen.

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

Wat ik al in mijn vorige reactie heb aangegeven: kies gewoon wat jij het mooiste beeld vindt. Uiteraard zijn hier goede tips gegeven . De keuze is aan jou 

MaxH

Level 17
  • 2765Posts
  • 104Oplossingen
  • 774Likes

@tottianovic  schreef:

Ik heb al zelf naar de beeldkwaliteit gekeken van de verschillende settings maar ik zie niet 1.2.3 verschil. Je zegt 1080. Maar mijn vraag nu dus is bedoel je 1080p of 1080i?


Als je geen verschil ziet, dan maakt het toch niet uit wat je instelt. Hoe vaak wil je hetzelfde antwoord?🙄

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic