1
Vraag
2
Reacties
tottianovic

Level 3
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Next Mini i.c.m LG OLED C9 hdmi-resolutie op 4k geeft beter beeld?

Hallo allemaal, ik weet dat deze vraag zovaak is voorgekomen hier maar ik lees verschillende antwoorden. De 1 zegt je moet hdmi resolutie op 4k zetten, de ander zegt zet het op 1080p en de ander zegt weer zet het op 1080i. Ik heb een LG C9 OLED TV. Zouden jullie mij dan aanraden om het op automatisch, 4k, 1080p of 1080i te zetten?

 

Bovendien heb ik een andere vraag. Weten jullie zeker dat framesnelheid aanpassen alleen netflix beïnvloedt? Want ik heb het idee dat de beelden van live tv wat vloeiender zijn nadat ik dat heb ingeschakeld of raden jullie mij aan om dat uit te zetten. By the way... Ik kijk nooit Netflix.

 

Dankjullie wel alvast;

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

Even nog een aanvulling. @tottianovic 

 

Wat steef al aangaf elke tv reageert anders, en welke apparaat scaled het beste . Kwestie van uit testen.

 

Kies je voor automatisch dan wordt door  tv naar 4k het beeld op gewaardeerd. 

( überhaupt een tv zal altijd uitdragen waar hij voor gemaakt is dus in jou geval 4k) 

Kies je voor 4k dan scaled de mb naar 4k.

 

Aangezien dat de meeste zenders 1080i is.

 

Met uitzondering bv espn 1080p uhd. 

Verder ziggo sport kanaal 14 4k en love nature in 4k ( deze zenders is iptv) 

 

Het is dus persoonlijk... echter hou er rekening mee Kies je bv voor de 1080i of 1080p resolutie dan zal je bij ziggosport en lovenature geen beeld zien. ( wel een melding deze is 4k.. dan moet je dus op mb de 4k of automatische resolutie selecteren.

Bekijk in context

32 Reacties 32
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Gebruik je eigen oordeel, elke tv reageert weer iets anders op aangesloten apparatuur.

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

De Next heb ik hier op HDMI automatisch staan en geeft voor mij prima 4K i.c.m. mijn LG OLED Tv.

 

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

Even nog een aanvulling. @tottianovic 

 

Wat steef al aangaf elke tv reageert anders, en welke apparaat scaled het beste . Kwestie van uit testen.

 

Kies je voor automatisch dan wordt door  tv naar 4k het beeld op gewaardeerd. 

( überhaupt een tv zal altijd uitdragen waar hij voor gemaakt is dus in jou geval 4k) 

Kies je voor 4k dan scaled de mb naar 4k.

 

Aangezien dat de meeste zenders 1080i is.

 

Met uitzondering bv espn 1080p uhd. 

Verder ziggo sport kanaal 14 4k en love nature in 4k ( deze zenders is iptv) 

 

Het is dus persoonlijk... echter hou er rekening mee Kies je bv voor de 1080i of 1080p resolutie dan zal je bij ziggosport en lovenature geen beeld zien. ( wel een melding deze is 4k.. dan moet je dus op mb de 4k of automatische resolutie selecteren.

tottianovic
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Dankjullie wel.

 

En hoe zit met mijn tweede vraag?

 

Weten jullie zeker dat framesnelheid aanpassen alleen netflix beïnvloedt? Want ik heb het idee dat de beelden van live tv wat vloeiender zijn nadat ik dat heb ingeschakeld of raden jullie mij aan om dat uit te zetten. By the way... Ik kijk nooit Netflix.

Heeft iemand daar nog antwoord op?

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@tottianovic De instelling framesnelheid aanpassen op Aan, geldt voor alles op de Next, alleen heeft Netflix bij bepaalde USA films, een andere framesnelheid.

In hoeverre de framesnelheid instellingen op aan, een iets ander signaal geeft aan je LG, waardoor die toch een iets ander beeld laat zien, ben ik hier nog niet tegengekomen, maar het zou me ook niet verwonderen dat er iets getriggerd wordt, waardoor het beeld vloeiender overkomt.

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

Deze instelling heeft idd alleen voor netflix van doen. @tottianovic 

 

Info: de bitrate wordt dan naar Amerikaanse inst. ( 25 bit) Qua beeld omgezet. Dus beeld moet zich dan wel weer aanpassen dus wordt kort zwart. Maar aangezien dat je geen netflix hebt of nooit kijkt ... het heeft geen invloed op de normale tv zenders ... dus ....je kan het pok uitzetten .. 

tottianovic
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Begrijp ik het goed dat je zegt dat deze setting dus ook voor normaal tv kijken is?

tottianovic
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Apart. Ik kan wel zweren bijna dat beeld van normaal tv kijken vloeiender is geworden door die setting aan te zetten. Of denk je dat dat een placebo is?

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

Ik denk dat ik zelf even iets verkeerd heb neer gezet. Ik benoemde alleen netflix maar ik geef Bert in deze gelijk... 

ziggpiet

Level 8
  • 214Posts
  • 7Oplossingen
  • 63Likes

frame rate switchen werkt beide netflix en primevideo ik zou eerder de tv app gebruiken inplaats van de next app de tv app heeft betere audio en beeld ook ondersteund next geen dolby vision  content op next is inplaats van dolby vision hdr en de dolby atmos is via tv beter mediabox next hdmi 2.0 . lg c9 vast ook net als c1 hdmi 2.1 heeft

tottianovic
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Je geeft bert gelijk over wat tie zei dat t niet alleen invloed heeft op netflix maar op alles. Dus ook tijdens normaal tv kijken? Dus klopt het dan dat de beelden (tijdens normaal tv kijken) door die setting aan te zetten wat vloeiender kunnen ogen of kan dat niet?

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

Dit is wat bij de info staat . Afhankelijk van ea dus. Hier toen bij een test eigenlijk niets gemerkt bij tv zenders . Bij netflix het genoemde wat ik beschreef .. (Samsung tv) 

20230202_182918.jpg

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@tottianovic  schreef:

Hallo allemaal, ik weet dat deze vraag zovaak is voorgekomen hier maar ik lees verschillende antwoorden. De 1 zegt je moet hdmi resolutie op 4k zetten, de ander zegt zet het op 1080p en de ander zegt weer zet het op 1080i. Ik heb een LG C9 OLED TV. Zouden jullie mij dan aanraden om het op automatisch, 4k, 1080p of 1080i te zetten?...


Deze vraag lijkt mij toch eenvoudig te beantwoorden.

LG investeert natuurlijk héél veel geld, om een zo mooi mogelijk beeld te op hun tv's  te toveren, dus zij weten als geen ander hoe dit moet. Tevens is een C9 een kwalitatief hoogwaardig apparaat met de beste hard- en software die op de markt te krijgen is. Iemand die het geld voor een C9 wil uitgeven, wil dat die tv natuurlijk dan ook het beste en mooiste mogelijke plaatje oplevert.

Dus waarom dan een 'Daf' het werk laten doen, als er een Rolls-Royce in uw tv zit? Waarom dat Ziggo boxje ( van een paar tientjes ) de upscaling van 1080 naar 4K laten doen, terwijl de C9 werkelijk de best mogelijke tools ( hard- én software ) zelf in huis heeft?
Zelfs als u die enkele 4K zenders ( die Ziggo levert ) wilt bekijken, dan zou het mij niets verbazen dat de LG met een 1080 upscaling beter beeld geeft, dan het originele 4K signaal ( want is dat 4K signaal werkelijk een 4K opname of is dit een stiekeme 1080 upscaling bij de bron ? ).

De beste instelling is, om de Ziggo box zo min te laten doen en zo te voorkomen dat die paar chips ook maar iets aan beeld en audio veranderen. Waardoor uw tv het werk moet doen, waar deze voor gemaakt is en waarvoor al die dure hard- en software daarin aanwezig is.

Leest u deze C9 review/test eens en m.b.t. framerates kijkt u eens naar de test uitslag van bv. '24p Judder' en de uitleg daarvan.



Dus de Ziggo box op 1080, waardoor de signalen van alle zenders ( behalve die enkele 4K zender ) onveranderd worden doorgegeven aan uw tv en die z'n werk laten doen !
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Of het verschil zo groot is tussen de Next en de LG met de upscale kwaliteit, zou dan duidelijk te zien moeten zijn.

Ben benieuwd of er zo veel verschil tussen die 2 is, dat het ook duidelijk te zien is.

 

Als je de Next zo min mogelijk zou willen laten doen, dan is 1080i de juiste instelling.

 

Wil je 4K beeld en/of 4K HDR willen kunnen doorgeven via de Next, dan is 4K de keuze.

tottianovic
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Thanks voor de moeite!

tottianovic
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Thanks, heel duidelijk uitgelegd! Raad je me dan aan om het op 1080p of 1080i te zetten?

slingshot27

Level 7
  • 152Posts
  • 7Oplossingen
  • 56Likes

Als je de next mini op automatisch zet wordt het beeld dan doorgestuurd op basis van de bron?

Dus als de bron 1080 is wordt deze als 1080 doorgestuurd zonder upscaling en als je naar een 4k zender kijkt (Ziggo sport) dan wordt deze als 4k doorgegeven?

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Als de Next (mini) op automatisch staat, wordt de beeldresolutie bepaald door wat de TV verteld aan de Next wat die aan kan. Bij een 4K TV wordt dan altijd geupscaled naar 4K en bij een HD naar de maximale HD resolutie wat de HD tv kan verwerken.

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

 

 


@slingshot27  schreef:

Als je de next mini op automatisch zet wordt het beeld dan doorgestuurd op basis van de bron?

Dus als de bron 1080 is wordt deze als 1080 doorgestuurd zonder upscaling en als je naar een 4k zender kijkt (Ziggo sport) dan wordt deze als 4k doorgegeven?


Was het maar waar, naar deze instelling wordt al heel lang gevraagd. Auto of 4k de (mini) next doet hetzelfde. Het verschil is mij nog altijd niet duidelijk. Misschien handig als je van beeldscherm wisselt.

 

Bij de 1080/p of i worden de 4k zenders of niet doorgegeven of de de 1080/i versie wordt doorgegeven.

Dit lijkt willekeurig te gebeuren, ik heb de box op 1080/p staan en soms geeft bijv. ''love nature'' het 4k controle scherm en soms de 1080/i stream.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic