Onderstaande situatie betreft het appartement van mijn moeder.
Het modem staat in de meterkast en er loopt slechts 1 ethernetkabel naar het appartement.
In het appartement is de SmartWifi pod (wit, zeshoek) bekabeld aangesloten op het modem.
De Next Mini is (bij gebrek aan een 2e ethernetkabel) via WIFI verbonden met deze SmartWifi pod.
Deze opstelling werkt goed. Wel vind ik dat het opstarten van TV/Next Mini vrij lang duurt.
Er is een 2e SmartWifi pod beschikbaar, maar die wordt nu niet gebruikt. Volgens de Ziggo-monteur zou het gebruik van een 2e pod de kans op storing vergroten. En het is belangrijk dat de TV probleemloos blijft werken.
Ik overweeg om de 2e pod te gaan gebruiken om de Next Mini bekabeld aan te sluiten.
Mijn vraag is of dit verstandig is, met het oog op de bedrijfszekerheid van de TV.
Opgelost! Ga naar oplossing.
Staat de Next mini wel op snelle start in de instellingen?
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Je kunt de SmartWifi pod + Next Mini het beste via een losse switch aansluiten, zoals de TP-Link LS1005G, verkrijgbaar bij Action. Met twee access points vlakbij elkaar is de kans op interferentie inderdaad vrij groot, ik verwacht dat dit averechts werkt.
De opstarttijd van de Next Mini is overigens grotendeels afhankelijk van de energiemodus in standby, hoe is deze ingesteld?
Staat de Next mini wel op snelle start in de instellingen?
Bedankt voor je snelle reactie.
De afstand tussen de 2 pods zou ongeveer 4 meter zijn. Ik weet niet of dit kans op interferentie geeft.
Wat betreft de switch: daar het ik ook aan zitten denken. Ik heb zelf een Netgear GS105Ev2 switch en die werkt prima. Nadeel is dat er weer een extra kastje geplaatst moet worden, plus 5 meter ethernetkabel naar de TV.
Wat betreft de energiemodus van de Next Mini: Daar zal ik eens naar kijken als ik ter plaatse ben. Ik neem aan dat nu de default-waarde is ingesteld, maar ik weet niet welke dat is.
Met een afstand van 4 meter tussen twee AP's is inderdaad interferentie mogelijk, zeker bij line of sight (zichtverbinding) tussen de AP's. Voor de Next Mini heeft verbinden via ethernet de voorkeur boven Wi-Fi.
Die SmartWifi pods gaan wel, aangestuurd door de SmartWifi, op een ander kanaal zitten, zodat ze elkaar niet/minder storen.
Ik heb met de pods 5 en 6 geen interferentie ervaren of gelezen hierover.
De SmartWifi pods zouden inderdaad ieder op een kanaal moeten uitzenden, maar de kans op interferentie met AP's van buren wordt wel groter als een extra SmartWifi pod toegevoegd wordt.
[...] Wat betreft de energiemodus van de Next Mini: Daar zal ik eens naar kijken als ik ter plaatse ben. Ik neem aan dat nu de default-waarde is ingesteld, maar ik weet niet welke dat is.
Energieverbruik en stand-by | Klantenservice | Ziggo
De Next Mini staat standaard in 'Eco-modus' door EU-regelgeving. Dit is de zuinigste stand. De opstarttijd is ongeveer 25 seconden.
Volgens mij zie ik 2 onderwerpen, die niets met elkaar te maken hebben, maar wel door elkaar gehaald worden:
1. De WIFI opstelling werkt goed. Dus: niets aan doen. Het werkt bij mij, met 1 wifipod, ook prima.
2. Het opstarten duurt lang. Dus: kijk naar de energiemodus. Ik heb hem in de middelste stand staan. Het opstarten duurt ongeveer even lang als het opstarten van de TV, na zo'n 5 seconden heb ik Ziggo beeld.
@CPV Ik ervaarde ook een lange tijd met het opstarten van de Next mini en de TV.
Nu staat hier de Next mini op snelle start en de TV op ook op "snelle start", het heet anders, maar ik kan dit nu even zo snel niet vinden in die enorme berg instellingen in de TV en het hangt heel erg van de TV af hoe de instellingen moeten zijn, hier bleken er 2 instellingen op een snelle start te moeten staan om werkelijk snel te starten.
Ik zit nu op 2 seconden met beeld op de TV na indrukken van de rode knop op de Next AB.
Hi @Moedertje - ben je al iets verder gekomen dankzij de tips van andere users?
Hallo Welmoed,
Ik ben nog niet bij mijn Moeder op bezoek geweest om de instellingen aan te passen.
Ik houd jullie op de hoogte van mijn vorderingen.
Ik ben vanmiddag ter plaatse geweest. Ik heb de instellingen van de Next Mini aangepast naar Snel Opstarten.
Dat werkt prima. Moeder is al helemaal gewend aan haar Ziggo apparatuur.
De Wifi verbinding via de SmartWifi pod werkt goed, dus ik zie geen reden om een bekabelde aansluiting via een switch te maken.
Met dank aan jullie ondersteuning.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.