1
Vraag
2
Reacties
Polypenko

Level 7
  • 159Posts
  • 5Oplossingen
  • 29Likes

Next CEC conflict via Marantz Receiver

Mijn opstelling is als volgt.

 

1) Ziggo Next via hdmi naar Marantz receiver dan hdmi naar de LG Oled TV, LG Soundbar via toslink aan de NEXT.

 

Dus als we tv kijken dan start mijn Logitech remote alle apparaten die nodig zijn om de activiteit te kijken

en wordt het hdmi signaal via de receiver in standby mode doorgegeven aan de TV.

 

Zo ver zo goed.

 

2) Nu activiteit 2 (hdmi2 e-arc) - alle apps. op mijn TV bv. Netflix Prime etc, daarvan wordt het Audio signaal via de Receiver in Dolby Surround 7.1 weergegeven.

 

In deze activiteit schakelt de receiver naar E-Arc en heb ik optimale geluidsweergave door de hogere bandbreedte.   

 

Opstarten gaat goed, echter als je dan weer terug wilt naar alleen TV kijken via de Soundbar, dan gaat het mis.

 

De versterker schakelt netjes uit, de Ziggo en soundbar starten weer op, maar op het moment dat de 

Ziggo Next power aangaat, krijgt de Receiver wederom vermoedelijk via een CEC commando poweron en gaat de receiver aan in de activiteit waar je dat niet wilt.  (nu even handmatig uitgezet)

 

In de Receiver staan alle Hdmi cec settings uit alleen de E-Arc staat aan anders heb ik uiteraard geen geluid weergave.

 

Heb al in de Next settings gekeken, maar ik kan nergens de Cec instellingen vinden, laat staat uitzetten.

 

Ik heb CEC totaal niet nodig op de NEXT, want mijn Logitech stuurt alle apparaten los aan.

 

Dus hoe los ik dit conflict op, heb al heel veel gelezen m.b.t. Cec killers maar dat schijnt vaak totaal niet

te werken.

 

De next rechtstreeks aan de TV hangen via Hmdi 1 ingang werkt wel voor beeld en geluid via Toslink

soundbar, maar ook dan blijven ze elkaar bijten bij het schakelen tussen activiteiten.

 

Vast mijn dank.

 

 

 

 

28 Reacties 28
RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Polypenko  u bent druk bezig geweest met zaken uitsluiten.

 

Deels bevestigd dit mijn vermoedens. Heeft u de Next al direct op de TV aangesloten dat zal ook schelen. Juist omdat u niet altijd de Marantz gebruikt is er geen noodzaak om de Next via de Marantz aan te sluiten. Dat zal ook de nodige pulsen vanuit de Elite schelen.

Polypenko2

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dat is idd nog een optie, kijk ik dan Ziggo bv.  Uitzending gemist etc. maar ik wil dit via de versterker weergeven, dan neem ik aan dat de audio goed via e-arc naar de 7015 wordt weergegeven.

 

Zo nu nog een oplossing vinden dat de Zidoo z1000pro niet meer opstart in een activiteit waar deze niet

nodig is en ik ben een stuk happy.

 

 

Polypenko
Topicstarter
Level 7
  • 159Posts
  • 5Oplossingen
  • 29Likes

Goeden morgen, wellicht had ik achteraf iets meer geduld moeten betrachten, en pas na twee dagen testen en uitvogelen en fine tweaken een bericht moeten posten.

 

Activiteit 1 TV kijken.:     TV / Ziggo + Next            tv speakers         Simplink (cec)  - UIT😊

 

Activiteit 2 -  Alle andere activiteiten geluid via de Marantz Receiver    -   LG TV voor de beeldweerga

 

In dit geval moet de tv uitgang op Hdmi-Arc staan en Schakkelt de TV Simplink (cec) aan en geluid

wordt weergegeven via de Receiver.

 

Ik wil echter alleen dat de tv Hmdi Arc uitzend maar niet Simplink activeert, omdat mijn Logitech Elite de controle heeft over alle activiteitenin mijn set.  ( Simplink AAN default) geeft dus de problemen.

 

Ik moet dus een instelling hebben op de TV Hdmi-Arc geluid uit maar Simplink permanent uitzetten.

 

Is er een hidden menu waar je dit kunt doen?

 

Als je bv. een Soundbar via hdmi aansluit op je TV dan wil je juist dat de tv en simplink zo werkt.

 

 

 

 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Vermoedelijk niet, ongeacht het merk is het zover ik weet standaard zo dat wanneer CeC uit staat Arc/eArc ook niet functioneerd. 

 

Arc is wezenlijk niks meer dan 1 of 2 draadjes via welke het audio signaal terug gaat naar een audio installatie.

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Ik heb geen soundbar of receiver/versterker maar wel meerder apparaten op mijn TV aangesloten.  

 

Voor mijn Logitech Elite + hub heb ik activiteiten aangemaakt waarbij de activiteit de apparaten aanzet en een commando geeft om op de juiste uit/ingang over te schakelen. Als ik dan van activiteit wissel blijven de apparaten die al aanstaan gewoon aan. Apparaten die niet nodig zijn worden uitgeschakeld en benodigde apparaten die nog uit stonden worden aangezet. En via de juiste in/uitgang verbonden.

 

Ik heb overal waar het kan CEC gedoe en op de Next met “een knop aanzetten” uitgezet. Op deze manier kan CEC mijn activiteiten niet onbedoeld beïnvloeden.

Polypenko
Topicstarter
Level 7
  • 159Posts
  • 5Oplossingen
  • 29Likes

Rowi / Karel, bedankt voor je reactie.

 

Rowi, idd.

 

Karel, in jouw opstelling heb je geen problemen omdat al je app. aan de tv hangen.

 

In mijn opstelling werkt het anders, alle app. aan de Receiver dan hdmi2 eacr naar de tv heen en weer.

 

Vaak gaat het goed, maar af en toe, krijg je wat ik heb een app wat aanschiet terwijl deze niet is opgenomen in de activiteit van Logitech Elite.

 

Ik gebruik al jaren Logitech Remotes, gisteren lagen er 5 originele op de bank, om ev. de Elite uit te sluiten.

 

Ik heb uiteraard ook allerlei apps op mijn telefoon, maar ik prefeer Old School via Universal Remote.

Polypenko
Topicstarter
Level 7
  • 159Posts
  • 5Oplossingen
  • 29Likes

Probleem met het opstarten van mijn Zidoo mediaplayer, is ook ondertussen opgelost.     

 

Aangezien ik het gehele proces door mijn Logitech Remote laat aansturen had ik op alle

apparaten CEC / Simplink uitstaan.

 

Rowi, had dus idd. niets te maken met e-Arc maar 1 kleine CEC instelling in de Zidoo mediaplayer.

 

Aangezien e-Arc alleen werkt met Simplink (cec)  AAN, ging alles goed behalve dan dat ook de Zidoo

mediaplayer een powertoggle kreeg.  

 

Door in de Zidoo mediaplayer Cec aan te zetten, start de Zidoo niet meer op in een andere activiteit.

 

Dus resumerend voor mensen zoals ik, die gebruik maken van een Receiver met Arc of e-Arc in hun set,

 

LG Oled TV                Simplink - AAN    

Marantz Receiver     e-Arc - AAN

ZidooMediaplayer    Cec AAN.    

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Helder verslag maar je hebt in de Zidoo CeC aangezet waardoor deze in andere activiteiten niet opstart dat komt op mij vreemd over.

Ik zou dat juist uitzetten.

 

Daarom heb ik ook een Logitech zodat via de ingestelde activiteiten enkel de nodige apparatuur aangaat, en de nodige ingangen worden worden gekozen.

Polypenko
Topicstarter
Level 7
  • 159Posts
  • 5Oplossingen
  • 29Likes

Klopt door de cec op de Zidoo z1000pro aan te zetten, heb ik dus geen last meer

dat de Z1000pro ongewild aangaat.    (op de Ziggo Next gaat Cec uit) 

 

In de Zidoo heb je de de CEC instellingen met als eerste de Cec toggle aan of uit (die stond UIT) onder deze toggle heb je iets van 6 aparte opties.     BV start mediaplayer when you switch on your tv etc.) die staan allemaal uit.     

 

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic